"Råttor är skadodjur"
Det fick vi höra av våra kusiner i dag när vi berättade att vi skall skaffa oss råttor. "Då får vi väl ta med oss råttfällor, nästa gång vi kommer på kalas" *suck*. Min mamma var svår i början att fata hur smarta och söta dessa djur är. Men hon är övertygad nu och det enda hon vill är att få lära sig mer om dem och prova råttagility :)! (obs. jag själv har läst på under snart 1½-år).
Vad har ni mött för fördomar om råttor? Hur ofta?
Mvh Emma

att dom bär på massa sjukdomar och att man kan bli jättesjuk om man blir biten av dom.. haha
Brukar säga de som är helt emot råttor, möss etc de behöver inte kliva in hos mig.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Min morsa var svår att över tala också.Det ända jag fått höra när jag vissar dom är att dom har äcklig svans
Väldigt många släktingar och så säger att dom är skadedjur och liknande. Dom flesta utav mina kompisar tycker om dom. Har väl 1 eller 2 kompisar bara som typ tycker svansen är lite äcklig :P Men blir fruktansvärt irriterad när folk kommer med sådana onödiga kommentarer (t.ex. skadedjur) utan att veta något om djuret.
Fått höra saker som "varför köpa råttor nä vi kan åka till soptippen och hämta några" och "åh kattmat!"
De flesta har väl kommit med dumma kommentarer då och då… Irriterande men vad kan man göra… dom tycker ju bevisligen att dom är roliga…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Äsch, så farligt är det väl ändå inte? Mina föräldrar drar alltid en massa dumma skämt, som att våra katter borde få sig en råttstek ;) Men sen så är de (föräldrarna alltså, inte katterna) framme och ska klappa på råttorna.
När jag var och skulle köpa träskivor att dela av mitt rum med (för att råttorna kan vara lösa mer) så kom den killen med den smarta (och smaklösa) kommentaren/skämtet att "det är väl enklare att avliva dom?" 

Mvh Stephanie 

Hmpf!
Komentarer och sådant beror ju mycket på vem de kommer ifrån och i hur de säger dem. Man tjänar ju inget på att vara överkänslig men man ska inte tåla att folk skrattar åt en hur som helst heller.
dom påminner mig om pesten har man hört endel gånger, även usch va äckligt. svansen är värst hos folk..
// Vanessa

Folk är fördomsfulla idioter. Tänk om någon skulle säga så om deras barn och nära o kära? Att dom är äckliga och borde avlivas… Ja, mina råttor ÄR mina barn och jag blir sårad när någon säger nåt elakt om dom, liksom en hundägare blir sårad om man säger att deras hund är ful och fet tex. 'Bara' för det är råttor tror folk det är okej att skita i att visa respekt.
Folk som inte har någon som helst erfarenhet av råttor, som kanske aldrig sett en tamråtta, det kan jag ta om dom då kläcker ur sig något idiotiskt… Men, vart tog respekten vägen?
Jag har ju inga moraliska aspekter på den fronten så när någon börjar prata alltför utsvävande om vad otäcka saker man kan göra för att avliva råttor så drar jag parallellen till deras barn… Det brukar få dom att förstå rätt fort att jag inte är intresserad av alltför morbida historier…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag tar sällan illa upp numera, känns som man redan hört det mesta. Däremot brukar jag göra väldigt klart att jag inte hyser särskilt höga tankar om människor som pratar illa om mitt husdjur framför mig! Det är ett fruktansvärt barnsligt och ingen skulle komma på tanken att säga samma sak om det var barn det handlade om.

Jag har hört det vanliga; att svansen är äcklig och att de är skadedjur. Men en sak som jag blir förvånad över varje gång jag hör det är när de frågar "Bits den?". Om den skulle bitas skulle man ju inte kunna hantera råttan…
Min kompis familj kallade mina fötta råttor för rabies och pest. Sen kallade dem deras kaniner för lunch och midda o.O

