Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1356 ggr
MalinMalin
0

Är det min skyldighet?

Jag har en bokning på en liten råttflicka av en tjej som köpt råttor av mig tidigare.

Hon bor 12-13 mil ifrån mig och jag skulle på lördag köra förbi henne för jag skulle köra ner till skåne.Så då bestämde vi att jag kunde ta lilla råttjejen med mig och leverera henne.

Nu har det blivit en sådan otrolig värmebölja så jag måste ställa in min skånetripp för jag har mina hundar med mig och jag kan inte utsätta dom för att sitta i en bil hela dagen.

Då tycker köparen att det är min skyldighet som säljare för god service att jag ska köra dessa minst 25 mil och leverera råttan för 100 kr extra för jag har ju lovat på lördag.Eller sälja råttjejen för en rejält billigare peng till henne om hon själv ska åka hitåt så jag enbart kör in till stan 7-8 mil för att möta upp.

Jag brukar kunna köra in till stan och leverera för jag bor 3-4 mil utanför. och hit är väldigt dåliga förbindelser.

Hon säger att hon har dåligt med tid och pengar…Men mina pengar och tid är väl lika mkt värt som hennes?

Har jag några skyldigheter att köra råttan till henne eller sälja den billigare enbart för jag ställde in min egen resa på lördag?Enbart för jag lovat att kunna hjälpa till.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Stephanie
0

Jag skulle absolut inte se det som någons skyldighet. Och om det skulle vara någons så skulle det vara köparens…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mymlan
0

Ni kan boka in en annan dag.. Djur ska inte behöva lida i värmen. När jag var på resa 94 från Sandviken - Strycksele *Vindeln* så åkte vi och hundarna nattetid för slippa värmen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mezzzanina
0

Tycker det låter VÄLDIGT underligt.Inte kan du ha skyldigheter att köra i den värmen.Och jag känner en familj som körde med råttor i en hyffsat sval bil en varm dag,och när de kom fram så låg en råtta död.Gör det inte.

MalinMalin
0

Ja,jag har erbjudit mig att ta med henne åt henne nästa vecka…för dom har lovat svalare väder..och då vill jag gärna köra på min skånetripp…

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Mymlan
0

#4 Då gör du det helt enkelt..

MalinMalin
0

Nej…jag utsätter inte något djur att sitta i en varm bil.

//Malin

www.r8ttor.se

MalinMalin
0

Men hon vill ha henne på lördag för jag har lovat då säger hon.

//Malin

www.r8ttor.se

MalinMalin
0

Min egna åsikt är att jag tycker inte att jag har någon som helst skyldighet till nånting…Jag var snäll att försökte fixa så hon kunde få hem råttan hon ville köpa.

Och hon själv vill inte lägga tid och pengar på att hämta råttan hon vill ha.

//Malin

www.r8ttor.se

Girlie
0

Jag håller med oavstående.

Visst förstår jag om köparen blir besviken när hon längtar efter sin råtta, men saker händer och folk måste få ändra sig. Hade inte velat köpa råttan för att hon inte kunnat ordna transport utan dig hade jag tyckt det var okey. Men att kräva att du ska kära enkom? Du gör ju henne en tjänst som erbjuder dig att leverera den hem till henne.

MalinMalin
0

Jag ställer ju inte min skåneresa för att vara elak mot henne utan för jag är rädd om mina hundar..och råttan.

Och jag förstår oxå att hon blir besviken för hon inte får hem sin bebis när hon trodde…Men jag kan inte köra 25 mil i 30 graders värme för att göra henne glad och nöjd.

//Malin

www.r8ttor.se

zickan
0

öhm.. absolut inte!!

är man snäll och erbjuder transport så är det en sak. men att köra från gbg till skåne kostar bra mycket mer än vad man har råd med för att lämna av en råttunge. hade det varit nått som en hund eller sånt djur så kunde jag kanske tänka mig annat.

sedan att erbjudandet står kvar är väl ändå mer gynsamt för henne att vänta en vecka på att du ska kunna åka än att få fixa transporten själv.
inget föer personen att gnälla över. hon kommer ju att få råttan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Girlie
0

#10: Precis. :)

MalinMalin
0

Och inte vill jag sänka priset på råttjejen bara för jag ställde in min resa.

Och det handlar inte om pengar utan att jag kan bara inte göra det…för att hon blir besviken för jag inte kan köra förbi henne på lördag.För då kan jag ju likagärna ta ett "göra köpare nöjd och glad pris" för alla råttbebbar.

