Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1491 ggr
lillatratten
0

Jag och min uppfödning! (NY)

Hejsan. jag tänkte göra en presension efetrsom jag är ny här!! jag heter matilda och är 14 år gammal och driver en seriös uppfödnig av tam råttor, brukar mest ha färgerna: brun, svart-vit, brun-vit,  vit och hel svart!! alla råttorna bor i hemabygda burar i mitt rum!! (får knappt platts med sängen för att jag har många råttor xD) jag har 6 burar i mitt rum. 1 bur med pojkar och 5 med flickor. i pojk buren bor det 4 hanar. och i flick burana bor det 5 råttor i 3 av burana, 4 råttor i 1, 6 råttor i en. så jag har 29 råttor!! fast alla flickor leker på golvet tillsammans på dagarna och hanarna tillsammans (ej samtidigt då kan det bli bebisar!!!) dom har godkända burar, det tycker jag är viktigt =)!! oj vad långt detta blir hihi men hoppas det är kul att läsa!! =) hoss mej paras hanarna när dom överstigit en ålder på åtta månader och dom kan vara nästan hur gammla som hellst. honorna paras när dom är typ 4 månader för första gången!! och slutar paras när dom är typ 1 år och 6 månader.!! anlednigen till att jag bara har 4 hanar är för att jag ska få platts och ha mera honor, för hanar kan ju paras typ hur mycket som hellst det kan inte honor för då sliter man på dom!! =)

när någon råtta har fått bebisar flyttar jag över dom till en "bb bur" =) där är dom också när dom föder kullen! dom lämnar mamman vid 4 veckors ålder!! =)

Jag funderar på att regestra mej som uppfödare i srs!! =) någon som vet hur gammal man måste vara? för då är det också kanske större chans och få flera köpare som är seriösa!! =)

ps!! jag har just nu 4 kullar, 2 är leveransklara nästa vecka!, en veckan därpå och en annan veckan efter det!! så det kanske kommer till salu inlägg snart också. annars kan ni hitta dom på blocket.

och eftersom jag bor i stockholm så finns det många djur affärer som tar imot mina råttor om ingen på blocket/eniro vill köpa =) så det kanske är någon härifrån också som blir intresserade senare!!

dom är som sagt nästab alltid svart vita och brun vita eller bruna eller svarta typ och sånnt!!

ha det bra . kramar från matilda <333<3

Girlie
0

Varför parar du dem så tidigt? Och hur många kullar får varje hona?

SRS rekommenderar tidigast 5 månader och sista kullen vid 15 månader så om du parar så tidigt/sent kommer du inte att godkännas av SRS.

Vilka krav har du på dina råttor som ska bli föräldrar?

Flytta till nya hem gör de tidigast vid 5 veckor och vid 80 gram, men du menade kanske bara att hanarna flyttade från honan vid 4 månader ålder. 

Tror att man måste vara över 16 år och ha varit medlem i SRS 12 månader för att kunna bli reggad uppfödare.

Utöver det så har en seriös uppfödare kontakt med sina köpare och vet hur kullarna utvecklas. Hur kan du göra en uppföljning om du lämnar delar av kullen på zoo?

lillatratten
0

det är inte tidigt!! men kan ändra en månad om inte dom godkänner det ju!!

att dom är snälla och söta och så vidare..

man kan flytta dom 4 veckor ocksåå…. men ibland får dom stanna längre om jag har platts, för jag har bara 4 bb burar så kan bara ha 4 kullar åt gången..!! så ibland får dom stanna typ till 6 eller sju veckor om jag inte hinnar köpare och så ju!!

okiiii =)

Det finns väll inte regler på det heller!!!!!! jag och alla jag känner och mina köpare och zoo butiker anser att jag är seriös och varför skulle så många annars tycka det??
fast jag följer såklart upp mina kullar =) det är bara ibland om jag säljer till zoo som jag inte kan det tyvärr!

SweGizmo
0

http://i38.tinypic.com/t4tr2x.png what!

För det första… Ungarna ska vara 5 veckor innan man säljer dem. Sedan ska en hona vara minst 5 mån, helst 6 mån. så varför avla på en så ung? Sedan kan du inte ens färgernas riktiga namn:s

jag kanske låter elak, men jag tappade hakan lite.  Jag har läst på som fan det senaste året och kan bra mycket mer, men ska ändå inte avla riktigt än.. så hur kan du bedriva en "seriös" avel. Du är säkert jätte mån om dina råttor och älskar dem säkert med hela ditt hjärta, MEN du bör kanske läsa på lite mer.

Och förlåt om jag låter sur och grinig, är inte så bra på att uttrycka mej:/ antingen skriver jag för snällt eller för elakt… lol

Min blogg: SweGizmo.se

Girlie
0

Detta är bara min åsikt.

Jag tycker att det är tidigt, ingen av mina honor är då fullvuxna vid 4 månader. Inte vid 5 månader heller, så jag ser ingen anledning att para så tidigt eftersom det som mest ska ha två kullar per livstid. De bör väga minst 300 gram och helst 350 gram innan de blir parade.

Söta och snälla är de flesta råttor, det är inte en tillräckligt bra anledning att para dem. Ska man avla bör man ha ett mål, man bör satsa på att förbättra råttstammen på sikt. Parar du alla dina honor? Alla hanar?

4 veckor är också för tidigt enligt båda SRS och enligt mig. Har du inte plats med alla kullar, ta inte 4 kullar åt gången då! De viktigaste är väl råttornas välmående och inte hur många kullar du kan ha som mest.

Jag vet inte vad det finns för regler hos SRS men ingen SRS-regristerad säljer sina råttor till Zoo, inte ens om de blir "över". De flesta tar dessutom bara kullar de själv är intresserad av så de sparar alltid råttor från kullarna.

Jag skulle ALDRIG sälja till zoo eftersom man inte har någon aning om vilket hem råttorna kommer till. Kanske hamnar det hos någon som inte har en aning om vilken mat de behöver eller så skaffar en ensamråtta eller köper råttan som ormmat. Det är inte särskilt seriöst att sälja råttor till okända hem.

Så tyvärr, jag kan inte ta en uppfödning seriöst som inte ens vet färgen på sina råttor.

MentalDistress
0

Jag tror allt detta är ett troll som har hittat hit. Känns som alldeles för många dumma saker är skrivna i inlägg #0.

:/

lillatratten
0

okej men jag kunde inte veta att dom inte hade växt klart juu….

och dom är inte söta och snälla bara dom har jätte bra temprament och det håller jag hela tiden på och förbättra!!

troll? :S vad är dumt eller va? :S

MentalDistress
0

#6 om du inte vet när en råtta växt klart ska du ju helt klart inte hålla på med avel… *suck*

sök på troll här i forumet så kan du läsa om vad det är. orkar inte förklara det just nu.. *dubbel suck*

lillatratten
0

jag är inget troll!!!!!!! Gråter guu vad elakt och peka ut människor sådär bara för att du TROR det!!!

MentalDistress
0

#8 du kallar dig för seriös uppfödare men gör en massa fel i din avel. Klart man tror du är ett troll. -.-'

Sarakechi
0

Troll finns de gott om.. och så kanske man skulle lära sig stava ordentligt!

lillatratten
0

men jag är inget troll och är det lätt at stava när man är 14 år!!! tror ni jag kan stava allt rätt då eller????

gulzebra
0

#10: Om man ska hacka på andras stavning så kan man ju iaf bemöda sig med att stava rätt själv.
-Det är alltid stor bokstav i början på en mening.
-Det stavas det, inte de.
-En korrekt mening börjar aldrig på och.

Jag måste även få påpeka att det är förbannat elakt att hacka på folks stavning. Hört talas om dyslexi?

#11: Jomenvisst, åldern avgör stavningen helt och hållet, självklart är det så… Själv stavade jag felfritt redan på lågstadiet, fast jag måste helt enkelt ha varit alldeles utomordentligt fantastisk. Eller… Nej, det var jag inte.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[kalelo]
0

lillatratten det är  jättebra att du har blivit medlem här på råttor i fokus(rif). För här kan du lära dig en massa, och bli mycket bättre på det du gör.

