Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3657 ggr
Elipowe
0

Rengöring av bur!

Har sett att Ajax har engångs av torknings dukar, men de har väldigt starka grejer i :o! Igår var jag på lidl och hittade av torkning dukar med apelsin doft. Inte alls lika starka. De rengör sämre men de kanske är bättre till råttorna?

Tänkte mig man kunde torka av hyllplanen varje dag med en sådan så är där alltid ren och fräsht! :) På gallert tänkte jag köra med utspädd grönsåpa som jag sprayar och torkar av!

Rengör ni er bur med något ? Eller kör ni bara med vatten?

hus-musen
0

jag använder inga starkt doftande medel alls faktiskt då de är allergiframkallande. jag är allergiker förresten, så jag kan inte ha sånna medel. dessutom tror jag inte att det är bra för råttorna med deras känsliga nosar! man ska ju inte ens ha doftljus i närheten av råttor..

jag använder grönsåpa till golv, hyllplan och galler, och hus mm diskar jag med vanligt yes diskmedel. det räcker gott o väl tycker jag.

Qui dormit, non peccat

MentalDistress
0

Ta en vanlig trasa istället! Jag har en speciell disktrasa till råttburen som jag torkar av hyllplanen med! Billigt och funkar väldigt bra! :)

Elipowe
0

Skall prova de oparfymerade om de rengör bra! Köpa dem med :). Tänkte det skulle vara lite smidigt man körde lite snabbt över =D.

Ninja
0

Räcker ju med att torka hyllplan med en trasa.

Jag använder någon såpa jag med, då och då går jag över buren med Virkon S också som är bakterie-, virus- och svampdödande. Virkon är ingen nödvändighet, men jag vill gärna döda av bakterier lite då och då.

Elipowe
0

Var köper man Virkon S ?

Ninja
0

Finns att köpa lite överallt.. djuraffärer, apoteket.. köpte mina brustabletter på ÖB, hästavdelningen

Ladyinred
0

såpa slutade jag använda för länge sen, det blir inte rent utan döljer bara lukten en stund. hade nästan varit lika effektivt med parfym. Ibland torkar jag bara av med en trasa med vatten och sköljer ur buren o ibland använder jag diskmedel eller nåt annat rengöringsmedel man kan tänkas ha hemma. Hade några sånna engångstrasor innan. väldig smidigt att göra rent gallret på voljären med när det inte går att släpa in den i badrummet.

Elipowe
0

#7  Har inte möjlighet att släppa in buren in i badrummet, de andra på internatet blir nog inte helt glada då.

Men jag skall försöka göra det då och då en dag jag. Innan alla kommer hem. Full fräs med diskmedel och hett vatten. Sedan får jag rulla den genom koridoren :o! Tur att buren kommer ha hjul!

Tyckte du de engångs trasorna gjorde rent ? :) Vilken sort använde du ?

Elipowe
0

#6 Tack så mycket! Brukar dem vara dyra? Vill kunna göra extrem rengöringar ibland! Ta bort bakterier är bara bra ibland :).

Ladyinred
0

jag köpte virkon på apoteket, 10 små påsar för knappt 200 kr, räcker till 10 liter vatten. Jätte bra att få bort lukt med. Bara fyll på en sprayflaska och skölj av sen efter typ 10 min. Jag blaskade gärnet på balkongen förra helgen :D

Sånna trasor jag har använt har tex varit de där från lidel som luktar citrus och sen nåt med fönsterputs. de hade inga andra på konsum. de va inte jätte bra men dög.

Ninja
0

Eftersom lukt orsakas av bakterier så är det toppen speciellt till hemmabyggen, tror det är därför jag har klarat mig med mitt hemmabygge så länge. :)

Elipowe
0

#11 Min råttisar skall bo i hemmabygge! Då blir detta perfekt ju! Men sliter det inte på golvlacken ? Hur ofta rengör du med det :) ? Är det biligare på öb?

#10 Hur länge kan man ha det i sprayflaska?

Måste man ha handskar på sig vid anvädning? Måste det sköljas bort eller man kan låta det bara torka?

Ladyinred
0

japp man måste ha handskar, jag fuskade med det när jag sprayade en bur o fick tydligen nån droppe på mig, jäklar vad det kliade o sved sen :( och man måste skölja av det. gissar på att råttorna kommer känna likadant om sina fossingar annars…

Jag vet inte hur länge man kan spara det, jag har bara gjort det över en natt.

Elipowe
0

#13 Jag kan gissa det inte är kul att få på sig :O!! Hur ofta använder du dig av det ?

Ninja
0

Jag använder aldrig handskar. Torkar av med en fuktig trasa när det verkat på bur och tillbehör i några minuter. Har aldrig uppålevt att det skadar lackk, färg eller något heller.

