Ang låsta trådar
Jag skulle gärna vilja få förklarat vad i tråden Pris som bryter mot skrivreglerna, så att den var tvungen att låsas?
En helt normal diskussion förs mellan medlemmar på RiF, ingen som bråkar med någon, jag förstår verkligen inte problemet?
Tycker det vore bra med en officiell förklaring så att vi alla förstår hur vi ska skriva för att inte få trådar låsta!
Tyckte hennes svar var glasklart. Trådskaparen hade fått svar på sin fråga och sajtvärden ville inte att tråden skulle spåra ur eller bli mer OT - folk får väl starta nya trådar om de vill diskutera prist och allt därtill.

Det tycker inte jag.
Trådar är levande och förändrar sig. Om varje tråd endast får besvara frågan i rubriken och inlägg#0 kan jag rabbla upp en massa trådar som bör låsas.
Så jag förstår verkligen inte poängen med att låsa tråden när vi pratar om priser på råttor.

Man kanske ska ta med i beräkningen att det varit stökigt på sista tiden och att trådar med hetsande inlägg har spårat ur.. så det kanske handlade om att ta det säkra före det osäkra 
Kan du inte skapa en ordentlig pris på råttor tråd? Det skulle faktiskt vara intressant. 
Johanna-A vill du dra ner forumet i skiten igen eller? Ursäkta mitt ordval men du tycks trivas i att dra upp orättvisor till höger och vänster och har lätt för göra en höna av en fjäder. När sajtvärden anstränger sig att vara medlemmarna till lags och faktiskt administrerar sidan, när folk nu klagat på att hon inget gör. Klart folk ska få ha åsikter men att peta i varenda skavank är väl att ta i.

#4 har du läst skrivreglerna?
Har inte en susning om vad skrivreglerna har med att göra vad jag svarade på ditt inlägg. Jas säger bara vad jag tycker efter en längre tids observerande genom att bara läsa trådar.
Ok, sajtvärden gör inte som vi alla vill. Hur många medlemmar är det på sajten? Kan man göra alla nöjda?
Nä, alltså. Bit ihop o lita på sajtvärden - hon gör det hon anser är rätt!
Vill man själv ha lite paoär så kan man bli medis, på så sätt kan man också hjälpa sajtvärden!
Men herre gud Johanna-A, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jaja man kan ju tolka inlägg som man vill höra. Varför skulle jag ens vara intresserad av att hoppa på dig? Sug åt dig den där varningen istället för att slänga ut taggarna. (nej det här var inte ett personpåhopp det heller, tänk i banorna sarkasm eller en vänlig men bestämd pik) Har försökt att förklara i vettig ton hur sajtvärden kanske tänkte men jag talar för döva öron så jag tänker inte fortsätta.
#9: Och vad menar du skulle vara så farligt med att man vill veta vilken nivå som gäller och var man brutit mot reglerna? Hur ska man kunna bättre sig om man inte vet vad man gjorde fel? Man måste ju kunna fråga utan att folk blir aggressiva och anklagar en för att förstöra?
Har själv inte fått någon varning här inne men jag fick en varning på Zoonen, frågade Kai som är "sajtvärd" och han förklarade lugnt och sansat varför. Så visade det sig att han missuppfattat situationen och vi hade en dialog som faktiskt resulterade i att han tog bort varningen.

#9 Tack Razzo!
Jag fick en varning för att jag bröt mot reglerna, INNAN reglerna var publicerade, lol.
Och ja jag vill fortfarande ha svar från sajtvärden vad som gjorde att tråden låstes, samt hur hon motiverar en varning gällande regler som läggs upp 4 timmar efter att jag gjort mitt inlägg.
#11: Varsågod!
Man måste ju kunna ha en öppen dialog? Regler måste ju först och främst finnas att läsa och vara så pass tydliga att medlemmarna har en chans att följa dem.
Jag antar att Johanna bröt mot reglerna genom att fråga efter identiteten på den regristerade uppfödare som säljer dumbo dyrare (rätta mig om jag har fel)?
Men eftersom en sån person inte ens existerar, hur kan man röja dess identitet? Vad räknas som att röja identitet? Ett nick? Att koppla ihop ett nick till ett riktigt namn? Att koppla ihop ett nick med ett beteende?
Om man inte får fråga om uppfödare som tar högre pris för dumbo, får man då fråga om uppfödare som föder upp dumbo eller en specifik färg? Eller var det otillåtet just för att det uttalades negativt om att ta högre pris för dumbo i den tråden? Om någon då uttalar sig negativt om att avla på dumbo eller rex och tycker att detta är djurplågeri, får man ändå tipsa folk som frågar om uppfödare av dessa två varianeter?
Detta skriver jag inte för att dra ner forumet eller sajtvärden "i skiten". Tvärtom tycker även jag att forumet behöver regler, men jag inser också att om reglerna är otydliga så kommer de inte följas. Alltså vill jag veta vad som gäller, så jag kan göra mitt bästa för att följa dem. 

