Dåliga nyheter, hjälp =(
Har tokstädat råttornas bur för att få den så ren och neutral som möjligt
satt ihop dem alla tre tillsammans osv:
Miruku är jättesnäll som vanligt! <3
**Paj** är dominant. Hon bråkar med Molgan och vill absolut visa vem som är störst. ><
Molgan är hyper eftersom hon tycker den nya buren är så spännande. Hon bråkar inte, men är oartig mot de andra två. Hon är ju bara en bebis som inte vet hur man ska bete sig riktgit..
Så till saken…
Jag har aldrig litat på Paj
hon har bitit mig flera gånger och bråkar ibland med Miruku i onödan.
Med tanke på att vissa avlivar bitande råttor på en gång, och att de flesta avlivar sin hund om den biter
så är det nog dags för Paj att gå över regnbågsbron, så att säga..
hon har levt ett bra liv som en gosig tjockis i över 1 år.
Vore det rätt? Hur ska jag göra?
/Karoline.
Om han inte ens är snäll mot dej så finns det ingen anledning att ha han kvar:/ han mår nog inte bra:/ jag har en hane som är ensamråtta nu, men han trivs iaf med mej så jag kan inte ta bort han.. fast egentligen borde jag kanske det då han får för lite tid:( men det gör så ont….
Min blogg: SweGizmo.se
(Paj är en hon.. alla är honor)
Ja det har du rätt i.. om hon inte ens kan uppföra sig mot mig och så…
hon verkar inte trygg i sig själv och hugger mot saker hon inte ens vet vad det är..
och i nya miljöer (eller på platser hon varit jättemånga gånger förr) så är hon också osäker. Trycker sig mot golvet och vill inte gå, utan springer och gömmer sig ><
alltid varit.. så det är väl helt enkelt så hon är..
Fan vad jobbigt med ensamråttan.. att han är mys mot dig, men ja ändå.. kan ju inte leva själv =/
/Karoline.
Jo det är inte alls kul med ensamråttor… Har själv en kille nu som sitter ensam, burkompisen gick bort och han har varit hos råttvakt i 3 veckor medans jag flyttade och fick iordning lägenheten. Han vara ganska okej när han flyttade, inte jäteframmåt men jag behövde absolut inte vara rädd för att sticka in fingrarna i buren. Han visste gränserna på vad man får göra och inte får göra. Men nu är han ganska skraj ocj tokig, nyfiken och frammåt men verkar skämmas av att nypa både mig och min sambo i fingrarna… Grejen är väl den att jag vill inte att han ska sitta själv, men vill faktiskt inte ha fler råttor just nu.. men man vill ju samtidigt inte ha ett djur man känner att man inte kan lite på. Usch sånt dilemma…
Ujdå, sorry för att ha snott din tråd lite! 

jag skulle avlivat. det fungerar inte riktigt i längden(inte för mig i alla fall) med en råtta som biter. inte i flocken eller som ensamråtta. iom att hon biter även dig så skulle jag låtit henne gå över till andra sidan och inte ens låtit henne vara ensamrådis. och om hon ska bli ensamrådis behöver hon så grymt mkt tid.. :(
Tack för era svar, hjälper faktiskt väldigt mycket<3
/Karoline.

jag skulle inte ha kvar en råtta som biter mig, eller är överdominant och spöar upp burkamratera utan anledning. jag tror inte att en sådan råtta mår bra alls. så ja, jag skulle ha avlivat henne om hon är ohanterbar och bitig. det känns bäst för båda parter!
Qui dormit, non peccat