Filmen Förtrollad = djurplågeri?
Disney filmen Förtrollad som kom för ett tag sen är en gullig liten film som handlar om prinsessor, prinsar och små söta djur. MEN… Under en viss akt i filmen då "prinsessan" sjunger så är det bland annat råttor med, levande, riktiga råttor som en annan skådespelare TAR UPP I SNANSARNA!!
Jag blev helt paff när jag såg det:s spolade tillbaka 2 gånger för att se om jag såg rätt, och ja, dem är riktiga och ja, han tar allihop i svansen!! Hur i hela friden??? EN BARNFILM SOM LÄR BARN ATT TA DJUR I SVANSEN!! även om råttorna hade vart animerade så hade det fortfarande lärt värdens barn att det är ok att ta djur i svansen:s
se filmen, ni kommer bli chockade!

Min blogg: SweGizmo.se
jag ser gärna filmen - skicka hit den… :-D
Ladda ner den?
Är den inte tecknad? Det trodde jag xD

den är både tecknad och vanlig
Grodan - du kan få den av mig. Har den, har inte tittat och är inte intresserad av den heller.
Men bara för den här tråden, så ska jag kolla, sen kan den vandra vidare till någon som vill ha den.
Jag har sett den! Haha och ja helt riktigt så tar dom råttorna i svansen.. :/
#3 nje, både och;) hehe… men det med råttorna är det otecknat..
#7 Ja det med råttorna är otecknat :)

meh! Måste se! :O
axxo har lagt ut den på bitlord/piratbay. han har endast bra rippade filmer på utdelning om man vill tanka ned.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
visst man blir lite chockad när man ser det, men det kan även vara datoranimerat…
ägarna av dessa skådespelar-råttor kanske inte har mer vett utan lyfter de i svansarna….
men är det verkligen så mycket att hetsa upp sig för?
jag tror inte råttorna lider så mycket som vi tror/tycker..
man kanske ska ta reda på det om det är animerat eller inte innan man går igång på riktigt?
det är upprörande att se någon göra så mot råttor men ibland är det nog inte så farligt?

Men om man tar råttan för långt ut i svansen kan den väl få ryggradsproblem? Det är vad jag har fattat…
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
#12 man ska väl igentligen inte lyfta en råtta i svansen, men om man råkar göra det 1-2 gånger så är de nog ingen större fara… dumt att testa gränserna men så farligt är det nog inte…

Ahaa, okej. Lyfter ändå aldrig mina i svansen
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
#14 inte jag heller.. endast i nödfall om de smiter iväg från mig och jag inte får tag i ngt annat men helst gör jag det inte.. dessutom brukar de inte sticka ivä.. har hänt en eller två gånger
Svansen är en förlängning av ryggraden, så om råttan börjar sprattla när man håller i svansen kan den få stora skador på ryggraden som orsakar stor smärta, mycket lidande och avlivning.
Så man ska aldrig lyfta en råtta i svansen.
#16 jag menar inte att man ska hålla de i svansen, utan att om man lyfter upp de lite snabbt för att tex plocka upp de och man inte får tag i ngt annat så sker det ingen större skada
jag tycker man ska akta sig för att lyfta alla djur så. jag skulle aldrig få för mig att lyfta mina katter i svansen, vad e det för skillnad?
#17 Att lyfta upp dem lite snabbt, kan mycket väl orsaka de skador som jag nämnde i mitt förra inlägg.
Man tar upp råttor precis som man tar upp andra djur dvs. med en hand under magen :)
#17 okej.. trodde det inte skadade så mkt att göra det.. men möss är det ju många som lyfter upp i svansen… eller är det stor skillnad på möss och råttor?
lär mig fortfarande….. är ganska ny med råttor men läser så mkt jag kan men jag trodde inte att det skadade så mkt att lyfta de i svansen…
O_o tur att inget hänt med mina rådisar…..
möss har mycket tunnare skinn på svansarna, har man otur så kan den gå av.. Endel sorter är det ett stort aja baja. tex sebramöss o gerbiler (sistnämda ingen mus dock)

lyfta råttan i svansen skadar ryggraden och eftersom råttan är mycket tyngre än en mus så är det klart att det skadar den!! skulle ioförsig inte lyfta en mus i svansen heller..känns onödigt.. skinnet kan spricka sönder o ryggraden skadas så pass att råttan kan behövas avlivas och svansen kan falla av vilket ger en handikappad råtta! men de borde säga sig själv tycker jag.. de vore som att lyfta en katt i svansen och inte förstå att ryggraden skadas på grund av djurets tyngd.. har hört(vet inte om det stämmer) att man kan skada ryggradsnerven så pass att råttor kan bli inkontinenta/ lama..
Qui dormit, non peccat
skulle man själv vilja bli upplyft i svanskotan(om det nu hade gått) om jag får fråga;) AJ säger jag bara

#20 om man inte vet skillnaden på råttor o möss så kanske man skulle ta o läsa på lite mer faktiskt.. storleken o tyngden är två stora skillnader!
Qui dormit, non peccat
När och om man lyfter möss i svansen så håller man i svansroten. En hoppig mus som man håller i handen kan man även hålla i svansen för att den inte skall kunna hoppa iväg. En van musägare gör aldrig illa sina möss genom denna hantering.
Jag själv lyfter sällan upp möss i svansen, pga att de faktiskt inte tycker om det.

