Stora Pet 6/9 2008!
Ja jag vet det är lite tidigt och att det är andra utställningar innan…fast det är ca. 1 mnd. till anmälningsfristen går ut (15/8) och folk måste planera både ekonomisk, tidsmässigt och råttmässigt…vissa kanske behöver bli medlem innan och även regga några råttor.
Att få allt i ordning kan ta lite tid…
Så…
Vilka funderar på att anmäla sig?
(Var inte meningen att klicka i "Betygssätting")
JAG! om jag får ordning på mitt liv tills dess…

Jag måste ju komma (är utställningsansvarig)

Om jag har tur är jag i sthlm runt den tiden så jag kommer iaf att titta in lite snabbt.. dock utan råttor.

Jag skulle vilja åka på utställning med grabbarna men jag har två saker som håller mig ifrån: jag är inte med i SRS (går ju iofs att ordna rätt lätt) men sen så är jag superrädd för alla smittor som tycks florera på utställningar :P
Så ja, jag vet inte…jag är velig!!!
(feel free att övertala mig åt ett eller annat håll;P )
Jag har tänkt komma, om jag har råd och tid :) Förra årets Stora Pet var min utställar-debut så jag måste ju jubilera!
Jag brukar alltid försöka komma på Stora Pet, Precis som Kickan var det på stora pet jag ställde ut allra första gången (fast -06).
Får se hur jag jobbar nu denna gång, men jag tänker försöka ta ledigt om det går.. och om det finns tåg som går vettiga tider, är ett h…. att bo långt bort när man vill göra saker. ;(
Visst, det kan finnas smittor på utställningar, och alla andra platser där det finns flera människor och råttor. Det är klart att det är mer riskfritt att ha sina råttor hemma, aldrig ta in nya eller avla med utifrån kommande. Själv tycker jag det är kul för både mig och råttorna att komma ut och få luftombyte. Det är ett bra test på deras temprament också, klarar dom det utan problem är dom rätt stabila. Ingen av mina råttor har blivit sjuk efter en utställning, och jag har varit på rätt många. Om du är valdigt rädd för smittor - tvätta dig noga innan och efter att du tar i andra råttor, och låt ingen ta i dina råttor utan att göra detsamma. (Sen undrar jag ju om man egentligen kan/ska skydda råttorna för allting, dom kanske får sämre immunförsvar av det?)

#7 Om jag åker så kommer jag nog hålla mig ifrån andra råttor just pga smittorisken, men det måste ju vara sjukt svårt att inte pilla på alla andra:P
Komma ut och få luftombyta kan man ju få på andra sätt än att åka på utställning, men ja, det kanske är så roligt så det är värt risken, jag vet ju inte eftersom jag inte provat..
Kommer inte att ställa ut… Pengabrist
Och friska-råttorbrist…

Mvh Stephanie 

Alcogel är bra att ha med…jag brukar ställa min flaska Alcogel nära mina transportburar så det är lätt ta upp den och vifta med den framför näsan på kelsjuka människor :-P
Jag kommer nog bara dit o glor o så.
OM det är i 08…

#11 Det är i Folkets hus, Kallhäll…
Och nej, du kommer inte "bara" och glor…du kommer och säljer grejer :-P
#12 inte alltid, tycker det är lite pinsamt…

Jag ska dit å dreggla lite på råttorna har jag tänkt, mina egna får stanna hemma.
Neej, det är bra att sälja grejer grodan! Fast det hade gärna fått vara en månad senare, för jag har inga pengar i augusti 

Mvh Stephanie 

jag tycker inte om folk samlingar. men kanske om jag har tid så kanske jag dyker upp med nån råtta.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vill gärna men de e litta för långt tycker ja…:(
Det vore roligt att åka eftersom jag äntligen har "fina" uppfödarråttor att ställa ut:) Vi får la se…

Vore ioförsig kul att ställa ut för första gången. Dock är inte min Sauli registrerad i SRS utan bara i Finland än så länge.
Frågan är om jag hinner registrera till dess.. Har lyckats tappa bort mitt eget medlemskort också, passande nog. 
Jag skulle oxå vilja komma…har oxå fina råttor att ställa…men det är ju en bit bort för oss…men roligt vore det!!