#12 Håller med dig, det är just dom frågeställningarna jag också undrar över, även om jag inte lyckats formulera mig lika bra som dig.
Så här står det i min varning:
Du använde dig utav ett provocerat sätt mot XXXX för att hon skulle avslöja identiteten på en uppfödare. Du bröt mot personangreppsregeln när du svarade på wintermyntas inlägg, samt att hon bad att ni skulle föra den diskussionen via PM.
Min kommentar:
Jag har svårt att förstå på vilket sätt jag provocerat XXXX, när jag endast påpekade att ingen registrerad uppfödare tar mer för dumbo, och när XXX envisades bad jag OCH GulZebra om exempel.
Jag förstår inte hur jag bröt mot personangreppsregeln när jag frågade Wintermyra efter var de reglerna står och när dom började gälla. (reglerna publicerades som sagt 4 timmar efter jag skrev det)
När Wintermyra skrev att frågan skulle föras i pm, frågade jag inte XXXX mer i tråden, utan pmade. (Kan tillägga att jag inte fått något svar.
Så jag kanske har svårt att förstå vad jag gjort för fel och vill gärna förstå, så att jag kan undvika att begå liknande fel.
Vad gör det att hon låste tråden? Jag hade ju som sagt var fått svar på frågan och det hade gått väldigt många inlägg sedan någon svarade. Visst kan man komma av ämnet om man återvänder till det igen, men det gjorde vi ju inte!
#14: Detta är ett forum och det är ytterst sällan trådar blir låsta för att TS fått svar. Din tråd var alltså ett specialfall och då måste man kunna undra varför, helst om den resulterade i varningar.
tråden låstes förmodligen för att den inte skulle spåra ur och kanske för att statuera exempel, fortsätter folk så låses trådarna, kan vara några disskussioner som går förlorade men i det stora hela så kanske folk lär sig att behärska sig, sen att många inte kan erkänna att dom gått över gränsen tycker jag är beklagligt. Det är inte hela världen att få en tråd låst, eller få en varning. Bara att gå vidare å inte göra så man får fler varningar, det e väl inte så svårt :)

#16 Jo När man inte förstår sin varning är det svårt, vilket vi försökt förklara på diverse inlägg i den här tråden. Därför ser jag fram emot en förklaring:)
ja det e ju det jag säger, kan man inte förstå att man gjort fel är det ju svårt förståss
#18: Snarare att man inte förstår vad man gjort fel, alla är inte tankeläsare och kan följa reglerna innan de ens kommit upp på forumet. :)
nej men man kan ha sunt förnuft att veta hur man beter sig på ett forum, och får man en varning så anar man nog varför, även om man tycker att det inte är nått speciellt……för att det är en själv som skrivit det :-P ??

#17 Vill du ha en offentlig förklaring? eller via pm?
mvh sajtvärden
#20: Delar man ut en varning borde man mer än ana varför man delar ut den och då borde man inte ha några problem med att förklara sig. Jag har läst tråden "Pris" igen och jag ser inte hur och var Johanna-A förtjänar en varning mer än någon annan i den tråden.
Antar att personen som kallade Johanna-A otrevlig fått en varning då personen var minst lika provocerande?
Exakt vad i Johanna-A`s svar var ett personangrepp? Och om det kallas personangrepp att fråga var den regeln står eftersom det varit tillåtet tidigare, vad kallas då att säga åt någon att de drar ner forumet i skiten? Antar att den personen fått en varning?
Det fanns också fler personen som ifrågasatte att det fanns en regristerad uppfödare som sålde dumbo dyrare, däribland jag. Har dom fått en varning? Jag har inte fått nån.
Regler i all ära men man ska inte behöva gissa sig till dem. Man ska inte få varningar för regler som inte ens var skapade när man bröt dem och reglerna ska vara lika för alla.

Offentlig tack!
Eftersom fler än jag vill förstå.

