Råttor iFokus

Råttor

Etikett: rif-och-ifokus
Läst 1020 ggr
Absinthe
1

Vad i H sysslar alla med?

Vad f*n är det som har hänt med RIF?!
Tidigare när folk som ville veta mer om råttor skrev till min mejl hänvisade jag gladligen till RIF, men jag skäms för att göra det så som många beter sig här inne numera!

"Den gjorde si och så, och den kränkningen hit och den dit" Förstår ni inte vilken evighetscirkel ni befinner er i när ni håller på?

Det finns alltid någon som man inte tål eller står ut med, det finns ALLTID det. Missförstånd uppstår och tjafsen börjar när man anser att man uppfattat en sak från personen man inte gillar och det visar sig att personen inte menade det på det viset som man själv uppfattade det. Har man sina privata dispyter så se då för (vet inte hur mycket det är lämpligt att svära) Fanken? till att lösa dem privat också. Nya medlemmar som kommer hit lär ju knappast ta er seriöst när ni ska stanna i den onda cirkeln och tjafsa med varandra.

Jag är verkligen inte guds bästa barn, kommer jag aldrig någonsin påstå heller, jag vet att folk kanske inte tycker om mig för något, saker som kanske hänt privat mellan mig och någon annan, jag vet att man bara är människa. Man blir arg och frustrerad och det måste jag medge att jag är nu, rosenrasande är jag på er! Ni är några jäkla lekisbarn med fason för att dra i håret för att visa er vem som har rätt. INGEN har rätt, lär er att kompromissa istället. Och det är bara DU som avgör hur du ska uppfatta någon annan. Väljer du att uppfatta någon negativt är det väl självklart att ALLT den personen gör som du inte gillar är negativt och dåligt?

Vad hände med alla roliga förväntansfulla trådar där många från sajten skulle träffas och ha trevligt ihopa?
Vad hände överhuvudtaget med de trevliga trådarna?
Det enda jag ser så fort jag kommer in här är massa bråk, det är inte alls trevligt. Vad är det för maktkamp ni för, vilka är lagen? jag måste ha missat vem som tillhör vem, finns det någon här inne som kan anse sig neutral i bråken?

Det känns verkligen jättetråkigt att det ska gå så här långt, att folk klagar på den tråkiga stämningen hela tiden och ni tänker inte efter ens efter tillsägelser? Ni fortsätter som en bulldozer fram och ska jävlas med varandra, är det verkligen så kul, det är som taget ur en film från USA om giriga ungdomar som ska på bal och bli utsett till balens drottning, använder vilka jäkla fula knep som helst för att ni ska få makt/status/rätt i frågan?

Ska man vara så rädd för att skriva något och fråga något här för man tror att det ska bli samma negativa diskussioner om alla ämnen?

Avel och uppfödare, åhå, det är den smarrigaste biten man kan läsa om, visst är det?
Vad hände med den verkliga tanken bakom avel, som uppfödare ska man väl sikta på sina mål och få fram sin idealråtta, sätta delmål och förbättra sin linje och tillföra råttsverige något, vad hände? Varför ballar det ur varje jäkla gång? Varför kan ni inte kompromissa? Ni behöver inte tycka likadant, men varför då inte säga "Jag instämmer inte, jag skulle gjort så här istället.." Och sedan diskutera er fram till att ni tycker olika UTAN att dra rykten/skitsnack/trådar/privata angelägenheter i varje jäkla inlägg när ni ska trycka ner varandra för att den andra är väldigt dum i huvet?

Jag är inte ute efter att leka mamma till er alla, jag vill att ni ska försöka styra upp stämningen här inne igen, många, då menar jag att väldigt många klagar på stämningen här inne. Jag drar mig för att gå in och läsa trådar faktiskt, det är inte pga den och den personen, utan det är för att men känner den stela spänningen i alla trådar nästan. Det är så synd, jag tycker det är så jäkla synd att ni inte ser vad det är ni håller på med.

Skitsnack kommer alltid finnas, tyvärr, och knivhugg i ryggen, hela livet är fullt av det, tycker bara att intresset råttor har fått en helt ny innebörd, att man ska välja en sida för att hjälpa den sidan att bråka och få rätt hela tiden, man ska dra ner andra uppfödare och klaga över deras avel och hur de avlar etc. Jag tycker inte att uppfödare emellan borde ha den inställningen mot varandra. Jag har själv varit i bråk, ett är utrett och ett till ska bli utrett, för jag vill inte hålla på med detta tjafset.

Kan man inte hålla sams för allas trivsel här inne? För allas skull, jag tycker detta börjar bli riktigt löjligt att det alltid jämt och ständigt är nästan samma personer som är i luven på varandra och ska hålla på, samma trådar skapas som diskuterats tidigare..

