söker fodervärdar
Jag funderrade på att sätta ut några honor och hanar på foder ur nuvarande och kommande kull i år.
Söker hem där personerna tar hand om råttan/orna som sin egen.
Får inte säljas om man tröttnar utan ska gå direkt tillbaka till mig om vi inte kommer överens om annat.
Vill även ha bra kontakt och updateringar om allt gällande råtta/orna.
Inte för avel men kan diskutera enskillda fall.
Är man intresserad så kan man kontakta mig i Pm eller via mail: zickan@zoomin.se eller msn widerkrantz@hotmail.com
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
om ajg hade bott närme och 00,om du hade varit nästa år hade jag sagt ja
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Var bor du? Står du för eventuella vetrinärskostnader om det kommer?
som sagt. ta det hellst via pm eller mail. hellst mail, iFokus är så segt sen nya versionen kom.
nej man tar hand om råttan som sin egen. men kan få den väldigt billigt mot att jag får låna in hanen till nån kull och kanske nån kull på hona men troligen inte. Viktigaste jag vill få ut av fodervärds avtal är ev lån av djuren mest gällande hanar till avel. Samt få in info om allt rörande beteende, sjukdomar, posetiva och negetiva saker.
OCH att råttan ej får säljas vidare om man inte kan ha kvar den. Den ska tillbaka till mig.
Om man funderar på avel på djuren ska man kontakta mig innan för att få godkännt. Ska även bli kontaktad för ev tjuvparning om det sker men det ska inte ske vid bra djur hantering.
som sagt. ta det hellst via pm eller mail. hellst mail, iFokus är så segt sen nya versionen kom.
nej man tar hand om råttan som sin egen. men kan få den väldigt billigt mot att jag får låna in hanen till nån kull och kanske nån kull på hona men troligen inte. Viktigaste jag vill få ut av fodervärds avtal är ev lån av djuren mest gällande hanar till avel. Samt få in info om allt rörande beteende, sjukdomar, posetiva och negetiva saker.
OCH att råttan ej får säljas vidare om man inte kan ha kvar den. Den ska tillbaka till mig.
Om man funderar på avel på djuren ska man kontakta mig innan för att få godkännt. Ska även bli kontaktad för ev tjuvparning om det sker men det ska inte ske vid bra djur hantering.

Tänkte bara tillägga att jag har för mig att om man placerar ut djur på foder så kan man inte ta betalt för dem. Säljer du dem(om så för en billig peng) så har du ingen rätt att t.ex. få bestämma om du vill avla på den osv. (jag har för mig att det var så) Fodervärd brukar väl innebära att man äger djuret som sitt eget, betalar mat och veterinärkostnader osv. Man bestämmer innan och följer vissa överenskommelser(t.ex. att djuret ska ställas ut x antal gånger eller att uppfödaren ska få ta en kull på djuret osv.) Men som sagt så är det så att om man säljer ett djur så är man rent lagligt sätt inte berättigad att få bestämma något över djuret. Men det är ju mellan dig och köparen, Zickan! Tänkte bara att det kan vara bra att fundera över..
Älskar mina stora små vänner..
Billig peng är mer menat till transporten. Skulle gissa att ingen har större lust att ta sig till virsbo och jag måste åka in till västerås eller sthlm. Kommer man hem till mig är det en annan sak. Är ju ca 4-5km att gå till mitt hus från station om man inte har bil. Bussen går dåligt på sommaren.
Blev lite dåligt skrivet. Tar INTE betalt för råttan.
Fast när det gäller foder avtal för hund så tar uppfödaren oftast halva priset för hunden mot att den lånas till avel X ggr tills uppfödaren är nöjd och tecknar sedan över hunden till fodervärden helt.
tack för att du påpekade det.
Jag kommer att skriva kontrakt givetvis. Viktigaste är att råttan inte säljes vidare. Funderar på att börja skriva "kontrakt/riktlinjer" på alla råttor från mig. Vill gärna vet var de är. Ett flytt per djur kanske är okej men efter 4 omplaceringar så hade det varit bättre om jag tog hem råttan direkt.

#7: Ett kontrakt är en bra riktlinje men när du sålt dina djur har du igen laglig bestämmelserätt över dem, tyvärr. (Nu talar jag vid köp och inte om fodervärd som det ursprungligen handlar om)
nej jag vet det. det endast just riktlinjer. då får man mer hoppas på att folk är snälla och förnuftiga. tänker på råttans bästa och inte skickar runt den till tusen hem innan den dör.

Ägaren av djuren ska stå för vet.kostnader om det är ett helfoderkontrakt.
Är det halvfoder (så det tex. finns begränsningar på antal kull) så kan man ta tex. halva priset för djuret och fodervärden betalar själv alla kostnader.
Jag skulle aldrig vara fodervärd om någon annan äger djuret men inte betalar ev. vet.kostnader.