#23 Du undrar varför tråden Pris låstes.
Jag citerar mitt svar:
"Jag låser denna tråd då TS fått svar på sin fråga och det finns risk att den spårar ur ännu mer"
Exakt vad i den meningen är det som du inte förstår?
Sen är det väl så att precis som jag fick du väl Skrivregler när du blev Sajtvärd och borde veta va som gäller och inte gäller? Alltså även om reglerna inte fanns här just på forumet så borde du ha den filen och läste igenom det? Annars ber jag om ursäkt.
Så hur man än vrider och vänder på det så fanns det regler och tillsägelser redan innan jag var Sajtvärd som man var tvungen att hålla sig till.
Sen har du själv skrivit ett inlägg där du ber att man inte hänger ut uppfödare för att i nästa stund kräva att man hänger ut uppfödare som tar ett högre pris för dumbo. Så jag vet inte hur jag ska skriva för att du ska förstå eftersom jag inte förstår dig heller tyvärr.
För hur än väl jag än formulerar mig så känns det som om vi inte kommer förstå varandra. Men jag gör ett nytt försöka att skriva en förklaring till varför du fick en **tillsägelse.
**Eftersom du redan hade en tillsägelse så skulle du egentligen få ett skrivförbud enligt dom gamla reglerna. Men för att vara snäll fick du en tillsägelse till därför att du enligt dom nya reglerna:
Hade försökt provocera fram brott mot skrivregeln: Skriva inlägg som röjer eller antyder en annan användares identitet.
Brytit mot regeln om personagrepp då du skrev:
"Hade varit en jättebra regel men du har ju tillåtit folk att skriva uppfödares uppfödarnamn hur ofta som helst."
Det räckte för en tillsägelse och nästa steg blir en varning med en veckas skrivförbud. Om du fortfarande är missnöjd med miit svar får du väl skicka ett pm. Ska denna tråd vara öppen så håller ni er till skrivreglerna och uppför er mot varandra.
mvh sajtvärden.
#24: Alltså får man från och med nu inte nämna nick eller namn i inlägg eller fråga efter personer?
Skrivreglerna som jag hittat för iFokus är:
Det är inte tillåtet att:
- Bryta mot svenska lagar och förordningar.
- Kopiera upphovsrättsskyddat material.
- Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
- Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
- Ägna sig åt personangrepp.
- Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
- Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.
Att skriva att du tillåtit att nämna namn innan är knappast mer personangrepp än att kalla någon otrevlig eller anklaga för för att förstöra. Att be om ett namn är heller inte att röja eller antyda annan användares verkliga identitet. Att skriva Wintermynta heter egentligen Anna Andersson och bor i Anderstorp är att röja en användares identitet (det hela är såklart ett påhittat exempel).

Vad finns att förklara? alla som får varningar får dom för att någon medhjälpare, Sajtvärd anser att man brutit mot gällande regler?! Är det något att ifrågasätta??
Normal diskussion på RiF är väl att något går snett, så har det varit det senaste 4-5månaderna när någon anser sig blivit felbehandlad??
Får man en varning så är det väl ensak, två en sak till men sen ett skrivförbud i x-månader utan motivering?? Då kan man börja undra??
Officiell förklaring är väl att man brutit mot gällande regler, så för att inte få något låst… Följ Reglerna!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Wintermynta:
Jag bryter inte mot någon skrivregel enligt Ifokusnätverkets Skrivregler i tråden pris. Om du tror det, tycker jag du ska be att få iFokus Skrivregler, som gäller på alla sajter, förklarade för dig.
Du missförstod nog en grej där. XXX påstår att det finns registrerade uppfödare som tar mer betalt för dumbo. Eftersom du själv är registrerad uppfödare, vet du att så inte är fallet. Alltså kan det inte ens ses som att jag kräver ett namn, då XXX inte KAN nämna ngn sådan registrerad uppfödare vid namn eftersom ingen sådan person existerar.
Du HAR tillåtit människor att skriva ut uppfödares namn i massvis av trådar sedan du blev Sajtvärd. Det är ett faktum. Ska putta upp ett par sådana så du själv inser det. Att konstatera ett faktum är INTE ett personangrepp.
Hur kan du begära att jag ska följa RiFs nya särskilda regler i ett inlägg som publicerades innan reglerna publicerades?
Jag tycker det här är viktiga frågor som behöver ett officiellt svar, så att vi kan få rätt på hur reglerna ska tolkas, så att man kan följa dom.

