Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 841 ggr
Grodan
0

hund & första tiden

"jag har funderingar på att skaffa två råttor men har lite frågor om det och vet inte exakt vart jag skall vända mig. En fråga jag har är hur bra råttor klarar sig med andra djur som tex hundar? För vi har en hund här som hälsar på varje helg, Antar att det är olika från djur till djur men vill inte köpa råttor om det ställer till problem eller riskerar något för något av djuren. Sen undrar jag också hur bra dom klarar sig på dagarna när man själv är borta och jobbar, skall man då lämna över dom till någon som kan passa dom eller klarar dom sig själva bra? tänkte mest på den första tiden när dom fortfarande är små."

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
0

kanske smartast att köpa råttor/ungar från någon som redan har hund där de redan är vana. Sedan är det helt upp till beteendet som hunden har runt råttorna om hur stressade och rädda dom kommer att bli/vara.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Maliceangel
0

Jag har råttor och hund. Går hur bra som helst! Fast, kanske lite jobbigt för vovven. Råttorna provocerar honom så grymt mycke! Dom tycker det är skitkul. Tamlin (hunden) tycker det är mindre kul ;) Han blir jätte irriterad.

gulzebra
0

Håller med zickan.

Själv får jag ett par pudlar hit ibland… Den ena får glatt springa runt lite som han vill här hemma, han gör ingenting annat än att försöka pussas och leka med de om de är utanför buren.
Den andra däremot får inte komma in öht, får som mest stå i dörröppningen. Hon skulle helt enkelt äta de levande om hon kom åt.

Råttorna var inte så överförtjusta i hundar i början när hunden var vid buren och kunde försöka bita genom gallret (jag har inte hund själv och ena ägaren till hundarna är råttallergiker, därav ingen hundvana för råttorna), men där resonerar både jag och ägarna som så att hunden får skylla sig själv om han får ett bett i nosen :P Numera bryr sig inte råttorna, de fortsätter snällt sova vidare.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Girlie
0

Jag är också hundvakt från och till och mina råttor brukar inte bry sig alls om hunden, möjligtvis har Siri blivit biten i tassen av Shiri någongång hon varit för närgången. :)

Keno
0

Jag har haft både råttor och katter och hund hos mig och det har aldrig varit några problem. :) Men alla djur hos mig är ju så duktiga. ^^

Malin6
0

Mina hundar bryr sig inte så mycket, min lilla tik tyckte först att råttorna var jättekul och såg ut att vilja leka med dem men nu för tiden ser hon mest orolig ut när de kommer nära, vet inte om de bitit henne i näsan genom gallret när hon suttit och nosat på dem. Räcka ut tungan Den stora tiken kan däremot markera mot katterna när hon ser dem spana på råttorna så det går hur bra som helst.

Tror det har att göra med vilken ras det är och hur individen är, en del har ju mycket jakt i sig.

Sen när det gäller att lämna dem ensamma så är det inge problem tycker jag så länge man tillfredställer deras behov när man är hemma med umgänge osv.

Elipowe
0

Min hund kommer nog inte bry sig när råttorna kommer. Han har lärt sig att man inte får röra mina undulater. Denna hunden är en omplacerings hund som åt upp ägarens ägg och jagade honorna. Nu kan undulaten sitta på han när han sover =).

Men han skall vänja sig mer innan de har mer "närkontakt".

hus-musen
0

ibland när vi är hos min killes mamma har vi med oss råttorna, där finns det både hundar och katter. det är en alaskan husky, så hon har jaktinstinkt! hunden vill leka o pussa på dem och katterna är rädda. problemet var med min förra råtta mjau som var tokaggresiv mot hunden! men å andra sidan fick han tag i nosen på henne en gång o sen gick hon inte i närheten av honom iaf! de andra råttorna bryr sig inte om hunden direkt,de reagerar mer på katterna faktiskt. så de går nog bra att ha hund och råttor (även med katter) bara man vänjer dem vid varandra! visserligen skulle jag inte lita 100% för de kanske vill leka en dag o råttorna är ju lite mindre..

Qui dormit, non peccat

havregryn
0

Mina första råttor den här "omgången" (hade ett litet uppehålll) fick lära sig snabbt att det fanns hundar runt omkring dem. De är rätt tuffa och tog sig en tugga eller två genom gallret, vilket har gjort min hanhund osäker kring råttor. Han är helst långt ifrån dem, alternativt snappar efter dem. Min unghund har ett stort lekintresse när det gäller råttorna, men är mkt försiktig och låter dem gå på henne om hon ligger ivägen. Mina äldre råttor bryr sig inte. Nytillskottet däremot är INTE hundvan och börjar efter nästan 2 veckor acceptera att det rör sig hundar utanför buren. Eftersom hon är rädd för dem så har jag inte prövat annat ännu. Flyende råtta kan sätta igång jaktbeteende hos de flesta hundar.

Det man bör tänka på är att hundar är rovdjur och att råttor försvarar sin bur.

Lottar8
0

Crazy frogGlad

Grodan
0

#10 nä, ett mail jag tänkte ni kunde besvara… blir ju mer mångfasetterade svar då (samt att jag slipper *LAT*)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nutiz
0

Knut bet min hund i nosen dagen efter att han och Totte flyttade in, sen dess har hunden väldigt stor respekt för råttorna ^^