Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4386 ggr
Liingefors
0

SNÄLLA HJÄLP...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Asså jag behöver hjälp!!! Min snart ettåriga tamråtta liinus han en massa sår på halsen och på kinden sedan nästan ända bak till bakbenet är orolig… Är det skabb?? ville bara veta innan ja uppsöker läkare. Eller är det bara vanliga sår från min andra råtta? Snälla hjälp mig! Lägger in lite bilder här! åhhh vill inte att han ska ha skabb!!!!

Liingefors
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till..

silverorm
0

Usch då, det ser inte trevligt ut..!! Slåss de?? Brukar de bråka?? Hur ser din andra hane ut?? Några sår på han?? Kliar de sig mycket??

KickanW
0

Det ser väldigt mycket ut som skabb. Ta honom till veterinären du!

Mymlan
0

Håller med #3 Ta han till veterinären, är det skabb vilket jag tror det är så måste du behandla alla råttor du har.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Liingefors
0

ÅHHHH nej han har skabb!!

KickanW
0

Skabb är inte alls farligt och lätt att behandla. Dock är det viktigt att behandla snabbt eftersom det antagligen är väldigt obehagligt att ha… Och så kan det bli rätt dyrt med undersökning + skrapprov + 3 behandlingar av stronghold. För mig på fem råttor blev 300:- för undersökning, 200:- för skrapprov och 300:-x3 för Stronghold.

Liingefors
0

åhh bajs också så dyrt men jag gör vad som helst för han! men asså nu när han har skabb ska ja ha han ihop me mina andra råtta eller den e ju förståss redan smittad, så jag får undersöka båda två..

anija
0

Alla råttorna ska behandlas för skabb. Skrapprov har jag aldrig gjort. Lycka till med råttisarna:)

KickanW
0

#7: Du behöver bara ta med en, om du berättar att han bor ihop med någon annan råtta får du Stronghold för den också. Skabb smittar hemskt lätt. Tänk på att det inte alls behöver kosta lika mycket, det kan variera väldigt mycket.

#8: Tyvärr är det rätt vanligt att man måste göra skabbprov på kliniken… Ofta hittar de ju inget men man får Stronghold ändå så det känns ju rätt onödigt.

_Jag_
0

Vi batalde 300:- för tre behandlingar på 4 råttor. inklusive allting.

Liingefors
0

åh det priset lät bra men vi får väl se imorgon vad priset blir till en/två råttor..

gulzebra
0

Men jäklar, vilka priser ni får punga ut O.o Här kan jag åka till vet för undersökning för under 500-lappen, och så får jag recept så jag kan köpa Stronghold på apoteket - 180 kr för en 3-pack…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

KickanW
0

#12: Det beror helt på var man ska. Nu åkte jag till ett stort djursjukhus i närheten och då blir det dyrt. När jag kastrerade en råtta åkte jag till en privatklinik längre bort och då blev det allt som allt 300:-

Liingefors
0

jag ska in i morgon vid halv fyra o på telefon sa hon priset o det blir 1500 kr de e dyrt…

hus-musen
0

#14 va?? vart åker du nånstans egentligen? det räcker om du ta med en  råtta o säger att du har fler hemma så vetten behöver inte undersöka allihop. då kanske undersökningen  på ett dyrt ställe  hanar på max 500 kr  och medecin o sånt kan ju inte kosta 1000 kr till? låter ju helt otroligt!

Qui dormit, non peccat

Liingefors
0

mm hon sa att ja måste ta med båda å att de blev 1500 kr de e sjukt dyrt…

hus-musen
0

nee de är inte sant.. man behöver inte ta med båda. men du har fortfarand inte svarat på vilken vett du ska till?  det måste finnas någon bättre o billigare.. kolla i tråden om veterinärer så hittar du säkert nån=)

Qui dormit, non peccat

Bellabong
0

Kanske en dum fråga, men smittar skabb till människor?

KickanW
0

#18: Det mesta skabb är artbundet men rävskabb kan smitta alla arter, tror jag.

Vanlig råttskabb smittar bara andra råttor.

hus-musen
0

skabb är i regel artbundet, men vissa sorter som rävskabb tex smittar till hundar,katter, människor mm

Qui dormit, non peccat

silverorm
0

Tänk på det ni som är hundägare, hunden kan smitta råttorna med rävskabb!! Det har just hänt oss, så nu har hunden fått advocate och alla 18 råttorna stronghold. (det blev dyyrt…Skrikandes) Men nu är de sen skyddade fram till jul!!Glad

gulzebra
0

#13: Mjo, men ändå. Jäklar liksom :O Åker till djursjukhus jag med, men om det är stort eller inte vete sjutton, vet inte var man drar gränsen för det.

Fast det beror väl på hur man behandlar också iofs. Ska alla råttor ha varsin ivomec-spruta hos vet så skjuter ju priset i höjden på en gång…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Liingefors
0

dom sa att det var TYP skabb det var liksom parasiter i huden på dom och det kostade 473 kr!