Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 2412 ggr
Bim
0

Öronmärkning! OT MEN KOLLA!!

Öronmärkning! ÅHERREGUD!

Vi är lite oroliga över vår hund som just blev öronmärkt. Ni som kan sånt här - läs gärna och hjälp!

Vi hade ringt ett par som min farmor rekomenderade för att öronmärka våra hundar Zora och Zelda (snart 11 veckor gamla). Dom har öronmärkt hundar i ca 20 år så vi tänkte ju att det säkert skulle gå bra.

Dom som skulle göra öronmärkningen kom hit hem och när det väl var dags så började de med Zelda. De tog på henne koppel och satte fast så hon hade ett snöre runt munnen och höll i henne, allt verkade normalt då. Såklart så sprattlade hon och ville komma loss men hon gnällde inte vilket var lite konstigt eftersom hon är en riktig pipmaja annars. Men sen när allt var klart så fick mamma henne i famnen men då var hon helt borta, som avsvimmad. Hon blundade och hade tungan lite utanför munnen och kroppen var helt borta. Det var jättehemskt och dom som öronmärkte sa att dom aldrig hade varit med om något sånt förut. Zelda "vaknade" iaf ganska snabbt men hon andades snabbt och verkade vara helt i chock plus att hon hade kissat på sig.

Efteråt var det Zoras tur och hon är lite mer den tuffa hunden men till skillnad från Zelda så skrek hon riktigt ordentligt. Som ett litet barn! Men efteråt var allting bra för henne.

Men Zelda är inte riktigt bra än, det här var ju nästan en timma sedan nu. Efteråt försökte hon kräkas men lyckades inte och hon verkade livrädd för tjejen som var med och öronmärkte. Den här tjejen var lite dum också och kom nära Zelda fast det syntes på henne att hon var rädd och ville bara krypa närmare pappa.
Nu ligger hon och sover men andas snabbt och hon verkade jätteorolig innan, hon dreglar och gnäller fast tyst - hon gnyr typ. Zora kommer och kollar till syrran lite då och då, hon märker att något är fel.

Tror ni att allt är bra och att hon bara är lite chockad eller låter det allvarligt och tycker ni att vi borde göra något åt det? Snälla hjälp oss!

Så skrev jag på hundar iFokus.. men om det finns nån kunnig här som kan hjälpa oss så är det ju bara bra!

empan-hampus
0

Ush vad hemskt.. men hon är säkert bara chokad :) Hoppas det går bra <33

Bim
0

#1 tack.. filten som hon ligger på är blöt av dreggel.. :( Och dom är ju inte direkt dregelhundar..

havregryn
0

Ska inte öronmärkning göras hos veterinär så de kan skicka in uppgifterna till jbv´s ägarregister?

Jag skulle höra mig för om råd hos veterinär eller någon annan kunnig..

Mymlan
0

Jag har låtit id märka Laikkas valpar *många år sedan* innan de säljdes, då sövde de ej valparna. Vad de skrek..

Jag tror det kommer bli bra, det kan ta ett tag innan de kommer ur narkosen..

Jag tog bort tandsten hos veterinär i Örbyhus  *04* kl 10.00 sövdes hon, kl 19.00 så hade hon ej vaknat än så jag var beredd på åka in till Ultuna med henne.. Så denna katt måste få uppvaknings spruta efter de sövt henne.. Men det gick bra, hon vaknade sedan ledsnade väl på allt mitt petande, kollade så hon hade fria luftvägar..

Sover den än ha en filt över så de kan hålla värmen, de kanske vaknar lättare.. Var ett tips jag fick av veterinär då ett djur sövdes..

Sedan kan endel veterinärer bete sig klumpigt..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Bim
0

#3vi har ringt veterinär och dom ska ringa upp.. Nemen dom har gjort det i 20 år och dom är uppfödare eller nåt sånt. vi får höra vad veterinären säger.. :/

Mymlan
0

#5 Jag hade låtit en veterinär gjort detta i samband med deras vaccination.. Men det är jag det..

Bim
0

#6 jo.. det kanske hade varit smartare.. Men farmor sa att dom var jättebra för dom har ju märkt alla deras valpar.. :O Men nu vet vi det till nästa gång!

Bim
0

#4 hon har inte sövts.. Dom var vakna hela tiden. och hon som gjorde det hade aldrig varit med om nå liknade.. Men Zora skrek allt hon!

LeTigre
0

#4 de sövde inte valparna, den ena valpen "svimmade"

Bim
0

#9 aa, Hon tuppade av! Sånt SKA inte hända! Zora betedde sig normalt för hon skrk men Zelda "svimmade" Gud.. Jag trodde jag skulle dö! Jag är jätteorolig för henne..

