Djupt biten, sjukhus eller inte?
Har precis blivit djupt biten i handen av min ena hane.
Han satte övertänderna precis vid tumslutet och nedertänderna een bit nedanför och bet ihop käkarna tills det knaka. Jag kan röra tummen men har smärta ända ut i armbågen. Måste man åka till sjukhuset när det är så här djupt bett? eller är risken liten för att det ska bli infekterat?
Jag blev djupt biten av min förra rått hane Hampus.. Jag åkte in till Löwet och dom tvättade rent det och sedan så lindade dom fingret. Men dom andra ggr jag blivit biten har jag bara tvättat med tvål och vatten varje dag! Och ha plåster på så att det inte kommer in nå basiller. Kan du knäppa en bild på såret?

Jag har förhört mig för med många läkare och dom säger alltid samma sak. Vid bett - ALLTID LÄKARE!
Man behöver inte åka till akuten men ring vårdcentralen och boka en tid. Stelkrampsspruta måste man givetvis ha men man måste börja äta penicillin direkt. Speciellt i händerna är det störst infektionsrisk. Men det är inte bara pga infektionsrisken man måste uppsöka läkare. Man har många känsliga senor i händerna och om bettet tar illa måste man kolla att ingen sena blivit avbiten.

Jag skulle nog också rekommendera en läkare. Jag har blivit biten i fingrarna 3-4 gånger och det blev alltid blivit infekterad med följd att jag fick pencillin utskrivet. Det tog över ett halvår innan jag inte längre kände av följderna av dom beten, fingrar är tydligen känsliga saker. 

Jag säger som de ovan, ring en vårdcentral & boka tid iaf! (fast nu är de ju helg, är väl bara jouren öppen då??)
För nåt år sen blev jag råttbiten väldigt nära en fingerled, hela fingret & lite ner på handflatan svullnade upp. Jag fick käka penicillin..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ja, det glömde jag ju att nämna. Mina fingrar såg ut som prinskorvar och jag kunde inte böja dem eftersom de var så svullna. 

Jag skulle åka! Men hur som helst blir du sämre tills imorgon måste du åka!
Mia//
Spännande…
Min sambo blev just biten av min ena råtta:/ han har inte tagit stelkrampsspruta sen han var liten, såret är inte så djupt, men han blödde ju lite.. ska han beställa tid ändå?
Min blogg: SweGizmo.se

Han bör ha en stelkrampsspruta! Han har inte fått någon i lumpen?
Mia//
snyggt jag stavade blöder, lol;) haha
Ne, han har inte gått lumpen… mhmm, då är det nog dags för han att pallra sej ner till läkaren. Kostar det något? han är 20…
Min blogg: SweGizmo.se
Juste glömde säga att jag oxå var tvungen att käka pencilin. Min mage tålde inte det så det blev lite trassel…

Tack för era svar. Lite svårt att skriva då det är höger handen. Såret blöder lite än men det bränner mest. Ska kontakta läkaren imorgon.
Har tagit bild på såret. Där det är lite blod är var framtänderna gick in det andra där han satt dom nedre tänderna. Tänderna gick ända in och ihop. Trodde först att han varnade men när jag röt i åt honom att släppa handflatan, pressa han sakta ihop käkarna istället och vägra släppa på några sekunder.
Ush då.. :(

stelkrampen kostar inget extra om läkaren anser att man behöver den!
Mia//

Ang stelkramp så får man den andra i högstadiet, och förutsatt att man fått båda under skolåren så räcker det tills man är runt 40 
Jag hör till dem som nästintill vägrar gå till läkare och har fått mig ex antal råttbett av div tjuriga jour råttor. Pepparpeppar har inget blivit infekterat. Och det märks ganska fort om det skulle tendera att bli det. Har man väteperoxid hemma kan man skölja med det. Det tar död på alla bakterier. Å andra sidan brukar även människokroppen läka ut saker rätt bra själv.. när jag blev hundbiten i underarmen tog det tre månader innan varbildningen läkte ut. Och alla sa att jag borde gå och få penicillin, men jag tror helt enkelt inte att man ska käka medicin för minsta lilla så det fick läka av sig självt.
Men jag tycker alltid att alla andra ska gå till läkaren *lol
Kontentan av mitt bladder, uppsök läkare om du inte har stelkrampsskydd, om det svullnar och inte lägger sig på tre dgr, alternativt blir missfärgat utöver blåmärken och sprider sig. Och Definivt om du får feber.
Och till sist… Kram 
jag blev biten i högra pekfingret när en av jourråttorna gick till attack och det resulterade i en vecka på hand o plastik kirurgen och ett lång fult ärr på insidan fingret så du borde verkligen kolla upp det!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

jag har blivit biten många gånger (längesen) och en gång svullnade hela handen upp och jag kunde knappt röra fingrarna. men jag åkte inte till läkare. pillade hål på skorpan efter någon dag och det pissade var. sen vipps så blev det bra igen ^^
men tycker man ska åka och kolla upp egentligen. jag är mest bara inte så försiktig av mig med saker och ting.

