Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1229 ggr
[ratus]
0

Ljudlig råtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon av er beskriva symtomen vid myktoplasma. Min ena råttan har under de senaste dagarna låtit konstig, hon låter hela tiden - gör kuttrande pratljud som ett marsvin, andas gnissligt och pipigt, speciellt när hon sover och nyser till ganska ofta. Är ändå hyfsat pigg men vilar oftare än vanligt. Kan hon vara sjuk?

Tacksam för svar.

Allamej
0

Det du beskriver låter som rossel ja.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

jo det låter som mycoplasma..

Qui dormit, non peccat

[ratus]
0

*putt*

Allamej
0

Du kommer inte att få andra svar hur mycket vi än skulle vilja ge dig dom :(

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

råttan har antagligen mycoplasma, och är förkyld om den rosslar och gnisslar..finns inget annat att säga.. har du tagit den till vetten än?

Qui dormit, non peccat

[ratus]
0

#5 nej vi avaktade tills vi viste vad de va

hus-musen
0

#6 du skrev den 16/8 första gången och vi svarade samma dag att det är mycoplasma. nu är det den 24 och ni har fortfarande inte insett att det är mycoplasma?? det finns inget annat de skulle kunna vara..

Qui dormit, non peccat

niffen
0

#7 Fel. Det kan vara andra saker, men det enda sättet att få reda på något mer än vad ratus redan fått veta här kan h*n bara hos vetten.

idaleck
0

#6 Det finns säkert någon bra anledning till varför det tar 5 år att bli veterinär.

Ingen här kan VETA vad det är så länge man inte gått den långa utbildningen och tittat på råttan irl. Gissa kan vem som helst göra, med eller utan utbildning.

hus-musen
0

#7 ja det kan vara en annan bakterie som orsakar förkylningen, min pojk har det. men den kan utvecklas till mycoplasma det har vetten sagt til mig iaf. spelar ingen roll förresten, fattar inte varför de inte tagit råttan till vetten.. personen har redan fått svar på vad vi tror att det är, men det är bara vetten som kan tala om exakt vad felet är.

Qui dormit, non peccat

[kalelo]
0

Min ena råtta rosslade… jag trodde det var microplasma, men det var infektion i de övre luftvägarna som gick att behandla… så gå till vetrinären så att de kan lyssna på henne!!!

Marina
0

Det finns nästan aldrig bara ett svar på uppvisade symptom :) Men jag säger som övriga här, en veterinär måste undersöka den för att kunna ställa en diagnos. Du kommer aldrig få annat än gissningar på sjukdomsfrågor här inne. Det kan ju vara bra att rådfråga men det kommer inte hjälpa din råtta att bli frisk.

hus-musen
0

#11 hihi microplasma=) låter som en pytteliten tvapparat=) ta inte illa upp men mycoplasma heter det=)

Qui dormit, non peccat

niffen
0

#13 Mmm, nu tänkte jag på micropopcorn… Jag ska nog gå och poppa lite tror jag  ^^

Men det hade ju kunnat vara en förkyldning som gick över med lite vitlök och rött te, t.ex. Men nja… Veterinären är väl det andra alternativet, efter att man frågat här. Jag frågar nästan alltid här innan jag går till vetten  ;)

(Om det inte är superakut och man inte har tid att fråga här)

[ratus]
0

Tessan har blivit frisk helt av sig själv och är nu piggare och matgladare än någonsin. Tack för era svar.