Min Pearlhona "Pärlan" bebisar
Min fina hona Pärlan som är pearl har fått bebbar med en Svart Hooded hane som är pearlbärare.
Men ungarna har fått speciella färger så nu vill jag att vi slå våra kloka huvud ihopa och försöker färgbestämma dom
- ?
- Champagne roan ?
- ?
- Mink Capped
- Choklad Bareback
- Mink hooded ?
- Mink Capped
- Choklad Capped
- Black Hooded
- ? Stripad Roan
- Choklad Bareback
- Black Hooded
- Black Hooded
- Black Roan
Det är vad jag tror dom små läckerbitarna är…Vad tror ni?
Nummer 1 :
Nummer 2 :
Nummer 3 :
Nummer 4 :
Nummer 5 :
Nummer 6 :
Nummer 7 :
Nummer 8 :
Nummer 9 :
Nummer 10 :
Nummer 11 :
Nummer 12 :
Nummer 13 :
Nummer 14 :
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
nummer 10 var ursöt:D
Min blogg: SweGizmo.se

mm nummer 10 är en riktig goding=)
Qui dormit, non peccat
Gu va fina<3
/Karoline.

Ja jag kan ju inget om färger… men herre gud så söta dom är… 
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
Hm, konstigt att det inte blev fler pearl i kullen. Ca hälften borde ha blivit pearl.
Det var en sagolik blandning ;) :)
1 och 3 kan vara pearl.
2. Går inte att se på bilden om den är champagne och inte heller vilken teckning den har.
Är 4 och 7 melerade i färgen? I såna fall kan de också vara pearl, men dark pearl i såna fall.
6. Ser mer ut som en capped mm än en hooded.
10. Kan vara dark pearl striped roan
14. Black striped roan
Sååå söta… hade lätt kunnat ta med dem hem och bo hos mig, men mpste vänta med att skaffa nya råttor tills efter min fotoperation 9sept och rehab och allt. Hade gärna tagit tre bebbar, fick ju låta mina tre somna in helt oväntat när jag var hos vetrinären igår ju… så stor bur och alla grejer har jag ju.

Ingen idé att bry sig om dom, Malin. Folk kommer alltid ha en annan åsikt än en själv och vill gärna uttrycka den.
Och ni behöver ju inte uttrycka åsikten på ett tyket sätt..
Visst, du har kanske många kullar, men du har flera råttor och jag vet att dina råttor är bra. då jag själv har köpt av dig.
Och åter till vad tråden egentligen handlade om:
Jag kan inget om färgerna, men gud, vad söta råttorna är! :D Speciellt #10.

Ja, gud så underbara råttbebisar!
Malin: Vet du om det finns Essex i stamtavlan?
Dina cappedbebisar skulle kunna vara baldie (en teckning utomlands) som kommer från Essex råttor och de kan ha en blekande effekt (ro).
Syftar främst på bebisarna: 4, 7, 8, 10 och ev 14 att de kan ha (ro)-genen i såna fall.

#15 :
Jag ser inget om det i deras stamtavla,men jag ska höra med uppfödarna som ligger bakom föräldrarna.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

meeeen håll er till tråden!!!
#15 essex finns väl inte i sverige eller har jag missat nått?
Qui dormit, non peccat

Underbara bebisar 
Meningen borttagen då innehållet ej hör till inlägget/mvh sajtvärden
Essex har funnits i Sverige btw..

okej tack så mycket=) det finns alltså essex=)
Qui dormit, non peccat
men herregud är det så jävla svårt att skriva detta i en ny tråd ?? man blir sjukt irriterad när man är intresserad av vilka färger det är och det ända ni skriver om är skitsnack mot malin, lägg ner nu! gör en ny tråd, det är inte så svårt..ni kan PM:a om ni behöver hjälp!
// Vanessa
kan någon inte flytta allt skit till en ny tråd ?
// Vanessa
Om jag inte minns fel så skulle Maria (Silverorm) åkt hem till Malin för att hämta dem 2 senaste hanarna hon köpte av henne, men då vägde inte den ena råttan 90 gram (eller var ett par dagar för lite, kom inte ihåg) så då fick Silverorm vänta…. och sen när Silverorm skulle hämta så hade dem ingen bil, så då erbjöd sej Malin att köra.
Så då var ju faktiskt Malin helt med på att bjuda hem Silverorm, eller hur??
sedan kan jag se det som att det kan vara trevligt att se vart sina råttor hamnar, därav att Malin gärna levererar…
jag tror inte Malin har något att dölja:/
men iaf, jag ska droppa denna diskusionen nu, tråden handlar om färger och inte om någon är bra uppföadre eller inte.
Over and out.
Min blogg: SweGizmo.se
Snälla kan vi inte bra hålla oss till tråden?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Jag tror att 4, 6, 7, 8 och 10 är/blir en form av dark pearl. Speciellt om det är så att Ciske´s Jakke finns där bakom i stamtavlan någonstans 
Och 5 och 11 påminner färgmässigt om hur Bad Seed och Two Skins i min Playlistkull såg ut som bebisar. Väntar med spänning på hur dem utvecklas 