Ta inte år dig allt fnäs och elaka kommentarer… utan använd det som konstruktiv kritik!!! Det vill säga kritik som du kan förbättra dig efter, för man kan inte göra något åt ett problem om man inte ser problemet att det finns först.

Jag har ett väldigt bra tips till dig för att bli bättre på det du gör.Skaffa dig en mentor/coatch som redan är uppfödare. Denna person, som du själv får hitta och fråga om hon/han vill vara din mentor/coatch, kan sedan lära dig en massa och förklara dehär sakerna som alla i detta forum bl a fnäser på dig om och mycket mycket mer.

Jag vet att det inte är sä lätt att veta allt när man bara är 14år och du har fortfarande mycket att lära. Lära gör man hela livet dessutom.

Riktigt seriös uppfödare kan jag nog inte kalla dig ÄÄÄÄNNNN, men du kan bli en och du är påväg mot det målet. Fortsätt kämpa så kommer du dit och skaffa dig en mentor/coatch!!!!

OCH ALLA ANDRA I DETTA FORUMET, VISA RESPEKT OCH VAR INTE SÅ ELAKA MOT lillatratten….

Stötta, undervisa och lär henne hur det ska vara istället.

Låt medlemskapet i RIF vara en positiv eftrarenhet istället för en negativ där man blir nerhakad och inte uppmuntrad och uppmanad med en vänlig ton att göra det mer rätt.

wintermynta
0

För att bli reggad uppf i srs krävs:
* Medlemskap i ett år
* En ansökan om att gå provår. Man pratar med uppf reg och säger att man vill gå provår. Det kostar 300kr och är en en gångs avgift. Sen har du ett år på dig att lära dig så mycket du kan om avel, grundläggande genetik (på färgen som du ska avla på) mm. Efter det året får du skriva ett prov på ca 40 frågor för att visa att du är redo. Sen om du klarar alla frågorna blir du reggad uppfödare.

**Sen kan jag tycka att ska man avla så bör man:
**
* Inte ta en kull på en hona under fem månader utan lämpligast är mellan sju - nio månader. Även om honan kan ha vikten så handlar det oxå om mental mognad. Det handlar även om att vänta för att se att hon utvecklas bra fysiskt och psykiskt.

* Inte ta mer än högst två kullar på en hona därför det sliter nå enormt för henne att få kull. Man bör oxå vänta två månader innan man parar henne på nytt så hon får vila mellan kullarna. Att para henne så länge som fram till 16 mån är ett onödigt risktagande.

* Inte ha mer än två kullar åt gången. Det finns inte tid för fler för att inte tala om vad det kostar med att ge dom rätt mat flera ggr om dagen.

* Inte använda en hane mer än tre ggr på sin höjd. Dels för att det sliter även på hanen men oxå därför att man vill inte alla att avkommerna är släkt varandra.

Detta är bara några punkter om vad som är för mig god avelsetik.

Mastoll
0

Bra sagt kalelo! :D

Allamej
0

http://i34.tinypic.com/sbu551.png

Den här förträffliga tråden dök upp när jag gick och lade mig. Jag tänkte att någon snäll människa kommer nog att säga åt lilltjejen vad som är fel eller inte med vad hon gör. Så jag lade mig och sov. http://i38.tinypic.com/11jrzu9.png

Det kan ha varit ett misstag. Och tro mig, jag gör nu mitt absolut bästa att se till att detta blir ett konstruktivt inlägg. Riffe hjälper mig i processen… misslyckas vi så skyll inte på Riffe, han är skitsöt, skyll på mig.

