Hur ska reglerna tolkas?
Jag vet fortfarande inte hur RiF's regler ska tolkas, och jag, samt minst 2 andra medlemmar (framgår i tråden Ang. låsta trådar) vill gärna få det förklarat för oss.
Får man eller får man inte nämna uppfödarnamn?
OM man får det, i vilka sammanhang får man nämna dom?
Hur ska man veta vad som räknas som uthängning?
Jag vill också ha en definition av Sajtvärdens definition på personangrepp.
Allt för att kunna hålla mig till RiF's regler
Allt som kan tolkas som negativt bör väl undvikas. Uppfödarnamn endast nämnas i posetiva, bra sammanhang.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Men PMa sajtvärden då om du fortfarande är osäker…..
Gammalt ordspråk: Bemöta andra som du vill bli bemött själv.
sedan är det vanligt, hedligt bondförnuft….
Min blogg: SweGizmo.se
Jag är också osäker och tycker att det är jätte bra att detta diskuteras.Det är väl bättre att alla vet vad som gäller och att reglerna är klara och tydliga så behöver såna här situationer inte uppstå igen. :)
Jag är också rätt osäker och helt ärligt tror jag medarbetarna också är det… Men det är väl ofrånkomligt? Regler skapas väl efter omständigheterna på sidan? Om allt flyter på bra behövs inga regler, om kaos utbryter kanske fler regler behövs?
Inga åsikter nu, bara funderingar…

Putt.
Jag tycker jag har ställt ärliga raka frågor i den här tråden, men får inga svar av Sajtvärd eller Medarbetare.
Istället blir jag mobbad av ett gäng medlemmar för att jag i förebyggande syfte ber om att folk inte ska svara på mina frågor med andras namn.

#5 Så som jag ser på saken så bör reglerna sättas upp tydligt först, just för att man ska slippa hamna i kaos. Gör man det är min åsikt att reglerna inte var tillräckligt tydliga/definierade då de inte uppfyller syftet med att ha regler. :)

Håller med #1.
Jag förstår att du undrar, Johanna. Det är inte enkelt. Det finns inga enkla, klara regler! Men jag kan komma med ett exempel.
Ida Persson, med sin uppfödning Storlundans' tar en kull på en hona som har mycket tumörer i släkten. Ett syskon dog tidigt pga tumörer. Hon väljer att avla ändå pga ett fantastiskt temperament.
En medlem på forumet vill ifrågasätta denna parning. Exempel 1 skriver en sån här tråd:
Jag tycker det är helt sjukt att Ida har tagit denna kull där det finns så mycket tumörer! Har ni läst att avelshonans syster dog av tumörer när den bara var ett halvår! Jag kommer inte att köpa några djur fårn Storlundas mer!
Man må tycka vad man vill om Storlundans men det är ett solklart påhopp på Ida Persson och hennes uppfödning.
Men oftast har vi inte såna påhopp. Det vanligaste är att det blir av denna art:
Jag tycker det är helt sjukt att man tar en kull där avelshonans syster dog av tumörer när den bara var ett halvår! Vad tycker ni, det rätt att göra så?
Det här blir ett mer tveksamt exempel. Alla vet vem det handar om även om namn inte nämns. Men man har inte hoppat på någon eller lämnat ut namn, alltså borde inte ovanstående räknas till påhopp. Eller? Jag har ockås varit med i såna trådar så jag försöker inte att säga att alla andra är dumma utom jag.
Jag personligen skulle vilja att trådstarten såg ut såhär:
Vad tycker ni ang detta att avla på djur med lång sjukdomshistoria, t.ex. tumörer? Kan ett bra temperament göra att man tar en kull trots vanligt återkommande tumörer? Vad kan man göra för att förebygga att tumörerna nedärvs gång på gång?
Det här blir mycket mer objektivt. Ida behöver inte försvara sig i tråden. Man diskuterar avel på djur med lång sjukdomshistoria. Inte Idas avelsbeslut. Det kräver mer ansträngning. Även i tråden i fortsättningen.
Jag hade idag låtit bli att skriva någon tråd över huvudtaget. Jag hade diskuterat med någon privat, kanske mailat Ida med funderingar. Sen kan det passa att dra upp ämnet lite senare. Hade Ida själv tagit upp det i en tråd, däremot så hade jag kommit med invändningar.
Om någon missköter sina djur måste man självklart anmäla personen.
Älskar mina stora små vänner..

Jag har för övrigt full förståelse för er som inte orkade läsa mitt långa inlägg! :P Men det kanske säger sitt om hur svårt det är att bedömma och förklara sånt här.

Andra exempel är när man frågar typ:
Har ni haft några råttor från Storlundans? Är de bra? Kan ni inte berätta lite om era Storlundaråttor?
Det är ett svårare exempel tycker jag. Klart man vill luska i syskon och släktingar! Samtidigt kan det bli obehagligt för uppfödaren om mycket trassel dyker upp. Men var går gränsen? Det får ju inte gå så långt att medlemmar till slut inte vågar berätta att de har en aggressiv råtta med rädsla för att uppfödaren ska känna sig smutskastad.
Men ska man ta upp det så fokusera på råttan! Diskutera inte vad den enskilda uppfödaren personligen hade kunnat göra bättre osv. Det är mitt tips. Och som sagt, sunt förnuft… Risken finns alltid att man trampar någon på tårna. Men man kan ju försöka undvika det i den mån det är möjligt. Det är inte alltid möjligt, tyvärr.