Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 855 ggr
[m00nfl0wer]
0

Vad har Lexus för färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är jättedålig på färger och teckningar, hade samma problem när jag hade gerbiler. Enda färger och teckningar jag kan är på kaniner, haha.

Så nu vill jag gärna ha lite hjälp. :-)

[m00nfl0wer]
0

Här är Neo. Jag _tror_ han är chocolate. Han är brun, vita tassar och ett vitt streck på magen.

idaleck
0

en vild gissning är black husky roan på första och chocolate european berkshire på tvåan.

Rätta mig kunniga färgmänniskor! Tyst

hus-musen
0

den första är en black husky roan har sj en sån pojk hemma=) skickar med en bild på mina black husky roan pojkar

den andra kan vara en choklad european berkshiire har en dålig dataskärm hemma! ser litegrann ut som min silverblackpojk.. han har ganska dålig svart färg och ser brun ut i vissa ljus.. lägg upp en annan bild som är tagen lite närmare så blir de lättare. eubk är neo iaf

Qui dormit, non peccat

Stephanie
0

Jag tycker att det ser ut att vara en svart. Förmodligen rostad därav den bruna tonen.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[m00nfl0wer]
0

Okej! Tack för era svar.

Lite mer bilder finns på http://knasemmi.blogg.se

Om dom också är för otydliga så kan jag försöka leta efter andra, hehe. :)

hus-musen
0

lexux är black antagligen rostad.. såg ingen silvrering dock på bilderna! hur gamla är de förresten?

Qui dormit, non peccat

[m00nfl0wer]
0

Maj detta år. :) I alla fall enligt han på djuraffären, han som jobbade då verkade ytterst okunnig.. plockade upp råttorna i svansen. Ska prata med min moster som också jobbar där. Annars är det en jättebra djuraffär, bortsett från han som var där då när vi köpte dom.. uhh.

hus-musen
0

så råttorna ska vara ca 2½ månad nu? de verkar vara väldigt stora för det..åtminstonde huskyn iaf!vad väger de?  du kanske bore prata med dig moster så den killen får sparken eller en varning!! så får man inte göra med råttor!

Qui dormit, non peccat

[m00nfl0wer]
0

Han sade att han tittat på ett papper där födelsedatumet stod. Nu kommer jag inte ihåg exakt datum, men att Lexus är född runt den 10 Maj och Neo en vecka innan. Jag tyckte också att dom var stora, inte för att åldern på dom spelar någon roll för mig.

Jo, jag försökte ringa min moster men inget svar.. hon kanske inte hörde mobilen. Ska försöka ringa snart igen.

hus-musen
0

jag skulle inte lita på honom som inte ens vet hur man ska lyfta en råtta..jag undrar bara för jag trodde att de var runt 4-6 månader! de såg så stor a ut =)

Qui dormit, non peccat

[m00nfl0wer]
0

Sådärja, nu har jag pratat med min moster och hon ska ta upp det med honom. Vi pratade även om detta med att bära i svansen.. dom _får_ göra det (står även på andra djuraffärers hemsidor, öh?) om dom håller längst in i svansroten och aldrig långt ut då DET gör ont, men att dom som inte är rädda tar upp som man ska så antagligen var den här killen rädd för råttorna.

T.ex
"Du kan även lyfta råttan försiktigt i svansen men då måste Du hålla i svansroten och inte längst ut på svansen." Källa: http://www.arkenzoo.se/default.asp?sid=331

Enligt mig är det knäppt. Jag själv skulle aldrig bära en råtta, mus, gerbil etc i svansen.

Hur som helst, hon skulle ta upp det med honom.

[m00nfl0wer]
0

Hm, såg nu det om vikt. Jag har ingen aning om vad dom väger. Ska nog införskaffa en våg. :-)

hus-musen
0

det är så många fel i den där länken att det är löjligt. det var ju nån här på rif som gjore en ny skötselmanual och skickade in!! hoppas du inte läser alltför noga för det är inte mycket som stämer. för det första har de skrivit musen istället för råttan flera gånger, för det andra så är inte kolsvärtan i tidningar giftig och den har inte varit det på flera år. kutterspån däremot är giftigt. råttor ska inte ha saltsten heller. angående det där emd att lyfta i svansen.. älskar man sina råttor så gör man ite det. även om man lyfter nära svansroten så kan råttan skadas om den sprattlar till, vilket kan leda till inkontinens, förlamnnig osv. nu vet du ju redan det, så  du kanske kan iviisa din moster faktabladet vi på rif gjorde? hon kanske lyssnar om det kommer från dig=)

Qui dormit, non peccat

Bullerbytjejen
0

#3_ Dom var fruktat lik mina roangrabbar jag har hemma :O

hus-musen
0

#14 haha jasså=) de måste jag se! har du bilder i titt album?

Qui dormit, non peccat