Den där bilden ser inte särsilt mysig ut, Swegizmo… Det är säkert inte så farligt, men man vet aldrig.
jag har bara varit inne två gånger som liten när en hund bet rakt igenom mina fingrar. tredje gången åkte jag inte in.
Sedan dess har jag inte varit inne efter nått bett jag fått från djur. Inte ens när en gp bet av en sena i min tumme.
Jag är imun mot stelkramp., får inte ta fler sprutor nu. Men har du ingen gällande stelkramp så bör du åka in. Sprutan brukar man alltid få i lumpen. Där håller man ofta på med att krypa runt i lera och vara runt smuttsigt skrot ect som kan ge infektion.
Tror inte ditt bett är så farligt. Men blir det väldigt rött runt omkring, svullet, luktar illa, eller bara känns fel så åk in direkt.
Se till att tvätta rent med sår sprit eller något. Täck över närmaste dagarna. Inte att leka med sår under sommaren. Akta så det kommer in smuttsig sand, vatten ect.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
stelkramp håller i ca 10 år. mins inte hundra men har man fått ta ca 7 st så är man imun och behöver bara ta igen vid stora olyckor.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Man ska inte underskatta faran i att bli biten (både av djur och människor)! Det är som sagt inte enbart för stelkrampssprutan man ska åka in. Ring sjäv till vårdcentralen och fråga, jag kan nästan garantera dig att du får en tid direkt oavsett hur fullbokade dom är.

Jag fick komma dit både när handen var uppsvullen av inflamationen jag fick av bettet och när jag fick nässelutslaget pga pennicillinet!
Mia//
Har egentligen ingen åsikt om huruvida man ska söka vård eller ej, men en liten synpunkt. Penicillin skrivs väldigt ofta ut i förebyggande syfte. Så man kan ju väga in riskerna för farlig infektion mot faran i att resistensen mot penicillinet blir alltmer utbredd. Personligen undviker jag penicillin när det är möjligt.
#16: Nej, andra stelkrampssprutan får man i mellanstadiet, vanligtvis i 4an. Sen ska den förnyas var 10e år.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#25 tog en stelkrampsspruta i gymnasiet pga olycka sedan en till boosterdos 1991. De räknar nu med att jag har livslångt försvar mot stelkramp. Ny spruta är ej aktuellt!
Mia//
Ja jag läste nånstans att man blir immun mot stelkramp efter ett antal sprutor… Tror det var 7 st som nämndes då men om det stämmer vet jag inte.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Förresten, ang tråden - när jag blivit biten (av både råttor och andra djur) har jag helt enkelt sköljt av såret med vatten och sett till att det läker, möjligtvis satt på plåster och baddat med koksalt vid behov. Enda undantaget var några rejäla bett jag fick av en GP-råtta som var sjukt mycket värre än tidigare bett jag fått, då blev det läkare och antibiotika.
Hur som helst - smärta ända ut i armbågen skulle få tom mig, som in i det längsta undviker sjukvård, att traska iväg till farbror doktorn.
Usch då, inget trevligt bett…. vilken lurig råtta!?
Hoppas det har gått bra!? Gick du till doktorn??

jag hade inte åkt in så länge jag kan röra tummen. läkarna gör inget ändå, de tvättar bara o lindar tummen. fick du stelkrampssprutan i skolan så klarar du dig i 10 år. vet inte hur gammal du är, men sista sprutan för man när man går i 5:an eller 6:an! är du äldre än 22 o du inte har tagit en extra spruta så kan det vara bra att åka in just för att ta sprutan.
annars är de bara att hålla rent!
Qui dormit, non peccat
du får tre stelkrampsprutor när du är liten bebis, alla under ett år. fyller på igen efter 10 år, det är den sprutan man får i mellanstadiet. har du tagit den sprutan är du skyddad i 30 år. Inte 10 som många tror.

#29 Nä jag gick aldrig till doktorn utan har sköljt med väteperoxid.
Tummen läker bra och inget är trasigt, tack och lov. En och annan nerv har nog kommit i kläm men det rätar väl till sig.
För några år sen tog jag en ny stelkrampspruta när jag närmade mig 40 år och nu är jag skyddad i 30 år framöver med den sista sprutan :)
Jag tycker nog att man kan avvakta någon dag efter bettet för att se åt vilket håll det går. Om sårområdet blivit bättre inom 3 dagar kan man nog vänta lite till. Annars är det bäst att söka vård.
Min dotter blev biten i ringfingret på en onsdag. På måndagen åkte vi in till familjeläkaren eftersom det fortfarande var ömt och lite rött i fingret. Hon var lite svullen men inte mycket, men det blev liksom inte bättre.
Hon blev inlagd i fyra dagar med antibiotikadropp och de spolade rent såret under narkos (spolningen genomfördes mest för säkerhets skull). Det läkarna var rädda för var senskideinflammation som ganska ofta tillstöter vid bett i fingrar.
Så, visst kan man vänta lite, men det är så individuellt hur bettet tar och hur kroppen reagerar. Var väldigt observant på försämring eller förbättring och ta några timmar i taget.