Råttor på Kolmården
Jag ska till Kolmårdens djurpark i helgen och blev nyfiken på om dom har råttor där. Och det har dom! Brunråttor enligt hemsidan:
http://www.kolmarden.com/Attraktioner-och-djur/Djur-A-O/Djur-A-D/Brunratta/
Är det någon som varit där och sett råttorna på Kolmården? Dessutom står det i deras info att råttor blir könsmogna vid 2-2.5 månaders ålder…
Har ingen aning om vilken kategori jag ska lägga inlägget i…eeeh…
De menar kanske att de har brunråttor som springer runt där ändå… *s*

Parken Zoo i Eskilstuna har också råttor :D Dem bor i det såkallade ost huset :P
Mvh Vinetta
Haha, det hoppas jag inte! Nu är jag ju laddad för att åka dit och kolla på deras råttor! Undrar om dom har "vilda" bruråttor eller tamråttor. Det är ju samma art…

Ja, vad spännande! Fast man kan ju ta sig till närmsta soptipp om man vill se vilda råttor med!
(Synd att informationen på deras sida har sina luckor bara)
Älskar mina stora små vänner..
Jag har sett Kolmårdens brunråttor :) De var ett häftigt "rum" de var i. Alltså det var som ett rum, fast med glas så man ser dem. Och man såg under golvet också, alltså en genomskärning av ett kök. Råttor sprang under golvet, på bordet, i taket (på saker, såklart ^^) osv. Riktigt häfitgt :)

Jag har sett råttorna på Kolmården. Förra sommaren. Ändå minns jag dom inte.
#5+6 Kommer ni ihåg var i djurparken råttorna finns? Hittar inte på kartan…
Undrar om dom har någon "koll" på råttflocken, om dom plockar bort ungar om de blir för många, sätter in nya djur för att undvika inavel osv. Eller hur mkt som sköts av naturen själv…
#7 Kommer faktiskt inte ihåg.. även om det var förra hösten jag var där :) Men så är det med mitt minne ^^
Ja, det undrar jag med, för det var ganska många som jag kommer ihåg. Men jag tror faktiskt att de sköter det. Kolmården har ju ansvaret över råttorna, alltså får de nog inte bli för många.
Man får väl fråga när man kommer dit!
"Hej, jag har själv tamråttor hemma. Hur sköter ni era råttor? Gör ni såhär när det här och det där händer eller på nåt annat sätt?"
Jag kommer fastna där inne hela dagen! Eller så får jag göra ett frågeformulär som jag lämnar till personalen när parken öppnar och hämta det innan de stänger;)
Haha, smart ;P
vad vill man ha svar på?
- är det vilda brunråttor eller tamråttor?
- lever de i familjegrupper? Får de i så fall "leva som de vill" eller minskas flocken emellanåt?
- hur ser bostaden ut? hur rengörs den? (är det vilda råttor kanske det är svårt?)
- fyll på med frågor
- Om dom nu måste minska flocken emellanåt…Vart händer med dom råttorna…
- Hur inroduceras nya individer? Det borde ju behövas för att motverka inavel.

Eller förresten,det var inte Kolmården jag tänkte på. Snurrigt.

För oss mittbor utan semester och tjocka plånböcker så har ju skansen både brunråttor (i akvariet) och dessutom en GP-råtta :)
#15: Nä, 2 GP-råttor har de :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
hur gick det zoolatri, fick du ihop några frågor och bra svar?
Jag fick mer frågor och inga svar efer den här resan;) Inte helt nöjd alltså.
Efter intensivt letande efter råttorna i parken och i tropikariet frågade vi i en reception efter brunråttorna. En av två visste inte att det fanns råttor i parken och den andra trodde att dom kunde finnas vid äventyrsavdelningen för äldre barn.
Väl där hittade vi en gruva, vid ingången sod det typ "i en gruva kan man om man har tur få se en skymt av en brunråtta". Så vi klättrade ner…verkligen klättrade. För man skulle genom väggar för att ta sig fram, först en fyrkantig tunnel, sedan en tunnel med pinnar genom, sedan en lutande tunnel. Bara det här gör ju att inte många orkar ta sig genom… Det var fyra glasväggar där man kunde se in till råttorna, två efter på var sida om den mittersta tunneln man klättrade genom.
Men det fanns INGEN information om råttorna. Bara en liten skylt "brunråtta" och en liten lapp på rutan "knacka ej på rutan på det stressar djuren". Och inga råttor såg vi. Bara en massa massa massa bajs! Lägger ut bilder på dom rutor man såg och tunnlarna man fick klättra genom…Hehe.
Inget jag rekommenderar alltså!
jag kan ine lägga in några bilder, vet inte vad som är fel? får göra det imorgon då. God natt alla!

