Råttor iFokus

Råttor

Etikett: presentation
Läst 1712 ggr
Girlie
1

Upphittad Råtta i Floda!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Råtthjälpen blev kontaktad angående en eventuell tamråtta som sprang lös i en trädgård i Floda. Piaca frågade om de möjligen kunde ta några kort och skicka.

Girlie
1

Visst var det en tamråtta. Familjen var dock inte riktigt van vid varken vilda eller tama råttor och ville inte ta in henne av rädsla för sjukdomar eller att hon skulle bitas. Så i ungefär 1 vecka bodde den under en pressening i deras trädgård och satt och tittade in genom deras fönster.

Girlie
0

I ur och skur.

Girlie
1

Så i fredags fick jag tag på familjen och frågade om det inte skulle kunna tänka sig och försöka fånga in henne och sedan ringa mig så skulle jag hämta henne. Sent på eftermiddagen lfick jag ett samtal och några timmar senare satt hon i en bur hemma hos mig.

Girlie
1

Nu återstår bara att vänta och se om hon är dräktig. Förhoppningvis inte men hon har en liten kula på magen och i övrigt är hon ganska tunn, allra helst över ryggen. Hon ser inte ut att ha löss eller skabb men är ändå behandlat med Stronghold. Rosslar inte men är förkyld och röd i pälsen vilket är helt förståligt. Hon verkar lite halt på ena bakbenet också men förhoppningvis går det över. Annars är hon väldigt lugn och försiktig, inga problem att lyfta eller hantera så hon har helt klart blivit hanterad. 

Mymlan
0

Får upp att jag ska ladda hem bild då jag klickar för vilja se bilden..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Girlie
0

Detta är dock inte den första tamråtta som hittats i Floda, för ca 2 veckor sedan hittades en Black Roan hona när hon promenerade in i ett garage. Risken är väl stor att dessa kommer från samma ställe och tösen alltså klarat sig själv, utomhus de senaste veckorna. Förhoppningvis är det inte fler som är lösa men jag har bett familjen hålla öron och ögon öppna.

Förstår inte hur folk kan släppa ut tama djur i naturen och tro att de ska klara sig. Gråter

Ladyinred
0

vilken tur att hon har hälsan i behåll (så gott som) med tanke på allt regn och rätt kyliga nätter som varit den sista tiden..

sockerrattan
0

#6 Håller med dig om det sista stycketGråter

Mia//

TacoBelle
0

Fruktansvärt vad idiotiska och hjärtlösa människor är som släpper ut tamdjur på det viset. Vilken tur att hon blev räddad.

Grodan
0

Men så rart att råttan sökte upp en familj och ville flytta in…

vill också att en black hoodidd hona flyttar hit… *öppnar dörren* komsi komsi

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
0

Vad fint!

#10 Ja, jag skulle inte banga! Synd att det aldrig händer mig som faktiskt VILL vara "tvungen" att ta hand om något djur sådär. :P (Jag bor iofs i lägenhet… Längst upp… Men vadå, råttor är väl bra klättrare? :D)

/Anneli

Grodan
0

#11 haha… du är så söt ibland axilur!

bobbs
0

Vilken sötnos, och vilken änglavakt hon verkar ha haft! Hur länge uppskattningsvis tror ni ett tamråtta överlever i det vilda?

hus-musen
0

lyckas de akta sig för rovdjur och elaka människor så klarar de sig nog väldigt bra hela sommarhalvåret! det är väl vintern som blir hårdast för dem.finns ju mindre mat då och så är det kallt, men det finns säkert nån som överlever vid soptippar osv

Qui dormit, non peccat

Terato
0

Men kan det inte vara så att råttorna har rymt då? Kanske bäst att polisanmäla och sätta ut lappar för säkerhets skull.

Otroligt fin tjej. Så underbart att hon höll sig till familjens fönster för att söka skydd. Där ser man hur beroende tamråttorna är av oss.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Girlie
0

Lappar kan jag inte sätta upp eftersom jag inte bor i Floda men jag har bet familjen och andra att hålla ögon och öron öppna i fall någon saknar dem.

Vet att det hittats tamråttor på soptippar också, knappast ett ställe där folk tappar sina djur av misstag, så visst finns det de som släpper ut dem medvetet.

Terato
0

Okej!

Jo, fast visst verkar det troligt att råttorna söker sig till tippar om de är försvunna eftrsom det finns mat där.

Visst finns det idioter. Jag tror bara(och hoppas) att det är vanligare att djuren själva sprungit bort!

teratos.r8or.se

Girlie
0

#17: Jag är väl mer cynisk antar jag. Kan folk vanvårda sina djur kan de säkerligen släppa ut dem när de lessnat. Angående sopptipparna är jag också tveksam. Visst vore det smart att söka sig dit men hur många soptippar ligger ens i närheten av något bostadsområde?

