Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 766 ggr
[Niike]
0

Vill skaffa råttor =)

Är sjukt sugen på att skaffa råttor! Dom verkar helmysiga, otroligt sociala och roliga. Men så har man ju föräldrar, tyvärr Flört , som förstör ens planer..
Övertalningstips? (A)

Har några frågor som jag hoppas ni kan svara på..
* Kan råttor bli rumsrena? Är dom renliga djur som ofta blir det naturligt?
* Vilken kombination är bäst? hona+hona ect..
* Gnager dom på saker, typ stolar, bord, tapeter, lister osv?
* Har sett att många har höga burar till råttor.. Ska dom ha det, så att det är lag på att höjden ska vara minst "SÅ" hög? Är det att föredra?
* Vilka är minsta godkända måtten för två råttor?
* Hur funkar råttor med andra djur? Katter, hundar, kaniner, marsvin ect…
Vet att det såklart kan vara olika från individ till individ, men ni kan ju berätta om era åsikter och erfarenheter =) Kan det funka bra med katt + råttor?
* Luktar råttor mkt? Självklart luktar det ju om man inte städar, men jag tänkte om urinet har stark lukt och så..?

(visste inte riktigt i vilken grupp jag skulle lägga tråden, ändra gärna om det är helt fel^^)

Supersnällt om ni ville ta er tid och svara på frågorna =)
MVH /Maja

RatLover
0

Vad kul! Har samma problem här hemma, men det är bara att ta reda på hur mycket fakta som helst och sen bomba dom! Förhoppningsvis fattar dom hur underbara råttor är :D Ska försöka svara på lite frågor :)

* Kan råttor bli rumsrena? Är dom renliga djur som ofta blir det naturligt? Jodå, dom kan bli rumsrena, endel går inte får rumsrena, andra går det hur lätt som helst med :)
*** Vilken kombination är bäst? hona+hona ect..
*Ja, haha.. man ska ju inte ha hona+hane iaf ;) Tror faktiskt inte det spelar så stor roll (?) bara det är hona+hona, hane+hane så :)** Gnager dom på saker, typ stolar, bord, tapeter, lister osv?
**Det är såklart olika från råtta till råtta, endel gnager ingenting, och andra gnager massor. Det bästa är att ha ett ordentligt säkrat rum dom får springa i, så inget blir förstört.
* Har sett att många har höga burar till råttor.. Ska dom ha det, så att det är lag på att höjden ska vara minst "SÅ" hög? Är det att föredra? Nja.. det finns ju en lag på att alla sidor ska vara si och så stora (kommer dock inte ihåg vad måtten är) Men ju större desto bättre, såklart. Råttor älskar ju att klättra så en hög bur, med massa hyllor, leksaker, tunnlar, händmattor ect. är perfekt :) Dock från början när man tagit dom kan det vara bra att ha en liten mindre bur så dom känner sig trygga :)
*** Vilka är minsta godkända måtten för två råttor?
**Tror det är minst 0.6 m2/råtta vid grupphållning, finns att läsa om i L80
* Hur funkar råttor med andra djur? Katter, hundar, kaniner, marsvin ect… Det beror på råttan och/eller det andra djuret, det brukar funka ganska bra då råttans instinkter om det är borta och dom brukar inte vara rädda för det andra djuret…

Lycka till med övertalningen! Ska själv få skaffa råttor då jag fyllt 13 :)

Allamej
0

Hmm… Svarar så gott jag kan :)

1: Givetvis kan dom bli rumsrena, det är ganska lätt att lära dom bajsa på låda men dom ser inte kisseriet som vi gör… så pissar gör dom lite varstans där dom anser att det passar sig.

2: Hona + Hona eller Hane + Hane helt beroende på om du vill har piggare (honor) eller lugnare (hanar) råttor.

3: En del råttor gnager på allt medan andra inte gnager alls, helt individuellt.

4: Råttor är bra klättrare, dom tycker att det är roligt så ju högre bur desto bättre.

5: 50x50x50 är väl minimimått men jag tror inte en enda råttägare som gillar sina råttor har så liten bur… Här kan du kolla burmått :)

6: Mina katter är livrädda för mina råttor… så dom funkar ihop… :) Jag vet inte men jag har sett många söta bilder med råttor som klättrar runt på hundar och katter så det ska nog funka. Man ska dock ha i åtanke att råttor är rovdjur och ska absolut inte få träffa på något som är mindre än dom… kan sluta illa om det vill sig…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Niike]
0

#1 "Ja, haha.. man ska ju inte ha hona+hane iaf ;)"Hihi, ja det visste jag faktiskt :D
Tack så mkt för dina svar!Glömde en fråga:
* Luktar råttor mkt? Självklart luktar det ju om man inte städar, men jag tänkte om urinet har stark lukt och så..?Skulle vara kul med fler svar eftersom alla inte tänker likadant =)

[Niike]
0

#2 Tack så mycket för ditt svar också :)
haha låter kul att katterna är rädda för råttorna ^^ egentligen borde det ju vara tvärt om, haha!

