Introducering (hjälp)
Ja, egentligen är det inte själva introduceringen jag behöver hjälp med. Men ja, för en vecka sen kom Evita och Lucia hit, de blir 1 år i okt. De funkar sjukt bra ihop med mina tjejer, de 2 första dagarna fick de träffas på helt neutral mark och resterande dagar har de fått vara lösa allihopa i vardagsrummet där mina andra tjejer varit innan. Har inte varit några problem alls, de putsar varandra, leker och busar som om de alltid känt varann!
men, mitt problem är; Lucia hugger efter mig i buren, enligt tjejen som hade dem innan kunde hon naffa i fingret om man stack in det genom gallret, men här hemma skyggar Lucia mot mig (dock inte mot min sambo). Så min fråga är alltså, tror ni att jag kan sätta ihop dem i samma bur nu och att det kommer hjälpa Lucia att sluta vara så skygg mot mig? Om hennes rädsla inte släpper måste jag lämna tillbaka dem och jag vill inte på något sätt riskera mina flocks stabilitet nu eftersom 2 bebisar flyttar in här efter den 30 aug. Hoppas nån av er har erfarenhet av liknande! Plz, help!

ingen som varit med om liknande? ingen som ens har teorier att komma med? :(

Nu saknar jag DD, lovar att hon vetat. Usch.
INGEN som vet eller har en teori? Finns det nån som helst chans att Lucia slutar skygga mot mig om hon får sitta ihop med mina andra råttor?!
Jag saknar också DD… always…
Men på din fråga kan jag inte svara riktigt… det kan ju bli bättre men det kan ju slå tokfel också… alla andra råttor kan ju ta efter hennes beteende om det vill sig riktigt illa… Kan du inte våldsgosa upp henne så att hon vet att du inte är farlig? sov med henne och var med henne hela tiden…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
En av mina hugger efter mig i buren, men är jättesnäll utanför buren och jätte snäll mot de andra råttorna med. Tror dessutom att det är hon som bestämmer på något vis, för hon är bestämnd av sig och sover ofta själv… trots att det är hon som är den lugnaste utåtsett iaf. De andra råttorna, som är i liknande ålder eller lite äldre, har iaf inte tagit efter henne.
Jag disciplinerar henne när hon biter mig /naffsar mig hårt med att vända henne upp och ner… och de få gånger hon bara har markerat med tänderna mot min hud har jag sagt "NEJ, så gör man inte" med skarp ton och plockat bort fingret.
Ju mer jag pillar med henne och "stör" henne(enligt henne då mest), ju mer och hårdare biter hon utan några förvarningar över huvud taget.
Hon har t o m gått fram till mig i buren och bitigt mig, så jag har börjat lära mig att alltid komma uppifrån när jag ska klappa henne och hålla koll på åt vilket håll hon har huvudet eftersom det har minskat risken för att bli biten med denna råttan.
Själv vet jag inte vad man annars ska göra, men detta är den erfarenheten jag har fått de senaste två månaderna sedan jag tog över denna råttan pga att den satt själv eftersom burkompisen hade dött. Vet dessutom inte var den är köpt, men antar att det är från en djuraffät eller nått liknande.
Lycka till!!!
vilken färg har den som biter?
Min ena tjej som börjat bli gammal kan också bita till numer beroende på hur jag aggerar i buren. Hon har alltid varit den mest mammiga och besklyddande. Nu tror jag att hon börjar få väldigt dålig syn. Är roan.
Måste prata med henne innan, hellst klappa henne på ryggen och varna att nu tar jag upp dig. Sätter jag handen framför henne eller plockar upp henne för fort utan varning så biter hon till. Liknande med en kompis råttor jag fick som är odd eye. På det rosa ögat verkar ena tjejen blind. Närmar jag mig från det håller kan hon bitas men andra håller är helt okej.
Mina biter annars inte i buren men genom galler biter dom. Vissa hårt vissa nafsar. Men det är mitt fel. Haft en ful ovana att alltid stoppa in godsaker genom gallret eller en bit av det jag äter på när jag går förbi.
Testa med tipset ovan. Ha med råttan över allt i tröjan, luvan. Sov med henne några nätter i sängen. Vissa råttor är tyvärr dominanta och kan bitas. Men har man tur är det endast nått som går över när hon lär känna dig bättre.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tack för alla tipsen! Tyvärr kan jag inte ha med henne över allt då vi har hund :/ Hennes syster har vant sig vid att det luktar hund men Lucia själv blir tokrädd bara han sträcker på sig. Är lite rädd att hon ska smita in nånstans där jag inte kan nå henne om hunden gör nått ljud som hon blir rädd för..
Att hon biter genom gallret har jag inga problem med, en av mina andra tjejer kan ibland naffa till då med (den tjejen är roan) Lucia däremot är en agouti hooded tös och verkar inte se dåligt alls. Tvärtom så verkar hon ha utmärkt syn, går min sambo genom hallen så kommer hon fram till gallret och vill bli hälsad på, men om jag kommer slänger hon sig längst bak i buren.. :(
Jag önskar bara jag kunde förstå varför hon verkar hata mig så mycket, min sambo är det ju inte problem med, hon har väl naffat efter honom nån gångmed men har då aldrig bitit hårt.
Deras föregående ägare har erbjudit sig att ta tillbaka dem och försöka omplacera dem på nytt, men jag vet inte hur jag vill/ska göra.. Usch. Det här känns hemskt.. :(
hum.. så var det med en kompis till mig också. Alla kunde hantera rått tjejen utom hon. Då försökte den smita eller bitas.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Det finns inga enkla svar. Anledning till att hon föredrar din sambo kan helt enkelt ha med personkemin att göra. Dom två klickar men inte ni, hon behöver inte hata dig för det.
Däremot är bitandet ett problem och det beror på hur mycket du vill arbete med henne. Att slänga en otrygg råtta för att befästa rangordningen kommer inte göra henne tryggare tvärtom.
Men om fallet är så att hon ser dig lägre i rang så fungerar det.
Jag skulle nog lämna tillbaka henne och starta en ny flock för även om du behåller henne kan hennes beteende gentemot dig "smitta" av sig på dom andra råttorna.
Men som sagt det finns inga enkla lösningar utan man får prova sig fram men jag hade lämnat tillbaka henne.
Hoppas det löser sig till det bästa.

#7 vad gjorde hon med den råttan då?