Hur farlig är fukten?
Har länge kännt att det är lite fuktigt nere i källaren där råttorna och jag bor. Men kom inte att tänka på det förrän nu när Bruna är borta p.g.a lunginflammation. Kan fuktigheten ha med det att göra?
Isåfall hur kan man göra för att ta bort en del av fuktigheten?Har ingen möjlighet att ta upp djuren på övervåningen heller så i värsta fall får jag omplacera dem tyvärr.
Men heller det än att de dör.
Jag blir ju skräckslagen såfort någon av råttorna nyser nu
Det är "bara" under sommaren som det är såhär. På vintern när elementen är på så försvinner fukten.
Jag vet inte hur farlig fukten är =/! Men det finns sådan "dry bags" som man sätter upp i utrymen som är fuktiga i stall. När de tagit slut värmer man dem bara i ugnen.
De finns på hööks =)!
Fukt är bra om det inte är giftig fukt med mögel i t.ex.
Råttor som rosslar/har mycoplasma/lunginflammation brukar man gå in i ett badrum och sätta på vattnet på det varmaste och låta det rinna och bara sitta där inne med råttan i famnen om det är akut. Det hjälper. Men, är det en smutsig källare eller så, så kan det ju vara dålig fukt. Ren fukt är iaf bra, mer kan jag inte säga.
Nej, inget mögel det är väl mer damm isåfall då jag fuskat med att städa golvet nu på ett tag 

rå fukt tror jag inte är bra åt någon faktiskt.. det är den kalla sortens fukt som gör att man får lunginflammation och är ständigt förkyld! är det väldigt fuktigt så ökar risken för mögelsporer, de behöver inte en människa märka av, men tex hundar används ju till att sniffa mögel innan människan märker av det!
att andas in fuktig hetluft är en annan sak, värmen rensar luftvägarma och fukten hindrar slemhinnor från att torka ut. så gör man ju med förkylda människor med, inte bara med råttor.
hur är det med sånna där luftavfuktare? kanske skulle fungera=)
Qui dormit, non peccat
#4 Men nu handlar det om råttor här, så att det är väl mest det man ska fokusera på.
Testa med såna påsar från hööks ett tag och se om saker blir bättre, iaf :)
Tack för svaren, ska köpa luftavfuktare när jag kommer till Hööks nästa gång :)

#5 fortfarande så är det värmen som gör nytta inte kylan!
Qui dormit, non peccat