Allamej
0

Tänk själv hur rädd du skulle bli om det kom något svartvitt pyttelitet springande mot dig när du sitter och pestar dig på diskbänken… smack ner i golvet och sen undviker man den… eller så blir man attackerad av den ovanstående råttans son… funkar precis lika bra :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Niike]
0

#5 HAHAH xD Om jag skaffar råttor, hoppas jag dom sätter våra buskatter på plats.. ! Både kaniner och marsvin har visat vem som bestämmer, så det blir nog inga problem *ler* ^^

Animalen
0

Hmm.. Jag är ju själv alldeles ny råttägare. Min råttor kom helt oväntat.

Jag ska försöka svara på dina frågor av det jag har lärt mej Glad

Ehh.. Mina tjejer har inte fattat riktigt vad toa-lådan har att göra i deras bur, men vi försöker så gott vi kan. Sån tur är använder dom ett hörn som toalätt iaf.

Jag vet inte hur hanar är men jag har iaf två honor. Deras uppfödare sa att tjejer luktade minst så jag chansade på det.

Mina gör inte det iaf. Men det är nog olika från råtta till råtta.
* Har sett att många har höga burar till råttor.. Ska dom ha det, så att det är lag på att höjden ska vara minst "SÅ" hög? Är det att föredra?

Jaa.. Ju större & högre desto bättre. Mina tjejers bur är 80 cm hög. (Trodde den var 100 cm hög från början, Detta tyder på att mina ben endast är 80 cm :S) Jagvill väldigt gärna ha en större bur om jag haft plats :)

Jag kan inte det riktigt :)

Jag har ju bara hund men han tycker dom är jätte intressanta. Han kollar helst på avstånd. Han får nosa på dom genom gallretom jag är med & dom verkar vara bra kompisar :)

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

[Niike]
0

#7 tack för ditt svar =)

fler?

glöm inte denna ^^
* Luktar råttor mkt? Självklart luktar det ju om man inte städar, men jag tänkte om urinet har stark lukt och så..?

niffen
0

La till "* Luktar råttor mkt? Självklart luktar det ju om man inte städar, men jag tänkte om urinet har stark lukt och så..?" i ursprungsinlägget  ;D
Kanske svarar på frågorna sen, nån gång  ^^

[Niike]
0

#9 Tack! Ja gör det, vore jättesnällt :)

Terato
0

Tänkte bara säga att de flesta råttor verkar vara lätta att göra rumsrena men om man har råttor som inte är det så är inte det något större problem ändå eftersom råttornas pölar är väldigt små! Dessutom bajsar de inte alls lika mycket som t.ex. kaniner och marsvin utan bara några stycken pluttar och sen är det bra.

Men min erfarenhet har varit att det är väldigt lätt att få dem att gå på toa. Bara att lägga pluttarna där så fattar de inom ett par dagar.

Sen är det skillnad på om de kissar ute och om de revirmarkerar. Kissar de blir det en pöl. Mina ungar gjorde det i början men jag lyfte dem till buren på en gång då och de har slutat. De har nu en toalådamed sig ut eftersom de verkar ha lite svårare att "hålla igen" än storråttorna. Markerandet får man dock aldrig bort. Men det  handlar om några futtiga droppar så det är inget jobbigt att leva med! Dessutom luktar det ingenting. Jag har nog undermedvetet lärt mig hur jag ska undvika att få droppar på mig nu så jag märker inte ens av det längre!

Det som luktar med råttor är om det bildas ammoniak av kisset. Städar man tycker jag att de inte har någon särskild allmän lukt alls. I pälsen luktar de kryddigt, blommig, gott! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

idaleck
0

Ja, råttor luktar.

Hanar och honor luktar väldigt olika.

Två råttor luktar mycket mindre än en hel flock.

Lukten beror väldigt mycket på hur ofta du städar.

Mina två killars toalättande går i perioder, Ibland är dom jätteduktiga och ibland undrar jag om dom ens sett att dom har en toa i buren.

En del råttor (läs: mina) har också en tendens att kissa och sen somna där de kissat vilket resulterar i mysig päls och härlig doft.

