Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 792 ggr
cykelpump
0

Stoppa putsning? hur isf?

Nu är det så att Edora har börjat putsa Alva under kinderna. Kan man få dom att sluta putsa varandra så mkt så att håret låssnar eller får man leva med att dom gör så emot varandra? Vet ej om Alva putsar så mkt på Edora pga att Edora e dubbelrex. Tacksam för snälla svar (: ( Hitta ingen tråd om puttsning )

Johanna-A
0

Prova att söka på barbering för det är vad överdriven putsning kallas.

Tyvärr vet jag inte något knep för att bli av med sådant beteende, en del säger att det beror på över eller understimulans av vad jag kunnat läsa i forumet.

Men har jag förstått saken rätt, så beror det mest på avel och att barberingbeteende är väldigt ärftligt.

Terato
0

Jepp, som Johanna-A säger. Det kan även bero på stress eller överstimulans. Jag har även fler teorier. Att de t.ex. kan behöva mycket närhet och trygghet. Mina har blivit mycket bättre med tiden efter en jobbig flytt hit. Jag tror även att det kan vara sexuellt eller ha att göra med en överdriven modersinstinkt bland honor. Det är mina egna lösa teorier. (men självklart låter man inte en hona som barberar få en kull)

Sök på barbering, barberar, barberandet.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

hus-musen
0

#2 att det har med modersinstinkt att göra när det gäller honor kan stämma delvis. men det fins väl hanar som barberar oxå? att de är över/undertimulerade stämmer, men om man tillbringar mer tid med en sån råtta tror du man kan få bort beteendet då? hästar som krubbiter kan man ju använda spray till, skulle det vara möjligt med råttor oxå? nått som inte är giftigt då!! bara en fundering..

Qui dormit, non peccat

cykelpump
0

Okej tack så mkt (: Har dom ute o så dom får springa massa o närhet får dom massa av mig :D hoppas verkligen det gåröver av sig själv. Ska söka och läsa sedan (: Tack igen (:

Terato
0

#3 Jo, men precis! Vi diskuterade det här på en musträff hemma hos vattnadal. Det där med musungebehovetär ju bara en aspekt. Anlednign till barbering kan vara många.

Bland möss är det vanligast att honor barberar varandra medan hanar barberar sig själva. (ofta på pungen!) Inte så konstigt iof eftersom mushanar ofta lever ensamma. Men då funderade vi på om hanarna gör det för att de skulle behöva para sig. Alltså att det är sexuellt. Sexuella beteenden kan ju höra ihop med så himla mycket.

Man har även gjort tester med mushonor där de bott i samma bur men med ett galler mellan och det har visat sig att de honorna som blivit tuggade på snällt går fram till gallret och låter sig bli tuggade! Det visar ju att det inte är så enkelt osm att de är "offer". Det handlar nog, skulle jag tro, om ett behov av närhet från båda sidor. De tröstar sig själva emd det, lite osm en människa kan trösta sig med alkohol eller cigaretter.

En till sak är det här med att råttungar visat sig ha större benägenhet att utveckla alkoholism om de blir uppfödda hos en hona som putsar dem lite. (de hade tillgågn till en flaska med vanligt vatten och en med alkohol,hittar inte undersökningen nu, men..) Man har också testat att flytta ungar från en hona osm är dålig på att putsa sina ungar till en hona som är bra på det och sett att ungarna då inte utvecklat alkoholism i lika hög grad. det talar ju för att närhet är väldigt viktigt för råttor och att det både hadnlar om arv och miljö. Det tror jag även hänger ihop med trygghet. Det går ju att applicera på båda könen.

Försök hitta anlednignen till varför de barberar. När barberar de? Barberar de sig själva också? (kolla framtassarna)

teratos.r8or.se

hus-musen
0

hmm ja jag har funderat på sånt där=) mina pojkar barberar inte, tack o lov, så jag kan inte studera beteendet ordentligt..

men jag har oxå läst den där undesökningen, och i det fallet fungerar de exakt som människor. barn som inte ammas tillräckligt länge bla kan få svårt med närhet till andra människor, vilket kan leda till att de antingen överkompenserar (som barberingen blir för råttor) eller så drar de sig undan. jag tror att det är ett kontaktbeteende av störda råttor/möss helt enkelt. sånt beteende kan gå i arv, eftersom miljön en unge uppfostras i spelar större roll än vad man kan tro! sen kan det vara en medfödd defekt oxå, eller ett genfel som kan visa sig i senare kullar. har oxå funderat på om sånna möss och råttor släpper ifrån sig någon viss doft eller feromon som lugnar de andra djuren, typ en "mammadoft" eller liknande om du förstår vad jag menar! jag har svårt att tro att en råtta från en obarberande släkt skulle stå ut med barberingen annars. det ser jag på mina pojkar iaf, oftatst ligger de i en stor hög, men ibland vill de ligga själva oxå.de är j individer.. eller är jag helt ute o cyklar nu??

Qui dormit, non peccat

cykelpump
0

Intressant läsning!

Jadu, jag vet direkt inte när dom gör dt :/ Fram tassarna ser fina ut. Jag håller ju på med varige dag en massa och har inte märkt det fören idag efter skolan då jag skrev inlägget. Hon har haft nån fläck förut på ryggen. Men dt är bara en gång tidigare. Men dt verkar inte som att dom barberar på sig sjävla, bara att just Edora gör det på Alva :/

Terato
0

#6 Oj, vad intressant! Ja, så kan det säkert ligga till. För som sagt så verkar ju både parter (i alla fall i mitt fall) samtycka till barberingen. Du har ingen aning om vart du läste artikeln, förresten? Skulle vilja spara den men jag minns inte alls var jag hittade den.

Elin, Vattnadal sade också att hon var på ett föredrag om hundars beteendeströningar där man tog upp kalvar som tungrullar. Han som höll föredraget berättade att kalvarna gör så för att de tas för tidigt från sin moder och kompenserar genom att tungrulla. Men han menade också att de kalvar (som givetvis tagits lika tidigt) men som inte har det här beteendet mår minst lika dåligt, om inte sämre!

Kalven som tungrullar har kommit på ett sätt att hantera sin stress och mår alltså bättre när den tungrullar än när den inte gör det. Ungefär som alkoholister, då. Det kruxiga blir då alltså att man inte kan kräva att ett djur med beteendestörning bara ska sluta. För då mår det ännu sämre. Man bör hitta orsaken och försöka påverka den. Men det såvra i det här är alltså att även den som blir barberad kan ha en beteendestörning. De är båda med på det. Givetvis är det säkert inte så alla gånger.

#7 Jag tror att det bästa är att försöka ge djuren så mycket kärlek man bara kan. Mycket att göra men med valfriet. De ska inte tvingas att vara utanför buren. Det har mina blivit stressade av. Öppna dörrar och mycket mat, kel och pyssel -När de själva väljer. Du kommer förmodligen aldrig att få bort beteendet och klandra inte dig själv för jag skulle tro att det mestadels beror på aveln!

teratos.r8or.se

cykelpump
0

Okej, nejdå skulle aldrig stressa dom, aldrig. Joo får "hoppas" att det är aveln, ska kanske kolla med uppfödaren om hon vet något om dom andra råttoran om dom har samma dilemma.. Aja, tack iaf! (: