Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 255 ggr
rattmamman
0

Attack-råttan Fanny

Nu har det hänt igen… Min son blev biten av vår ena råtta, Fanny.

Fanny är 10 månader och har alltid varit lite restriktiv mot människor. Ofta har hon markerat med kroppsspråket att hon inte vill bli upplyft eller klappad på. Igår gick hon dock till "attack" och bet min son när han hade handen inne i buren och klappade en annan råtta. Inte direkt önskvärt beteende! Vad ska jag göra? Är det insomning som gäller? Jag tror inte att vi kan ändra på henne, för vi har fixat och pysslat om henne varje dag sedan vi fick henne vid två månaders ålder. Fortfarande markerar hon ganska tydligt att hon inte vill bli plockad med i närheten av buren. Tar vi med henne till tv-soffan har hon ett helt annat beteende, men fortfarande vill hon helst inte bli plockad med. Däremot klättrar hon gärna runt på oss och kan komma och lägga sig bredvid. Men det sker liksom helt på hennes villkor.

cosmonita
0

Oj, vad svårt.

Jag har inte så stor erfarenhet av sådana här problem men det jag först kommer att tänka på (om du verkligen gjort det du kan för att få henne tam) är att du har två alternativ.

• Att acceptera att hon är så. Dvs att ta hand om henne men inte ge henne tillfällen att bita er. Det låter ju svårt om hon attackerar er oprovocerat men kanske kan ni ändå undvika henne utan att låta de andra råttorna komma i skymundan.
  • Att låta henne somna in. Jag tycker att detta är en utväg då man inte kommer på fler lösningar och har provat alla som är rimliga för en själv. Husdjur har man trots allt för att man själv och djuret ska ha något utbyte av varandra. Har man inte det så tycker jag att det inte finns något skäl till att djuret ska leva kvar tyvärr. Djuret mår ju inte heller bra då.
rattmamman
0

För tillfället begagnar vi oss av alternativ 1. Funkar ju bra så länge hon inte "attackerar". Vi avvaktar och försöker vara ännu mer observanta på hennes beteende och varningssignaler. Har ju funkat hyggligt hittills, men då har hon å andra sidan hållit sig undan.