//Malin

www.r8ttor.se

zickan
0

har man satt ett pris så har man. varför stressa med att få hem djur. tar väl den tid det tar.
tar ju inte flera veckor för att få hem råttan så då kan man väl vänta om man ändå får den till dörren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lancia
0

Är din köpare införstådd med att man faktiskt riskerar råttans liv när man transporterar den så varmt som du skulle behöva göra om du åkte nu på lördag? Du är definitivt inte skyldig att åka dit med den på lördag.

gulzebra
0

Personligen så hade jag nekat köp helt och hållet om en person börjat krångla sådär. Det finns folk med vett i skallen, sälj till de istället…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

idaleck
0

Håller med tidigare inlägg. Du har verkligen ingen skyldighet till någon dylikt!

TienMu
0

Tycker hon att de e ok å köra me djur i värme så tycker inte jag att hon verkar vara värd att ha djur överhuvudtaget!

e du shysst å kan köra ska hon enbart vara tacksam!jamenar stod transport med i ditt pris när du annonserade? inte,så ska du ju inte behöva sänka priset……

Love-
0

Så här tycker jag. Det är köparens skyldighet att se till att den får hem sin råtta och inte säljarens. Sen kan inte du hjälpa om det händer saker så att du inte kan köra ne till henne just den dagen som ni har sagt, utan då är det väl bara att boka in en ny dag. Sen vill jag bara säga att när jag har skaffat råttor så har alltid jag fått ta mig till köparen.

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Stephanie
0

Jag ser det också självklart att jag åker till säljaren först. Om bebisen inte är leveransklar då, så är det i första hand jag som ordnar transporthjälp medan uppfödaren ser till att vara tillgänglig. Men oftast åker uppfödaren eller någon annan på utställning eller liknande, så det blir oftast uppfödaren ändå som fixar transporten Skrattande.

[kalelo]
0

Det är varken rätt att du ska sänka priset på råttan eller köra den i en varm bil. Kan hon inte se till råttans bästa är hon inte en lämplig köpare alls, och du bör upphäva avtalet om köpet. Man kan vänta i en vecka extra på levernas.

Har hon gett dig någon motivering utöver ert muntliga avtal varför hon vill ha råttan på lördag? Det kvittar ju om du kör i råttan i en varm bil och råttan dör ju… hon får ju ingen råtta ändå på lördag.

Du ska se till råttans bästa, allt annat är djurplågeri i extrema drag. Du har inte sålt råttan än, så stå på dig!!!

MalinMalin
0

Ja,nej man känner inte så mkt för att sälja en av mina bebbar till nån som resonerar så och sedan som skäller ut mig och berättar hur taskig jag är som inte kör på lördag.

//Malin

www.r8ttor.se

Ladyinred
0

man ska ha en god kontakt med sina köpare för att kunna få information om hur det går och om nåt händer så man kan planera framtida avel och även för köparens skull att få råd och hjälp. Ser inte bra ut att det blir en snurr på tråden redan nu och att man e påväg att bli osams innan djuret e levererat :S Jag tycker inte det låter som en bra affär…

MalinMalin
0

Ja,jag vet inte vad jag kunde gjort annorlunda…..troligen skulle jag inte ha erbjudit mig att kunna lämna av henne på vägen när jag ändå reste förbi.

//Malin

www.r8ttor.se

Stephanie
0

Jag tycker att du helt enkelt ska låta bli att sälja råttan till henne nu… Som de andra säger så har hon ju både visat sig vara en dålig djurmänniska (som vill få dig att ta med både hundar och råtta i den värmen!!) och otrevlig mot dig. Nej, hon kan gott leta råtta någon annanstans…

[kalelo]
0

Föresten… ville bar säga tack för tråden, den har hjälpt mig i min okunnighet idag.

Planerade att ta med mig mina råttor i en bil utan AC på söndag och hem på tisdag förmiddag. Insett när jag var på stan och tyckte att det var sååå varmt och tänkte på vad en av er hade skrivit om att råttor dött i bilen. Så det blir råttvakt istället de dagarna. Vist de får inte komma ut och springa, men de har det svalt i mitt sovrum (med fönstret på glänt, men utan drag), vatten och så får de frukt utöver torrfodret av råttvakten.

Tack för hjälpen allihopa som svarat på denna tråden!!!!  De självklaraste sakerna är inte alltid så självklara för mig, så jag är sååååå glad och tacksam att ni finns här och förklarar och påminner mig.

Kram på er allihopa…

havregryn
0

Skulle hon begära att du sänkte priset om det var så att din bil gick sönder eller att du blev sjuk och inte kunde åka? Låter som en skum människa tycker jag.. Jag skulle nog börja tveka om att sälja till henne alls faktiskt.

