Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1498 ggr
Alfh
0

Hur övertalade du dina föräldrar?

Jag har länge velat ha råttor, men min mamma säger nej. Och efter att ha haft gerbiler, hamstrar och marsvin, så vill jag ha ett lite "roligare" djur. :D Och vad jag har förstått så är råttor roliga djur! Men min mamma förstår inte riktigt det där… övertalnings tips? (a)

Jag behöver lite tips och så är det ju alltid kul att höra på hur andra gör! Så...

Hur övertalade ni er föräldrar? :D

(visste inte riktigt i vilken kategori detta skulle vara, men ni får flytta det om det är hel fel. :)

sussa08
1

Är det just råttor du inte får ha, och isf varför?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Love-
0

behövde inte övertala mina men sen såg vi att min pappa inte tål råttor så jag kan inte ha någon förän jag flyttar

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

niffen
0

Mamma övertalade mig  ;)
Nejdå, men mamma hade råttor först när jag var liten och sedan när jag blev större så fick jag i julklapp  :)
Behövde inte säga något, precis  :P

Elipowe
0

Jag skulle egentligen haft med min hund ( egentligen familjens hund, men han är mest tillgiven till mig) till ett gymnasie i höst men min hund kommer inte bli godkänd på internatet för han är väldigt osäker runt andra hundar. Så jag förklarade varför jag ville ha mm. Sedan visade jag massa youtube filmer med råttor i. Gav henne lite information.

Sedan började leta bur och renovera den andra. Så sätt blev det okej då x)! Fast hon är lite nervös för hon tror de skall bita ihjäl henne. Men men. I Helgen skall vi till Absinth och kolla på mina två bokade honor. Carol Doll och Lelo Gigi ;D!

Karmatarerskanise
0

Jag gick helt enkelt och köpte råttor. Sen när mamma väl kom på mig och fick hålla i dom,så fastnade hon.

Men innan hon hade träffat som så var väldigt anti ;)

Alfh
0

Okej. Det var ju synd. :/

Alfh
0

3#

Oj, vilken tur du hade då! ;D

Alfh
0

Okej, det är ju en bra idé, ge lite info oså… :)

Alfh
0

Oj, hur gammal var du då? :o Min mamma skulle bli lite småsur, men inte mer än så tror jag inte. Hon gillar djur jättemkt (hon är djursjukvårdare, på ett djursjukhus). Hennes endå problem är att hon inte vill att dem ska dö. ;)

Karmatarerskanise
0

#9 Jag var väl 16 tror jag.
Men jag hade tur, hon kunde lika gärna avskytt dem och tvingat mig ge bort dom.

Alfh
0

#9 Men de flesta uppfödare som säljer väl inte till barn under 18 utan målsmans tillstånd? :o

En till lien fråga bara; Hur gammal måste man vara för att få köpa ett djur i djuraffär? :o Någon som vet?

Elipowe
0

#11 Det brukar vara mellan minst 16-18.

Var vänlig och inte stöd djurbutikernas hadel av djur!

Alfh
0

Jag kommer nog aldrig mer köpa djur ur djuraffär, då min hamster bara blev några månader gammal. Det var bara en fråga.

hus-musen
0

nu skaffade jag mina råttor när jag flyttade hemifrån, men mina småbröder (som bor hemma) ska få i julklapp. det var ganska lätt att övertala faktikst. du måste lägga upp det på ett ordentligt sätt. men jag undrar hur gammal du är? inga uppfödare säljer till barn under 18 (ev kansek 16) år utan målsmans tillstånd. det iinebär att dina föräldrar kommer att ha huvudansvaret för råttorna. men lägg upp det så här:

1. kostnaden tycker många föräldrar är viktigt. säg att du köper en bur för 1000 kr, till den ska du ha matskål ca 25 kr och en vattenflaska för säg 40 kr då. sen ska du ha ett sovhus, kanske 80kr och en hängmatta ca 60 kr i affär. du kan oxå göra egna hängmattor av gamla kläder.  hyllplan brukar ingå i buren.
  2. maten är väldigt viktig i en råttas liv, dock äter den ungefär samma mat som du gör fast med mer grönsaker och helst med mindre salt och kryddor. en torrfoderblandning med musli, nötter, torkad frukt osv kan du köpa i vanlig butik(osötad försås) för mellan 13-20kr sen tillkommer alltid nått gott som extra nötter osv. färskmaten är ddina matrester, ev kansek en barnmatsburk. säg att dina råttor lyckas äta för 80 kr i månaden så har det mesta räknats in
  3. sen är det själva kostnaden för råttorna. råtta kostar mellan 100-300kr. ett tips är attt välja en bra uppfödare för att få så friska råttor som möjligt. men säg att du köper 2 st hanar a 250 r styck.

