Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1337 ggr
graleh
0

Antal råttor

Hej, jag vet inte riktigt var denna fråga passar men jag provar här eftersom det ändå har med boende (fast ändå fråga om välmående) att göra.

Jag funderar mkt kring frågan hur många råttor som är vanligast man har. Enligt lagboken står ngt i stil med att man ska ha flera, om det gäller gnagare som är mindre än kaniner (ngt sådant). Detta om man inte spenderar så mkt tid med sitt djur. Jag har träffat folk som haft en råtta, två råttor, tre råttor eller många råttor. Jag själv har haft en råtta som jag umgicks med konstant. Jag har läst både för-, och nackdelar med att ha en resp. två råttor och det verkar vara olika i alla böcker och alla veterinärer säger olika. En väninna till mig hade bara en råtta. Dock spenderade hon ingen tid med den, lät den ligga i sin lilla hamsterbur, vilket gjorde att den högg efter folk som gick förbi. Det var hemskt att se och "som tur var" blev råttan sjuk rätt snabbt och dog.

Jag är nu sugen igen på att köpa en råtta till, men har funderat över om jag skulle ta två. Jag tror dock inte jag vill det, utan vill igen bara ha en, som jag spenderar lika mkt tid med som min tidigare. Min råtta mådde jättebra, jag tog honom ofta till veterinärkontroller och hade honom ute när jag var hemma, vilket jag ofta var. Han sprang direkt till mig och satte sig på min axel, vilket var en underbar uppevelse varje gång. Han blev 3 år och avled för mer än ett år sedan av vad veterinären sa var hjärtfel. Nu känner jag mig redo att skaffa en ny, men vet som sagt inte om jag ska ha en eller flera. Risken är att om jag skaffar flera, blir de inte lika tajta vid mig som om jag har en + att jag brukade bära med mig min råtta om somrarna, innanför tröjan. Det blir svårt med två som sprattlar. Risken finns alltså att jag ger dem mindre uppmärksamhet om de är två och jag vill inte ha husdjur för att se på, utan umgås med och bära med mig när vädret tillåter.

Hur har ni det, hur många råttor har ni och varför just det antalet? Hur tänker ni?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

wintermynta
0

Råttor är flockdjur och ska vara minst två för att må bra sen är det lag på att man ska ha två.

Sen hur många råttor jag har ska vi inte ens diskuteraSkrattande
Men jag har väldigt många pga att jag föder upp.

[lolo8453]
0

För råttans skull så tycker jag ju definitivt att du ska ha minst 2. För hur mycket tid du än spenderar med din råtta så är du ju ändå ingen råtta, och den behöver sällskap av sin egen sort.

Vi har 4 råttor tillsammans och en ensamråtta som inte går ihop med andra som bor för sig själv. Det är härligt att se en hel kull med råttor som ligger lite hur som helst på varandra och man ser hur dem njuter. Dessutom om jag får det där suget att klämma på en tjock liten råttkropp så är det nästan alltid minst en av dem 5 jag har som är vaken och beredd på att koma ut och busa.

Animalen
0

Jag har två. Hade inte hjärta till att lämna någon ensam. Mitt tips till dej är att skaffa två ändå! Jag har två flickor och dom får faktiskt precis liks mycket uppmärksamhet som dom vill. Vill inte Iris upp & Pärlan vill upp - Då tar jag upp Pärlan för då vill alltid Iris upp sen :)

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

hus-musen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det är lag på att man ska ha minst två råttor tillsammans av samma kön enda undantaget är om man har en aggresiv råtta som inte går ihop med andra råttor! så du måste köpa två helt enkelt.

det är lika lätt att ha två råttor som en råtta, skillnaden är att har du två råttor så är de roligare att titta på dem när de leker busar och gosar. och du har ju två axlar så bära runt på två råttor är inga problem! jag brukade ha 4 råttor på axlarna, i tröjan osv och det är lite mycke om man ska gå ut! men två funkar bra=)

de kommer att bli lika gosiga som din förra om du behandlar dem på samma sätt! och jag tror att även om din råtta var lycklig så kommer två råttor att bli ännu lyckligare!

skickar med burräknaren www.ratpower.se/?page_id=88 så ser du hur stor bur du ska ha för att de ska vara lagligt! en hamsterbur är inte laglig som din väninna hade. kan alltid vara ba att kika på storleken på bur! jag tex har plats med 17 råttor men har bara 3 så de har gott om plats att springa på=)

jag har tre råttor nu, o har tänkt utöka flocken när jag hittar nån trevlig liten hane så att jag får till ett riktigt flockbeteende! jag har en chihuahuaväska som de får sitta i när jag tar ut allihop eftersom det är en bit till parken där jag brukar sitta och det är ett "hundrasteri" på vägen. men de känns ganska tryggt att ha dem i en väska oxå, man slipper alla ungar som ska peta och jag behöver aldrig vara rädd att de försvinner om nån hund hoppar fram.