Det handlar allt mindre om råttor och mer om makt och status och att få visa sig på styva linan och få så många rätt som möjligt.

Läs "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn
Lyssna på Kay Pollak och vad han har att säga och tänk efter på budskapet i vad de har att säga.

Jag skulle kunna skriva så mycket mer just nu, men jag vet att jag kommer få mothugg för någon tar detta personligt eller känner någon som jag bråkat med så jag kan bara hålla käft eller för jag har gjort si och så och varit en sån dum jävel. JA! Det har jag alldeles säkert varit! =)

Puss på lilltån för fasen!!

Jinaum
0

Tänkte lite det samma om jag ska vara ärligen. Dock lade du det hela fram mycket bättre än vad som pågick i mitt huvud. Håller med, idioter möter man värt än man går, dock får man lära sig att rycka på axlarna och gå vidare och inte vara någon tvättsvamp som suger åt sig precis allt.

MentalDistress
0

Håller med dig helt och hållet Linda. Stämningen här inne har blivit jätte dålig. Så himla tråkigt att man som "utomstående" ska behöva läsa det. Förr var jag inne här hela dagarna och läste, nu däremot drar jag mig för att logga in för ofta. Har t.o.m. funderat på att avsluta mitt medlemskap här för jag känner att jag inte längre lär mig något här, nu får jag istället bara veta saker jag kunnat leva utan så att säga. Jävligt synd att det blivit såhär faktiskt.. :/

Jinaum
0

Det får mig att tänka på vad jag kastade ett get öga på om sidan av denna. Ifrån iller iFokus. Där hade iFokus från högsta hönsen hotat att stänga ned sidan pågrund av all mobbning, kräkning och negativa diskutioner att den ev skulle läggas ned. Vore ju tråkigt om detta hände med råttor med. Särskilt när denna sida varit så stor hjälp för mig nu när jag håller på att skaffa råttor själv och tänker på alla nadra då de finns bra artikllar och folk.

Absinthe
0

Det kan med andra ord hamna i den sitsen att de hotar att lägga ner sidan?

Tål att funderas på för alla här inne..

hus-musen
0

gillar inte ens att vara på rif längre.. de är bara skitsnack och påhopp, ingen står för vad de tycker eller vad de gör och vänder kappan efter vinden. eller så har de så mycket åsikter att ja vill kräkas. synnerligen dessa kompisgrupperingar är särskilt störande..

jag kan inte heller påstå att forumet är vänligt och öppet mot nykomlingar, alltför ofta hänvisas det enbart till gamla trådar utan något mera svar( hänvisar sj ibland, dock efter att jag svarat på grundfrågan). det är oxå helt omöjligt att söka ibland för sökfunktionen fungerar inte..eller så blir folk mer eller mindre idiotförklarade känns det som när man läser vissa inlägg.

min lillebror satt här inne o läste en kväll, han är då 13 år, och han förstod inte heller varför folk är så elaka. han  sa; de är som värsta lunarstormfjortisarna=) haha de har jag sj tänkt ibland, de är lite sandlådestil här, synnerligen på sistonde.

näe är det inte dags att skapa ett nytt forum?? det här har ju blivit helt värdelöst..

Qui dormit, non peccat

SweGizmo
0

Trist:/ men jag tycker det är konstigt.. många här inne är medlemmar även på R8forumet och där är dem så snälla i orden, men här kan dem bli tvärt om:s så varför just på RIF??

vad har r8forumet som inte RIF har?? bra fråga eller hur:) eller är jag helt ute och simmar??Glad

Min blogg: SweGizmo.se

Jinaum
0

Jo det tycker jag, även den som är Sajtvärd för denna sidan. Bima var det va? Måste väl bli trött på att få höra samam gnabb om och om igen. Kan mycket väl tro att det kan luta åt det hållet.

Rif has come to the evil side, they had cookies! Eller något…

Absinthe
0

Jag är inte aktiv på r8forumet faktiskt. Jag tycker inte det handlar om det och det forumet och jämföra, självklart jämför man, det är ju en mänsklig bedrift. Men vad gör vi här hela tiden som ger sånt misstycke hos alla? Jo bråkar, frågan är vad vi ska göra för att höja upp stämningen till positiv igen? Det känns jäkligt surt att alla ska yxmörda varandra hela tiden.
Vad ska vi göra för att förbättra när alla andra gånger varit en förbättring ett tag men sen stupar det igen? Denna gången tycker jag det dock är värre än någonsin.

sockerrattan
0

Försök vara snälla med varandra… Det kan vi alla göra!