Stephanie
0

Min första tanke är att snöret runt nosen gjorde att hon inte kunde andas?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Bim
0

#11 jaa, hon den där tjejen kanske drog åt för hårt..! :O:O:O USCH!

Stephanie
0

Syrebrist är ju inte direkt det bästa man kan vara med om, så jag skulle hålla ett öga på henne.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Bim
0

#13 hon ligger i pappas famn nu.. Hon liksom sträcker upp huvet ibland.. det kanske är syrebrist..

zmulan
0

Åh vad läskigt!!! Hoppas hon blir bättre snart!!

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Bim
0

hon hade ju ett koppel runt halsen, kan det vara så att hon drog för hårt i kopplet okcså för hon sträcker ju på halsen hela tiden!

hus-musen
0

jag trodde det bara var veterinärer som fick öronmärka? tycker inte att de där människorna var särskilt duktiga!! hos vetten kan de ju antigen sövas eller få en sån där bedövningssalva faktiskt..

Qui dormit, non peccat

Bim
0

#17 nepp, det var ett par andra människor.. :( Dom har ju gjort det i 20 år också så att vi trodde att dom skulle vara bra! :O

hus-musen
0

är det nått jag lärt mig genom åren är att bara för att någon har gjort en viss sak antal år så behöver de inte kunna nått alls! gå til en riktig veterinär och säger h*n att de har gjort fel så tycker jag att ni ska anmäla dem innan nått händer igen! har aldrig hört att man ska behöva knyta igen munnen på en hund bara för att märka den!

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

Hundar ska bedövas eller sövas när de öronmärks.
Hoppas veterinären kan hjälpa er.

hus-musen
0

#20 ja visst är det så! hade för mig det, men jag var inte säker!

Qui dormit, non peccat

Bim
0

Men i vanliga fall (som på Zora) så går ju smärtan över jättefort! gud.. är ni verkligen säkra på att dom ska sövas? kaj inte veterinären ringa snart!

Mymlan
0

Tycker ni ska kontakta veterinär ang den avsvimmade hunden., Åk in och är det fel på hunden så anmäl de som öronmärkte hunden. Ngt har blivit fel..

Syrebrist för länge kan ge hjärnskador..

Bim
0

#23 vi har ringt och dom skulle ringa upp. så vi väntar!

Mymlan
0

#24 Ring igen för hunden skull..

Bim
0

#25 nu fick mamam tag i ett nr.. Hon ska ringa till nån nu..

sockerrattan
0

Hoppas att det ordnar sig för er!

Mia//

idaleck
0

Usch då. Hoppas ni får bra hjälp och råd av veterinären och att det löser sig!

Karmatarerskanise
0

#22 Hundarna sederas när man gör det hos vet, gör man itne det är det djurplågeri.

Du ser ju själv hur er ena hund reagerar.

Sedera är bedöva.

Bim
0

#29 jemn unga hundar ska ju inte sövas.. och dom är bara 11 veckor. och det där hade aldrig hänt förut och dom har gjort det i ca 20 år!

Karmatarerskanise
0

Men dom ska bedövas. Alla hundar som märks är ju vanligt vis valpar. Och dom bedövas.

Stj3rnfallet
0

Men herregud, vad hemskt det låter! Jag hade aldrig öronmärkt en hund på det sättet! När en veterinär öronmärker en hund så söver de oftast ner hunden eller ger bedövning.. Stackars hundar..

Karmatarerskanise
0

-Bim- du väntar ju på samtal från vet, då kan du fråga denne vad den brukar göra vid märkning.

RatLover
0

Nej vad hemskt.. hoppas lilla Zelda blir bra! *tröstkramar till dig och hundarna!*

TienMu
0

Ååå…..stackars! :( Så där får de ju inte gå till! Hoppas allt blir bra me sötnosarna!

Bim
0

nu har vi pratat med vett.. Hera har rätt.. dom skulle bli bedövade iaf! man tkr att dom som gjorde det borde veta! :O :'( men anmälning blire nog.. :O Tkr jag iaf! Jag återkommer om hur det gick..

hus-musen
0

lider med dig som djurägare.. stackars lilla hund.. ja hoppas de ordnar sig o Anmäl dem ordentligt tycker jag!! så där får det inte gå till!

Qui dormit, non peccat

Mymlan
0

#36 Anmäl tycker jag du ska göra.. Ha hunden under koll för se om nå förändringar i beteende, rörelser etc. Nu ska du inte sitta på nålar och tro det värsta ha henne bara under koll.

Bim
0

pappa pratar med en distriksveterinär nu.

Mymlan
0

#39 Vore bra om veterinär kollar på hunden dels så får ni  ett veterinär utlåtande som ni kan anv i anmälan till den som id märkte hundarna.