Qui dormit, non peccat

graleh
0

lolo8453 #2> Jag läste dock att råttor ser människan som en råtta, precis som tydligen hundar ser familjen den bor i, som hundar. Jag vet inte hur detta stämmer. Min råtta brukade t.ex. putsa och tvätta mig och detta beteende ska enligt veterinärer och vissa böcker vara för att råttan tror jag är en råttpolare. Joo, det där med en bunke råttor som ligger och gosar är helt otroligt att se, det är sant.

Men hur är det att få dem så bundna till en om man har flera? De lär ju inte söka sig till mig om de har varandra..?

Animalen #3> Ja, men söker de sig till dig, eller ligger de mest och sover på varandra? Jag vill t.ex. ha hanråttor, börjar de inte bråka och bitas om man har två hanar ihop?

hus_musen #4> Jo, det är ju lag men sedan är det ju många som inte följer det. Jag köpte min råtta av ngn som sålde styckevis, exempelvis. Och det är ju många som bara har 1 mus, 1 hamster, 1 gerbil, etc. etc.

Aha, okej, ja man får ju hoppas. Risken är bara som sagt jag inte hinner/orkar med två, det var jobbigt nog med en, att få honom tam och vänja honom och ge mat och städa och allt det där. Två bajsar ju mer, äter mer, och om jag tar upp den ene och kelar med, måste jag sedan ta den andra också och kela med för att det ska bli jämt.  Tack för infon btw :)

hitorine
0

Om du tror att du inte hinner med två så kanske du inte ska ha råttor överhuvudtaget?

Och är det verkligen så fruktansvärt jobbigt att ge mat till två råttor? Eller att städa buren till två råttor, när du ändå måste ha en likadan bur även om du bara har en råtta. Och varför ska du bara ta upp en i taget? Jag förstår verkligen inte. Det går alldeles utmärkt att ha flera råttor innanför tröjan/på axlarna samtidigt. Skillnaden är att med flera råttor så kommer du få bra mycket gladare råttor. För du kan aldrig ersätta en råttkompis. Är du verkligen med råttan 24 timmar om dygnet? Kan du prata "råttspråk"? Kan du putsa och mysa med råttan som andra råttkompisar gör?

Köper du råttor av en seriös uppfödare så kan jag garantera att de inte kommer sälja en ensam råtta till dig, råttorna kommer också vara handtama redan när du får dem.

Och varför bryta mot en lag, som är till för djurets bästa, bara för att alla andra gör det?

[Castaway]
0

Råttor som litar på dig etc söker sig till dej även om de är flera :) Mina råttor t ex putsar på mej precis som de putsar på varandra, och när jag går förbi buren klänger de på gallret för att få bli pussade på, om de inte sover förstås ;)

Det är inte med råttor som med t ex kaniner, att hanar nästan alltid bråkar. I de allra flesta fall går det bra att ha hanar ihop!

Man måste tänka på råttans bästa, du är ju inte hemma och umgås med den jämt, på nätterna etc (när råttan är som ativast). Det blir tråkigt för den, och råttan kommer må mkt bättre om den får en kompis.

Jag trodde också det skulle bli jobbigare med två innan jag skaffade råttor, och att det skulle bli svårt att ge båda lika mkt uppmärksamhet osv, men det är faktiskt inga problem överhuvudtaget…

Sen är det som sagt lag på att ha minst två råttor (om råttan inte är aggressiv mot andra råttor då), så du måste faktiskt ha minst två =)

Girlie
0

Jag ville också bara skaffa en råtta men läste att de behövde sällskap och skaffade två, nu har jag nio stycken som alla går lösa i mitt kök och "överfaller" mig så fort jag går innanför dörren. Matte är det absolut roligaste dom vet. Men de har lika stor glädje av varandra, de sover tillsammans, putsar varandra och det är något jag aldrig kan ersätta som människa.

[lolo8453]
0

#5 Om du hade kunnat tillgodose alla behov som en råtta har som ensam så hade det inte funnits en lag på att ha minst 2. Man får försöka tänka på att när du skaffar djur så är det ju deras bästa man tänker på först, och dem trivs inte själva.

Kan ta min egen råtta som exempel. När han blev mobbad av burkompisen så fick vi sära på dem. Han fick då sitta själv ett tag tills dess att våra råttbebisar hade kommit hem. Vi pysslade med honom ändå och han verkade inte må dåligt av att va själv men när han flyttade ihop med bebisarna såg man skillnaden tydligt. Han levde verkligen upp. Dem busar med varandra, myser, äter och leker tillsammans. Jag hade aldrig kunnat ge honom det.

Du får tänka på råttornas behov först och sedan ge dem mycket tid och kärlek så kommer du att se hur gosiga och fina dem blir även om du skulle ha 10 råttor. När vi har alla 4 råttor ute så har man en råtta i nacken, en i tröjan och en som försöker klättra upp på ryggen. Dem springer runt och leker men vi är ändå jätteroliga att klättra på och pussa på. Och min äldsta råtta som var själv innan har aldrig varit så glad som han e nu, det är det viktigaste.