MoaL
0

Jag tycker inte alls att du ska sälja någon råtta till henne. Är hon så lite omtänksam om djuren samt otrevlig mot dig så vet man inte hur råttstackaren får det där när hon väl har fått hem den.

Avblås försäljningen omedelbums och skicka in henne hit. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Ters
0

Hade jag varit du så hade jag krävt att hon kom till dej istället & hämtade råttan…. vill man ha ett djur så kostar det, man får helt enkelt fixa skjuts (d får jag alltid göra som inte har körkort). Vill/kan hon inte & har hon inte råd med resan så får hon vara utan råtta…..

För d är helt befängt att du ska leverera den… d var ju inte så ni kom överens, du skulle lämna av råttan när du ändå åkte förbi på DIN resa. Blir resan inställt så är d bara för henne att acceptera det.

hus-musen
0

sälj råttan till en vettig person istället! om du skulle ta med råttan när du ändå skulle åka en sväng, och nu blev resan inställd pga vädret, så är det hennes ansvar att antingen vänta eller fixa transport sj tycker jag! visst kan kännas surt att inte få det man väntar på, men då gör man något åt saken, man gnäller inte på den som ville vara snäll och hjälpa!! tycker jag iaf=)

Qui dormit, non peccat

Crispig
0

Tja.. jag kan nog inte riktigt säga att jag märker att "oo hon skulle vara en hemsk råttägare" jag tror helt enkelt att hon inte har något tålamod när det gäller råttan, eller människor i allmänhet, och att hon inte inser vidden av de hon ber om. Kanske skulle man kunna tro att hon e lite insnöad i sig själv?

Lyssnar hon inte när du säger att det kan döda hennes råtta om du försöker leverera henne e den här värmen?

Ninja
0

Alltså.. jag förstår inte alls vad hon tjafsar om. Säljer du en råtta till henne, visst kan du erbjuda leverans då. Men det är absolut inget du är skyldig till!

Jag har läst igenom lagen som gäller för försäljning av hundvalpar, och tycker att det borde gälla här eftersom det är konsumentköplagen nu med.
Har den tänkta köparen betalat en tingningsavgift får du inte enligt lag neka köparen senare, oavsett om den enligt dig visar sig vara olämplig som råttägare. Men då är det fortfarande upp till köparen att försöka få hem råttan, bara du säljer den. Finns ingen skyldighet för dig där, att du ska leverera den.
Har personen inte betalat tingningsavgift så har du möjlighet att neka.

Det är vad lagen säger, men vanligt vett och etikett säger väl att även om det är en planerad transport som blir inställd eller framskjuten, så är det bara att gilla läget. Och att hon opponerar sig när du av säkerhetsskäl för djuren skjuter upp den, då förstår jag mig inte alls på den människan.. jag menar, både råttor och hundar kan bli riktigt dåliga av värme!

Så nej, du är inte skyldig att leverera råttan på något sätt.

Crispig
0

Det skulle ha varit en sak ifall hon betalat dig för att leverera den. Det hade gett henne ett slags hantag om dig men just nu e hon på glatta isen å halkar. Det DU gör just nu är en tjänst för henne. Om den där extra veckan är så viktig för henne får hon väll köra till dig och hämta råttan… (se för guds skull till att hon har ac!) Alla känner någon som kan köra om det kniper sig.

De e så synd att folk gnäller så hela tiden. Om folk hade mer tålamod skulle världen vara en bättre plats.

aomm…aomm… *mediterar*

MalinMalin
0

Det blir ingen råtta till henne ifrån mig mera.

//Malin

www.r8ttor.se

Crispig
0

Känns det inte bra att lämna över en av dina guldklimpar till henne så gör inte de. Som köpare tycker jag att man ska  vara glad att man hittat en uppfödare och råtta man vill ha.  Man ska vara glad att uppfödaren vill sälja till en själv.

Mymlan
0

Hur gick det?

MalinMalin
0

Tjejen skickade ett mess och sa att hon skulle ta tåget till Göteborg för att hämta henne(troligen efter hon läst detta)

Men jag sa att det blev inget köp,för det kändes allt annt än bra efter hon visat upp den sidan.

Jag vill ha bra kontakt och relation till mina köpare,inte nån som uppför sig otrevligt och själviskt.

Så den lilla tjejen har nu flyttat till en annan tjej och till en flock med fyra andra råttflickorSkrattande

//Malin

www.r8ttor.se

Stephanie
0

Vad bra! Skrattande

MoaL
0

Bra! :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor