Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1452 ggr
pzyhr
0

Hjälp att sätta ett pris!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska sälja mina råttor + alla tillbehör. Jag behöver dock hjälp av er att sätta ett lämpligt pris.

Råttorna

2 hanar från zoo
Den ena fyller 2 år i december
Den andra fyller 1 år i december
Den äldre råttan är registrerad i SRS
Otroligt snälla råttor

Råttillbehören

1 registreringsbevis från SRS
1 sele (vanlig "åtta"-sele)
1 klotång
1 flaska vitaminer (25 ml)

Buren

Det är en "Ferplast Jenny Råttbur"
Mått: 80 x 50 x 79,5 cm
Den är köpt 2007-03-23
Nypris: 1 785 kr
Kvitto medföljer!
Två hål i burbottnen dock (bild finns).

**Transportburen

**1 Ferplast Transportbur
Ett förtejpat hål i buren dock (bild finns).

Burtillbehören

2 Ferplast Hyllplan
1 Ferplast Stege
2 Ferplast Rör + 1 extragrej till rören
2 matskålar i rostfritt stål (stora)
2 matskålshållare
1 vattenaturomat (stor)
2 hängmattor
1 klätterställning med 5 stegar
2 stora plasttoalätter
1 stort plasthus
1 stort trähus
1 stort plasthjul (jag har inte använt hjulet till mina råttor då det ej är speciellt bra för råttor, men det medföljer)
1 upphägnisbar korg från IKEA
1 gräsbo

Vad tror ni att jag kan ta för hela det här paketer med råttor, råttillbehör, bur, transportbur och burtillbehör? Hemmet är självklart viktigast, men köparna vill ju veta vad jag tänkt mig för pris innan de börjar fundera…

Hål nummer ett på bilden.

pzyhr
0

Hålet går att fixa med två videoband och en vikt.

pzyhr
0

Här är hål nummer två.

pzyhr
0

Hål nummer två går också att sätta för med videoband.

pzyhr
0

Här är hålet på transportburen, förtejpat.

coreytaylor
0

När det gäller priset på råttorna så är det ju alltid risk för att de blir reptilmat eller säljs till någon oseriös om man har ett för lågt pris. Naturligtvis är det inte alltid så men det finns risk för det. Samtidigt antar jag att du tycker att hemmet är viktigare än priset. Mitt förslag är att se vilka som är intresserade och diskutera priset med dom som känns som bra köpare (: Så länge du vet att dom är seriösa så spelar väl inte priset någon roll?

Kyss

pzyhr
0

Kan tillägga att det inte är två ganagarmonster till råttor jag har hemma :P Det är nämligen en GP-råtta som gnagit hålen…

pzyhr
0

#5 Ja, precis. Priset på råttorna spelar ingen större roll om hemmet är bra. Det är bur + tillbehör, som jag vill ha ett prisläge att utgå från. Jag tycker att det är jätte-svårt att veta hur mycket man kan ta. Jag har redan intresserade som hört av sig. De vill ju veta hur mycket man hade tänkt sig innan de börjar fundera liksom. Det förstår jag absolut, problemet är att jag är osäker på vad jag bör ta. Jag vill ju inte vara för billig (arbetslös utan inkomst eller bidrag, bor hemma) + att jag inte vill skrämma bort dem genom att vara för dyr.

Terato
0

Min syster har två marsvin som jag ska leta hem åt då hon blivit sämre i sin sjukdom.

Jag skulle inte skriva "bortskänkes" för det låter så fel. Mer tala om vad det handlar om för individer och skriva i annonsen att jag inte vill ha något betalt för dem eller buren men att jag kräver dess mer av hemmet och att man är villig att kontakta mig om det skulle bli problem. Jag vill också ha ett löfte om att de inte omplacerar dem igen eller avlivar dem utan att kontakta mig eller uppfödaren(om det inte är akut förstås, men då vill jag bli kontaktad efteråt). Jag vill ha lite uppföljning helt enkelt! Inget extremt men bara att man kan maila varann ibland, särskilt i början och höra hur det går. Jag tror inte att någon ormmatsletare nappar på en sån annons!

För min del tycker jag det känns knäppt att ta betalt för djur jag omplacerar. Om någon är så hjärtans gullig att de vill ta till sig djuren så är jag ju jättetacksam för det! Jag själv skulle inte vilja betala nån dyr peng för att ta mig an ett djur på omplacering om det inte var en jättefin bur då eller något sånt. Jag vill också att köparen tar sig lite tid att träffa mig och prata och så. Känns det inte bra så blir det inget.