Dessutom så blir det inte mer jobb. Du lägger upp lite mer mat på tallriken bara.  Glad

hus-musen
0

man får ha en hamster då de inte är flockdjur. gerbiler är flockdjur, möss är flockdjur(dock har jag uppfattat att mushanar kan ha svårt att gå ihop) och råttor är flockdjur. bara för att folk säljer en och en så betyder inte det att det är lagligt att ha bara ett djur! enda undantaget är vid aggressivitet. betvivlar förresten att nån bra uppfödare kommer att sälja bara en råtta till dig utan att du skaffar en till.

råtthanar går ihop hur bra som helst, precis som honor. jag har 4 pojkar o inte är det några problem! de slåss aldrig och de är från två olika uppfödare och är inte släkt på något vis.

om du knappt orkar med en råtta så ska du inte ha råttor över huvud taget. de är sällskapliga djur o älskar att följa med runt. angående mat o städning så kommer du knappast märka skillnad på en eller två råttor. skillnaden vore om du hade 10 råttor.

sen bara för att nån hade en råtta så gör inte det saken rätt att du har bara en. lagen är till för att följas för att ett djur ska må så bra som möjligt. du kan aldrig helt ersätta en råttkompis. de  kommer att älska dig precis lika mycket.  dessutom köper du uppfödarråttor så kommer de redan vara tama och gosiga, det tog mig kanske 1 dag att bli bästis med mina då 4 råttor!

Qui dormit, non peccat

Animalen
0

#5 Ja, om jag har dom på golvet så söker dom sej till mej om något är på tok. De både sover, äter, busar & utforskar tillsammans. Glad

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Allamej
0

Jag vet personligen att det går att ha 9 råttor i tröjan samtidigt.

Du ska nog däremot inte ha någon råtta eftersom du verkar inte tycka att det är värt besväret att ta hand om dom på rätt sätt.

2 råttor är inte mer jobb än en råtta, snarare mindre.

Om råttorna är 2 så slipper vi sådana otrevliga saker som att synapserna i hjärnan förtvinar och dör för att den inte får den stimulans den behöver.

Du skriver bevisligen bra på svenska så min gissning är att du inte snackar råtta eller har en babelsfish som översätter allt.

Så om du inte har för avsikt att följa lagen och skaffa 2 råttor, ge dom en bur som följer rekommendationerna som finns på ratpower, ge dom näringsrik fullgod kost och kärlek hela deras liv så avråder jag dig starkt från att dela din tillvaro med dessa underbara djur. Dom förtjänar allt som man möjligen kan ge dom och du tycker att det är för jobbigt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

graleh
0

hitorine #6> Nej, en hinner jag med, men jag tror inte jag hinner med två. När jag hade en råtta tidigare, pluggade jag och knappt hade föreläsningar. Jag var alltså hemma väldigt mkt och kände att jag precis räckte till för en råtta. Jag känner att jag klarar av en råtta, men inte två. Det kommer ta alldeles, alldeles för mkt tid. Dubbelt så mkt planering, dubbelt så mkt uppmärksamhet.

Det är mer det att de bajsar dubbelt så mkt, dvs. måste byta dubbelt så ofta. De äter mer, dvs. jag måste ge dem mat dubbelt så ofta.

Ja, fast att plocka upp två råttor vet jag inte om jag klarar. När jag hade Lucifer sprang han över mina axlar och och klättrade på mig. Har jag två är det dubbelt med uppmärksamhet mot dem som krävs.

Jaa, jag tänker mig att har jag klarat av att ha hand om en råtta, så klarar jag det igen. Jag ville dock höra med folk här om hur de upplever att ha flera råttor.

Castaway #7, *Girlie* #8> Jaså? Det låter himla trevligt det :) Jag vet som sagt inte hur det är att ha flera, jag tänker mig bara att det måste per automatik innebära dubbelt med arbete. För om man har, säg 5 råttor, då måste man ju plocka upp och umgås lika mkt med dem alla. Känns som det blir en heltidsysselsättning? Hur får man nio råttor att bli så fästa vid en? Det känns som att det måste till intensivt umgänge med alla, en i taget..?

lolo8453 #9> Ja, fast jag förstår att det finns en lag och det är ju för att man inte ska köpa ett djur och sedan skita i det. Umgås man med djuret är det en annan femma, anser jag. Det är många barn som köper ett djur och sedan låter det ligga ensam i sin bur, då förstår jag med att man ska ha två.

hus_musen #10> Jo, alltså EN råtta kan jag ha, men om två råttor innebär dubbelt arbete, kan jag det inte. Det tog all min tid hemma att umgås med Lucifer och det var ju såklart underbart, men att ha en till som kräver lika mkt uppmärksamhet, vet jag inte om det går. Så, en råtta var underbart, men två (om det kräver det dubbla av allt) går inte.

Allamej #12> Babelfish? Hur kom det in? Jag snackar om råttor, eftersom detta är ett råttforum..? Ja jo, jag vet vad som gäller med bur och kost, då jag uppenbarligen haft en råtta som husdjur.. eller vad menar du?

hitorine
0

#13 Om du är för lat för att skaffa två råttor (för råttornas eget bästa) så borde du inte skaffa råttor överhuvudtaget. Och eftersom att du inte förstår att man måste (med vissa undantag, som inte beror på en människas dumhet) ha minst två av ett djur som är flockdjur så kan du med andra ord inte alls veta mycket om djuret i fråga.

Jag frågar återigen. Kan du råttspråk? Hinner du med att varje dygn (utan undantag) spendera 24 timmar med råttan? Kan du putsa, mysa, sova, leka med råttan så som andra råttor skulle gjort med den? Det räcker inte med att gå omkring med råttan på axeln/innanför tröjan några timmar per dag.
Med andra ord så skulle du inte kunna ha något liv, för du kan inte lämna råttan ensam. Du skulle också behöva lära dig "råttspråk" och råttbeteende (vilket man bara kan lära sig av att se flera råttor tillsammans), du skulle också behöva krympa till råttstorlek och gärna skaffa päls. Så, vad låter lättast? Det här eller att skaffa minst två råttor?

Och det med babelfish tror jag Allamej, precis som jag, försöker få fram att du inte kan prata "råttspråk", det har ingenting med forumet att göra.

hus-musen
0

du ska uppenbarligen inte ha djur då du hellre plågar en råtta som är ett flockdjur med att sitta ensam än att skaffa en kompis enbart på grund av att du är lat. två råttor innebär inte dubbelt arbete, de ska inte ha mat flera gånger om dagen bara för att de är två! vart har du fått det ifrån? det är bara att ge mer mat två gånger om dagen! städa oftare? eh nee inte när det är bara två! räcker gott med att göra en storstädning i veckan vilket du måste göra iaf om du har en råtta! så du hänger upp dig på imaginära saker istället för att ta till dig av fakta.

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Du vill nu så otroligt gärna att vi ska säga att oops! Vi tänkte inte på att du studerar och har mycket att göra! Vi kan inte för våra liv förstå hur det är att ha mycket att göra.

Här sitter det spykologistuderande, polisstuderande, sjuksköterskor, döda folk hämtare människor och en massa andra som också, trots inte redan nämnda yrken och sysselsättningar har väldigt mycket att göra. Tid var en väldigt dålig ursäkt… Väldigt besviken.

Du vill ha ett solitärt djur som inte kräver så mycket. www.hamster.ifokus.se

Där kan du hitta det du vill ha.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Loviiisa
0

På din beskrivning låter det som om du tycket det är väldigt jobbigt. Om du tycker det, kanske du ska skaffa ett annat djur eller låta bli. Jag har 3 råttor nu, familjen hade 2 stycken för ett par år sedan. Tycker inte det är någon skillnad alls, bara mycket mysigare. Och om du får dina råttor att lita på dig, kommer de ty sig till dig oavsett. Igår så låg en av mina råttorna och mös, knastrade och ploppade med ögonen medan jag klappade honom på huvudet. Sedan somnade han :)

Jag jobbar och läser in extra skolkurser över sommaren då jag bytt linje på gymnasiet. Dessutom fotograferar jag tävlingar nästan varje helg vilket innebär extra jobb. Men jag hinner med allt ändå. Är det något MAN VERKLIGEN VILL så TAR MAN SIG TIDEN. Och som Allamej sa här, alla har något att göra men hinner 2+ råttor eller fler ändå.

Annars är ju ett bra tips om du tycker studierna tar sådan tid. Plugga klart och skaffa råttor sedan.

Grodan
0

Tänk på tonen lite, brudar!

graleh - det finns en del ensamråttor, råttor som har problem att bo i flock av någon anledning, kanske kan du ta hand om en sådan… en råtta som alltså själv valt att leva ensam… en sådan råtta kan vara minst lika go och trevlig mot människor som en som fungerar bra i flock, vill och behöver leva med artfränder..

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[kalelo]
0

Sök upp en råtta som har problem och inte kan leva med andra råttor då, om du bara vill ha en råtta!!!

Skaffar du en ny råttunge, så skaffa två. För jag kan intyga att råttan eller du skulle må dåligt av att vara instängd i ditt hem själv största delen av dygnet utan någon större stimulans. Detta säger jag inte för att vara elak, utan av eftarenhet av att sitta fast länge i lägenheten pga tråkiga omständigheter.

Girlie
0

Jag håller med Grodan! Att skaffa en ensam råttbebis är nämligen djurplågeri, välj isåfall en äldre råtta som inte fungerar i flock.

Angående mina töser så är majoriteten från seriösa uppfödare och var redan tama och präglade på människor när de kom till mig. Jag umgås med mina djur varje dag men behöver inte ha varje enskild råtta på axeln i flera timmar. Finns matte inte att tillgå har de andra lekkamrater att roa sig med och jag behöver inte ha dåligt samvete för att de är ensamma.

Jag har fått hem ett flertal råttor som suttit ensamma innan de kom till mig och alla har mått hundra gånger bättre när de fått sällskap igen. Så den råttägare som påstår att deras råtta är lika lycklig själv har helt enkelt inte tillräckligt att jämföra med.

