Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 736 ggr
Volrath
0

Värmeslag, epilepsi eller bara skrämda?

Hej! Jag är ny här och jag har en fråga. Jag har 7 hanråttor som är fem veckor gamla. Igår hände det en konstig sak, alla var på upptäcktsfärd, när de helt plötsligt blev vettskrämda. De flesta flydde in buren, där de satt alldeles blickstilla. Efter några minuter var allt som vanligt igen, förutom en av dem. Han satt gömd i nacken på mig, väldigt spänd. Även han blev återställd, men inte förräns efter en kvart.

Idag hände samma sak igen, bortsett från att de befann sig i buren hela tiden. Jag lyfte fram en av dem och satte honom på axeln. Han gömde sig i håret och höll sig så nära min hals han kunde. Efter tjugo minuter mådde han bra igen. De sitter blixtstilla och stirrar, med varenda muskel spänd i kroppen.

Kan det ha någonting med värmen att göra? Eller är det bara något som skrämmer dem? Jag funderade lite på epilepsi, men jag tror inte att det är det. (ursäkta ett långt inlägg, men jag är lite orolig)

hus-musen
0

va konstigt! har aldrig sett det beteendet annat än när hunden skrämt dem och det brukar släppa efter ett par sekunder, max en halv minut.

Qui dormit, non peccat

Stephanie
0

Jag har märkt att mina kan reagera sådär när det är något som tjuter. Dock vet jag inte vad det är som tjuter, om det är någon av råttorna eller om det är någon elektrisk apparat Räcka ut tungan Det låter lite som tjutet från en TV.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Volrath
0

aa, det kan ju ha varit något sånt.. En fågel som flög förbi fönstret kanske?

silverorm
0

Mina små bebisar (som jag fick hem igår) är likadana…det räcker att sambon börjar hosta så blir de stela som pinnar…men det går över..!!Glad

Volrath
0

Okej, skönt att höra Glad

TienMu
0

nån läskig doft de känner av kanske….

Mastoll
0

Det kanske spökar hos er :P