Jag har två råttor utplacerade på foder.. och jag tog inte betalt för dem. Mina villkor är två utställningar minimun per råtta, en som junior och en som senior. Dem betalar jag. Och om jag anser att det skulle behövas fler utställningar av ngn anledning så kommer jag betala dem oxå. Likaså veterinär kostnader om det skulle komma till det. Mitt problem är att fodervärden har svårt att ta emot saker 

#11 Haha!
Ja, men du verkar ha koll på det där, Zickan!
För min del känns det inte på något sätt besvärande att vara fodervärd. Nästan så att det känns som en trygghet. Det låter knepigt men det känns som att jag kan kräva lite mer av uppfödaren när jag har djur på foder av dem. Alltså, när det gäller att få hjälp och råd när det dyker upp problem och så eller om jag skulle behöva råttvakt. :P Kommer helt klart vilja fortsätta vara fodervärd åt fler uppfödare. Samtidigt känns det som att man är till hjälp i avelsarbetet i och med att de kan ha extra bra uppföjlning och det är ju kul!
Hade gärna tagit någon från dig, Zickan men just nu har jag djurstopp här hemma! :P Men jag uppmanar er andra att ta en funderare kring det här med att vara fodervärd. Det är faktiskt inte så dumt..
Älskar mina stora små vänner..
Putt!

Jag har fått för mig att ägaren till djuret betalar ev. vet. kostnader även om djuret är på foder, men det är fel alltså :) ?
Mvh Ellenfyrkant
ang veterinär så tycker jag det är lite beroende på varför veterinär behövs. saker som kunde ha undvikits betalar foder hemmet. saker som inte kunde ha undvikits betalar ägaren.
Tycker att det också beror på hur mycket råttan är fodervärdens, hur mycket fodervärden äger råttan, liksom… Svårt att förklara :P Hoppas nån fattar hur jag tänker ;)
i mitt fall skulle det typ vara att jag mest vill ha info livet ut om råttan. och ang hanarna skulle jag ev låna för en kull men troligen inte.
jag tycker fortfarande inte att ägaren ska betala veterinär för t.ex: ihop sättning av två råttor som skadar varandra. råttan skadas i buren eller utanför. får fel kost eller vansköts. åker på ohyra eller liknande. men skulle helt klart betala för allt annat som inte alltid kan hjälpas typ myscoplasma, tumör operation, kastrering etc

Betyder otur att inte betala för sitt djur man får hem? (hört någonstans för de som är vidskepliga)
Jag tycker att man ska kunna skilja på vilket slags djur det handlar om, en katt eller hund kostar ju betydligt mycket mer i vetrinärskostnader om de skulle bli sjuka än vad en råtta gör. Men katt och hund håller man försäkrad och man betalar alltid bara en viss procent av vad hela kalaset kostat. Dels handlar det om många fler år som fodervärd till en katt eller hund än vad det gör om det är en råtta. Därför känns det inte så mycket att bråka om veterinärskostnader för en råtta? (försöker inte nervärdera råttor, bara en tanke som dök upp)
Jag har satt råttor hos fodervärd, och för att snabbt dra om hur det fungerar för min del så förenklat blir det att de får råttan mot att jag får uppdateringar och rättighet till EN kull, givetvis får de i sin tur rättighet till en av ungarna då också från kullen de som agerar fodervärd åt råttan. I övrigt äger fodervärden råttan som sin egen och tas om hand om som om den vore sin egen, dvs omsorgen den behöver i form av mat, vatten, aktivering, veterinär vid behov. MEN absolut inga omplaceringar får ske utan råttan ska hem till mig om nåt händer eller av någon anledning att råttan inte kan stanna hos sin fodervärd. Sen efteråt om jag inte tänker låna in råttan och råttan blir för gammal för avel eller eventuellt olämplig för detta ändamål så faller råttan helt i ägo till den som varit fodervärd, men samma regler om omplacering och uppdatering gäller fortfarande oavsett.
Skillnaden är väl i stort sett att man inte kanske för tillfället kan spara så många råttor från sin kull som man önskar och på så vis ändå ha tillgång till dem i sina urval av avelsdjur och man vill ha rättighet att få ta en kull. De flesta kanske inte skulle tveka att låna ut sin hane till sin uppfödare, men man kanske ändå vill ha en liten garanti, plus att får då fodervärden en av avkommorna i kullen så är det en positiv motivation att vara fodervärd, plus att man bidrar till mer positivt för uppfödaren som kan välja bland fler djur och en liten hjälp för uppfödaren att nå sina mål med sin avel. Som kanske inte gått så bra om man skulle spara alla sina kullar, även om det är nåt man måste kunna vara beredd på kan hända, att man måste behålla alla i kullen själv.
Tror jag babblat för mycket nu, och kommer inte ens ihåg min poäng med det hela. Lite tankar bara och lite om hur jag gör vid fodervärdsavtal och det har fungerat fint för min del tycker jag.. =)
Har fodervärden råttan hos sig medans den har ungar?

Nej uppfödaren lånar hem råttan under tiden.. =)
ungefär så jag menar som absinth förklara typ.
om jag skulle ha tagit kull så är mest planen att låna hanen inte ha ungar på honan. men skulle det ske så skulle jag hellst ta kullen i mitt eget hem. men där skulle det kanske hänga väldigt mycket på VEM som har honan.
Tex om nu absinth hade en hona på foder ifrån mig så vet jag både vem hon är och att hon kan mycket om avel. Så där skulle jag mer kunna tänka mit T.ex. att absinth då vill ta en kull på denne hona och jag istället tar en unge och får all info om kullen etc. resten av ungarna får hon behålla.
snabba drag typ. hänger mycket på vilket hem det handlar om och om det gäller hona/hane lån.