Lakrits till råttor?
Jag har en helcrazy idé - observera att detta bara är spekulationer!
Jag läser en del vetenskapliga studier inom ämnena kost och nutrition, där en stor del av studierna görs på råttor.
En studie, om lakrits, kom ut 2003 och den handlade om lakrits testosteronsänkande effekt på människor (Licorice consumption and serum testosterone in healthy man/Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2003 Sep;111(6):341-3). Den var visserligen inte utförd på råttor, men det ska finnas flera sådana också som bekräftar ungefär samma resultat. I studien på människor sänktes testosteronnivåerna akut med hela 26% av endast 7 gram (!) lakrits per dag.
Eftersom för höga testosteronnivåer är ett vanligt problem hos överdominanta och aggressiva råttor, vore det ju en väldigt trevlig lösning att kunna motverka det med lite lakrits. Hur avlägset vore det egentligen?
Jag utlyser diskussion! Vad för skadliga effekter skulle det kunna finnas (för höga doser lakrits kan t.ex. ge ödem, svaghet och ökat blodtryck, men om endast 1 gram behövs?)? Hur skulle man isåfall gå tillväga - lakritsgodis eller lakritsrot (är det ofarligt för råttor?)?
Hur dåligt skulle det vara att råttor åt en liten bit godis varje dag?
det skulle ju kunna vara en sista grej att pröva om man går i avlivartankar med en sån råtta? Lär väl endå inte va en större risk än att kastrera i o med narkosen o allt de där… hmm vet inte riktigt vad jag snackar om nu men jag hoppas ni hänger med:P
Problemet är väl att lakritsgodis innehåller så mycket annat dumt. Men annars tycker jag att det låter som en intressant idé i alla fall! 

Mvh Stephanie 

men hur mycket lackrits innehåller lakritsrötter då? För lakritsgodis görs väl ofta på kemisk väg (tror jag). Jag köpte ofta sånna rötter själv o tuggade på innan, kan säga att råttorna inte var ett dugg intresserade då.
men det kanske är något man kan blanda i maten om de einte är intresserade och är i avlivningstankar?

#1 Ja, precis!
#2 Ja, frågan är om lakritsrot skulle vara bättre. Eller varför inte Läkerol-varianterna utan socker?
Har hört att det ska finnas "lakritsdroppar" också.
#3 Glycyrrhizinsyra är tydligen den aktiva ingrediensen i lakrits.
Ur en artikel på Livsmedelsverkets hemsida: "Mycket tyder dock på att ett regelbundet dagligt intag av 100 mg glycyrrhizinsyra eller mer, vilket motsvarar ca 50 gram lakritskonfekt per dag, inte är riskfritt för känsliga individer."
Det skulle alltså motsvara ca 5 gram för en råtta? :/
Ur en annan artikel från Livsmedelsverket: "Lakritsroten innehåller mellan 2 och 15 procent glycyrrhizinsyra, medan den extraherade lakritsen innehåller ungefär dubbelt så mycket". (5,6) ."
Kanske är bättre att ge än godis? Svårt att bedöma mängden dock när det varierar så mycket.
Vidare: " Halten glycyrrhizinsyra i lakritskonfekt är dåligt känd. […] I det stora flertalet fall ligger halten under 3,5 mg/g (1). Vissa "hälsokostprodukter" med lakritssmak, t ex tuggummi, lakritste och halspastiller, innehåller betydligt högre halter av glycyrrhizinsyra - 15, 20 respektive 47 mg/g (1)."
Läkerol-tabletter kanske inte var en så bra idé ändå..
1. Strømer FC, Reistad R, Alexander J. Adverse health effects of glycyrrhizic acid in licorice - a risk assessment. Nordiske Seminar- og Arbejdsrapporter 1993:526.
5. Fenwick GR, Lutomski J, Nieman C. Liquorice, Glycyrrhiza glabra L. - composition, uses and analysis. Food Chem. 1990;38:119-43.
6. Gibson MR. Glycyrrhiza in old and new perspecitves. Lloydia 1978;41:348-54.
Fenomenalt gamla studier förvisso.. Ska ta mig igenom lite engelska studier i morgon som är aktuella.
Var köpte du lakritsrötterna?
#4 Exakt! 

tror inte att mina är intresserade alls av lakrits dock..nu är de inte aggresiva heller, men känns inte bra att ge godis med tanke på all socker! så här står det på livsmedelsverket:
"en regelbunden relativt hög lakritskonsumtion under längre tid kan ge upphov till skadliga effekter. De flesta av symtomen, felaktig saltbalans, högt blodtryck, ödem, viktökning och huvudvärk, kan tillskrivas glycyrrhizinsyra som är ett aromämne med sötande effekt och som förekommer i lakrits.
Vi människor tycks vara olika känsliga för glycyrrhizinsyra och följaktligen också för lakrits. Med dagens kunskap är det svårt att med säkerhet ange hur mycket lakrits man dagligen kan äta utan att drabbas av negativa hälsoeffekter. Mycket tyder dock på att ett regelbundet dagligt intag av 100 mg glycyrrhizinsyra eller mer, vilket motsvarar ca 50 gram lakritskonfekt per dag, inte är riskfritt för känsliga individer."
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11583&epslanguage=SV
hur ska man räkna då? en vuxen människa på 70kg äter 100 mg om dagen och skadas. hur ska man beräkna dosen till en råtta? sen hur ska man reglera salthalten? det går säkert bra att ge en bit ibland en att göra det till envana verkar krångligt då man inte kan veta säkert hur mycket glycyrrhizinsyra det innehåller!
Qui dormit, non peccat
lakritsrötter köper man på hälsokost, men det e lite säsong på sånt så det e inte säkert att det finns inne.
men vet ni om man prövade lakritsgodis eller rot på människorna ? för om dom prövade godiset kan det vara så att allt annat innehåll hjälpte till också,tillsattser m.m, förstår ni ?
// Vanessa