Jag hoppas på att kunna åka dit, har inte kommit så långt i min planering ännu bara…. :)
Jag glömde anmäla :O
Har inga blanketter hemma, uuups……
Kommer iaf, förmodligen :)
Kan tyvärr inte komma.

Jag ska försöka komma och titta men eftersom det är en månad kvar så säger jag varken ja eller nej.

Jag vill jättegärna komma och titta. Ska försöka ta med mig någon kompis (om det blir av), för det är ju inte så kul att vara där själv :P
helt glömt bort det. skulle behöva köpa på mig av tbh. gissar att det finns lite att välja på där?
Får se hur långt ekonomin räcker. ska städa ur och flytta det siste från gamla lghten nu.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#22 Det är en vecka kvar att anmäla på!!

Jag håller fortfarande på att försöka bestämma mig. Ska resa bort i slutet av augusti/början av september och har inte fått in något datum än.
Men jag vill ställa ut! Kanske ska anmäla dem på en gång för säkerhets skull innan jag glömmer bort det..
Älskar mina stora små vänner..
Jag har skrivit ut blanketter nån stans, men dom är spårlöst. Så har vi ingen skrivare här heller…. Fast… Jag får väl ta bussen hem till mamma och skriva ut igen kanske 

Kommer inte den här gången eftersom de ä samma helg som oxhälga marken hemma i stan och de är nått jag gått på varje år sen jag va liten 
Får bli nästa utställning 

Jag skulle vilja ställa ut, men njaa.. Vet inte riktigt :P
jag ska gå på utställningen, men tar nog inge råttor med mig den här gången, ska inte ställa ut nått..

Jag ska ställa ut för första gången!
Nu har jag skickat in anmälan. Weeeeeee! 
Får man förresten reda på om man blivit "inskriven" till utställningen? Ifall någonting fyllts i fel får man väl inte vara med? Med tanke på att det var sista dagen för att posta anmälan i dag..
#33 Det är mer om något är fel som någon kontaktar dig, men om något är fel gör det inte så jättemycket ;)
Kanske ska opereras omkring då, eller innan, så då kan jag inte komma, men jag håller tummarna att jag kan komma!!

#34 Okej, vad bra! 
Jag ska inte ställa ut men kanske dyker upp och fotar samt umgås med trevligt råttfolk :)

Jag kan inte komma! Min ekomoni har skurit ihop sig! Men jag räknar med att dyka upp på nästa.
Älskar mina stora små vänner..
Kanske dyker förbi och tittar lite, men jag har inte bestämt mig än.
Kanske kommer och tittar på andras söta råttor, men ska inte ställa ut.

Vart i Sverige brukar det förekomma råttutställningar? Hade vart kul o kika, jag bor i Karlskrona så Sthlm är ju enormt långt ;P

Utställningar anordnas i nästan hela landet, från landskrona i söder - gävle i "norr".
Oftast är det Göteborg eller stockholm dom större utställningarna hålls så även om man bor långt bort så kan man oftast få åka med nån om det finns plats i bil. Transport brukar inte vara nå större problem.

Yey! Jag kommer och tittar! :D Har fått med mig ett par kompisar som ville följa med :)

Måste bara fråga. Vilken tid??
Jag kan inte komma… Opereras på onsdag och ligger på sjukan till fredag, så på lördag kommer jag väl antagligen vara lagom drogad :P
Men… Ni får klara er utan mig 
Kommer inte heller tyvärr. Min ekonomi säger nej.

Jag ska dit med pojkvännen.

#48 Jippi!
åååh tramsa…Du skulle inte kunna släpa med kapten röd dit eventuellt, som cosmonita har? om det inte blir krångligt på något sätt alltså..
Ska dit 
vilka ska sälja bebisar där då?
så man vet om man ska lämna pengarna hemma xD

#50 Det kan jag absolut göra,om det fungerar för Cosmonita.
Jaaaaaaaaaaaaaa, gud va glad jag blir !! Jag saknar honom, och har nästan glömt bort honom :( Nu har jag två hangrupper så nån ska han nog fungera i hoppas jag, lite osäker om kodum accepterar honom efter så lång tid, håller tummarna för att det ska funka..Kan du höra med henne då tro? Jag har skrivit till henne och frågat om hon skulle dit, men det skulle hon inte.
Ååh va kul å träffa dig förrästen :D

#54 Okej,jag slänger iväg frågan till henne på en gång.
Sjutton också, det kommer ju massa roliga människor…
Inte någon som kommer från GBG möjligtvis? Jag har nämnligen en liten råtta där nere och då får jag en anledning att bli ditsjutsad också :D
Hur gick det idag egentligen? Jag kollade på klockan vid tio och blev lite ledsen :(
Man har inte hört nåt jue.. Eller har jag missat nån tråd kanske… Usch.. Jag som modd ska ju föregå med gott exempel och söka… Haha, i alla fall? Resultat, en liten novell, kanske 

#57 Det fanns flera från Göteborg på utställningen fast de är nog inte aktiva här för tillfället.
Jag ställde inte ut, jag skrev och skrev…
Andra får skriva om sina fina resultat :-)
(kopierar mina resultat som jag skrivit på r8forumet)
Jag kom till utställningen utan nån större förhoppning, jag visste ju att Nico skulle bli Guld Pet! Så det var jätte kul!
Men när det kom sen till prisutdelningen så blev jag helt paff när första domaren ropade upp Nico som Pet senior hane 1
!
Sen helt plötsligt när man höll på att smälta intrycken från det första resultatet så ropar den andra domaren upp honom som Pet senior hane 1 i andra klassen med
shit! jag blev helt förvånad och överlyckligt stålt över min gamling! Så bra har det aldrig gått för oss.
Pet Class 1.
Helhetsintryck: Trevlig gamling som pussar domaren.
Kondition: Ren päls och mkt ren hud. Ren fin svans, vackra ögon. Bra klippta klor. Vackra rena öron.
Tamhet: Van att hanteras av domaren. Mkt bra Pet råtta, stressar inte.
A-Pris.
Pet Class 2.
Helhetsintryck: Imponerande renhet f. ålder, kön och färg.
Kondition: Bra hull. Mycket ren hud, päls och svans. Lite för väl klippta klor.
Tamhet: Väldigt nyfiken o livlig för sin ålder. Väldigt bra hanterlighet.
A-pris 

Slemmigt men mättande, Cera
Fick clear round i agility A och slutade som 2 med cert (Fanny, uppfödarens förtjänst)
I standard fick hon kvalitets 1 med bedömningen:
"Bra typ och storlek. Överensstämmer m. den försöksstandard vi har. Jämn färg.
Temperament. Vill inte vara med"
(Cera var lite trött och lite grinig där mot slutet)
I Pet fick hon A pris och bedömningen var:
_"Helhetsintryck Velvet coat
Kondition: Nice condition. Excellent tail. Nice nails.
Tamhet: She is really interested in everything. Really kind but really independent. Well prepared för the show"
_**Det är min lilla hemlighet, Hydra
**Fick ett A pris i Pet klass och bedömningen var:
_"Helhetsintryck: Great pet rat
Kondition: Really nice condition. Nice nails but one nail is cut too short. Excellent tail.
Tamhet: Really calm and nice temper. Really nice pet rat!"_
Hydra blev pet junior 2.
**Åh en med fyllning, Spectra
**Standard: Kvalitets 1
Pet junior 1
Domarens favorit
Bästa pet 
Standardbedömningen:
"Helhetsintryck: Söt tjej
Övrig bedömning: Bra typ och storlek. Ngt mörk i färgen, önskas ljusare och varmare. Rexning önskas mer och lockigare. Mkt välpresenterad.
Temperament: Bra temperament"
I Pet blev det A pris med bedömningen:
_"Helhetsintryck: Cuty
Kondition: Really good condition. Nice coat. Clean skin. Marvelous tail för rex. Good nails. Adorable eyes.
Temperament: Really calm and nice girl. Excellent show preparation."
_När Spectra var uppe på bedömning hos domaren sa hon till mig: "I wan´t her eyes!"
Fick med mig en vandringspokal hem eftersomSpectra blev Bästa Pet.
Så roligt!! Men…inga foton??