Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 483 ggr
zickan
0

Vem står för vad?

Sorry jag lägger ut detta här men vill veta vem som står för vad.

Denna gång kan inte personen skälla ut mig för att jag skriver något. Två personer vet om vems det är så jag kan inte peka ut någon. Jag vill bara veta.. Om du skulle transportera en t.ex. gp- råtta. Du får råttan 4 dagar innan du ska resa för att minimera strul på resdagen. Råttan har befunnit sig i ett foder hem. Pga strul med ägaren som inte kan ta råttan på plats vid resans slut så får man ta med den hem igen.
Påvägen har den tuggat sig ut ur transport buren så man måste lägga sina egna pengar på en ny. När man är hemma igen så är den transport buren också trasig. Man försöker men fodervärden vägrar ta hem gp råttan igen och du sitter där med ett djur du inte vill ha hemma.
Om djuret har sönder följande vem ska stå för detta:
*ägarens transport bur
*Transport buren jag tvunget fick köpa 249:- (hål rakt igenom)
*1 voljär botten
*2 stora fågelburar som galler och botten är förstörd på.
*1 mindre fågelbur som är total demolerad.
*buren han kom i ifrån fodervärden. Slet av gallerpinnarna.
*Tapeterna i djur rummet lika så ett stort hål i gips väggen.
*Tapeten i vardagsrummet och lika så ett stort hål i gips väggen.

*Värsta av allt!.. rymningen i natt som jag vaknade av så hade gp råtta tagit sig in bakom värmepannan ocg tugat sönder ström kabeln. Så nu finns det ingen värme att få till min lght.
*förutom detta så början gp råttan låta varje natt runt 4-5 så man inte får sova.
*Ätit en hel del mängd mat.
*Och jag har endast haft honom 14 dagar. Nu är frågan är ägaren skyldig att betala skadegörelserna? Är jag skyldig att sitta här med gp råttan jag INTE gått med på att ha mer än till min resa för 10 dagar sedan. då jag skulle ha lämnat av han till ägaren. Får jag avliva eller skänka bort djuret lagligt om ägaren inte kan hämta det försen i slutet av månaden, då ägaren vägrar betala ett öre?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Vem enligt lag ska stå för djurens kostnade när jag varken är ägare eller sagt att jag ska ta hand om den?..

T.ex om det blir strul med transporten av en vanlig tamråtta. Man tar emot den från en person för att transportera till en annan. Men personen som tar emot den kan inte just då så man får ta med hem igen och den person som gav dig råttan från början total vägrar att ta tillbaka den. Vem står för maten och förstörelserna?

Babbett
0

Ägaren bör stå för alla skador!

(När jag läser detta så undrar jag om man bör hjälpa andra med transport överhuvudtaget…jag har gjort det tidigare dock utan strul, fast jag har läst om andra incidenter också senaste tiden)

Sen tycker jag det är konstigt att man transporterar Gp-råttor i burar som kan tuggas sönder om de är så duktiga på att ta sönder saker. Det finns ju stålburar…inte för att det har med frågan från TS att göra dock.

Allamej
0

Om det är ägaren som strulat så är det givetvis denne som ska stå för Alla eventuella extra kostnader.

Du ska ha ersättning för allt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

det är ägaren som ska stå för alla omkostnader naturligtvis.

du kan dock inte sälja gp eller skänka bort den utan du måste väl lämna in den till polisen eller nån djurvårdsförening. om inte råttan hämtas inom en månad eller vad det är så kan du antingen välja att ta tillbaka den eller så blir den avlivad.

Qui dormit, non peccat

lolaisdenied
0

det är ju ägaren som ska betala!
uh stackars dig som varit med om allt det =(

zickan
0

*dubbelt*

zickan
0

Jag sa det till TS också men personen total nekar som vanligt. Försökte även nu hoppa på mig för andra saker *Skrattar*

Jag har mailat till polisens fråge mail. Får se vad de säger. Jag orkar inte med mer tjafs ifrån denna person. Strular rätt mycket :-/

hus-musen
0

#7 risken finns ju att du inte får ut ett öre är jag rädd.. men du kan alltid göra en anmälan!! kommer det inte ett nytt djurägarregister som ev säljare ska kunna titta i?? anmäl ägaren där tycker jag=)

Qui dormit, non peccat

zickan
0

problemet är att det är en person jag känner. vill inte ställa till det för Ts mer än vad jag behöver. Vill bara få betalt så jag kan renovera sladden till värme pannan. Men jag är rätt trött på personens eviga tjafs så det blir väl inte så mycket val än att blanda in polisen och be dom komma att hämta honom.

hus-musen
0

jag anser att de inte spelar nån roll om man känner personen, om det är en släkting, eller nån man inte sett förut. de är ju desto värre om det är en vän som krånglar, ja trode de var en främling!

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Nej det är en jag trode var vän. Men detta är tredje gången nu som jag kommer bli av med en större summa pengar pga Ts under väldigt kort tid..

hus-musen
0

jag tror du behöver nya kompisar=) men om du misstog personen för en vän, så finns de ju ingen anledning till att tycka synd om personen heller. jag hoppas att de ordnar sig för dig iaf!!

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Jag är arbetslös så jag får inte ta lån.  Jobbiga är att det finns inget sätt jag har råd till att laga värme pumpen. Så det kommer bli en väldigt kall vinter.

zickan
0

Ja jag behöver verkligen nya kompisar. De flesta jag har umgåts med visar sig att strula till det rejält för sig själva och dra med mig i fallet.