Söker bebisar till hösten/vintern
Så, nu när mina två töser börjar mogna lite är det dags att tänka på utökning av flocken.
Jag söker någon som ska ta kull nu under hösten, senast vintern. Färg eller form på råttan är sekundärt, det skall dock vara två honor. Jag har en jenny-bur modell större, daglig intensivomvårdnad i form av lek, pyssel, matlagning och träning. Vi bor i göteborg men är beredda att fara en bit för bra råttor.
Så, önskemålen:
Så, jag vill ha bebisar från trevliga föräldrar. Temperamentet ska vara framåt, oädda och nyfikna. Upptågslystna är inga problem, men minsta tecken på agression är uteslutet. De ska trivas med och vara intresserde av människor, men iten beroende av mänsklig kontakt. Deras bästa kompisar ska vara råttor, deras egen art. De ska kunna hantera flock och nya råttor på ett bra sätt. Dominans eller ettrighet är icke önskvärt.
Livslängden på råttorna i släkten skall vara hög.Få eller inga råttor ska ha dött innan 2 års ålder och de bör ej ha visat tecken på att vara 'gamla' så tidigt som vid 1½.
Förekomsten av knölar i släkten bör vara minimal. Förekommer de ska det vara hos ålderstigna råttor. Rossel bör ej heller förekomma i släkten. Likaså många fall av behov av medecinering.
Mamman till kullen bör vara åtmintonde 8 månader eller ej fått kull innan den åldern tidigare. Pappan ska vara 1½ år eller äldre.
Så, jag går även i avelstankar och funderar på att arbeta mot att bli uppfödare. Därför vill jag ha en uppfödare med vilken jag kan ha god kontakt, som är beredd att diskutera fördelar och nackdelar samt låta mig avla om råttorna vid äldre ålder anses lämpliga. Isåfall handlar det om en kull på en av systrarna.
Jag kommer inte att köpa råttorna för att jag ska ta kull på dem, utan för att jag vill utöka min flock. Utvecklas de till råttor av en sådan typ jag tycker om och om råttans/råttans släkts temperament och hälsa är tillfredställande kommer jag att börja utvärdera om det passar att ta kull jut då.
Hör av er via privat meddelande eller mail (skruttfia snabel-a gmail punkt com) om ni vill diskutera eventuellt köp. Hör av er med telefonnummer om ni vill att jag ska ringa!