Om du bara har två råttor och toatränar dem stenhårt samt torkar hyllplan o dyl varje dag så luktar det nog knappt nånting. Förutom när dom just har bajsat.. uuuh.

När du väljer om du ska ha honor eller hanar så är väl det smartaste att du funderar ut vad du vill ha ut av ditt husdjur.

Jag resonerade som så att jag ville ha stora härliga degklumpar som gillar att gosa. Det blev killar och jag ångrar verkligen inte mitt val. De må kissa och äckla sig lite här o där men de är så underbart mysiga att jag kan förlåta dom för allt! :)

Lycka till med övertalningen!

Terato
0

Jag ska tillägga att jag har väldigt duktiga toaråttor och dessutom bara två råttor i varje bur så självklart luktar mina knappt någonting. Jag har dock märkt att när det bor fler råttor i samma bur luktar det mycket mer/snabbare.

Försök att dyka upp på en utställning/träff och ta chansen att träffa honor och hanar och lukta på och greja med dem och känn efter! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Niike]
0

#11 Där lärde jag mig något nytt, tack :D

#12 Helst skulle jag vilja ha en blandning, ibland en jättemysig degklump o ibland en med full fart i! Haha :D Tack, det lär behövas;)

#13 Vilken bra idé :) Det ska jag absolut fundera på!

Love-
0

Först vill jag säga tänk igenom det mycket innan du skaffar dem för dem tar upp mycket av ens tid sen kan jag tipsa om en tråd här som det står vad du behöver till dina råttor här är den.

Jag svarar på dina frågor enligt min egen uppfattning så du vet.

* Kan råttor bli rumsrena? Är dom renliga djur som ofta blir det naturligt?Ja råttor kan bli rumsrena om du köper från en uppfödare brukare det vara lättare att lära dem att bli det.

* Vilken kombination är bäst? hona+hona ect.. Honor brukar gå bättre ihop för vissa hanar är bråkiga av sig men det är nog också från råtta till råtta

* Gnager dom på saker, typ stolar, bord, tapeter, lister osv? Efter som deras tänder växer hela tiden måste måste dem ha något att gnaga på. Men när jag hade råttor så gnagade dem bara på saker som var för nära buren men aldrig när jag hade dem ute.

* Har sett att många har höga burar till råttor.. Ska dom ha det, så att det är lag på att höjden ska vara minst "SÅ" hög? Är det att föredra? Den ska vara mins 50cm hög har jag för mig. Men jag råder dig till  att ha högra för råttor gillar att klättra.

* Vilka är minsta godkända måtten för två råttor? Minst 50cm på alla håll har jag för mig. Men jag skulle råda dig till att ha större.

* Hur funkar råttor med andra djur? Katter, hundar, kaniner, marsvin ect… När jag hade råttor hade jag katter också och det funkade hur bra som men det gäller att man har koll på dem ändå-

Vet att det såklart kan vara olika från individ till individ, men ni kan ju berätta om era åsikter och erfarenheter =) Kan det funka bra med katt + råttor? Som jag sa innan funkade de bra för mig

* Luktar råttor mkt? Självklart luktar det ju om man inte städar, men jag tänkte om urinet har stark lukt och så..? Jag tycker inte att dem lucktar något särskilt.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Allamej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15: Du verkar ha fått en del saker om bakfoten. Passar nu på att korrigera några av dina missuppfattningar.

* Ja råttor kan bli rumsrena om du köper från en uppfödare brukare det vara lättare att lära dem att bli det.

Zooråttor är precis lika bra på att gå på låda som uppfödarråttor. Däremot är dom betydligt mer hanterade än zooråttor.

*Honor brukar gå bättre ihop för vissa hanar är bråkiga av sig men det är nog också från råtta till råtta

Honor kan råka i luven på varandra precis lika ofta som hanar, om man har köpt sina råttor från en uppfödare så minskar risken för att dom ska ha temperamentsfel betydligt.

* Efter som deras tänder växer hela tiden måste måste dem ha något att gnaga på.

Råttor slipar ner sina tänder genom att gnida dom mot varandra. Kallas även att dom knastrar. Något att gnaga på är därför inte nödvändigt men en rolig sysselsättning för dom små.

Det är lätt hänt att man baserar hela sin uppfattning på någon enstaka individ eller händelse. Det är fullt naturligt och rätt så vanligt. Däremot ska man kunna se bortom denna erfarenhet.

Bifogar därför en bild som visar att du har fel.

http://rattor.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=e6ae006a-38a5-4a2a-a61e-92b37ce062c1

De hanar som är på bilden hade aldrig några problem med bråk. Dom var alltid bästa vänner.