Men vad tråkigt! Skulle också vara jättebesviken om jag avr du! Du borde påpeka det till Kolmården!
Skansen har svart råttor, men de är jag rätt besviken på för de lever också i ett genomskärt kök. Det är ju inte deras naturliga miljö! Plus att det mesta infon de har är hur de spred pesten… fint att öka toleransen för djur..
Jag skrev faktiskt ett argt mail till dem, men fick inget svar..

Tröööök!
Jag vill att de ska börja ha råttor och möss på Furuvik. Skulle vara skitskoj att engagera sig i det om man hade massvis med tid över.
Usch, vilken besvikelse. Jag hade hoppats på megareportaget ju…
En vän viskade till mig att det i Malmö finns ett museum med klippmarsvin. Jättetjocka glasväggar som håller ljud o ljus ute - vilket gör att djuren känner sig väl till freds, är naturliga och går att studera noga. Kolmården borde be detta museum om råd…
En annan fundering jag börjat få är om man inte skulle försöka få lite plats (utan att det kostar skjortan o femtio - helt inget alls utan tvärtom i så fall!!!) att ha en bur/monter med möss & råttor på någon djurpark där folk kan klappa o bekanta sig med gnagarna.

#22 Dom har råttor & möss på furuvik.. Dock bara som foderdjur i världens sämsta burar. (parken får förlåta mej för att jag skrev så)
när kommer råttorna då? ;D
vi vill se råttorna :D
#28 + 30
Moahaha! Det kommer aldrig några råttor! Nu kommmer alla bli lika besvikna som jag va när jag väl hittade kolmårdens råttor…för jag hittade dom aldrig…bara dessa fönster, ingen information och inga råttor:( Som sagt, tror inte många i personalstaben vet att det finns råttor på kolmården…Inte fanns det någon i närheten att fråga heller…
haha, men vad trist :P
Känns inge bra med burkarna i soptipsfönstret :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jag var också på kolmåden idag och fick faktiskt några bilder på deras råttor i tunnlarna där. Om någon är intresserad så kanske jag kan försöka få upp dem till den här tråden.
#42 Jaaaa!!!!!!
Var det agoutirådisar eller hade de tamråttsfärger? :)
Söta råttisar! Men jäklar vad skitigt!!!!
I gbg innan universuem bygdes upp har jag för mig att de hade ett stort rum med råttor. Kommer inte ihåg redigt vad den lilla mini djurparken hette. Den låg i alla fall i slottskogen och stängde igen pågrund av att de inte kunde konkurera med universeum. Men jag kommer iaf starkt ihåg att de hade råttor. Om jag inte e helt ute å cycklar kan jag även förnima att de hade ett rör längst taket som råttorna kilade runt i samt ett rum som liknade en mini stuga från 1700 kallt eller något. Ni vet sådana dära gammla stugor vekrligen som bara har ett rum i princip.
Det var en aning info om råttor dock mest om pesten… igen. Dock är det igen bommat satt. Men det har iaf funnits lite finnare ställen med lite mer rättfärdigt info än bara pesten. Men dock.. ja. Igenbommat.
Kolmården verkar dessutom ha tänkt mer konstnärligt runt om råttorna än på råttorna
Vad roligt att någon fick se råttor på kolmården:D Men det verkar vara vanliga grossistråttor…
japp verkar så
man får gå i en gruva typ o där har dom stora (burar) längs hela vägen as coolt ju! ps vet att detta är gammalt men ändå!
#55 Längs hela vägen skulle jag inte säga… Även om någon nu sett råttorna på kolmården så tycker jag det var extremt dålig info på plats. Och att jag inte såg några, men att nu visar de sig tydligt och verkar inte speciellt rädda tycker jag är skumt. Det kanske inte fanns några när jag var där?

#53 Vad trökigt. Hade varit coolare med riktiga vildråttor. De kunde väl i alla fall ha kört på agoutiråttor?

Jag var där idag.. Tyvärr hitatde inte jag dit :/
Mvh Vinetta
#58 Nej jag var tvungen att gå och fråga i en reception;)
På skansen finns det svartråttor.. har några bilder tror jag. Dom bodde i en "bur" som såg ut som ett kök, och sen såg man genom golvet där det var "kloak" :p dåligt beskrivet.. ska se om jag hittar bild