Buren tycker jag inte ens att du behöver visa! Vem vill ha en trasig bur som man lagar med videoband? :P

Koncentrera dig mer på att berätta om individerna. Är de framåt? Mysiga, lugna, spralliga, glada? Har de häng? Vad brukar de göra och vad tycker de om? Fixa trevliga, färgglada bilder. Det lockar köpare.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

pzyhr
0

Hm. Jag kan nog inte riktigt hålla med dig. Okej om det gällde en liten bur + matskålar och någon hylla. Det skulle kunna medfölja när man skänker bort råttorna till rätt hem. Men nu är det så mycket grejer och en väldigt stor bur, som dessutom inte är gamla. Då kan jag absolut inte tänka mig att skänka bort allt. Tyvärr. Kanske om jag hade haft ett välbetalt jobb eller liknande, men som arbetslös är var enda femtioöring viktig.

Och jag tänkte självklart inte visa bilderna på hålen om dom inte frågade!! I stället har jag endast gjort dem medvetna om att hålen finns. Vill de ha bilder får de det. I stället har jag en bild på hela buren med tillbehören + bild på råttorna i annonsen!

hus-musen
0

om du blir av med buren så gör du det bra.. finns nog ingen som betalar för en trasig bur! skänk den istället.. har sett liknande paket med en hel bur gå på blocket för 6 eller 700kronor tror jag. men de är jättesvårt att sätta pris såhär, men jag tror inte du kommer att få några stora pengar om jag säger så.. de är bättre att satsa på att råttorna kommer till ett bra hem och att de inte blir ormmat=)

Qui dormit, non peccat

pzyhr
0

Jag har redan haft en annons ute och fått åtskilliga svar :)

Dessutom tror jag att det är större chans att råttorna hamnar i ett bra hem och ej blir ormmat om råttorna säljs med alla tillbehör. Vem vill köpa råttor med massor av tillbehör för ett par hundra, bara för att kunna ge råttorna till sina ormar :P Det känns lite osannolikt. Skänker man däremot bort allt…

hus-musen
0

#11 jag menade att du skulle skänka bor buren, inte sakerna=) allt som är helt o fint är de väl dumt att ge bort gratis=)

Qui dormit, non peccat

Johanna-A
0

Betyder inte råttorna mer för dig än buren?

Det är sällan man hittar ngn som vill ta hand om 2 råttor, speciellt med en så gammal som 2 år. Han kommer kanske dö snart och då måste dom krångla med ny kompis till ettåringen osv.

Så hittar du en godhjärtad själ som vill ge dina råttor ett bra hem den tid dom har kvar, borde dom väl få råttornas hem med sig?

Jag tycker du kan ta kanske 200-300 kr max men för råttorna och då ska djurens tillbehör följa med.

Även om du är arbetslös och fattig så har du ju redan använt pengarna för att köpa grejerna och det var väl inte planerat att du skulle få tillbaka pengarna sedan?

pzyhr
0

#12 JAHA! Ursäkta :P Dock tycker jag att det är realistiskt att ta några hundra för buren också, eftersom den är i perfekt skick utöver dessa två hål, som går att laga med två plastbitar :)

#13 Det har du rätt i! Råttorna betyder ALLT. Därför jag säljer dem, har noll tid för dem längre. Skulle jag vara egoistisk skulle jag behålla dem bara för att jag har så svårt att skiljas från dom.

Tack för ditt pristips :)

Terato
0

Jag tror också att den summan, 200-300 kr, är rimlig om man vill ta betalt! Tillbehören har ju som sagt ett värde. Det hade jag absolut kunnat betala om djuren var väldigt trevliga. Men är de osäkra och kräver jobb så kanske man inte vill betala. Ganska svårt det där, faktiskt!

Men jag ger gärna bort grejer om någon är villig att hjälpa mig med en sån här grej. Det kan säkert vara en sporr också att ta hand om ett par råttor om man redan är råttägare att få något för det. Men kom ihåg att det är din avvägning och jag menar inte att du är girig eller nåt för att du gör annorlunda. :) Alla bedömmer saker olika.

Men hur som helst så är ändå det viktigaste i annonsen att du presenterar djuren på ett bra sätt! Att bara ta en bild på dem i sin bur säljer inte lika bra som en trevlig bild på dem, kanske i en blomkruka på köksbordet eller på din axel utomhus.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se