Skadar dock inte att anmäla det. Någon som vet var man hör av sig? Närmaste polisstation?

hus-musen
0

bostadsområde=mat i mängder!!  folk slänger ut mat åt fåglarna, alla slänger inte soppåsar där de borde vara, fins det soprum som råkas lämnas öppet så finns det råttor där! så det är ganska logiskt att det kommer råttor dit.. sen kan råttor hamna med sopbilen och överleva o   ta sig till tippen på det viset, eler så kan de faktiskt gå beroende på hur långt det är!

Qui dormit, non peccat

Terato
0

#18 Det är i och för sig sant!

Det jag vill säga egentligen är väl att man bör utgå ifrån att det kanske finns någon som letar efter dem!

teratos.r8or.se

Terato
0

Haha, måste vi diskutera detta i en evighet också? :P Ingen vet vad som har hänt eller om det är vanligare att de slängs ut eller rymmer. Ingen behöver ha rätt!

Huvudsaken är att det blir så bra som möjligt för de här djuren som kommit bort. Tur att du fick kontakt med familjen, Girlie!

teratos.r8or.se

Girlie
0

#20: Absolut! Nu har jag även anmält det till polisen.

Jag utgår från att någon släppt ut dem, att ingen ringt polisen eller satt ut lappar (ingen som har sett några i alla fall) stödjer väl det. Men som du säger Terato så vet ingen vad som egentligen hänt förrutom råttorna och deras före detta ägare, tyvärr verkar ingen av dem vilja dela med sig av sin historia. ;-)

I vilket fall bör man tänka på att det faktiskt kan vara ett borttappat djur och handla utifrån det. Tösen (som ännu inte har nått namn) finns i trådar på flera rått-/djurforum och jag har ringt polisen.

Angående familjen tog de kontakt med Råtthjälpen (Piaca) som tog kontakt med mig, så en stor eloge till dem som engagerade sig! Kyss

Terato
0

Jo, det verkar dessvärre så. :( Huvudsaken är att du gjort det du kan för att få kontakt med dem. Mer än så kan du ju faktiskt inte göra!

Ja verkligen underbart! Härligt att råtthjälpen verkar vara så kända att folk vänder sig dit och att det finns så mycket engagerade människor! Hoppas nu att hon slipper vara dräktig och att det i övrigt är bra med henne!

teratos.r8or.se

Jeeey
0

Är råttan agouti eller black? Ser lite dåligt på bilden

Kvadding
0

stackars lilla råtta :( hoppas att allt blir bra nu!

Mina 3 råttkillar hälsa krya på dig till den lilla tjejen!

Girlie
0

#23: Ja, det är skönt att de hittade till oss. Annars hade hon väl suttit kvar där ännu. :-(

#24: Hon är Black.

I övrigt, tack för alla snälla ord och lyckönskningar. Jag hoppas verkligen att hon fortsätter må bra och kan hitta ett nytt kärleksfullt hem. :)

Jeeey
0

#26 Okej, tyckte hon såg rysligt lik ut min ena tjej som är agouti med typ samma teckning, och hon kommer från en tjej som bodde runt Floda. Blev lite orolig att detta kanske kunde vara en syster eller dyl.. Hur gammal uppskattar du att hon är?

Grodan
0

Jag tror bara att de "utsläppta" tamråttor som söker upp människor klarar sig i vildhet. De som försöker sig på "vildliv" i några vildråttors revir blir nog bortjagade, ev dödade. Det har funnits flera bestånd förvildade tamråttor på små områden - de har förökat sig och levt "vildliv", men jag misstänker att de inte stördes av vildråttor för att det helt enkelt inte fanns några där.

Men sedan finns också berättelser om hur tamråttor och vildråttor förökar sig… men då tror jag att det rört sig om att en vildråtta sökt sig till tamråttan - en vildråtta utan flock… (gissar jag)

Girlie
0

#27: Jag har ingen aning, skulle tippa att hon är fullvuxen dock. Tycker det ser ut så över huvudet, hon är ungefär i samma storlek som mina vuxna honor och vägde 290 gram när jag fick henne.

Grodan
0

#29 Är hon väldigt tam och go?