EmmaG
0

Jag har en ny kärlek när de gäller snabbt avtorkande av hyllplan & kissigt galler. (mina grabbar sprutlakerar gallret med kiss typ.)
Våtservetter för barnrumpor!
Hur effektivt som helst..
Ja, en våt trasa är oxå bra & mer miljövänligt etc. Men är faktiskt lite kär i dessa våtservetter för de löser upp kiss på rödaste rappet!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Elipowe
0

#16 Tack för det tipset :)! Det skall jag komma ihåg! Hoppas inte mina pojkar kommer vara galler kissare ;o!

Visst det är ju mer miljövänligt med trasor, men det går snabbare med servetter :)!

Ladyinred
0

ska prova sånna våtservetter nästa gång jag behöver köpa nya, mina e nästan slut nu..

Stephanie
0

Jag har heller aldrig upplevt att Virkon ska vara starkt på något sätt. Har använt det mycket både på utställningar och hemma i buren.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

cykelpump
0

Hmm, vad jag har hört e virkon rätt starkt o att man ska använda munskydd o handskar när man håller på med sånt.

Ewepewe
0

Är det där virkon bra då för råttorna??

Absinthe
0

När jag hade min bamsestora megavoljär för något år sedan så använde jag våtservetter till barn för att torka av gallret på dem eftersom den var för stor för att få in i duschen. Det gick snabbt att torka av och det var inga starka grejer alls i de där våtservetterna.. =) Råttorna reagerade inte på det alls heller, men det kan ju vara väldigt individuellt. Jag skulle kunna tippa på att en vanlig lase med diskmedel duger bra att torka av med.

Tyckte våtservetterna var smidiga om man ville ha mer tid till råttorna än att bara rengöra deras galler till buren.. =)

Love-
0

När jag hade råttor så rengjorde jag deras bur med vatten sedan spraya jag allrent på och skölde av det sedan.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Stephanie
0

Virkon används på utställningar vid agilityn bland annat.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Ninja
0

#20 Du blandar inte ihop det med Sebacil eller något då, som man kan bada råttorna i mot skabb? (fast där skulle jag heller inte använda skydd, ska råttorna bada i det kan mina händer lika gärna doppas i det också.. OM jag nu skulle använda sebacil och inte t ex stronghold, om råttorna någon gång skulle få skabb)

cykelpump
0

#25. va??

Men dom använder vircon på katthemmet där jag hjälper till på o då reagerade mamma på dt för hon använder d i hemtjänsten när dom städer ordentligt på riktigt skitiga ställen o då berättade hon att man ska ha munskydd och handskar för att det är ett såpass stakt ämne. Då tänkte ja bara hur bra e d egentligen för djur som har mkt bättre luktsinne än vi mäniskor..

Ladyinred
0

men du tar ju bort det innan du stoppar tillbaka råttorna…

cosmonita
0

Jag använder vatten och flytande såpa.

Mymlan
0

Jag anv mig av vatten och Citron såpa

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Elipowe
0

Fick höra av mamma man kunde också använda klorent som bakteriedödande ;)! 10 kr för en flaska på willys !

Mastoll
0

Jag använder klor som jag sprayar på, men jag ska testa virkon. Vågade inte köpa det först för på förpackningen stod det att man måste ha handskar, munskydd och ögonskydd när man använder det. Men om några av er inte har reagerat så kanske man ska testa utan… Det är ju jobbist att ta på sig en hel skyddsutrustning när man bara ska spraya lite på buren.

Elipowe
0

#31. Det står man skall ha handskar på när man rengör med klorin :o! Det skall blandas 1 del kloring 2 delar vatten :).

Skall prova med klor när jag skall börja rengöra. Virkon är ganska dyrt :o!

[kalelo]
0

Jag använde först diskmedel vid behov, utöver en trasa med vatten som jag torkar av med…. men idag har jag köpt gul såpa till skrubbningen av buren när det behövs, det är inte lika farligt som diskmedel antar jag, eftersom diskmedel är dödligt för undulater.

Elma_vip
0

Jag har använt klorin eller Ajax allrengöring hittills till galler och hyllplan men köpte Virkon för någon vecka sedans om jag provat, tyckte att det kändes fräscht, använde varken handskar, munskydd eller nåt, sköljde bara händerna efter.

En fråga: Luktar era råttor väldigt mkt? Och hur snabbt börjar det lukta efter att ni städat?

Elipowe
0

#33 DÖDLIGT :O!! Om jag viste det. Har haft undulater hela livet (16 år) Ingen har dött av diskmedlet. Så länge man sköljer av är det inget faligt. Varför skullle man skita i att torka av ?

Mymlan
0

#35 Jag som badat katter i YES diskmedel i många många år.

Mastoll
0

#32 - På min flaska står det inget sånt om att man behöver någon skyddsutrustning. Det står att om man ska ha det till rengöring ska man blanda 1 dl klor med 1 liter vatten.

wintermynta
0

Man bör använda skydd när man håller på med virkon. Jag kör pulver och det har hänt en gång att jag började blöda lite näsblod så det är starka saker och man måste skölja av mycket noga.

[kalelo]
0

#35 jag läste detta om diskmedel och undulater när jag läste på om undulare för snart två år sedan när jag tog över en ensam stackare… undvek sedan diskmedel, eftersom risken att man inte torkar av eller sköljer av grejerna ordentligt alltid finns… man kan ju vara trött en dag och städar till djuren ändå eftersom det behövs ju och det blir lite fel då lätt beroende på hur trött man är.

#36 Att bada katter i YES diskmedel är inte så bra, för det tar all fett i pälsen och på det yttre av huden… katterna kan bli väldigt torra och få hudproblem av det.

[kalelo]
0

#36 samma sak gäller om man badar råttor i diskmedel, som med katter.

zickan
0

diskmedel är väl ändå till tallrikar.. finns ju djur shampo.

jag älskar ättiksprit. använder alltid till bur rengörning. speciellt toppen till kaninburar där kiss fastnat i botten. det fräter bort så den nästan ser ny ut igen.  funkar bra på matrester, kiss, rost etc.
inte varit något mer djuren efter städningen. men jag tar ju alltid ut alla djuren när jag rengör och sätter in igen när det mesta är torrt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mymlan
0

#39 Idag anv jag ej diskmedel men då jag gjorde det så fick mina perser inga pronblem med huden. För det är det feta i pälsen deras som ihop med smuts bilder tovorna lättare. Jag har kört samma rekomendationer en uppfödare av perser gjort i många många år inte ens hon har haft hudproblem. Om katter får problem så borde även vi människor få hud problem då även vi har kroppsfett på huden och jag får det ej.

Sedan är det mklt noga med ursköljningen av pälsen, jag sköljde ur mina katter i 15 - 20 min. För det är enkelt se om det finns schampoo rester kvar i pälsen, den skivar sig då den är torr. Nu anv jag YES diskmedel sedan då den var ursköljd så anv jag mig av House Of Anju schampoo.

Idag som sagt så badar jag ej katterna så mkt som jag gjorde ibörjan då jag idag klipper ner mina men de badas ibland och då anv jag mitt eget schampoo som sköljs ur noga och aldrig haft nå problem där. Badat min ena hund i mitt eget schampoo i 14 år aldrig nå problem även min nuvarande hund badas med mitt schampoo + mitt hårbalsam.

hus-musen
0

varför ha diskmedel till djur överhuvudtaget??  trodde det bar till tallrikar o dylikt faktistkt..  är sj allergisk mot yes diskmedel (o alla andra diskmedel) så jag tror inte att det är bra för djur.. torkar ju ut huden jättemycket! visst hjälper det lite om ja sköljer jättenoga, men oftast diskar ja under rinnande vatten för att klara av medlet. skulle aldrig bada mina råttir i diskmedel!

klorin fungerar i tex bottenlådan när den blivit äcklig, men hur gör i andra för att få bort lukten sen?? sitter kvar i flera timmar ju!!

Qui dormit, non peccat

Mymlan
0

#43 Nu sa jag inte jag badade råttor i diskmedel utan katter men det var endel år sedan jag bade dem i det. Idag anv jag mitt eget schampoo. Men anv även Natusan barn schampoo för bebisar.

hus-musen
0

#44 nej jag vet att du inte badade dina råttor med yes, jag menade att jag aldrig skulle bada mina egna råttor i det.. eftersom jag känner av biverkningarna!

natusan brnshampoo tycker jag är bra, har även ett sånt där naturschampoo som jag fått av en vän som sålde naturprodukter! rikitgt bra och inga onaturliga tillsatser, samt parfymfritt=)

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

jag tror inte att diskmedel kan vara så jäkla farligt. inte när chansen är så stor att du inte sköljer bort allt och sen äter på talrikarna. jag skulle gissa på att man genom åren fått i sig en del diskmedel…

hus-musen
0

på min yesflaska står de: som med alla regöringsmedel: om du har skadad eller känslig hudundvik långvarig kontakt med diskmedelslösningen. och sen är det en bild för att man ska bevara den utom räckhåll för barn, och att man ska skölja noga om ma n får i ögonen

innehåll:

ingredienser

Aqua

Sodium Laureth Sulfate

Lauramine Oxide

Alcohol Denat.

Sodium Chloride

polyethyleneimine, alkoxylated

PPG

Dimethyl Aminoethyl Methacrylate/Hydroxypropyl Acrylate Copolymer Citrate

1,3-Cyclohexanedimethanamine

PARFUM

Colorant

Colorant

Limonene

Phenoxy ethanol

i den vanliga gröna flaskan.  http://www.scienceinthebox.com/cgi-bin/info-pg/showproduct.pl?lang=sv_SE&id=1096-3

Qui dormit, non peccat

zickan
0

man lär så länge man lever. alla har nog gjort fel nån gång med nått.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.