Ska bli spännande att se deras utveckling!!
Btw. Ja har varit hemma hos malin (som säkert många andra) och jag längtar tills jag får nöjet att hälsa på igen.
Samt längtar efter nöjet att få hem en ny bebbe från henne!
Det finns bra anledningar till varför majoriteten av mina rådisar kommer från henne!! :D

Nu håller ni er till tråden!
Alla inlägg som inte hörde hit har tagits bort.
mvh sajtvärden

Här kommer uppdaterande bilder på mina små bebbar
Nummer 1 :
Nummer 2 :
Nummer 3 :
Nummer 4 :
Nummer 5 :
Nummer 6 :
Nummer 7 :
Nummer 8 :
Nummer 9 :
Nummer 10 :
Nummer 11 :
Nummer 12 :
Nummer 13 :
Nummer 14 :
//Malin

Underbara är dem iaf 
Är du klokare på färgerna nu?

Jag får nog ge dom lite tid till…1 och 3 är himla mörkt rubinögda,och dom är helt silvriga om öronkanterna som tyvärr blixten bleker.Äcwn så går deras vita ton i silver.
På 2an ser ögonen helt röda ut,men är en roanvariant av den färgen 1 och 3 har,för man kan ana en tunn roan bläs i den ljust vitsilvriga färgen på kroppen.
//Malin
gu vilka fina bebar.

Jag är kär i 13 o 10, vad sööööta
Jag håller nog med råtz i den här frågan… Mink och black, ev. nån pew och champagne
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#38 Med tanke på att du skriver att 1 och 3 har samma färg som 2:an men har olika ögon färg tror jag i nuläget att färgerna är:
1 och 3 är beige (rubin)
2 är champagne (röda).
4, 6, 7 och 10 är mink
5, 8 och 11 är chocolate
9, 12, 13 och 14 är black
Det jag inte får riktigt kläm på är de bebisar som är "blekta" i färgen.
Roan bleker inte bebisar i färgen före de har öppnat ögonen. Det sker tidigast vid 3-4 veckors ålder, vanligen vid 5-6 veckors ålder, då brukar roanblekningen visa sig så smått.
Man ser en tydlig skillnad på bebis 10 och 14.
14 är en roan, men vad beror blekningen på bebis 10 på? Pearl? Pearl kan ju skapa "silvrering".
Eller är det ro-genen som hör samman med Essex som får den att se blekt ut?
Finns det 2 olika ro-gener, Essex och vår vanliga Roan gen? Ja, jag tror det, då amerikanska roan inte bleks lika mycket som våra roan gör.
Om jag inte minns fel så har de amerikanska roan och Essex samma ro-gen och den skiljer sig från vår ro-gen då våra roan kan bli nästan helt vita, vilket inte sker hos de amerikanska roan.
Det bör även nämnas att det är den amerikanska ro-genen som förknippas med megacolon.
Hoppas vi får se fler bilder på bebisarna framöver så vi kan bli klokare över deras färger :)
trippel
trippel
#36 ser ut som om nr 3 har något på nosen… 
#41 råtz? (ser inte att hon skrivit här!!)
Gud vad söta önskar jag kunde köpa 2 redan nu
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

#45 Samma tråd finns på råttforumet..
va

Då stämmer det ganska bra med mina gissningar redan ifrån början,men 1 och 3 är inga champagner då som är helt sliver om öronen och i alla hårtoppar och det blir mer och mer för varje dag,men tyvärr bleker blixten det rätt bra.
//Malin
lite OT men Malin! har du sett mitt PM?