Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 711 ggr
superzelda
0

Köp av äldre råttor

Hej! Jag har nyligen tagit över ett par ettåriga råttor ( ursprungligen köpta från djuraffär) och undrar om det är några skillnader i hanteringen än med unga råttor som inte hunnit vänja sig vid en annan ägare? Hanarna verkar rädda för mig, dock inte aggressiva ännu iallafall, och hackar ofta tänder mot mig ( jag vet att det står att det ska vara ett mys-ljud men för mig låter det som när man hackar tänder av skräck)

Saknar dom sin förra ägare och ser mig som nån som tagit bort dom ifrån henne?

Går det att, innan dom vänjt sig vid mig, att ha dom golvet eller kommer dom bara att springa och gömma sig under sängen och dylikt?

En sak som är rätt lustig är att den ena råttan tar allt papper i hela buren och puffar upp det mot ingången, jag antar att det är tappert försök att hålla mig ute?

Tacksam för råd :)

cykelpump
0

Släpp ut dom i sängen eller i ett litet rum där dom inte kan smita ifrån.. Annars är sängen bra.. Om du är rädd att dom ska smita så släpp ut en i taget i en början så dom kan lära känna dig (:

Glimmersr8or
0

Hej!

Ang. råttor som knastrar tänder.  Om råttan är lugn och avslappnad i kroppen är det mysknaster, men om råttan är stel/spänd så är råttan irriterad och man bör se det som ett varningsljud.

Då du skriver att du upplever att de är rädda för dig tolkar jag det som att råttorna är stela/spända i kroppen när de knastrar tänder,  med andra ord en varning. Du bör vara försiktig och ta det lugnt vid hanteringen när de knastrar tänder, annars finns risken att du kan bli biten.

Till en början tycker jag att du ska ha dem på sängen så ni lär känna varandra först innan du släpper ner dem på golvet.

Råttor kan ha sina egenheter för sig. En del täcker över matskålen med papper osv.  Såna här egenheter brukar ske endast under en viss tid/period för att sedan sluta med det.

[kalelo]
0

Ha tålamod med dem, de kommer att bli bättre och de kommer att lära känna dig. Lycka till!!!