Ok, du är 14 år. Du säger dig driva en seriös uppfödning. Dock kan du ingenting om färgerna eller teckningarna du håller på med. Du har ingen som helst koll på hälsa eller sjukdomar. http://i37.tinypic.com/2wrkv2o.pngSånt gör mig ledsen i ögat. Du verkar ju har en någorlunda intressebas för att kunna hålla på med råttor. Hembyggda burar, lektid ect. men samtidigt så struntar du i några av de grundläggande sakerna när det kommer till avel. http://i33.tinypic.com/2qmqdde.gifJag kan inte förstå riktigt, och då menar jag varför du skulle ha 4 kullar åt gången, sälja till djuraffärer, para hanarna vid 8 månader? Berätta, förklara för mig!

Visste du att hanar är smack i mitten av sin tonårsperiod vi 8 månader? Att dom kan ena dagen vara söta goa gullegrisar för att andra dagen vara hormonstinna monster som bara stryker sig mot allt, tuggar på sina polare och i västra fall dig?

Att man inte kan veta säkert med en hane som är så pass ung.

Eftersom du kör med avancerad inavel (trust me, om du har minsta lilla koll så kommer du att se att du parat pappa med dotter om du inte köper in nya honor hela tiden) så kommer ju dessutom allt att förstärkas. Gott som ont.

Finns det minsta lilla anlag till aggressioner så kommer du att avla fram minimonster…

http://i37.tinypic.com/2wmq8aw.pngIngen vill ha ett minimonster. Vad händer med honorna när du är färdig med dom? Dvs. efter att dom fött kull, på kull, på kull till 1 år och 6 månaders ålder? Bor dom kvar med dig eller vad händer? Berätta!

Du kallar dig seriös. Det enda som kan vara seriöst i din avel och din råtthållning kan vara burarna.

Du säger att alla hanarna paras vid 8 månader. Hur vet du att dom är bra avelsdjur? Berätta!

Du säger att honorna paras vid 4 månader och sen uppåt. Hur vet du, med en 4 månaders bebis, att detta är ett bra avelsdjur?Berätta!

http://i33.tinypic.com/zjvwvc.pngJag kan berätta hur det såg ut när det var råttavelbonanza på en skola jag gick på…. Låter lite som din uppfödning… alla som var där var dessutom i din ålder.

Några tjejer tyckte att råttor var häftiga, dom fick vi ha med oss på lektionerna och dom kunde bo i våra rum. Nån kläckte den förträffliga ideén med att bebisar var söta… Så parning skedde. På djur som kom från zoo… som antaglen redan då var inavlade på värsta möjliga sätt… för gudarna ska veta att temperamentet inte var det bästa…

Det var ju för guds skull inte förrän -06 som jag förstod att det inte var normalt att bli tuggad på av råttor… För med dom råttorna så var det något som hände varenda dag.

Bebiskull efter bebiskull kom. Och jag tror att det var den tredje kullen som hade absolut värst resultat. Jag har förtängt större delen av denna skola så ursäkta mitt dåliga minne. Det var inte en trevlig upplevelse alls.

En av ungarna var född med ett öga, ett öra och tre ben… den skrek. Den bet allt som kom i närheten av munnen på den.

Den avlivades…

Efter det så blev det mindre och mindre råttor på skolan… jag hoppade av så jag vet inte hur det gick sen. http://i37.tinypic.com/2wrkv2o.png

Vad jag försöker säga. Trots mitt nyvakna skitbabbel är:

Läs på, lär dig åtminstone färgerna så att du inte låter helt…

Avla inte på bebisar. Låt dom växa upp, låt dom vara barn.

Ta inte mer än en kull åt gången. Du kommer att märka att dom ungarna kommer att bli mycket trevligare än dom som du haft hittills.

Och det sista. http://i38.tinypic.com/t4tr2x.pngTro inte för en sekund att jag inte blir rosenrasande när jag läser ditt inlägg. Det blir jag. Du gör så gott som alla fel man kan bli förbannad över.

Men jag försöker åtminstone prata med dig. Snällt.

Så läs alla bra råd du fått i denna tråd. Ta till dig informationen. De som har skrivit till dig har betydligt mer kunskap i råttor än du. Så se det som en chans för dig att få lära dig.

