Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 382 ggr
Lancia
0

Nys och fnys

Min lilla Björn, ~5 månader, har ett väldigt nysande och fnysande för sig emellanåt som jag har lite funderingar kring.

Björn kom till mig i början på sommaren från en kull som rara lilla sussa_08 räddat från misskötsel, och hela tiden har han nyst och fnyst. Hans allmäntillstånd skulle jag som djursjukvårdare vilja påstå är utan anmärkning. Han är pigg och glad, är inte snorig eller har några andra förkylningstecken, pälsen är fin och allt annat är med andra ord helt i sin ordning. Mina andra råttor har inte blivit smittade heller.

Jag diskuterade saken med sussa för ett tag sedan och hon sa att några andra pojkar från kullen haft samma problem och att det troligen hade med överkänslighet för toa-lätt att göra, då en tjej som tagit två pojkar inte använde sig av just toa-lätt och nysningarna upphört. Jag testade samma sak i några veckor, men utan resultat.

Emellanåt nyser han ganska mycket, flera gånger om dagen. Jag känner att det kommer lite "blött" ur näsan när han nyser, men han är som sagt inte kladdig och jag har aldrig sett någon liten snorrest runt näsan. Han har fått en behandling med baytril för ett tag sedan men den medförde inget resultat.

Är det någon som känner igen vad jag snackar om? Vet nån vad det kan vara? Är det ett knasigt bäbisbeteende han har för dig bara? Ska jag gå till vet. igen? Jag har en ordentligt flaska vibramycin hemma som jag fick till en annan råtta, när baytril inte fungerat, för ett tag sedan, ska jag prova att behandla med det? KAn det ha med misskötseln som liten bäbis att göra? Finns det risk att jag aldrig blir av med detta?

Knasbjörn:

SweGizmo
0

Ha^^ vad söt. <3

men iaf, om han växt upp under misskötsel så måste det betyda att varken mamman eller ungarna fått i sej det viktigaste under den första tiden, vilket kan leda till dåligt imunförsvar bland annat.

Min blogg: SweGizmo.se

MentalDistress
0

Mina tjejer verkar vara väldigt känsliga mot damm, blir ett jäkla nysande om de lyckas ta sig nånstans där det inte blivit dammsugat på nån dag. Kan det inte vara nått sånt tror du? Att han är typ dammallergiker?