Hur kommer ni fram till att ge flera gram? O.o Med medeciner så skalar man ju helt enkelt bara ner.
Jag har för mig att en genomsnittsvuxen människa går på ca 80 kg; 80 000 g. Speciellt om det räknas på karlar.
Ska man ge samma förhållande till råtta borde det alltså för en 500g hanne bli:
De farliga nivåerna
(50/80000)*råttans vikt i gram= 0,3125 g lakritskonfekt. Om råttor har samma känslighet som människor finns det alltså individer som kan må dåligt av yttepytte lakrits.
Den testosteronsänkande nivån
(7/80000)*råttans vikt i gram= 0,04375 g laktrits per dag för att sänka testosteronnivåerna.
Vill man pröva metoden, är det alltså väldigt små mängder man pratar om ifall man försöker gå efter de siffror som nämnts i denna tråd. Tänker man på övrigt innehåll i godiset så blir det försumbart med andra ord… Välj bara en högkvalitativ sort utan sötningsmedel (ex läkerol) och med så 'naturligt' innehåll som möjligt! En hel del lakritsgodis får ju också sin smak av salmiak; ammoniumklorid. Välj de med lakritsrot så att det faktiskt är det verksamma ämnet. ^^
Tänk dock på att även om råttor rekommenderas samma nyttiga mat som oss, så har de inte samma matsmältningssystem som oss! Vad som är farligt för oss och vad som är farligt för råttor är olika, vad som ger effekter på oss och vad som ger effekter på råttor är olika!
Ska man ta det hela seriöst bör man alltså leta efter siffror på råttor, inte på människor. Det kan bli helt fel.
Tanken är intressant. ^^ Så en smula lakrits om dagen borde man kunna prova på en grinig hanne för att se om det ger ngn effekt, är min slutsats. Blev det fastslaget att det faktiskt kan göra skillnad för råtthannar, så hade det varit ett ypperligt sätt att försöka kolla om det är testosteronproduktionen som ställer till det och därefter utvärdera om kastrering vore bra eller ej. :D
Det finns ju lakris koncentrat! Gå in i en välsorterad butik och kolla i bakhyllorna eller på http://borgebykryddgard.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=559&cat=130 . Sedan ta en droppe i 3,3 dl vatten! Så hälften av vattnet kan man låta råtta dricka eller blanda i mat mm. Kanske funkar?
Mvh Emma
Oj, räcknade en vågen hur många droppar det gick på 1 g. 1g lakris koncentrat = 3 droppar.
Mvh Emma
Malaco truly finns som kanske bättre alternativ ? Sweet and salty hetter dem :)! http://www.truly.nu/?lang_id=2&link_id=2&ingr_id=1#p1
Mvh Emma

1 droppe riskerar alltså att vara mer än vad en lakritskänslig råtta klarar om de är likadana som människor vad gäller lakrits.
Så, enligt beräkningarna ska det kunna minska testestoronhalt om man späder 1 droppe sådant i 10 ml vatten, och ger råttan 1,5 - 2 ml av detta per dag :3
(Jupp, matte är urkul och nu när jag inte går i skolan längre är det ju duuunderkul att hitta matteuppgifter att klura på! ^^)
Det hade varit intressant att få tag på ngn rapport om lakrits faktiska påverkan på råttor. ^^ Spekulationrna jag driver här är egentligen orelevanta utan bevis för tesen. *humma*

Vi börjar komma någonvart! 
Jag har läst en hel del engelska studier i dag, men jag ska återkomma när jag läst dem mer noggrant. Först och främst har jag hittat en mycket intressant studie från 2008!
Licorice xtract does not impair the male reproductive funcion of rats. (Exp Anim. 2008 Jan;57(1):11-7)
Ett utdrag: "In addition, licorice did not affect the motility and morphology of sperm, although the serum testosterone level tended to decrease without significant difference, showing a 28.6% reduction in the high-dose (2,000 mg/kg) group. The results suggest that the no observed adverse-effect level of licorice extract is higher than 2,000 mg/kg, the upper-limit dose, and that long-term exposure to licorice might not cause profound adverse effects."
Råttorna gavs alltså 500, 1000 resp. 2000 mg lakritsextrakt/kg kroppsvikt per dag, vilket för en 500 grams-råtta blir 0,25 g, 0,5 g resp. 1 g per dag.
Inga skadliga effekter visades ens på den högsta dosen. Däremot sänktes testosteronnivåerna med 28,6%!
Den här studien var mer än vad jag hade hoppats på.
Trots tillgång till PubMed-databasen gick det dock inte att läsa fullängdsstudien - endast abstraktet. Ska se om det går att ordna, men kinesiska studier brukar avra svåra att få tag på i fullängdsformat.
Ytterligare intressanta studier om lakrits och råttor från 2005 och 2008:
Lakrits möjligen antiinflammatorisk och läkande för råttor:
Licorice: a possible anti-inflammatory and anti-ulcer drug. (AAPS PharmSciTech. 2005 Sep 20;6(1):E74-82.)
Lakrits antidepressivt för råttor:
Antidepressant-like effect of liquiritin from Glycyrrhiza uralensis in chronic variable stress induced depression model rats. (Behav Brain Res. 2008 Jul 4.)

*nickar* Nu börjar det verkligen låta ngt här. ^^