Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2001 ggr
dreamiz
0

storlek på bur

Hej! Jag ska förhoppningsvis snart bli råttägare och letar nu bur. Hur stor bur rekommenderar ni till 2-3 råttor? Jag vill inte ha minimimåtten enligt jordbruksverket (som jag tycker är för litet) utan lite lagom stort så de verkligen kan trivas. De kommer självklart få komma ut ur buren varje dag.

Jag tar även tacksamt emot tips till inredning (har läst lite här på sidan.)

Har självklart fått tips av uppfödaren men skadar inte med lite mer tips o råd. Kanske finns det råttburar i lagom storlek att köpa? Jag är inte händig så jag ger mig inte på att bygga själv. Har sett i zooaffären råttbur 50x80x80 cm men räcker det verkligen? (Jag har nu burar som är 50x80x50 till mina möss så då låter det ju litet till råttor…)

Tacksam för alla tips o råd!

Rullan
0

http://www.ratpower.se/burraknaren.asp 

Här finns en burberäknare :)

Bra att ha när man ska kolla på ett ungefär hur många råttor man kan ha i en bur.

ratlover79
0

Min råttbur är på måtten:

Höjd: 80 cm

Bredd: 50 cm

Djup: 88 cm

Jag kan ha minst 6 råttor i den buren…Det beror ju på hur många råttor du hade tänkt skaffa med åren oxå…Sen så kan du ju alltid ta en avbitartång och knipsa av en ruta uppe på taket på din råttbur och sätta fast en till färdiggjord råttbur där..Då har de ju 2 våningar att leka och hålla till på…Så tänker jag fixa till mina råttor…

På ställen där man köper byggmaterial kan du köpa saker som du sätter fast buren med om du ska bygga på med en till…Lycka till med råttorna…

Digitalis
0

Ju större desto bättre givetvis.

På zoosajten har de Laura fågelburar och de är ganska lagom om du inte hellre vill ha en voljär.

"Problemet" med större burar som rymmer fler råttor än det tänkta antalet är att man tenderar att fylla upp dem till slut Fundersam

//frida

Tosca
0

Det finns färdiga råttburar med rör och allt på Hornbach, kostar 1200 något sånt. Är inte helt hundra på om de har dem i alla butiker, har lagt upp en sådan bild under "Skön stil på råttan" (se mina tidigare inlägg).

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Grodan
0

Jag tycker själv att 60-garderober blir de bästa råttburarna. Man kan få till 4-5 hyllplan i dem.

Någon som skulle satsa på att bygga garderob/skåpburar och sälja skulle få fullt upp. Jag beställer gärna första buren… så vad väntar ni på? Tongue

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

em4404
1

kolla in min hemsida, där finns det lite inredning tips Flört www.freewebs.com/r8isar

Min bur är liten på djupet och bredden, men istället vädigt hög. Jag har köpt en till bur som ska byggas ihop med den som jag har nu. Tillsamans ska det bli ett råttslottCool 

Lycka till!!!

dreamiz
0

Tusen tack för alla tips o råd!

Meeko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har mina tre råttor i en bur där måtten är:

Längd: 95cm, Djup 50cm och Höjd 85cm :D

Liimaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.. jag gjorde en uträkning på hu många råttor vi kan ha i vår nybyggda bur, upp till 7 råttor kan vi ha i den. Å i den andra buren vi ska bygga iidag får vi ha upp till 8 råttor. Sen har vi en stor hamster bur å en lite mindre bur till Sazza om hon får ungar.