Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 690 ggr
idaleck
0

Att avla på unga djur

Kopierar det jag skrev i den gamla tråden.

Jag skulle vilja veta vad ni uppfödare tycker är okej/bra anledningar att ta en kull där 1) hanen är på tok för ung och när 2) båda parterna är på tok för unga.

Inga spekulationer på varför dd gjorde som hon gjorde, utan när tycker NI att det är okej?

idaleck
0

[Bild på Grodan](javascript:void top.ShowProfile('Grodan') "Visa personlig sida för Grodan.")

Grodan
2008-07-08
15:43

Hantera inlägg

Gah, vad många larvpottor det finns här.

Jag kan ta på mig hela skulden. JAG sa till Däjdrims att hon skulle para med sin unga russian blue hane!

idaleck
0

Jag känner mig inte ett dugg larvig, bara nyfiken på varför?

Babbett
0

Jag tycker inte det är ok att avla på för unga föräldradjur, jag kan gärna använda en hane på 10 mnd. om han har bra bakgrund fast inte så mycket yngre än det. Har jag bara unga hanar till hands så lånar jag hellre utifrån…och om inte det går så avstår jag hellre.

Vad gäller honans ålder så tycker jag 6 mnd. är det yngsta som är ok för mig…fast då ska honan vara stor för åldern och mogen för åldern, det ska även finnas specifika skäl till att det blir såpass tidigt. Ett sånt skäl kan tex. vara transportproblem till rätt hane vid en senare tidpunkt.

Även fast man tror man gör allt rätt så dyker det ofta upp oväntade saker när man håller på med avel, då känns det bättre om man iaf. gjort det man kunde innan…

Och även fast man följer "reglerna" så kan det dyka upp saker som man måste stå till svars för efteråt…eller man måste erkänna att det inte blev så lyckad man hoppades på.

Grodan
0

jag skrev lite mer sen… Räcka ut tungan

för att djäklas med dig… hehe

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kamikazerat
0

vet inte.

det bör finnas rekommendationer, helt klart.

om man bortser från att honor inte bör paras för första gången efter 1 års ålder samt att de bör ha vikt, psyke och fysik som ska klara en graviditet, så kan man ju bara rekommendera övrigt.

anledningen till att folk "hoppar på" vissa så här beror kanske snarare på att de själva känt sig påhoppade och tycker att man kanske bör leva som man lär?
synd på D som helt klart besitter en massa värdefulla kunskaperoch inte riktigt förstår att hon trycker ned andra istället för att stötta dem. jag känner ju inte någon av dem jag uppfattar som nedlåtande och arroganta, så jag tänker att jag i allafall är lite mer objektiv än de som är i luven på varandra. men det vet jag inte heller.

men nedåtgående spiraler kan aldrig vara konstruktiva. så det är dags att bryta dem eller hur?

(annars kommer det snart en hop med män och kallar det här för hönshus eftersom det är övervägande kvinnor som beter sig på det här sättet, och det ska vi ta mig fan inte gå med på, aight?)

Babbett
0

#5 Den här tråden kanske inte ska handla om allt det som redan förstörd andra, bra trådar?

Idaleck startade en ny för att få svar på det här med acceptabel ålder på avelsdjur…tonen på iFokus och påhopp och dylikt finns redan med i x-antal trådar.

idaleck
0

#6 Precis.

Låt denna tråd handla om det den är tänkt att handla om. Påhopp får du diskutera någon annanstans, kamikazerat!

wintermynta
0

Jag vill bara förtydliga att som reggade uppfödare får man inte uppmuntra/övertala till en sådan parning som gjorts, då kan man få en varning även om man själv inte tar kullen.

Sen tycker jag att det inte är under några som helst omständigheter oki att avla på råttor under fem månader.
Om råttan ska avlas är mellan 5-6 (gäller hanar & honor) så ska den andra partern vara äldre. Man ska oxå ha stenhård koll på både linjer och det ska vara ytterst speciella skäl till en sån parning. Tex att linjen dör ut om en sådan parning inte görs.

Grodan
0

#8 varför inte? det är väl ett fritt land?

jag har inte skrivit under ett papper att SRS ska styra mina tankar och syn på avel… Räcka ut tungan

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

kamikazerat
0

#6 och 7
jag talade i allmänhet om det som Grodan tyckte var tjatigt i början :).

det är en intressant frågeställning, men jag tror inte att det kommer att komma fram andra åsikter än de som redan har diskuterats tidigare (som jag har läst.). inga nya vinklingar.

vi verkar alla överens om att föräldrar i så god form som möjligt och honor som uppnått en vikt och den vikten brukar de komma upp till i en ålder av 5 eller 6 månader med några veckors marginal åt båda hållen, samt att de är i fysiskt god kondition.
och en av parterna bör vara äldre.

jag läste på någons hemsida att denna tänkte avla på en hona som var tre månader, minns inte vems det var, men jag blev lite skeptisk eftersom jag minns att sidan nästan var överdrivet seriös i övrigt. anledningen var vikt och kondition.

dunno som sagt. bra mammor och pappor och rekommendationer.  

#8 är det verkligen så? jag har läst SRS-stadgarna relativt nyligen. nu måste jag gå tillbaka och läsa igen bara för det…suck :). inget kul med dåligt närminne och vindsvåningen överbelamrad…

#9 nej, det är kört! du har sålt din själ till SRS ;)

Nicciz
0

Jag tycker att det skulle vara ok att para en ung hane om hela ens avel står och faller på att låta bli. Då menar jag många års hårt och kostsamt arbete och att man känner linjen så man har större garantier för ett bra utslag.

Att para två för unga djur finns det ingen anledning till alls tycker jag. För vill man kan man alltid låna in en bättre (äldre partner) man kanske måste arbeta några steg extra för att komma tillbaka men tillbaka kommer man.