En människa kan aldrig ersätta en artfrände. Du kan inte sova med din råtta i hängmattan. Du kan inte putsa den i nacken där den inte kommer åt själv. Du kan inte vara där för den hela tiden 24 timmar om dygnet. Hur skulle du själv må om det enda sällskap du hade var en råtta? Aldrig träffa/se eller prata med andra människor?

graleh
0

hitorine #14> Jag är inte lat, okej! Och jag skapade inte tråden för att få höra att jag skulle vara lat. Personliga påhopp hör inte hemma här, enligt min mening. Jag har förklarat nu ett par ggr varför jag drar mig för att skaffa två råttor och jag orkar inte upprepa det. Du kan gärna tala om för mig var jag är lat då jag spenderade all min lediga tid med min råtta, tog honom regelbundet till veterinär för att se över hans tillstånd så inga tecken på depression, dystymi eller annat uppkommit. Hade jag varit lat, hade jag legat på sofflocket och struntat totalt i min råtta, ungefär som min väninna gjorde med sin (även när råttan fick skabb), vilket resulterade att den blev skygg, bet och surade när man tog upp den! Jag hade absolut inte pluggat, utan gått på socialbidrag eller något och sumpat bort mitt liv. DÅ, först DÅ, hade jag varit lat >_<; Och om jag hade varit lat, så hade jag köpt två råttor nu direkt utan att först kolla vad det innebär. Jag hade inte brytt mig om att delta i en diskussion om antalet råttor, fråga folk, höra med uppfödare etc. Jag hade skitit i det totalt och bara köpt en eller två råttor.

hus_musen #15> Det du skrev kunde du skrivit med en mycket trevligare ton, så hade det varit intressant att läsa. "Hellre plågar"? Hm, intressant. Mig veterligen plågade jag inte min råtta, men okej. Jag förstår dock innebörden med två råttor, men att hävda jag plågade honom..? Och åter igen, jag är inte lat, ffs!! Jag har förklarat ett par ggr nu varför jag tror jag inte klarar av två råttor. Well, jag ifrågasätter, jag frågar saker för att jag vill lära mig, få råd och tips, jag förklarar läget, hur jag tänker på problemet och upplever det och jag vill ha svar där folk inte tillför mig egenskaper jag inte har. Jag tar inte emot information, försöker lära mig saker och lyssnar på någon som är otrevlig mot mig.

__Loviiisa #7> Som sagt, råtta är kul att ha. Men om två råttor innebär dubbelt med arbete, ifrågasätter jag. I dagsläget har jag pluggat klart, men jag kan inte direkt gå arbetslös bara för jag ska ha råttor.. eller vad menar du?

*Girlie* #20> Tack för svar. Jag tycker dock inte det går så långt som djurplågeri. Jag tog honom till veterinär regelbundet som sagt och bad dem se hur han mådde. Alla sa att han var livlig, nyfiken och trivdes väldigt bra med mig. Visst, jag förstår nu att jag inte ersätter en råtta, men jag undrar då också varför de fyra olika veterinärer jag gått till, samt böcker jag läst, hävdat att om man umgås med en råtta tillräckligt mycket, räcker det med en. Jag ska inte försvara dem, jag förstår ändå skillnaden och tar det till mig vad du skriver. Jag ska se över om jag kan ha två, alt. en problemråtta, då jag nu fått vetskap om att ha två inte innebär dubbelt med arbete, så får jag hoppas det stämmer. Fast om man aldrig haft råtta själv, då kan man väl egentligen inte veta hur det är med två eller flera? För hur kommer man fram till det, att det inte är dubbelt med arbete jfrt med en? Ingen ledande fråga, bara en tanke jag fick precis. Nåväl, tack i alla fall för ett konkret och sakligt svar.

graleh
0

Grodan #18> Tack. Tycker också det var rätt taskig ton. Man lär inte ngn något genom att vara sur och vresig. Inte heller genom att tillföra ngn egenskaper och tala om för en viss person hur den tänker och är. Man kan ju undra om de är likadana mot sina råttor..? Nåväl. Ja, det stämmer, ska kolla över det, tack.

Allamej #26> Tala inte om för mig vad jag vill och inte vill. Jag förklarade hur det låg till och accepterar inte att ngn talar om för mig hur jag funkar och inte funkar, thank you very much. Jag vill inte ha ngn hamster! Tid ÄR en ursäkt. Kanske inte för dig, men för mig. Jag kan inte trolla fram tid, kan du? Och som jag förklarat tidigare i denna tråd och tom i trådens första inlägg, blir tiden ett problem om två råttor innebär dubbelt så mkt arbete som en. Det är vad jag vill ha svar på och hur många råttor folk har, inte få en massa indirekta påhopp!!

tobimom
0

Jag kan inte se att två råttor skulle ta så mycket mer tid än en. Mat behöver man ju inte ge oftare, bara mer varje gång. Jag tror faktikst inte att man heller skulle behöva städa buren så himla mycket mer heller. Jag har två råttor och städar deras bur (byter botten, nya hängmattor) ca en gång i veckan, torkar hyllor gör man ju oftare men det måste du ju göra med en ensam råtta också.

