vill ha råd tack..^^
vad ska jag göra, vad hade du gjort i min sits.
igårkväll tog jag mina 2 rått flickor å skulle mysa me dom när jag kolla film, så märkte jag att Electra bara snublade helatiden.. de va riktigt läskit å se asså, å hennes huvid e lite hummm snätt eller va amn ska kalla de, hon e lika pigg som vanligt å äter å driker.. å busar å sånt men bara det att hovet är snätt på henne å hon snubblar lite då o då när hon leker å springer om kring i buren å på golvet osv… hon värkar inte ha ont nånstans… men de e ju ändå synd om henne.. :(
att hon ska snubla helatiden… asså.. jag vet inte va jag ska göra.. e de nån som haft en råtta me samma problem?, tror ni att de bästa e å ta slut på hennes liv ?
asså.. jag tänker helatiden.. "men tänk om hon blir bättre" men de kan jag ju inte tänka hu längesom helst… för de e ju synd om henne.. även om hon inte har ont å lider av de så kanske hon ändå lider av att hon har balansrubningar… nakdelar me djur e asså dessa beslut man får ta.. :/ hon e ju inte gammal i heller hon blir 1 år i slutet/början på januari-februari. Ska jag vänta å se nån dag om de blir bättre.. eller åka in me hene å se om vertenärerna kan se om dom kan få henne bättre elller.. tänk så måste hon avlivas.. :/
man vill ju inte hon ska lida… vist som sagt hon värkar inte ha ont.. men humm.. ja jag vet ej de e såååå svårt såna beslut… jag älskar henne.. men samtidigt kan jag ju inte ha henne kvar bara för jag älskar henne, om hon mår dåligt pga att hon snublar å sånt så e de ju inte rätt å ha henne kvar för jag vill de lixom.. å sen kan de ju va något alvarligt de e ju inte lätt å veta.. :(, så va tycker ni?
va hade ni gjort?
å har nån råtta ni haft, haft något liknade?

jag skulle ta henne till veterinären. Kan vara sneskalle. Antibiotika kan stoppa det. Har en dam själv med snedskalle och hon håller huvudet lite på snedden med är helt som vanligt, men dock något klumpigare än dom andra. Men hon mår jätte bra.

det låter som att hon har "snedskalle" det kan råttor få vid förkylning, öroninflammation, hjärnblödning o liknande tror jag.
du får ta o åka in med henne till vetten, så att du kan få en bra bedömning på vad felet är.det är svårt att bedöma från en dator men jag skulle tro att om det är en förkylning eller öroninflamation så kan det botas med antibiotika!! så det behöver inte vara så allvarligt att du måste avliva henne, men ju snabbare du kommer till vetten desto bättre är det!
om du söker på sneskalle eller snedskalle så kommer det upp trådar där du kan läsa om det!=)
Qui dormit, non peccat
tack för era råd.. :)
ska ringa dit.. å få en tid! :D
imorgon kl 11:00 har vi tid.. :)
så de blir nog bra så får vi hoppas på att det e snedskalle å inget värre.. å att de hjälper me lite pencelin/antibeotika elelr något sånt.. :)

lycka till=)
Qui dormit, non peccat
thx.. ^^
e faktist lite smått närvös ^^ :$hehe..
hur har det gått?

har insett att min tös kaanske också har det.. men hon snubblar inte (annat än när hon är väldigt ivirg att ta sig någonstans) utan är helt som vanligt.. hon har lutat på huvudet ända sedan jag fick henne och jag trodde att det bara var hennes sätt att vara.
Bör jag också kanske uppsöka vett. ? eller ska jag vänta och se? Hon är drygt 4 månader nu och lider som sagt inte..
:S

#8 du kanske ska ta henne till vetten iaf o kolla upp det. hon kanske har lätt snedskalle, det lider hon inte av, men jag skulle iaf vilja veta vad den orsakades av!
Qui dormit, non peccat

#9 Ja okej, men det kommer dröja några dagar :( Har inte pengar till undersökningen.
Jag har pratat med en tjej som har fått en roan tös från samma sälle och den tösen lider också av snedskalle, hon ska tas bort :(
kan det vara genetiskt ärftligt?

#10 jag vet faktiskt inte.. som jag fattat det så får råttor snedskalle pga sjukdom av något slag, eller hjärnblödning. tor att jag läste att de kunde få det oxå om de var undernärda när de var små, men det är ingen jag kan säga säkert.. kanske finns nån tråd på forumet om du söker på snedskallle=)
Qui dormit, non peccat
de gick bra hos vett idag.. :)
å hon har nu antibeotika.. som hon ska få 2 grr om dagen i 10 dagar hehe.. :)
först va de svårt å ge.. för de va i tablet.. så man skulle ge en 5 del av tableten bara.. å jag la in de i en liten klick mjukost.. först ville hon inte äta de… men efte rett tag åt hon de *skönt* hehe.. :)
så man kan ju hoppas på att hon vill ha de nu 2 grr om dagen i 10 dagar xD haha.. ^^ naw.. stackars lilla Electra.. men men så e de i djurvörden.. dom blir me sjuka ju precis som vi.
Tusss, Jag tycker du ska gå till vett me din råtta^^
de e inte såå dyrt.. okej de e iof olia från djursjukhus till djursjukhus men mitt besök kostade bara 340:-
å sen om din råtta med behöver antibeotika.. så de jag fick kostade bara 79 ^^