blod från ögat
hej min naken dumbo råtta har börja blöda från ena ögat o de.. vad kan de vara e de så jag behöver avliva den lr nåt sånt… hon blir 2 om 1 månad.. tack för de svar ja får

Min Iris hade det för ca en vecka sedan. Gick till veterinären med henne och fick diagnosen ögoninflammation. Fick hämta ut ögondroppar från apoteket. Dagen efter visade hon tecken på Mycoplasma eller snedskalle. Gick till vetten igen och då fick hon diagnosen Mycoplasma. Nu har vi gått till veterinären en gång om dagen och fått cortison i en spruta i nacken, Jag har samt antibiotika i en pipett och ger henne. Ögondroppar har hon också. Nu får jag vänta en hel helg med cortisonet. Har hon inte svarat på behandlingen på måndag blir det avlivning 
Min slutsats på detta blir: Gå till veterinären och hör!
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
trezzi: har hon ett sår som blöder eller verkar "blodet" komma från ögat som tårvätska ungefär?
Råttors ögonsekret blir rött i kontakt med luft. Så hon kanske bara är lite förkyld och ögat rinner därför? Torka bort det röda med fuktat bomull och ge din råtta en massa nyttig mat, färska grönsaker, kokt pasta och protein, tex fiskbullar.
Med näringsriktig mat kan man förebygga många problem hos råttor.
Om ögat rinner mycket eller inte blir bättre på ett par-tre dagar så bör du gå till veterinären.