Ninja
0

Lilla tjejen, vilken tur hon haft som blivit räddad. Hoppas hon inte är dräktig också, till råga på allt. :/

Girlie
0

#29: Hon är lite försiktig och uppskattar inte att bli fasthållen någon längre men det är inga problem ett lyfta eller hantera henne. Hon kommer fram till gallret och ska hälsa om man pratar med henne och man får gärna klappa och gosa en stund. Finns inga agressiva tendenser, hon försvarar inte sitt revir utan jag uppfattar henne som väldigt lugn och mild i temperamentet. En bra sällskapsråtta helt enkelt vilket går det ännu underligare om någon släppt ut henne. =(

Glömde ju säga att hon pussas också. Kyss

Jeeey
0

#29 & 32 Okej. Jag kan inte heller förstå vem som skulle ha hjärta att kunna släppa ut en sån söt pussis Förvånad

Grodan
0

inte jag heller… gah va ja e avis nu… på att hon inte skuttade hit… utanför mitt fönster sitter bara katter å skator…

idaleck
0

#34 Men skator är ju vackra! Tämj en sånSkrattande

hus-musen
0

#34 skator är helt orädda djur o jättelätta att få tama! ge dem mat så kommer de på engång o sätter sig på din arm=)

Qui dormit, non peccat

Girlie
0

#34: Hon kan skutta hem till dig senare om du önskar. Flört

Hon kommer antagligen omplaceras till ett bra långvarigt hem efter vi konstaterat om hon är dräktig eller inte.

Girlie
0

Tydligen ska ännu en hona ha hittats i Floda. Jag har dock ingen information utan läste om det på Zoonen. Fy fan för vissa människor alltså. Skrikandes

MalinMalin
0

Man undrar ju verkligen vart dom kommer ifrån….för jag har inte sett nån lapp här uppsatt om nån som blivit av med sina råttor.

Tur dom är så duktiga att dom söker sig till snälla människor som kan hjälpa dom.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Girlie
0

#39: Nej, vilket jag tycker stödjer teorin att någon släppt ut dem med vilje. Jag menar Floda är väl inte världes största ort, någon borde ju hört något om ägarna var intresserad av att få dem tillbaka. Jag har dessutom anmält Floda som upphittad hos polisen.

Girlie
0

Hmm, fick lite mer information nu och undrar om det inte är min hona hon menar. Isåfall är det lyckligtvis bara 2 råttor. Oskyldig

Girlie
0

Tydligen var det tre råttor från början, endast två har hittats dock. Gråter

Jag har kontakt med tjejen som hittade den andra tamråttan och hon ska antagligen adoptera Floda också så de kan återförenas. Tjejen tog i alla fall reda på att det är en grannes pappa som släppte ut dem och sa till sin 15-åriga dotter att han sålt dem.Skrikandes

idaleck
0

Fy vilken hemsk pappa! Stackars flicka. Ska ni inte berätta för henne att ni tar hand om hennes råttor? Känns som att hon förtjänar att få veta..

Karmatarerskanise
0

Jag tycker mer synd om råttorna. Flickan tror ju att dom är sålda, är inte det bättre än att få veta vilket djurplågarsvin hennes pappa är? Hon är ju inte så gammal och bor hemma. Kan vara svårt att leva med den vissheten.

idaleck
0

Jo det har du iofs rätt i…men ändå.. :/ Svårt läge.

Jag skulle nog iaf ha skällt på pappan och bett honom berätta för sin dotter vad han gjort. Och kanske tvingat honom att stå för eventuella omkostnader.

Är det lagligt att släppa ut tama djur i naturen? I annat fall är det väl bara att dra till med en anmälan..

hus-musen
0

det är olagligt att säppa ut tama djur hur som helst. så anmäl pappan! den stackars dottern bör få veta vilket sv*n hennes far är tycker jag.. jag menar nästa gång kanske det är en guldhmster, eller en kanin osv.. nu vet jag inte om hon har nån av dem djuren eller ens gillar kaniner men ni försår tanken.

Qui dormit, non peccat

Girlie
0

Vad jag förstått så vet hon redan.

http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2057409

Länken till tråden på Zoonen.

hus-musen
0

hmm stakaren.. kan inte vara lätt..

Qui dormit, non peccat

Terato
0

#42 :O Alltså fy *** vad vidrigt!

Jag fick nyss veta att flera katter dragit hem tamråttor i Andersbergstrakten där jag bor. Jag fick se en av dem. En jättefin Black eubk-hona. Så himla sorglit.. Gråter

teratos.r8or.se

Calinn
0

Nu blir jag helt förtvivlad! Skulle det fungera att skriva insändare till våra tidningar för att försöka skapa debatt eller är jag naiv? Vad säger kommunens djurskyddsinspektörer om det hela? Är det någon som vet straffskalan för att släppa ut tama djur? Det måste ju helt klart räknas som grymt djurplågeri.Skrikandes

Girlie
0

Nu bor Floda på prov hos tjejen som hittade den andra tösen så de har återförenats. Förhoppningvis går allting bra så får historien ett lyckligt slut för i alla fall två av råttorna. :)

Glimmersr8or
0

#51 Åh så underbart! :)

Håller tummarna att allt går bra  :)