Råttor iFokus

Råttor

Etikett: annonsering
Läst 1049 ggr
Amfibie
0

Bebbs planeras inom snart framtid!

Hej, var länge sen man var inne här, men då jag flyttat till eget boende och inte längre har tillgång till internet så har det dock blivit så :/ Men råttintresset finns fortfarande kvar för det! :P

I November 2007 köpte jag en liten silver chocolatetös från Granathen's uppfödning, som jag nu har tänkt att para med min Minkhane då dem har åldern inne :)
Hanen, Nore, blir 1 år lagom till parningen, och min hona blir 8 månader.
Detta är endast en intresseannons för att se om det finns intresse efter avkomma av dessa två, vill helst inte stå med famnen full av söta råttbebbs sen, eller ja, jag kan nog helt enkelt inte det även om jag vill ;)

Nore är en väldigt aktiv och kontaktsökande hane, from som ett lamm och snäll mot andra råttor. Enligt mig har han det perfekta temperamentet och har dessutom uppnått en behaglig storlek.
Han tvekar aldrig att komma fram och få sig en puss, och knastra lite på axeln.
Han är ingen jättehane, men har ändå massa och större råttor i släkten. Tyvärr vet jag inte hans exakta vikt, men dock att han väger över 500 gram då han gjorde det för någon månad sedan när min våg fortfarande var i brukligt skick :/

Min chocolate tös, Granathen's Bensica, är en fin dam som är lagom i storlek och har ett feminint utseende med stora ögon, väldigt nyfiken och busig av sig och hänger alltid vid luckan på buren, tillsammans med sin syster. Det bästa som finns är att springa runt och kolla på allt, allt, allt!

Jag tror att dessa två skulle bli ett fint par, och få avkommor med bra personligheter och ett underbart temperament.
Båda sidor har bra stamtavlor, och att min tös fick 1:a Pet Junior i Mariestad i februari är ju också en merit :) Hennes syster, som jag också äger, kom även hon bra till, en 2:a placering.

Detta blir isåfall min första kull och därför ska jag ta hjälp utav Theres Granath (Granathens uppfödning), jag tycker det är viktigt med en mentor så att det går rätt till, och jag vill dessutom lära mig, men oj vad spännande det ska bli!

Om det finns intresse av en bebis eller två från detta paret får ni gärna höra av er, så man kan börja planera :)
Tyvärr har jag ej möjlighet till internet ofta, så ni får ringa på 0768613008

Observera att bilderna är ej nytagna då dessa bilder låg på mina föräldrars dator, men nu är de ev. blivande föräldrarna både äldre och större ;)

MVH Ida Karlsson
(Bor ca 3 mil ifrån Värnamo, Småland)

Amfibie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är Bensica inte så gammal, tillsammans med sin syster.

Amfibie
0

Söt!

Amfibie
0

Här har vi en lite yngre Nore, han är mer hanig nu och har mer massa liksom.

Amfibie
0

Vad gör du för något matte?

Amfibie
0

Här ser man hennes färg tydligt.

Amfibie
0

Trött?

Girlie
0

Varifrån kommer hanen då? :)

Amfibie
0

Haha, oj då :) Hanen är uppfödd av en bekant till mig så han är inte från någon SRS uppfödare eller så, men jag känner han mamma, moster, far, farbror, mormor, morfar, och vet mycket om dessa råttor. Många av hans släktingar har blivt uppåt tre år, tillexmpel hans morfar, farbor, hans mor är nu snart 2 år och hans moster också. Fadern likaså.
Det är därför som jag beslutat att göra denna parningen, just för att jag verkligen känner och kände Nores sida även om han inte är från en riktigt erfaren uppfödare. Men däremot så vet jag att inga sjukdomar har förekommit på faderns sida (ännu iaf), och har pratat med Theres och känner att med hennes hjälp så vill jag göra parningen för det känns rätt och bra.

Amfibie
0

Nore som bebis!

Amfibie
0

Duktig! ;)

Grodan
0

jag vill se stamtavla på föräldrarna - nyfiken bara!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Amfibie
0

Okej, ska fixa det åt dig :) Har dem inte framför mig nu. Men det ska ordnas :)

Grodan
0

*spännande*

När ska du göra parningen?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Animalen
0

Jag kan kaaaaanske ta en liten bebbe^^ Brara en tjej.. Har liksom redan två tjejer. Bor i kristianstad i Skååneh :P Men jag ska se om jag framförallt har tid plats och "ork" till en liten bebis.

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Animalen
0

Har du parat dom än?? Och när planeras bebbsen att komma ?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Amfibie
0

Länge sen jag var inne här nu, för länge sen.

Men har ingen dator och inget internet, så då blir det tyvärr så :/

Tyvärr har jag tråkiga nyheter, det blev inga bebbar, då honan plösligt gick bort. Först trodde jag att hannen kanske stressat eller bitit ihjäl henne, men dem hade suttit tillsammans i över en vecka och kom jättebra överens, sov tillsammans m.m
Dessutom hade hon inga sår och låg på sidan med slutna ögon, ja, det såg ut som att hon sov. Det enda som jag kan komma på är utanför havandeskap, (heter det så?) Om råttor nu kan drabbas av det? Så det blir inga bebbar just nu iaf :/ Men det tråkigaste utav allt är ju att "min bebis" inte finns längre :( <3

Ledsen att jag inte kunnat lämna svar på era frågor, men har varit en stressig sommar med renovering av lägenheten m.m

Hoppas jag kan kika in lite oftare här, saknar att prata råtta :)
Ha det gott!

SweGizmo
0

Oj:s en hona på 8 mån som bara dör:s undrar vad det kan vara, du bör kanske kolla upp det??

Mycket synd om din lilla tös:( hoppas hon har det bra på andra sidan. R.I.P

Min blogg: SweGizmo.se

Amfibie
0

Jo det är ganska konstigt, men det är ju inte särskilt lätt att kolla upp när hon är död liksom :/ Och hon dog på en fredag, och ska man obducera en råtta måste man skicka antingen mån, tis el ons, och då har uppbrytningsprocessen redan börjat. Dessutom får man ej frysa ner dem om man ska skicka dem. Eftersom hon inte var sjuk, och livlig dagen innan antar jag att hon fick utanförhavandeskap, kan inte komma på något annat, hon var inte ens snuvig liksom :/

Tack så mycket!!