Sen är det ju faktiskt så att om tiden är ett problem för dig så är det också bättre för dina råttor att vara två, då har de ju alltid sällskap av varandra om du inte kan vara så mycket med dem en dag.

graleh
0

tobimom #23> Tack för svar :) Ah, all right, det låter ju bra. Jaa, de har ju varandra, dock så måste man ju umgås mkt med dem, hantera dem etc., så de vänjer sig vid mig. Men detta verkar vara ngt man kan göra på bägge två samtidigt vad jag förstått det..? Kela med båda samtidigt, etc.? För jag har tidigare tänkt mig att man måste ta en i taget, dvs. ta upp och hantera en i taget, men det måste man kanske inte. Då låter det schyst:)

Girlie
0

(Detta är sagt med en vänlig ton)

Tror du att alla här inne är arbetslösa? Majoriteten har nämligen två råttor eller fler och det fungerar utmärkt trots att de arbetar. Jag ser inte varför det skulle vara annorlunda för dig och är det trots allt så att du har så lite tid över kanske du ska fundera om djur är något för dig?

Att du inte tycker det är djurplågeriär din åsikt, jag gav bara min syn på saken. Jag har haft både ensamma råttor och sett när de senare får gå i flock, samt hur mycket bättre de mår av att ha sällskap. Du tycker att din råtta verkade må bra men vad har du att jämföra med?

Du svarade inte på hur du skulle må av att aldrig mer få umgås med en människa?

Råttor är flockdjur och har behov av den stimulans det innebär att leva med artfränder utan denna kan synapser i hjärnan förtvina vilket i sin tur kan leda till depression, apati eller agressivitet. Jag tror inte du vill göra det med dina djur.

http://www.stmarys.org/body.cfm?xyzpdqabc=0&id=791&action=detail&aeproductid=HealthvisionArticlesFiltered&aearticleid=fitness/feb07running

http://www.newhorizons.org/neuro/diamond_brain_response.htm

hitorine
0

#21 Min kommentar om att du var lat var inte menat som ett personligt påhopp. Bara för att jag inte använder hundra smilies så betyder det inte att jag försöker vara elak. Jag bara drog den slutsatsen eftersom du inte ville ha två råttor för att det skulle bli mer jobb (med mat, städa buren och ta ut råttorna). Jag känner inte dig och har ingen aning om hur du är utöver det som du har skrivit till mig, jag står fortfarande fast vid att du verkar lat när det kommer till att skaffa flera råttor.
Men visst är det bra att du faktiskt tog dig tid att diskutera det här på rif, det är nog många som inte skulle göra det. Och ska du prompt ha en råtta så tycker jag att du ska göra som några givit förslag om, skaffa en äldre råtta som inte funkar i flock.

Crispig
0

Istället för att ställa henne mot väggen så kanske man kan prata med henne lungt och stilla? Responsen mellan #23 och #24 var ju bra mycket bättre än mycket i denna tråd Glad

graleh
0

*Girlie* "25> Tack för svar. Nej jag tror inte alla är arbetslösa! Verkligen inte! Många här har redan skrivit att de har skola, jobb, etc. Vad jag vill ha svar på är om det krävs dubbelt så mkt arbete med två råttor än med en. Och det har jag ju fått svar på nu att det gör det inte. Fine, man kan inte veta allt när man föds, därför frågade jag hur det ligger till.

Däremot fick jag svaret att jag skulle vänta med råtta tills min skola är över. Som jag skrev var jag hemma väldigt mkt och hade mkt fritt arbete hemma, vilket gjorde jag kunde spendera tid med min råtta. Jag förstår inte varför jag skulle få mer tid över efter mina studier, då man är iväg ~9h/dag, till skillad från att jag var iväg kanske 10h/vecka under tiden jag pluggade.

Jag kan inte jämföra med ngt, det enda jag kunde göra var att ta honom till olika veterinärer för att få deras koll på hur han mår. Jag läste böcker för att se också, och endast ngn bok sa att man skulle ha flera råttor. Jag litade på vad veterinärer sa åt mig och vad böcker säger om de är skrivna av uppfödare. Jag känner ingen som äger många råttor, därav syftet med att skapa tråden.

hitorine #26> Nej kanske inte, men jag tyckte du kom med alldeles felaktiga påhopp och jag accepterar faktiskt inte det. Ingen har rätt att tillföra mig egenskaper jag inte har, speciellt inte när jag beskrivit hur mkt tid jag spenderat med min råtta och att jag tog honom regelbundet till veterinären. Jag vet inte ngn lat person som hade gjort det. Jag kan inte läsa över internet hur du menar med saker, tyvärr. Tonlägen framgår inte över internet, därför ska man vara försiktig med skämt och sarkasm. Och även om du bara skojat om att jag skulle vara lat, hade jag inte blivit glad, då det inte stämmer. Ingen vill få taskiga saker kastade efter sig, speciellt inte när de är tagna ur luften. Det är inte så man tar in lärdom och ser fram emot saker.

Girlie
0

#28: Okey, jag kan inte svara för vad någon annan skrivit. Själv tycker jag att du ska vänta med att skaffa råtta tills dess du kan skaffa två eller välja ett annat djur.

