Dumma tumör
Min ena zooråtta är nu ca 1 ½ år gammal. Hon har enligt mig en enorm tumör (antar jag) på magen intill det vänstra bakbenet.
På fyra månader har knölen växt sig till denna storlek och nu har den blivit så stor att hon i princip slutat använda vänstra baktassen eftersom knölen helt enkelt är i vägen.
Trots knölen och bakbenet är hon hur pigg som helst.
Nu behöver jag lite hjälp av er och mina frågor är då: Kan knölen bli så stor att den spricker? Gör knölen ont utan att råttan visar det? När går man iväg till veterinären med råttan för att… *gulp* ja, ni vet…
?

Nää fy… :( Kan tyvärr inte ge några tips eftersom jag inte vet så mycket själv vad man gör åt tumörer :'O
Mvh Nathalie
Tyvärr så kan det sluta med att den är så stor att hon inte ens kan tvätta sej ordentligt:/ då är det nog bäst att låta henne gå vidare till andra sidan.
Min blogg: SweGizmo.se
Juvertumör..
Personligen skulle jag ej ha en råtta kvar om en knöl påverkar dem i gående eller på annat vis.
Min Bitch fick juvertumör på henne visade sig oxå att hon i slutet gärna nöp till sina kompisar vilket hon innan aldrig hade gjort.
Du ska givetvis känna själv men inte på råttans bekostnad då de alltid ska gå före. Att släppa taget är svårt och man blir aldrig redo för det.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

o fy vilken stor fuling! varför har du inte varit till veterinär med henne? kan gå att operera,men det är ett svårt ingrepp för en råtta med tanke på sövningen..men det kan gå bra! jag skulle avliva henne om det är en tumör som hindrar henne från att leva normalt..
Qui dormit, non peccat

Jag har en råtta som bara är lite över året.Hon fick en juvertumör.Veterinären opererade bort den och idag är hon pigg!!Men det finns ju alltid risker med narkos.
Med tanke på åldern, bakgrunden och storleken på tumören skulle jag personligen inte operera. Jag skulle låta henne vandra över… Tråkigt, och sånt… Hade hon använt alla ben så skulle jag sagt 'Anser du att hon orkar så låt henne leva', men nu är den så stor och har påverkat benet så då säger jag att hon nog inte orkar så länge till. Hon kanske rentav lider? Du känner din råtta bäst, det är ditt val, men nu har du fått höra vad jag tycker. :/
Min Vinga fick en juvertumör på exakt det där stället för några månader sedan. Den växte med rekordfart och på en månad hade den gått från knappt en enkronas storlek till dryg pingisboll. Hon började använda sitt bakben allt mindre så vi beslutade för att operera vår älskade Vinga.
Hon sövdes med injektion och opererades sedan. Jag var med under hela opertaionen och allt gick lugnt till och hon andades fint under hela opertaionen (tog ca 1,5h). Det tog dock väldigt lång tid för henne att vakna. Jag höll henne i min famn (för att hon skulle hålla värmen) från 18 på kvällen till 03 på natten för det var då hon började pigga på sig. Idag är hon sitt gamla vackra pigga och pussiga jag. Det enda som finns kvar på hennes mage är några stygn som är på väg att försvinna samt att magen är rakad.
Jag hade försökt med operation om jag var du. Då har du gett henne en chans och om operationen inte går lika väl som det gjorde för mig så har du ändå gett henne en chans. Det är min personliga åsikt. Ska tillägga att Vinga är dryga året (svårt att veta så hon är "råtthjälpenråtta").

Jag tog med henne till veterinären när jag upptäckte att knölen börjat växa fram. De var osäkra på om det var en fettknöl eller en tumör, men att en operation kunde utvisa det. Dock avrådde de mig från att fatta det beslutet pga. riskerna med narkos. Så jag väntade och knölen fortsatte att växa.
Jag har ingen tidigare erfarenheter av tumörer. Ser man någon skillnad på en fettknöl och en tumör? Man kan liksom flytta runt knölen lite och den är inte hård =S
Att hon slutade använda ena baktassen upptäckte jag i lördags och i går möblerade jag om lite; bytte till mindre burar och begränsade råttornas rörelseområden.
Min andra råtta har kronisk mycoplasma sedan födseln, så hennes lungor orkar inte med så jättemycket. Hon klagar knappast på att burarna blivit mindre ;) Just nu funderar jag febrilt på vad jag ska göra. Innerst inne vet jag att jag borde ta lilla tumör-råttan till veterinären, så att hon får vandra vidare… Usch svåra tider!
En operation låter ju lockande, men riskerna finns och det kan ju hända att en ny tumör börjar växa fram efter operationen =(
Fettknölar blir inte så stora som knölen på din råtta. Med största sannolikhet är det en juvertumör och eftersom den hunnit bli så stor och den påverkar råttans liv (genom att den är i vägen mycket) så skulle jag låta råttan få somna in nu. Tumörer kan också få huden att spricka.

#9 Okej, en juvertumör…
*Suck* efter många om och men jag har äntligen bestämt mig för att låta henne somna in. Ska försöka få en tid hos vetten =/

*krama*

På tisdag är det dags för henne att vandra vidare (tyvärr) =/
Jag lade märke till att hon idag börjat använda sitt ben igen. Men det märks tydligt att hon tycker att sin knöl på magen är ivägen…
Nu har jag börjat oroa mig för min andra råtta… De är inte så värst tajta, men utan en kompis blir ju livet rätt tråkigt och meningslöst för en råtta.
Har bestämt mig för att ta en liten paus från råttor och vänta tills jag pluggat klart, men är det ok att låta en råtta leva ensam? Hon har ju som sagt mycoplasma och jag vet inte hur länge till hon tänkt leva =/
Hur gammal är din andra råtta?

Mvh Stephanie 

jag förstår hur det känns :( hände samma sak för mig, med ett annat djur <3 ;'

#13 Hon är bara en månad yngre, dvs. 1 år och 5 månader.
#14 Ja, det är tråkigt att det blir så ibland =( Det är sorgligt, men sant.