Nu är 2 av dom döda men de 2 andra bor tillsammans med 6 andra hanar och fortfarande inget gruff.

Däremot så har jag en liten tös som måste sitta ensam… inte nog med att hon är överdominant, hon är vek också… så när hon sätter igång så får hon storstryk… Så fort hon flyttas bort ifrån gruppen så blir det lugnt.

Så, summa sumarum. Hanar och honor fungerar precis lika bra.

hus-musen
0

ja råttor kan bli mer elle rmindre rumsrena, vissa blir det aldrig och andra blir det på en gång. det är väldigt individuellt

jag har fyra hanar och det är absolut inga problem. jag tror att honor och hanar går precis lika bra ihop,

mina gnager aldrig på nånting alls faktikst. de har aldrig gjort det, coh har jag sett att nån hittat en lös tapetflik har jag fyat dem och sen har de inte brytt sig nått mer.

personligen tycker jag att kanske 80 cm i höjd minst är att föredra. men de måste ha golvyta att springa på oxå. lagen säger att råttorna ska ha 60dm3 ,

minst 60dm3 som sagt för en råtta.. här är burräknaren för råttor så du kan räkna sj! http://www.ratpower.se/?page_id=88

mina går bra med hundar och katter, har dock ordenlig koll på dem så att inget händer. skulle inte ha dem i samma bur som kaniner eller marsvin dock, dessuom får maniinte ha dem i samma bur enligt lagen.
Vet att det såklart kan vara olika från individ till individ, men ni kan ju berätta om era åsikter och erfarenheter =) Kan det funka bra med katt + råttor?

katterna är rädda för råttorna och så vet de att de är mina djur så de tar dem inte. kan dock inte lita på att katenas jaktinstinkt! det kan vara frestande att se en råtta springa över golvet, även om inget har hänt hittills.

hanar ska tydligen lukta mera men jag tycker inte att det är så farligt. inte så länge man håller rent som sagt. hanar luktar lite som söta kex tycker jag och honor luktar lite parfymaktigt när man har näsan i pälsen=)

Qui dormit, non peccat

[Niike]
0

Tack för era svar! Det är guld värt :)

Ellenfyrkant
0

Något jag funderar på är… Om du inte är inne på ditt rum hela tiden, märks det snabbt ändå när råttor i samma bur blivit osams, så man fort kan flytta bråkstaken ? ;)

Mvh Ellenfyrkant

idaleck
0

#19 Alltså om de bara småbråkar så behöver du inte flytta bort någon. Råttor leker på skoj och ibland kan det gå ganska vilt till. Så länge det inte uppstår blodvite så är det ingen fara brukar man säga.

hus-musen
0

#19 råttor leker o småbråkar som alla andra djur, men det är sällan de verkligen slåss på blodigt allvar. isåfall bör du ha sett tecken på aggresivitet sen länge. det slår inte om på 5 minuter liksom.

Qui dormit, non peccat

UpptagetNamn
0

Jag kan också svara. Skrattande

**Kan råttor bli rumsrena? Är dom renliga djur som ofta blir det naturligt?
**Det är väll olika men på dom flesta kan bli rumsrena. Jag har 8 stycken råttor just nu och alla går på låda.

**Vilken kombination är bäst? hona+hona ect..
**Spelar ingen roll.

**Gnager dom på saker, typ stolar, bord, tapeter, lister osv?
**Olika från individ till individ, mina gör inte det.

**Har sett att många har höga burar till råttor.. Ska dom ha det, så att det är lag på att höjden ska vara minst "SÅ" hög? Är det att föredra?
**Ju högre desso bättre.

**Vilka är minsta godkända måtten för två råttor?
**50 cm åt alla håll, tror jag. Men som sagt, kolla burränaren. (http://www.ratpower.se/?page_id=88)

**Hur funkar råttor med andra djur? Katter, hundar, kaniner, marsvin ect…
**Min ena hanråtta leker med våran kattunge, råttan jagar katten genom en tunnel osv, så det funkar bra. (har även hund, funkar också bra)

**Vet att det såklart kan vara olika från individ till individ, men ni kan ju berätta om era åsikter och erfarenheter =) Kan det funka bra med katt + råttor?
**Läs svaret ovan.

**Luktar råttor mkt? Självklart luktar det ju om man inte städar, men jag tänkte om urinet har stark lukt och så..?
**Ju fler råttor, desso mer lukt.
Ju offtare du städar, desso mindre lukt. ;)