En veterinär kan kontrollera om råttan är fysiskt frisk, psykiskt välmående är en helt annan sak. Hur ska en veterinär kunna se att synapserna i hjärnan förtvinat utan att göra en obduktion liksom?

Så självklart måste man få fråga om det är något man undrar. Huvudsaken är ju att man är öppen för information om vad som är bäst för råttorna (jag säger inte att du inte är det).

[Castaway]
0

Jag tror att två råttor innebär mindre tid än en ensamråtta, eftersom att ensamråttan är i behov av dig som sällskap mycket mer än två råttor. Har du inte tid att ta ut dem någon dag har de iallafall sällskap av varandra.. =)

graleh
0

Girlie #29> Självfallet kan du inte det, jag bara återgav ett svar jag fick, där jag indirekt tog det som att för att ha hand om råtta bör jag bli arbetslös eller motsvarande.

Man kan ju ofta se på djur om de mår dåligt. Kaniner, katter, hundar, hästar. Man ser hur nyfikna, alerta och nervösa de är, exempelvis. Detta kunde mina veterinärer läsa av på min råtta, men det är ju trist om mina samtliga veterinärer ljugit ihop ngt, om man nu inte kan läsa av. Fast det kanske finns något där inne i hjärnan på varje djur, som ingen kan avläsa. Och människan likaså? Men mig veterligen ser man på en människa om den mår dåligt, som sagt. En person som inte får kontakt, isoleras, etc. tenderar väl att uppvisa ett speciellt stört beteende. Nåväl :)

Ja, det är sant. Jag tar åt mig av vad ni skriver till mig. Vad vissa kanske kan tycka är motstridigt är mina motargument. Men detta är inte som jag vill smita undan (isf. hade jag inte startat debatten), utan att jag har mina inbankade svar, så att säga, och jag önskar få svar även på dessa. Som stycket ovan t.ex. Jag har kanske helt fel och då vill jag veta det så hela mitt tänk blir annorlunda.

Castaway #30> Tack för svar. Ja, fast jag vill inte låta dem ligga där och riskera att strunta i dem regelbundet. Om jag tänker att "de har varandra" kanske jag tar det som en ursäkt. Efter hand kan man säkerligen göra så, men i början krävs det ju otroligt mkt kontakt med båda för att de ska vänja sig. Lyfta, ställa ner, lyfta, ställa ner, hantera, hantera. Två stycken ska lyftas, hanteras och donas med. Men man kan kanske lyfta två samtidigt.. ? Trots att de sprallar i början?

Nicciz
0

Jag har en underbar ensam råtta hemma som söker nytt hem.. där han får all uppmärsamhet och kärlek bara en råtta kan få…Skrattande

Sök här på forumet, på Balder eller på råtthjälpen.se eller bara pma mig..

Girlie
0

#31: Nu blir det en diskussion som egentligen inte handlar om råttor men nej, man kan inte alltid se på en människa om den mår dåligt. Däremot håller jag med om att en person som inte får kontakt med andra människor tenderar att få ett stört beteende på samma sätt som råttor som inte får kontakt med andra råttor, de uppvisar inte ett normalt råttbeteende. Tösen jag har här nu som sitter ensam, äter, dricker och beter sig som än så länge som en vanlig råtta men det tänds en glimt i hennes ögon när hon känner lukten av mina andra råttor. Så för hennes skull längtar jag till den dagen hon får sällskap igen. Glad

skruttfia
0

Jag skulle vilja sammanfatta det såhär:

En ensamråtta kräver en hel massa tid. Man måste umgås otroligt mycket med den och vara ständigt uppmärksam på hur den mår.

Två råttor vill ha en hel massa tid. De kräver det inte, eftersom de har varandra. Två råttor (eller fler, det är lätt att bli beroende!) tar hand om varandra och ger varandra en trygghet som innebär mindre arbete för dig. Dem kan man lämna för hela dagar med arbete och plugg så länge de har en bra bur med mycket inredning.

En viktig sak till, är vad du skaffar för råttor. Du pratar om att få dem tama och tillgivna. I mina ögon är bra uppfödda råttor det redan när du får de. Sådana råttor söker kontakt med människor redan när du får dem som bebisar. De är vana vid att bli hanterade. Många uppfödare koncentrerar sig på råttor med häng, som är avslappnade vid hantering. Du behöver inte planera in flera veckor eller månader för att få en människokär råtta. Det är bra råttor för mig. ^^

Och på bilden jag har med är fem grabbar. De sov och mös när jag gick fram för att ta bilden, men när de hörde mig började alla röra på sig för att se vad matte höll på med. Råtthögar är lycka! <3 

Och ja, jag har haft ensamråtta en gång för länge sedan. Nu när jag kan så mycket mer vet jag att den tillgivenheten hon visade mig hade jag tolkat fel. Hon var ensam, despreat, nervös och orolig. Stackars lilla djur. Jag trodde hon tillgiven, sprallig och lekfull.

graleh
0

*Girlie* #33> Jaså? Jag är inte så insatt i ämnet, men människor är ju bra på att dölja sina känslor. En sak som jag gillar med djur och varför jag tycker bättre om djur än människor, är att djur visar vad de känner. De spelar inte spel på samma sätt som många människor gör.