Ledsen att detta drabbade er så låt de ej gå fria. En anmälan kanske ändå inte ger ngt men de som id märkte har fått en pekpinne slagen över fingrana.

zoolatri
0

Hoppas verkligen det slutar bra! Stackars er och stackars hundar! Men varför var inte hundarna märkta när ni köpte dom? Ni fick dom vet. besiktigade innan ni hämtade dom iallafall hoppas jag? Så valpen inte är sjuk av något annat…

Hade det varit jag som varit där med valparna hade jag nog inte låtit människorna märka den andra valpen efter hur det slutade med den första, men man blir ju lite förstörd och hamnar ju själv i chock när sån här händer! Hoppas ni ställer "märkarna" till svars! Usch vilka människor… Man ska veta vad man gör eller inte göra det alls.

Krama valparna från mej!

Bim
0

åh, tack allihopa för ert stöd! Vi ska försöka få hit en distriktsveterinär nu.. Vi får se hur det går.. Och ja, vi ska nog anmäla dom..

#41 jag vet inte varför dom inte var märkta..

zoolatri
0

Var dom veterinär besiktigade före köpet? Ett veterinär intyg ska vara högst sju dagar gammalt.

emmeb
0

Hittade detta på SKK:s hemsida, kan vara intressant kanske: www.skk.se/id/markning.htm

Hoppas det går bra med hunden!

Bim
0

#44 åhh.. man önskar att man skulle kollat upp det där tidigare! :'( Herregud…

hus-musen
0

#45 ärligt talat så nu när jag tänker på det så är det lite dåligt av er som ägare att inte kolla upp reglerna först.. de är ju trots allt erat ansvar att allt går rätt till!

men jag hoppas verkligen att det går bra med valpen och att hon glömmer bort märkningen helt! har hon träffat märkarna förut? annars kan hon bli rädd för främmande människor tänkte jag.. fast sånt går ju att få bort med tiden iaf=)

Qui dormit, non peccat

emmeb
0

Gjort är gjort.  Tänk på att hundar lever i nuet och inte tänker på saker som har hänt, se till att hon har det lugnt och bra nu så blir allt säkert bra.  Vad sa veterinären?

hus-musen
0

ja gjort är gjort men hon läre knappast göra om det utan att kolla fakta=) nja man vet aldrig, har träffat hundar som har haft problem med främmande för mindre saker.. man ska aldrig underskatta betydelsen av smärta, synnerligen inte när det gäller valpar, och andra väldigt unga djur. men förhoppningsvis så går allt bra!!Skrattande

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

Det är dessutom inte bim som gjort fel, det är föräldrarna.

Bim
0

#46 jag vet.. det var dumt av oss.. vi litade väl för mkt på dom där.. :'( Jag kan inte känna mej mer skyldig!
nej hon har inte träffat dom förut.. och hoppas inte att hon blir rädd för främmande människor..

#47 åh, dom säger olika saker allihopa.. Jag vet iinte riktigt.. orkar inte tänka heller.. men jag återkommer..

emmeb
0

Kan rekommendera Cesar Millans bok, "Mannen som talar med hundar". Helt galet intressant och man inser verkligen vikten av att inte tillämpa humanpsykologi på hundar (vilket vi alltför ofta gör). Hamnade OT här nu men den rekommenderas VARMT till ALLA som har hund!

Bim
0

#51 jag vet,.. vi ska köpa filmerna och böckerna! Kollar jämt på hans program! <3

Bim
0

#51 jag vet,.. vi ska köpa filmerna och böckerna! Kollar jämt på hans program! <3

hus-musen
0

det är väl bims hund? eller hur gammal är du bim förresten? tänkte inte på att du kanske är under 18!! då är det föräldrarna som borde ha tagit deras ansvar.ja jag menar ine att skälla och fördöma, saker händer som inte borde hända helt enkelt. men som sagt så är de för sent att göra nått åt det nu!! jag gillar dig -bim- så snälla ta inte illa upp!!

Qui dormit, non peccat

RatLover
0

53# Ja dom är bra, tittar själv också på hans program :) Åh Moa, förstår hur du känner, vill bara komma dit och krama dig.. Ta inte på dig skulden!! Du kunde inte veta vad som skulle hända!!

Karmatarerskanise
0

#54 Man kan faktiskt gå in på personers egen sida här inne och kolla åldern ;)

Bim
0

jag är 14.. mamma och pappa känner precis som mej!

#55 åhh jenny.. du är ju söt..

cykelpump
0

Filma hunden/arna hur dom beter sig, vilka symtom dom visar. Tror man måste ha dt om man anmäler.