Blir besviken på dem som man verkligen gillar… De ger inte varken mig eller råttorna en chans. "Råttor"!!! Hade min vän skaffat djur så hade jag varit öppen o sagt "vad kul", dem vill jag träffa! Hade jag tyckt nåt annat hade jag hållt det för mig själv.
Ok sen om de har träffat råttorna o tyckt att svansen är läskig el att de inte vågar vara nära, det är en annan sak. Nästan alla har en sån jättenegativ bild av råttan, synd! Hur ska man göra för att ta bort den eg??
Jag brukar fråga personerna som kommer med påståenden om att svansen är äcklig och att dom är skadedjur och såvidare om det är så att dom har träffat en tamråtta någongång. Oftast är svaret Nej. Då brukar jag påpeka att man kanske inte borde uttala sig om något man inte vet någonting om.
Oftast blir dom ganska tysta efter det och när dom väl träffat mina råttor ändrar dom snabbt åsikt:)
Enligt mitt tycke kan jag hålla med om att man får tåla lite. Samtidigt är det en dålig attityd och det som får mig mest 'ledsen' är, som någon innan mig nämnt, att det känns som om andra inte ger ens underbara djur chansen. Jag menar, bara för att jag inte är överförtjust i någon annans djur, så driver jag åtminstonde inte med dem. Jag tycker man kan visa andra den respekten.
Det som jag tycker är roligast är att se hur personer som är rädda för råttor, faktiskt är helt faschinerade av mina. Eller de som inte träffat innan och haft åsikter ändå, ändrar sig. Sedan har jag de som inte vill komma nära pga. av svansen men de ser ju ändå charmen hos individen och uttalar sig inte klumpigt om råttorna i sig ;P

ja pesten har man ju hört ett par gånger och de där med äckliga svansar! men jag orkar inte bry mig, för de pratar ju om råttor överlag och har oftast aldrig träffat en tamråtta! jag gillar inte heller vilda råttor, pga alla sjukdomar de kan bära på men jag kan skilja på tama och vilda! men folk får tycka som de vill! senaste gången nån frågade om jag inte var rädd för sjukdomar, så sa jag att jag hoppades att mina råttor har pesten och nu är du antagligen smittad isåfall! bara för att visa hur dumt det är.
pappa och morfar är väl inte så förtjusta i dem, morfar är bonde och har kämpat hela livet mot möss o andra gnagare, o pappa tycker att de är helt ointressanta och att jag inte ska ha dem i bur. han tycker inte om djur i bur över huvudtaget! men en iller tycker de att jag ska skaffa istället=) tydligen så är de roligare!
Qui dormit, non peccat
99% av alla jag mött tycker att svansen är så himla äcklig/läskig

Har mött på en hel del, numera bryr jag mig inte så mkt. Eller försöker iaf inte visa att jag bryr mig. Om någon skaffar något djur så är jag oftast positiv och upmuntrar dem (bortsett från vissa hundraser samt leguaner). Däremot är jag mer skeptiskt till väldigt unga kompisar som väljer att skaffa barn. Men det är en annan historia :P Jag säger iaf inte att deras barn är äckliga! Det är väldigt oartigt.
Sen finns det ju folk som faktiskt är riktigt rädda för råttor, det är en helt annan sak än de som kommer med "fyndiga" kommentarer.

ja fyndiga kommentarer stör mig mest faktiskt.. kan förstå om folk är rädda för råttor, jag är rädd för hundar. jag gillar inte hästar, men vilket kaos de skulle bli om jag gick runt o sa att alla hästar är äckliga för de gör ju inget annat än äter och skiter och att hundar är de snuskigaste lortigaste djuret som finns! det skulle bli upplopp på gatorna utanför min lägenhet!
men bara för att det är en råtta så ska man då behöva ta sånt skitsnack? blir irriterad ändå när jag tänker på det, fast jag försöker låta bli..
Qui dormit, non peccat
*puttar upp tråden lite* :)
USH! Igår när vi flyttade in buren på internatet fick man höra endel. Folk frågade självklart vad för fågel jag skulle ha i. Jag svarade att jag skall ha två råtthonor i. Så såg de ut så här
. Först frågade de om jag verkligen behövde så storbur. Nej, men de behöver lite space att röra sig på.
"Får du verkligen ha det ?!". "De bitts ju och bär på sjukdomar". Jag svarade att då skall de inte gå in på mitt rum för då kanske de blir ihjäl bittna med ett lende på läpparna :). Föräldrarna trodde nog jag var sjuk i huvudet.

#22 haha fortsätt skräm dem!! har de nåt vett i huvudet så kommer de o frågar om det verkligen är sant=) annars så skit i dem!! läste en undersökningsrapport och det visade sin att hundar och katter br påmer sjukdomar då de är ute mer.
Qui dormit, non peccat
#8: Hahahahaha