Ah, det låter underbart, det du beskrev där :)

skruttfia #34> Tusen tack för ditt intressanta inlägg! Japp, det stämmer. En ensamråtta kräver mkt tid. Hm, förvisso har du en himla stor poäng där.

Jaså? Jaa, jag har bara köpt råttor som inte varit tama utan sprungit iväg och gömt sig när uppfödaren skulle plocka upp dem. Jag har alltså fått arbeta som tusan med att få råttan tam, men det gick ju väldigt bra.. fast det tog ändå ett halvår innan han var så pass tam att han aktivt sökte sig till mig när jag var hemma.

Sedan en annan faktor. Djuraffären jag brukar köpa material, mat och även min dåvarande råtta i, har humana priser. En råtta där kostar ~80 kr. Hos privata uppfödare kostar de inte sällan 400 kr! Jag tycker det är absurt och mycket av en principsak vill jag inte köpa en råtta för 400 kronor. Det är absurt, hutlöst högt pris, speciellt om jag ska ha två + ny bur som jag måste ha i vilket fall som helst.

Att ha djur är dyrt, jag vet det. Men 400 per råtta är absurt, tycker jag. Kaniner kostar 400 på sin höjd. Det är ok. Men inte en råtta. Jag kan betala 200 kronor, max, för en råtta. Vad betalade du för dina (och ni andra också)?

Klart man ska ha pengar för mödan och besväret men jag tycker inte det är riktigt etiskt att ta ut så mkt i betalning.

Åh, intressant om råtthögen du beskriver :) Låter härligt:)

Vad menar du med "råttor med häng"? Menar du just att det är samma sak som att de är avslappnade vid hantering? Men det var bra du sa det, då ska jag välja uppfödare mer noggrant nästa gång. Dock med hänsyn till priset.

hus-musen
0

har betalat 100 -200 kronor för mina ingen av dem är från en reggad uppfödare! de första två är från en liten tjej som fick en kull och hon tog 100 de andra två betalade jag 200 för en och 100 för den andra eftersom jag tog båda sista hanarna.men säg 150 för en då=)de sista hade en mamma från råtthjälpen, men tjejen som tog hand om dem var bara ett tillfälligt hem fattade jag det som. men 200 kr för en uppfödarråtta med bra temperament och stamtavla är inte dyrt, 400 är väldigt mycket! har inte sett nån ta sånna höga priser på råttungar!

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

nä det högsta pris jag sett på srs uppfödare e 300…

skruttfia
0

#35 Graleh; Jag har betalat 250 kr som högst för en råtta. Jag skulle dock säga att det beror på uppfödaren. Är det en kull med råttor jag är riktigt intresserad av så är det väl värt 200-300 kr för en råtta. 400 börjar bli i saftigaste laget för mig också, men det har jag faktiskt aldrig hört om. O.o

Mina första seriöst uppfödda råttor var en fantastisk upplevelse. Innan hade jag bara haft blandade råttor med halvtaskig bakgrund (som ändock fortfarande är mig väldigt kära däruppe i råtthimlen!)  men de var… Jag vet inte hur man ska beskriva det. Från första gången jag träffade dem ville de vara med mig, första dagen kom de framskuttandes till burdörren och ville hälsa. Det var jätteroligt att få komma ut och de ville busa med mig lika mycket som de var nyfikna på världen.

Jag tycker det är skönt med en flock med råttor. Helst vill jag inte ha färre än 3-4 för då tycker jag de är för få *skratt* Det är så mycket mer avslappnt att ha två eller fler råttor. Att de lugnt kan komma fram till en och hälsa, inte sådär stressat och nästan desperat hänga på burgallret som gör att man känner kravet på sig att ständigt ta hand om dem och pyssla med dem. Flera råttor blir mer "Hej matte, jag vill gääärna komma ut och leka med dig, men jag kan ha annat för mig också om du inte kan just nu".

…min sista råtta gick bort för över en månd sen och jag har ABSTINENS!  Så jag kan sitta här och lyckligt lovorda mina älskade råttflockar i evighter *skratt*

Girlie
0

#35: Råttor är också väldigt bra på att dölja att de mår dåligt eftersom de är flockdjur och att visa sin svaghet innebär en nästan säker död.

Jag tror att de mesta jag betalat för en råtta är 300 kronor och det gör jag gärna. Det kostar att föda upp seriöst och jag tvivlar på att seriösa uppfödare tjänar några stora pengar på sin hobby. Dessutom är det så enkelt att högra pris ger ett högre status på djuret så det är inte i råttornas intresse att säljas för nästan ingenting, det är faktiskt ett liv det handlar om. Ta hundar som kan kosta 8 000 i inköp, varför är våra tamråttor bara värda 80 kronor? Detta är inget påhopp mot dig graleh, jag håller bara inte med. Glad

RatLover
0

34# Väldigt bra skrivet!