Mia//

hus-musen
0

näe jag tycker fortfarande att de på natur i fokus gör rätt.. alla trådar som inte leder nån vart eller skapas av folk som enbart är ute efter att bråka låses omedelbart. det är riktigt skönt att läsa där inne, för det finns ingen otrevlig underton där..

Qui dormit, non peccat

Absinthe
0

Det känns rätt meningslöst, för man märker oftast av falsk snällhet.. =(
Jag vill göra nåt för att lätta upp spänningarna mellan alla här inne, kanske ett omöjligt uppdrag men jag skulle vilja se att alla kunde iaf prata på en normal vuxen nivå. Bring peace!! Känner mig som en fredsmäklare, jag vill inte leka god och vara över alla andra, jag vill bara att vi ska ha ett fungerande forum!

*hoppas*

Jinaum
0

Självklart ska vi ha ett bra forum! Dock vet jag inte hur många Medarbetare det är, de kanske är underbemanade eller fått nog. Så de direkt inte kan göra något åt det snabbt eller orkar inte. Men allt sådant gnabb kan hållas på pm om de nu måste. Det jag inte vet har jag inte ont av och vara en lycklig lallande idiot och titta runt på alla söta råttor och tips m.m.

Nicciz
0

#6 jag har oxå reflekterat över det. Inbegriper även mig. Men jag tror helt enkelt att det alltid är någon form av negativitet här inne. Och att tröskeln för hur man får bete sig på rif har varit för hög och lett till att mönstret sitter i… tyvärr.

niffen
0

Tror ni att om man låser alla trådar som det är lite gnabb i varje gång skulle hjälpa? Typ att folk tröttnar, eller vad man ska säga? Jag är allvarlig och säger det inte på ett ironiskt sätt, även omd et låter så. Jag är bara trött och grinig och skulle gått och lagt mig för länge sen.  :P

Nicciz
0

Niffen: Jag tror det kan vara bra. Iaf ett tag tills stämmningen blivit bättre. Och då kanske man tänker sig för innan man spårar ut i trådar som faktiskt är bra och konstruktiva… Skrattande

Keno
0

Jag har inte varit inloggad och läst på ett bra tag just pga av detta. Så jag är inte ett dugg förvånad att se en tråd som denna dyka upp. Bra jobbat absinthe! Någon måste slå näven i bordet.. ;)

Absinthe
0

Det är inte bara en som ska slå näven i bordet om att förbättra stämningen här inne, utan ALLA ska göra det.. =)

Jag förstår att det är svårt att vara neutral alla gånger, därför tycker jag att vissa saker borde vara hårdare här inne samt att annonsering borde tas bort helt.. Det känns mest som en sajt för mobbing än mot mobbing, för inte vill vi här inne stödja nåt så lågt som mobbing?

*börjar bli trött, är förkyld och har ont i öronen*

Jinaum
0

Drick äpple juice och varmt honungsvatten Absinthe. Lenar och ger rösten tillbaka ^^

Jo, det enda vi vanliga döda kan göra är att vara trevliga och försöka. Håller med totallt. Man ska ju inte behöva gå och gömma sig för man tycker det inte finns något trevligt att prata om eller liknande.

zickan
0

det är måste jag testa dock :-D.. funkar det receptet?. tror jag gått igenom alla huskurer jag kan men jag kan fortfarande inte göra mig förstådd med grannarna. jätte förkyld :-/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TienMu
0

Håller fullt med!

Själv är ja inte så aktiv på rif längre, går mest in å läser om råttors sjukdomar å välmående och kollar på söta rått bilder. :)

Många inlägg skippar jag helst å läsa då man kan förutspå vad dom kommer leda till…..

Jinaum
0

#19 är sångerska så jag vet att de funkar ;) Äpple återför rösten och honungen lenar. Huskurer.. you name it. Jag sparar på det mesta inom den vägen. Är som en mini häxa på det XD

Calinn
0

Grymt imponerad av din sammanfattning Absinthe!

Jag är ganska ny här på forumet och har/har haft otrolig nytta av all fakta och av allas kunskaper här. Har också märkt att det är mycket negativitet i vissa trådar och tycker naturligtvis att det är trist. Hoppas att vi alla kan fixa detta nu och göra formet till ett trivsamt ställe! Jag vet inte vad jag skulle göra utan rif!

coreytaylor
0

Håller med #15 fullt ut :)

Kyss

kamikazerat
0

Tack.

Terato
0

Håller helt med!