räknar man på det så får man 1000+25+40+65+500+80*12=2590 för ett helt års råttägande!! delat på 12 månader blir det 216 kr i månaden delat på två råttor blir ca 108 kr per råtta. har du te råttor så blir det 72 kr i månaden. nu är det ganska högt räknat faktikt. och råttor lever ioftst i inst 2 år, dock får du ju byta ut hängmattor osv under tiden. då är ikea br för de har väldigt billiga saker=)

en budget för eventuella veterinärbesök måste du oxå ha. är du beredd att spara åtminstode 100 kr i månaden av din månadspeng för att kunna ta råttorna till veterinär? har du otur kan ett besök gå på flera hundra + medecin. din mamma och pappa kanse kan låna dig pengar om det blir ett akutfall.

sen är det där med burstädning. det ska göras minst en gång i veckan annars stinker det. eftersom jag inte vet hur gammal du är och hur du är som person är det väldigt svårt att säga. du kanske är jätteduktig hemma o diskar o städa ändå och då blir de ju inga problem. annars så kan du ju visa din aföräldrar att du är beredd att ta ansvar genom att börja stda, diska o hjälpa till med annat där hemma.

råttor är helt underbara charmiga djur som verkligen gör en glad när de springer fram mot buren för att gosas och pussas! du kan oxå träna agility och potträna dina bebisar så de är lättlärda som en hund! har aldrig fått mina att sitta fint dock! men de är de mysigaste djur jag varit med om, inu vart det här ett väldigt långt inlägg, men säg till din mamma att läsa om råttor här på rif eller så kan hon maila mig om hon har frågor! hus_musen@hotmail.com jag brukar ha bra hand med oroliga mammor=) du kan u alltid visa henen det här inlägget oxå så kan hon läsa sj. hoppas det går bra för dig!!

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

glömde skriva burunderlag.. jag använder toa-lätt 55 liter, kostar allt från 105-200 kr per säck beroende på vart du bor. men 55 liter räcker alltså i ca 8 månader skulle jag tro till fyra råttpojkar. så slår man ut det så blir det ingen större kostnad. det är första kostnande med allt som ska införskaffas som är hög.

Qui dormit, non peccat

Stephanie
0

Jag läste på om råttor för en kompis räkning. Sen kom jag på att jag också ville ha och berättade det för mamma. Inte mer med det Skrattande Pappa har inget att säga till om.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

idaleck
0

Alla föräldrar är svaga för sina barn. Det gäller bara att finna svagheten och sen är det bara att linda, linda, linda kring lillfingret ;)

Alfh
0

TACK! :D  Jag är 14 och får 500 :- i månaden, så pengar är inget problem. Grejen är bara att jag har 2 kaniner, och en guldhamster också.  Så mamma kommer bara säga : Nej, vi ska inte ha nåra fler djur.  :/ men jag ska visa henne inlägget och se vad hon säger! Tack så jättemkt för ditt inlägg!! :D :)

Alfh
0

Min pappa har inte heller något att sga till om så det är bara mamma som behöver övertalas! ;D

Alfh
0

Jag är nog "pappas flicka" om man säger så, så han är inte svårövertalad. Men sen är det ju mamma också..Obestämd

Falurven
0

Jag behövde inte övertala någon :D Alla föll pladask för mina första hanar :*

Mvh Nathalie

Liingefors
0

det är typ samma här jag vill ha en eller två råttor till men mamma säger Nej det räcker med två råttor nu sen så får du sakffa mer när du flyttar hemifrån! åhh mammor är lite dumma ibland!

Alfh
0

Okej.

Dem är allt bra jobbiga! ;)

Daisymink
0

det gjorde jag aldrig, köpte hem en liten hanråtta som fanns kvar i butiken och hittade senare en till av en uppfödare, när mamma och pappa kom hem från thailand blev dom förvånade men förstod att det inte gick att göra något åt saken :)

// Vanessa 

Alfh
0

Aha, men då var du typ 18 va? :)

Daisymink
0

nja, det minns jag inte.. var nog under 18just då :)

// Vanessa