Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 624 ggr
cheeerry
0

beteendestörningar

Hej alla, skriver här eftersom jag vet att det fins en hel del kunniga här. Har precis påbörjat mitt projektarbete (gymnasiet) som ska handla om djur i fångenskaps beteendestörningar och sjukdomar som kan upstå till följd av felaktig burmiljö och utfodring. Projektet handlar inte bara om råttor men jag börjar få lite idétorka.. Kan ni nämna några beteendestörningar eller sjukdomar som kan drabba råttor? Och även andra djur? .. Behöver tips nu :) Tack för hjälpen. /Anna

Mastoll
0

gnager på galler, t ex

hus-musen
0

råttor som är väldigt uttråkade eller bara inte mår bra kan börja gnaga på galler och bli allmänt konstiga. sjukdomar som kan drabba råttor är tex mycoplasma (de har alla råttor liggande latent i kroppen), tumörer och car tror jag det heter.  mycoplasma kommer oftast när råttan har dåligt immunförsvar, så där spelar tex bottenmaterial och burplacering roll.

Qui dormit, non peccat

Girlie
0

Barbering är väl en typisk beteendestörning hos råttor.

silverorm
0

Dåligt skötsel av bottenmaterialet, dålig ventilation kan ge kraftig irritation i luftvägarna o lungorna av ammoniaken som då skapas. Står buren vid drag kan de lätt bli förkylda. Ingen aktivering ger som de skrev ovan, plus aggresivt beteende (vanligtvis). Ensidig kost ger bristsjukdomar, dålig päls, dåligt immunförsvar, ger småväxta djur.

(ot) Hästar som står inne mycket blir oxå bitare…krubbiting är vanligt, likaså sk vävning då hästen står o gungar/svänger med huvudet kraftigt sida till sida med frambenen en bit isär. Det sliter otroligt mycket på bla deras knän.

cheeerry
0

tack för tipsen! det mesta har jag redan hunnit få med men dte var en hel del nytt :)