Men annonsering vill jag ha. De ska låsas som de gör nu och man FÅR helt enkelt inte diskutera andras annonser! Man får inte diskutera andra personer över huvudtaget! Vill man diskutera ett fenomen, t.ex. många kullar osv så får man anstränga sig lite så att det blir objektivt och INTE personriktat. Så fort det blir personinriktat så låses/redigeras inlägg eller tas bort. Så gör vi på mus. Trådar som spårar ur, fastnar, blir pajkastningstrådar får en tillsägning eller låses. Man måste få tycka och tänka om saker och ting. Men inte personer(jo, men tänk tyst). Och folk är olika. Men man måste också acceptera att alla inte an hålla med en. Det är ofta där pajkastnignen börjar.

Och att folk plockar annonser utifrån och diskuterar hur dåliga de är borde inte heller vara tillåtet. Det handlar ju bara om att sätta sig själv på en piedestal. Det är sällan någon faktiskt sätter sig ner och försöker att maila en person som brister i skötsel på ett vänligt men sakligt sätt.

Det viktigaste tror jag ändå är att sätta riktlinjer och visa vad som är okej. I slutändan rättar sig folk efter det eller lämnar sajten frivilligt. Så har det varit på mus så länge jag varit med där och som sagt har vu ju väldigt bra stämning där. Det är ett samarbeta mellan Sajtvärd, Medarbetare och medlemmar. Nya medlemmar ska tas emot hjärtligt och med överseende eftersom de oftast inte kan läsa av alla regler eller alltid vet hur man sköter djuret osv. Då ska de få en tillsägning eller hänvisning och till slut kommer de att förstå "RiF-koden". :) Så är det med alla sällskap. Alla har en kod på vad som är okej. Det är inte diktatur utan ett sätt för människor att fungera tillsammans och finns överallt i samhället.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Johanna-A
0

Tycker annonsreglerna ska röstas fram av medlemmarna om annonserna öht ska finnas. Om det fanns hårdare regler ang vilka som får annonsera skulle nog mycket skit försv inna. Men bästa vore att inte tillåta annonser alls. Det är oftast med dom allt bråk börjar.

hus-musen
0

#26 ett råttforum utan köp o säljannonser?? ett djurforum över lag utan dessa annonser känns lite tråkigt.. det är ju ändå på ett sånt ställe man kollar efter eventuelle tillskott. dock ska skrivning i säljannnonserna vara förbjudet. jag tycker att det som terato skriver låter bra. dock kan jag hålla med att regler borde sättas upp, gärna spikas längst upp i köp o säljtråden så att alla nya ser vad det är som gäller. alternatvit så kan kansek en Medarbetare granska alla annonser så all fakta finns med innan annonsen läggs ut. ett sånt jobb kan jag tänka mig låter bra iaf=)

Qui dormit, non peccat

Johanna-A
0

#27 Visst, kanske tråkigt om annonserna försvann, men å andra sidan så är det ju bevisat om och om igen att det blir bråk pga annonserna. Även om trådarna låses så startas nya trådar om innehållet i annonsen.

Om man vill köpa råttor och hittar till RiF så är det väl bättre att det finns en kulltråd med dom som har kull så kan man hänvisa dom dit.

Så får köparen själv diskutera igenom med uppfödaren sånt den vill veta.

hus-musen
0

#28 nee det är inte pga annonserna det blir bråk, utan det är genom att folk ska lägga sig i och tycka saker hela tiden som det blir bråk. viss skillnad där. och om man förbjuder trådar att diskutera andras uppfödningar och annonser så är ju problemet löst eller hur?=)

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Jag tycker också att regler ska spikas upp och synas tydligt!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Johanna-A
0

#29 Det ÄR ju redan förbjudet och hur bra har det fungerat?

hus-musen
0

#29 men ja därför ska vi rycka upp oss som medlemmar, därför ska medarbetarna o sajtvärden bli strängare o radera/låsa alla sånna trådar så att det inte går att skriva,därför ska det utfärdas skrivvarningar till de som inte lyssnar. förstår du vad jag menar nu då??Skrattande var inte så himla pessimistisk, du kan ju ge det en chans innan du ratar iden. det kanske visar sig att du har rätt, ja men då tar vi bort annonseringen isåfall. det är ju inga problem. men ge det en chans iaf är du snäll=) jag vill se det bästa i människor och en sån här nystart känns som att det är en bra ide=)

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

förresten en ide bara, jag skulle vilja ha en tråd med de vanligaste råttsjukdomarna, symtom och bilder på dem naglade på sjukdomar o beteende, det kanske underlättar när man misstänker att en råtta är sjuk=)

Qui dormit, non peccat

Otaku
0

Jag har bara vart medlem på detta forum i ett par månader. Anledningen till att jag sökte mig hit ät för att lära mig allt jag behöver veta om råttor, och lite till. Jag tror inte att jag har hamnat i bråk någon gång. Men jag håller med dig att det inte är någon härlig stämning.

Mvh Vinetta