Snart får jag bebisar!
Vilken dag som helst får honan jag köpte idag sina småttingar! Jag har fött upp en kull tidigare för 4 år sedan men det är så länge sedan ju.
Någon med tips till mig? Något jag ska tänka på eller göra?
Speciellt eftersom hon blev hämtad idag, vad kan jag göra för att hon snabbt ska känna sig trygg och hemmastadd så hon inte tex biter ihjäl bebisarna?
På den bifogade bilden är det den blivande mamman som tittar fram
Jag har fått bebisar!!!
Minst 8 stycken!
Har inte velat pilla och greja och kolla, bara kikat in så pass det går och då såg jag minst 8 stycken iallafall.
Vill inte störa Svea eftersom jag fick hem henne igår och hon omöjligt litar på mig så får hon och bebisarna vara ifred lite så hon inte blir stressad.
De
Jahapp…detta var ju trist…
11 stycken blev slutresultatet varav 3 nu är döda. varför? Ja, jag hann inte ta ut Stig-Helmer i tid så han var inne och bet ihjäl tre stycken.
Nu sitter han dock i en petbox istället iväntan på en egen bur. Ska hämta en i eftermiddag. Suck…killar!
Så gjorde ine mina råttor jag hade förrut. TorUlf var världens bästa pappa till sina ungar och gosade med dem jämt och var barnvakt och lekte med dem och lät dem klättra på honom och bita honom i öronen och så. Han var snällare än Toraline mot deras bebisar.
Fast å andra sidan känner detta råttparet inte varandra och Stig-Helmer är ju inte pappa till Sveas ungar, men ändå.
åååå.det var de sötaste bebisarna jag någonsinn sett…
jag vill att min hona parar sig och så kanske jag osså får lite…..
Grattis!!!
Varför tog du inte ut hanen? Är han kastrerad? :) En råtthona börjar löpa ganska direkt efter födseln, så därför ska man inte ha honor och hanar ihop om man nu inte vill att honan ska få ytterligare en kull inom tre veckor. Varför hanen bet ihjäl dem är för att han inte vill att några ungar som inte för hans gener vidare ska överleva. Om han hade parat sig med honan så skulle han inte ha bitit ihjäl några ungar eftersom han då skulle riskera att hans gener inte kunde komma vidare. :)
Snuttiga bäsar. :P
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Honan borde ha suttit ensam innan ungarna föddes också, först och främst skall man ALDRIG ha hona och hane boende tillsammans såvida hanen inte är kastrerad. Dessutom så mår en dräktighona bäst innan "förlossningen" om hon får vara helt ifred utan andra råttor. Och precis som #7 säger, hanen vill att hans gener skall gå vidare så han "tar bort" ungarna som finns.
#6 Avel är något allvarligt, man bör inte bara para en råtta för att man tycker att det är sött med ungar. Tänk på att råttor kan få upp mot 20 ungar, dessutom så bör man inte avla på råttor som man inte känner till bakgrunden på ett x.antal generationer. OCH hobbyavel är enligt min mening ingenting någon bör starta med. tänker du börja avla på riktigt så bör du ta kontakt med en redan etablerad uppfödare och få tips och råd av denne.
/ M
Jag köpte dem på söndagen. Jag hade bara EN bur vilket jag inte tyckte var någon fara då honan redan var dräktig. Bur nummer 2 fick jag på måndag kväll.
Ett dygn tyckte jag inte gjorde något och dessutom så visste jag inte hur långt gången Svea var. Hanen togs ut, viserligen försent men det är ju lätt hänt.
Hade Svea varit kvar i affären så hade hon fött bebisarna i ett litet terrarium tillsammans med 4 andra honor och det enda som fanns i et minimala terrariet var två upp-och-nervända blomkrukor med hål till ingång. Jag tycker INTE att hon fick det sämre.
Varför köpte du både en hona och en hane? :)
Mvh,
Moa
För att jag blev kär i just den hanen och så tyckte jag synd om den dräktiga honon så jag ville ta med henne hem så hon slapp få bebisar på djuraffären.
Jag var egentligen från början ute efter två hanar. Gillar deras temperament bättre. Nu blir det istället att jag får ha två burar och två av varje istället.
Ahaa.. :) Ja, lycka till! Du får väl lov att behålla någon han-unge och någon hon-unge ur kullen. :)
Mvh,
Moa
Jepp precis :-) ska behålla en av varje så båda storråttorna får ett varsitt sällskap i sin bur :-)
En fråga: Hur visste Stig-Helmer att bebisarna inte var hans? vet de sånt på lukt? utseende? minne av att de aldrig parat sig med honan? Eller hur vet de?
De vet han genom att han aldrig har parat sig med honan. :)
I vilda råttflockar så paras en löpande hona med mängder av olika hanar, och inga av de hanarna kan ju veta vilka ungar som är deras. Därför chansar de inte och biter därmed inte ihjäl några ungar som kommer från en hona som de själva har parat.
Mvh,
Moa
det är alltid kul med bebisar fast vi får hålla tummarna då för att han inte hann para honan så hon blir dräktig igen.
tänk på att låta henne vara i en lugn miljö där hon är ostörd nu och mata henne med extra näringsrik mat så hon får krafter att föda upp sina bebisar. barnmat brukar vara väldigt praktiskt,både nu till henne och senare till ungarna när de börjar äta själva.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
barnmatsburkar?
Okej, tack för tipset men jag gör egen barnmat även till mina bebisar (har visserligen bara ett barn än så länge men fler lär det bli) då jag inte tycker att burkmat duger hehe. Blir samma till rådisarna. Smakisar från våran mat :-)
Detta med att para sig medan de är dräktiga hade jag ärligt talat ingen aning om men läste det härom dagen att sperman kan ligga kvar och göra honan dräktig igen direkt efter födseln. Jag trodde att de var som vi människor och inte "fungerade" direkt efter de fött. Men men vi får väl se. Jag tycker hon blev väldigt spinkig direkt efter födseln och börjar redan bli rundare igen. Jag hoppas det är att hon äter bra bara så det inte är smått på gång igen så fort efter denna kull.