Jag såg en dokumentär om hur de gjorde just den scenen med råttorna.(Jag försvarar ej att de lyfte råttorna i svansen)Men det var mycket djurkunniga personer där och de var för övrigt väldigt omtänksamma mot råttorna.Skådisarna fick först umgås med råttorna så att de lärde känna deras lukt.
Alla råttorna var oerhört duktiga på att göra det som de ville att de skulle göra i filmen.Allt råttorna gjorde föll sig liksom naturligt in i filmen som de ville ha det.
Tror även att om ni väljer att se filmen så finns det extra scener med på extra matrialet som följer med som visar speciellt ifrån den scenen med råttorna.
Det var intressant att se.
#26 jaha… ja, det kanske man borde se. när jag såg den fanns det inget extra matrial då jag bara laddade ner själva filmen.

Nej extra matrialet kom med på den köpta DVD-filmen.Jag fick låna den av en kompis och jag och sonen satt och tittade på det.
Det var intressant ,men jag försvarar dock inte lyftet i svansarna.
#24 jag vet skillnaden på råttor och möss så..
jag trodde bara inte att det var så STOR skillnad på de.
ursäkta mig för att jag är ny och fortfarande lär mig!

Ratarouille, jag tycker inte du ska känna dig dum! Du sade själv i #20 att du inte visste om det och tog till dig det Glimmersr8or sade och det tycker jag är jättebra av dig! :) Det händer faktiskt att man missar fakta på vägen även fast man är påläst! Huvudsaken är att man är villig att ta till sig av det som sägs. Många nya djurägare borde ta efter ditt exempel som faktiskt lyssnar!
Och Glimmersr8or också för den delen som kan den ädla konsten att säga saker rakt ut utan krusiduller och utan att fördöma! :)
Jag tror det handlar mycket om attityder. Många tror att det är okej att lyfta råttor i svansen. En sån här film gör inte saken bättre! De kanske borde ha någon eftertext eller liknande osm talar om att man inte slka lyfta råttor i svansen.. :/ Går det att få igenom, tror ni?
Älskar mina stora små vänner..
#30 Ja, som i filmer där de använder t,ex hästar som ramlar när de krigar osv. Där brukar det ju finnas en text efteråt där det står att ingen av djuren kom till skada under inspelningen. Så borde det stå i den här filmen med (om det nu stämmer) + att man inte ska lyfta en råtta i svansen.
/Anneli

Ja, precis!
Kanske finns det till och med någon lag om det?
Älskar mina stora små vänner..
#30 håller med.. om man försöker tillräckligt mkt och läser om regler och sånt kanske man hittar sånt?
tycker att man borde göra sånt i alla filmer så att man fattar vad det handlar om och sånt.. de brukar säga sånt i andra filmer…
disney kanske inte tycker att det är värt att göra det för att barn inte "förstår" sånt.. dinsey riktar ju sig mest till mindre barn men de verkar inte tänka på att vuxna/ungdomar mm faktiskt oxå kollar på disney-filmer.. jag är ju så löjlig så jag gör det… ;P

Helt ärligt tycker jag inte det är så allvarligt… Tror inte någon unge kommer köpa en råtta och lyfta den i svansen bara för att de gör så i typ tre sekunder i en film
Och om man ska vara helt ärlig så med tanke på situationen ska man nog vara glad att dom bara tog dom i svansroten typ tre sekunder…. vem som helst annars skulle nog ha börjat sparka och stampa om dom fann sig själv i samma sits…
Ok, inte jag för jag funderar fortfarande på hur jag ska få mina råttor att göra som i filmen….
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Sett filmen nu. Trodde jag skulle storkna de första minuterna… gah… läbbigt… men sen blev det otecknat sötdravel och jag fick mig några skratt…
MEN jag kan då inte förstå hur man kan haka upp sig på hålla råttor i svansen scenen när det kryllar av underbara rått och mus (och KACKERLACK iiiiih) scener… bara älskar när de rullar ut tygrullen… å diskar med svansarna och… ja… söt o rolig film
(skrattade nog mest när hon började sjunga i parken o gatumusikanterna haka på… eller hm…)
andra barnfilmer jag tycker om är… *s*

omg :S
inte bra.. :'(