2 honor, 1 år gamla säljes
Har två stycken töser som behöver hitta ett nytt hem så snart som möjligt. Det var bara några dagar sen jag hämtade tjejerna, men det visade sig i princip direkt att min sambo är väldigt överkänslig mot dem. Förra ägaren besvarar inte mail/samtal och då jag ännu inte fått kontakt med Råtthjälpen lägger jag upp en annons här.
Det gäller alltså två honor, en blekt vit med lite grått på ryggen (Amber) och en grå/vit (Doris). Båda är svartögda. De är födda juli -07 i djuraffär (avlade av butikens ägare, har dock ej stamtavla). Hos sin förra ägare har de levt på råttfoder (likt gnagarblandning), knäckebröd och grönsaker, mycket sällan har de fått smaka kött. Som underlag i buren har de haft miljöströ (pellets). De har haft toalåda med sand som de (enligt förra ägarens beskrivning) verkat använda en del. De är inte rumsrena.
Doris var lite nysig när hon kom till mig men jag tycker det har lagt sig sen hon bytte omgivning/bur/foder. Hos mig har tjejerna blivit bjudna på sockerfri müsli samt fått samma mat som jag ätit (bl a ägg och kyckling), och de äter med god aptit.
Båda tjejerna är nyfikna och kommer självmant upp till en om man ger dem lite tid. De är alltid framme vid burdörren när något händer. De verkar inte helt vana att lyftas och hållas av händer - man får ta det lugnt och försiktigt om de inte ska bli rädda och sprattla (var likadant när förra ägaren lyfte dem). De verkar dock i allmänhet inte rädda (möjligen lite ovana, osäkrare än andra råttor jag mött) och visar ingen som helst aggressivitet. De har aldrig matats genom gallret så att sticka in fingrar är inget problem. Amber är, enligt förra ägarens beskrivning, lugnare och tycker om att följa med ut på promenader och på stan. Doris är mer undersökande och framåt men vill ändå ha närhet. Tjejerna är vana att springa lösa på golvet då och då, det har inte varit något problem att 'fånga' in dem. Jag har noterat att de inte verkar gnaga alls utanför buren (detta nämnde också förra ägaren).
Om någon är intresserad av dessa tjejer eller kan tänka sig att ta hand om dem tills Råtthjälpen får plats i ett jourhem så vore det underbart. Jag fäster mig mer vid råttorna varje dag och det är grymt jobbigt att veta att jag inte kan behålla dem. Jag kan ordna bättre bilder på tjejerna och buren om någon är intresserad. På bilden syns Amber i förgrunden.
Töserna finns i Skåne nu (kör dem hem till eventuella intressenter) men kan tas till huvudstaden, eventuellt också någonstans mellan Skåne och Stockholm.
Om man vill ha medföljer begagnad bur + inredning, en sliten men stor och fungerande transportbur, mat, sele, strö (pellets) m m. Vid försäljning vill jag ha 200 kr för råttor och tillbehör, det känns inte seriöst att ge bort djur gratis. Om du vill ha en lyxbur till råttorna kan du få köpa min lätt begagnade Ferplast Brio Medium i mörkbrunt/beige. Kostar ny 3212 kr som billigast, jag vill ha 2000 för den och då ingår lite tillbehör (bilder kan skickas vid intresse).
Är du nybörjare så vill jag att du är påläst. Jag hjälper gärna till med info om hur man tar hand om råttor. Skicka din mail/MSN så hörs vi av och diskuterar vidare.