Ormföda 2.0
Den här killen förklarar varför han inte ger levande råttor till sina ormar, men tydligen ger han kattungar…har frågat honom om kattungarna är levande, får se om han svarar.
Men är det verkligen sig själv han pratar om..?? Hör jag så illa…?? I Australien är ju katter en landsplåga för deras fauna, så för dem är det väl skade djur..?? Men tror mig höra att det är enbart döda djur han ger…?! Han säger ju att han inte gett levande på 15 år..! Rätta mig om jag har helt fel!!
jag kom inte in på den… orka… jag tycker katter är en landsplåga här också… 
#1 Han har inte gett levande råttor eller möss på 15 år, det stämmer. Men jag funderar på om han ger levande kattungar? (de kan inte skada ormarna som råttor och möss kan göra). Visserligen är det skitbra att han inte ger levande råttor, men jag tycker inte att man ska ge levande föda öht.
#3 Håller med dig, levande föda till ormar är helt onödigt!! Elakt mot bytet och kan oxå vara stressande mot ormen som kan bli skadad… Fryst är bäst!! (men upptinat innan matning…
)

Här i sverige är det i alla fall förbjudet att ge ormar etc levande föda
tyvärr så finns det vissa ormar som måste ges levande föda för att de inte ska svälta sig själva. vissa kan strula rejält med maten och vägra dött.
som tur var så är det jätte länge sedan jag haft det problemet men det är inte ovanligt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Märkligt ifall han gav katter levande för de om något kan ju skada ormen nåt enormt. Troligast är ju att han inte gör det.
om det är kattungar han ger så kan dom väl inte göra sån stor skada eller? vuxna katter kan ju försvara sig (vet jag själv, inte för att jag försökt äta opp nån men, bara att mysa kan ju va pesten för vissa katter :-P)men kattungar?
kattungar - sylvassa klor som fastnar direkt om den sätts fast i hud eller liknande. Tur som vara hemma är det reptilen som regerar inte katten. Och kakelackor tycker han e mumma :) Så han får inget däggdjurs föda, bara typ… insekter å räkor.
vrf pratar vi om detta här? tycker inte at det här e passande älskar både kattor och råttor så jag blir väldig ledsen av detta
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Jag älskar både katt och råttor.
Men ärligt så tycker jag att det är ett överskott på vild katt i sverige. Kanske bra om man fick mata till orm så man fick ner beståndet så mycket att man kunde få in resten. Sedan sätta rejält hårde regler för att avla och äga katt. Inge mer sommar katter.
Min morbror gav kattungar, marsvin, råttor m.m till sina ormar. Jag tycker det är lite synd men ormarna måste ju oxå ha mat.. Jag vet inte om han ger levande men iaf ;P
Vill inte läsa detta skitet mer mår ju bara dåligt av det. Tyck vad ni vill men jag tycker de e SKIT
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
är väl bättre att fånga in vild katter och mata bort än att låta dom lida i det vilda tills de dör ännu värre ändå. men föda upp katt för att ge till orm tycker jag däremot är lite illa.
#13: Då kan du skita i att läsa också så blir alla nöjda och glada.
#14: För att inte tala om hur dyrt det borde bli med kattmat och kattsand och allt vad det är… O_O
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ja, gällande katter som ormmat låter det ju en smula krångligt…speciellt i vårt land. Men det kanske är annorlunda i australien?? Där jagar ju de vildkatter, kanske om de hittar ett bo tar de då ungarna o ger till någon ormfarm kanske…??
min hemska humor… helt morbid å så… men kan inte reptilfolk hämta avlivade djur från djursjukhus? *s*
Inte äta söta små katter och gnagare Q_o De få väl mata sina reptiler med insekter eller något annat. (Brer skyddande ut arnarna framför alla söta små däggdjur)

#17 :P haha. Men jag tror inte att reptilerna mär bra av att äta djur som är avlivade med spruta då medlet finns kvar i liken. Samma anledning som gör att man inte kan slakta djur som ska bli mat med spruta. Men om råttorna avlivas på något annat sätt skulle det kanske fungera ;)
Uppdatering:
Ja, min tråd handlade eg inte om vad man ska ge ormarna för föda och om det är rätt att ge dem möss eller råttor osv.
Hela videon handlar faktiskt om varför man inte ska ge levande föda till ormar överhuvudtaget!
Den här personen som verkar ha jättemycket kunskap och erfarenhet (ja vad vet jag?) propagerar att ge dött till sina ormar av olika orsaker. Oavsett om föda består av möss, råttor eller katter.
Jag var ändå lite fundersam efter videon (kanske lite trög men jag vill veta) så jag frågade honom om jag hade uppfattat videon rätt. Såhär svarar han:
cosmonita (3 days ago) I have understanding why you dont give rats or mice to your snake. I can also accept that you give kittens to your snakes, but to you give live kittens? Why if so?
billflowers (2 days ago) Reply I do not feed live food to snakes or devils.
Och, om man går tillbaka och lyssnar vad han har att säga så borde det inte finnas zoo-affärer som säljer levande råttor som ormmat.