TacoBelle
0

Har inte hunnit läsa genom hela tråden men av ditt inlägg blir jag helt otroligt arg! Förvånad Hundar och katter ska sederas innan dom öronmärks!!! Valparna har ju blivit chockade, det du beskriver är chock! Jag har aldrig varit med om att någon hund blivit öronmärkt utan sedering. En tatueringsmaskin till öronmärkningar kan tyvärr vem som helst ha hemma i garaget.

Jag tycker ni ska ta hundarna till en bra veterinärklink för koll och ANMÄLA de som utsatte hundarna för en märkning utan bedövning. Se till att gör de så dom inte utsätter fler hundar för så onödigt lidande!

Personerna som gjorde detta…är de uppfödare? Reggade i SKK?

zmulan
0

HUr är det med henne nu? Är det nån skillnad?

//Zmulan

wintermynta
0

Tatuerade dom utan bedövning???!!

Bullerbytjejen
0

åååh guuud moa, stackars !!! Jag börjar nästan gråta nu, förstår hur dåligt du måste må av det här..och jag undrar också om ni fick vetrinärintyg me valparna när ni köpte dom? det kan ju ha betydelse, om dom inte skulle vara friska från början så kanske det utlöste nått me märkningen? håller tummarna och skriv hur det går sen också…vi håller tummarna för dig och sötnosan <3

Bim
0

mamma och pappa är hos veterinären nu.. hon blev sämre på natten men nu på morgonen lite bättre.. jag säger hur det går sen..

Bim
0

Nu ska dom snart åka hem från veterinären :)
Det kan vara hjärtat så dom ska åka tillbaka dit på onsdag. Vi vet inte så mycket men det verkar vara bra. Om det är hjärtfel ska hon på ultraljud om tre veckor.

Mymlan
0

#64 Var hon veterinär besiktad innan ni köpte dem?

Yaeko
0

#65 Ja det är hon, då såg dom ingenting…

[Driva]
0

hoppas det gick bra!

Babbett
0

Vad jag kan läsa av länken så krävs inte lugnande vid märkning….än. Från och med 1/1 2009 krävs det dock…

Sen håller jag med om att man själv bör kolla upp sånt innan, tex. fråga efter någon typ av dokumentation på att personen som ska utföra märkningen är behörig.

Det gäller det mesta….inte bara vid öronmärkning av hundar.

Mimus
0

#18 Han ger ja inte mycket för då jag hört att han använder bland annat stackel på sina hundar.. "Stryp med taggar inåt" och har även hört talas om att han skall använda elhalsband.. "Jag har inga bevis men jag har hört det"

Mymlan
0

#69 Man kan inte jämföra de regler de har i USA med de Sverige har i USA är stackel tillåtet. Sedan anv han det hundägaren använder sig av. Man kan sålla bort det som är dåligt och använda sig av det som är bra.

Ellenfyrkant
0

Jag hade aldrig läte de ta hand om den andra hunden oxckså om den första reagerade så!!!! :O

Mvh Ellenfyrkant

Bim
0

hon är bra nu!!!!! :D <3<3<33<3<33 Vi var hos vetten idag och hon hörde inget fel! :D åhh nu är jag glá! fast det KAN ju KANSKEKANSKE vara nå fel fortfarande.. men det är inte så troligt.. ;)

Stj3rnfallet
0

#72 Vad skönt att hon mår bättre!=) Men det är väldigt konstigt att era valpar inte var vaccinerade och id märkta när ni köpte dem.. Man får ju inte sälja valpar utan att de är vaccinerade och id/chipmärkta vid leverans. I så fall var ju uppfödaren till hundarna också olaglig.

hus-musen
0

#73 vaccinerade måste de vara men inte chip/idmärkta väl? det är väl bara om uppfödaren är med i skk som de reglerna gäller:

Enligt SKKs grundregler ska en valp levereras med köpeavtal, registreringshandlingar samt ett veterinärbesiktningsintyg som inte får vara äldre än 7 dagar. Valpen får inte heller levereras före den uppnått 8 veckors ålder och den ska vara id-märkt vid leverans.

så har jag fattat det iaf!

Qui dormit, non peccat

Mymlan
0

#74 Nu var dessa blandisar o blandis uppfödare *oseriösa såna* de struntar oftast i detta då de får in mer pengar om de ej lägger ut dessa utgifter.

Crispig
0

skk är ju inte lagen, lagen är lagen. Sedan finns det ju de sunda förnuftet att följa.

Men på vissa håll här i världen verkar det ha varit slutsålt.

Bim
0

hon är frisk.. 99% säker ör jag.. hon går upp i vikt och allt så det är toppen! :D

zmulan
0

Åh vad skönt att höra!!!!! =)

//Zmulan