Så, må väl i värmen.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

SweGizmo
0

#16 well done

sussa08
0

Grymt välskrivet allamej <3

*tur att vi har riffe också*

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Allamej
0

Tackar, inser dock att man, trots att man blivit 31 år inte kan stava som man ska… men jag skyller på för mycket blod i kaffeomloppet och råttor i tröjan. :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

SweGizmo
0

#19 Fniss^^

http://i36.tinypic.com/294nbxg.png

sussa08
0

Haha ja det där jäkla blodet alltså… Kan förstöra en hel dag :P Tycker du stavar bra, mycket bättre än min styvfar på 37 år ^^

Det var täsky av personen högre upp att klaga på stavning :P Alla stavar inte så bra *till exempel jag själv* som "vanliga" människor :P Hihi jag lärde mig att stava till Sverige i nian, och Camilla i ettan på gymnasiet :P

Huvudsaken är ju att man förstår ^^

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Grodan
0

lillatratten, välkommen hit! här kan du lära dig massor! http://i33.tinypic.com/zjvwvc.png

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

niffen
0

Allt jag kan säga är suck. Hoppas människan tar åt sig av vad alla skriver här nu, jag vill inte att 'lilltratten's honor ska gå sönder av avel.

[kalelo]
0

#16 vad bra att du verkligen försökte att prata med en lugnt ton, ordentligt och med respekt.
Så ska det se ut trots att man är upprörd.

Bra att du ställer frågor. Är du duktig på det här? Är du uppfödare? Om du är det… kan du tänka dig att coatcha/vara mentor till denna tjejen eller vet du någon som kan?

Det är som sagt mycket lättare att lära sig något och ändra på sig om man inte behöver gå i försvarsställning hela tiden.

Det är dessutom jättebra att ni förklarar. För ju fler som läser, destor fler som lär sig något.

Allamej
0

Japp jag är uppfödare men jag tror att hon behöver någon som bor en smula närmare än vad jag gör. Dessutom är jag inte säker på att hon förstår vad jag skriver, att hon ens kommer att svara på mina frågor.

Crispig
0

Och så måste hon ju vilja lära sig också.

[Castaway]
0

Det är inte lätt att veta att man gör fel om ingen talat om det för en, lillatratten tror säkert att hon gör det som är bäst för sina råttor (:

Jag måste hålla med om att för att kalla sig seriös uppfödare bör man lägga ner tid på att läsa om sitt ämne och lära sig färger etc. Hoppas du tar till dig av kritiken utan att ta det personligt, lillatratten, ingen vill dig något illa utan vill bara att dina råttor ska få det så bra som möjligt! =)

[kalelo]
0

Hur går det för dig lillatratten?

Grodan
0

Hon har inte varit online sedan 27:de…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nutiz
0

Hon blev väl bortskrämd kan jag tro

UlrikaD
0

Eller så existerade hon inte alls.

Maliceangel
0

Min första tanke när jag hade läst halva inlägget var att hon måste vara ett troll..

[kalelo]
0

Hade hon varit ett troll, så hade hon fortsatt att provocera ett tag till innan hon försvann… det var ju trots allt en person som utgav sig för att vara bara 14år och då borde man vara lite miladare i tonen och förklara och ställa enkla och lättförklarade frågor. För ju mer avancerade frågor och avancerat skrivna svar…. ju svårare är det för nya att förstå och lära sig ju.

[kalelo]
0

Själv har jag ju gått med här för att få mer kunskap för att göra det bättre för mina råttor… tog över mina råttor för ett år sedan för att de stod utan hem trots att jag inte viste någonting alls om råttor ju. Hon som hade de råttorna var då även medlem här, så det var hon som tipsade mig om denna sidan… för hon var inte megapåläst heller men viste ändå en del.

Tro inte att alla är troll bara för att de är okunniga råttägare, de har ju trots allt kommit hit för att lära sig mer samt att dela med sig av sina råttkunskaper och tips.

Babbett
0

Nej, man ska inte tro alla är troll. Tyvärr straffas ju oskyldiga efter att det periodvis varit många troll på råttor i fokus..