vad jag <3 detta forum
ni är för söta

(Dammtussar är bra för själen!)
#27 & #12 Kan inte annat än hålla med. ^^ Regler måste skrivas genomgående och helst idiotförklarande enkelt. Speciellt #12s resonemang om att det finns så många olika sammanhang man kan nämna en uppfödare/uppfödning i. Beror det på vad som övrigt skrivs i tråden, och hur ska man veta de oskrivna reglerna? O.o
Jag känner inte till vad TS gjort tidigare, men antydningarna i tråden lutar åt att det anses att denne begått felsteg innan. En väldigt viktig sak med regler är att alla ska behandlas lika enligt just det tillfälle som felet begåtts. Johanna-A bör alltså inte straffas hårdare denna gång än andra i tråden, på grund av att hon gjort annat tidigare. Då är beslutet biaserat. Har ett fel fått slippa förbi en gång eller flera gånger så ska de vara ur världen. Har man inte korrigerat dem då kan man inte ge hårdare straff till enstaka person för likvärdig handling i nästa fall för att jämna ut det. Att få samla på sig varningar och enligt ackumulerande bestämning få fler och större bestraffningar är en sak, men har man inte bestraffat innan så ska det vara borta, bortglömt och ur världen. Annarsfungerar inte systemet, som jag ser det.
Jag tycker sådana här diskussioner är väldigt intressanta. :) Att utvärdera händelser, vinkla, se över och fundera är hur regler kan utvecklas och omdefinieras så att alla förstår dem. ^^ Från min lilla synvinkel är inte förklaringen tillfredställande av den enkla anledningen att jag känner mig väldigt osäker på vad som är att bryta mot rglerna. Det känns för mig som om den gränsen kan uppstå vid specifika sammanhang, snarare än gälla för enskiljda beteenden. Dessa sammanhang tycks hänga ihop med huruvida en sak kan uppfattas som negativ eller ej, vilket är väldigt olika från person till person. Så länge jag inte får klara, detaljerade direktiv över vad som anses negativt och vad som anses ej negativt vet jag inte hur jag ska kunna tolka reglerna.
Som någon klok person sade; regler är som inhägnader. x3 Utan staket så springer alla vilt omkring. Med små, små staket riskerar man snubbla och krascha rejält utanför utan att det var meningen. Med stora, välgjorda staket vet alla var de ska ta vägen. Börjar man då klättra över staketet så är det tydligt att man vet vad man håller på med ;D
Inte för att jag varit med i diskutionen om priset på dumboråtter osv så tror jag faktiskt att jag kan förstå frustationen när den blev låst. Det måste kännas mycket som om man blir "mufflad" på ett sätt. Just de att man låser innan de blivit bråk tror jag är problemet. De blr lite grann som att straffa de som disskuterar innan de gjort något dumt…
På tal om ingenting sedan, skulle det inte vara den, om någon, som skrev ut namnet på denne okände möjligen oexisterande uppfödare som borde "straffas"?

#30 Det komiska är ju att inget namn skrevs ut på någon uppfödare.

Problemet är att vissa inte verkar ha så mycket annat att göra än att sitta och tjaffsa om saker….är det inte det ena så är det det andra.
Jag tycker det är helt ok att låsa en tråd där TS fått helt tydliga svar (i den aktuella tråden har till och med TS själv skrivit att hon fått svar!) och där det är samma "tjaffsgäng" som sitter och ältar fram och tillbaks i det oändliga….bara för att göra det!
Jo, jag förstår det. Ingen tycker om tjafs hela tiden, men det är ju därför man har varningar. Men det viktiga är ju att varningar, låsningar osv lämnas ut rättvist, på samma våglängd och opersonligt. 
Att gnälla och tjata är väll inte mot reglerna vad jag sett? Men sedan har jag ju själv som privatperson också min chans att gnälla på gnället osv. (Att människor borde kunna göra bra beslut själva är önskvärt dock..)
Just att "lagen" måste vara lika för alla och inte kunna "ändras" iom omständigheterna. Tex att en speciell person varit jobbig större delen av disskutionen eller rent av startat en disskution där folk helt enkelt inte kan komma överens ska inte på något sätt påverka. Antigen har man brutit mot reglerna eller så har man inte.
Fy vad gnällig texten känns 
Jag anser att de större problemen och den dåliga luften som ibland osar på forumet ofta ligger i det att folk tar mer illa vid sig än vad som behövs. Folk försvarar sig hit och anklagar dit.

Håller med Babbett och Grodan.
Kom igen nu, folks. Man behöver inte diskutera och ventilera ALLT. Vissa saker är det bättre att acceptera.
Ibland får man kanske fundera lite på hur viktigt det egentligen är, det man tänker dra upp. För det mesta är det bättre att strunta i det. Så viktig var väl ändå inte tråden? Sen är jag väldigt mycket för pm! Om man har några frågor är det egentligen bättre att vända sig till wintermynta direkt istället för att skapa upplopp i forumet. Och vill man påverka forumet så kan man, som Grodan säger, bli Medarbetare istället! Det är meningen att medisarna ska hålla ordning och reda i forumet. Det faktumet får vi medlemmar faktiskt underkasta oss lite. :)
Älskar mina stora små vänner..
#34: Alla är vi olika, alla vill eller tycker inte att det är bäst att accepterar orättvisor. Att tråden låstes tyckte jag inte heller är så viktigt, även om jag tyckte det var intressant att veta varför.
Men handlar denna tråd numera också om varningar och hur och varför varningar delas ut och det är en väldigt viktigt fråga skulle jag vilja säga då det kan leda till att medlemmar stängs av. Om det händer på lösa grunder är det väldigt beklagligt.
En diskussion är inte ett upplopp. Det är fruktansvärt tråkig att så fort man vill ha en diskussion om forumet, hur det sköts, regler eller dylikt så anklagas man för att vilja förstöra.
Sen skulle jag gärna blir Medarbetare och påverkar på det sättet. Jag är dock ytterst tveksam till att jag är välkommen. 
Ja Babett, Grodan och Terato, försökte med att förklara samma sak jag med men tröttnade när det verkade vara tjafs TS var intresserad utav. Tycker man ska diskutera saker, det är ett forum som sagt, men vissa saker kan bli dragna till sin spets lite för mycket.
Razzo, en diskussion tas lätt som ett upplopp då jag kände att TS ofta skrivit saker som kan tolkas på olika sätt och lätt tolkas som vasst/starkt ifrågasättande. Därav min reaktion i alla fall. Det handlar egentligen inte om att dra upp en sak till diskussion, det framgick som saken togs upp till diskussion för att provocera. Igen, folk tolkar på olika sätt.
#36: Absolut och har man valet mellan att tolka på två sätt kanske man inte behöver se det på det provocerande sättet. Lättare sagt än gjort men ändå något att ha i tanken.
Skillnaden tycker jag är att Johanna-A diskuterade en situation medan andra i tråden har gått på person och anklagat folk för att medvetet förstöra.

Jag tycker inte att rättvisa har här att göra, de flesta har gjort sig förtjänade till antingen varningar eller att få trådar låsta just sedan det upprepade gånger är samma personer som startar de trådar som tenderar till att spåra ut.
Ska rättvisa dras in så undrar jag: Är det rättvist ovanför alla "vanliga" medlemmar som bara önskar ett kul forum att hänga på att spendera så mycket tid, utrymme och energi på att försöka hänga med i dessa oändliga ständigt upprepade diskussioner och intriger?

Jag har två råttkillar som har svårt att komma överens med mina andra hanar, de har stort behov av att visa att de finns, att de vet bättre än de andra och att det är de som rockar fetast!
Mina andra hanar tycker om at njuta av livet, äta, sova, putsa på kompisen och chilla med matte.
Jag tyckte inte det var rättvist ovanför mina andra hanar (5 st) som hade en så positiv och avslappnad syn på livet att de skulle vara tvungna att bo med de 2 som hela tiden krävde upprättelse, olika bevis på deras styrka och div.
Jag gjorde en egen bur för de två…nu kan de två hålla på och diskutera med varandra, de har hela dygnet på sig att försöka komma överens om vad som är viktigt här i livet….mina andra 5 hanar får lugn och ro att njuta livet, äta, sova, putsa på kompisen och chilla med matte.
Ska vi göra ett rattor.ifokus nr.2?

#39 jag är med…
Qui dormit, non peccat

#35 Jag förstår vad du menar. Men jag tycker att man ibland borde försöka rycka på axlarna och ta nya friska tag istället för att diskutera och bråka om allting. Ibland tjänar det helt enkelt inte någonting till. Men så tycker jag och du får acceptera att vi inte tycker lika. Du kommer inte att övertyga mig. :P
#39 Oj, har aldrig fått mina tankar formulerade på ett så bra sätt! :)
Älskar mina stora små vänner..