Ni som INTE har hemsida
… och inte vet hur man gör…
- det finns massor med gratis och lätta sidor på nätet där man enkelt kan lägga upp en sida
- man kan ha en sida på zoonen
- man kan ha en gratis blogg
- man kan be en kompis göra en sida
Jag tycker att man som ex råttuppfödare bör ha en hemsida med lite info om avelsmål, avelsetik, foto på råttor och kontaktinfo. Om personen bakom uppfödningen inte är helt anonym och vågar gå ut med namn och adress samt telnr tycker jag är mycket seriöst och visar på ärlighet (fast det är min åsikt).

Några tips på gratis & framförallt lätthanterade webbhotel?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
ja jag håller helt med dig, internet e bra för att visa att man finns. Jag är själv i råttletartågen nu, och jag måste säga att det är helt hopplöst iaf för mig haha. Det är en redig soppa, sidor som ligger nere, sidor som inte e uppdaterade på halvår och så.
Det finns sidor som e gratis och väldigt lätta att fixa själv, jag klarar det så det kan inte vara så svårt hehe..Och riktigt kul är det åxå. Man kan lägga ut avelsmålen, bilder på råttorna och info om dom, om kullarna, gästbok där folk kan skriva osv..
freewebs har jag., tycker det e jättelätt, ta tid och kolla alla guider man får upp i början å missar man nån så kan man se dom sen i efterhand..
Några ställen där man enkelt kan bygga en sida utan att kunna ett dugg
- www.nogg.se <--- bloggliknande, väldigt lätt
- https://www.blogger.com/start
- www.passagen.se <--- popupreklam
- www.spray.se <--- massa reklam
- http://members.freewebs.com/ <--- seg, men poppis
- www.bravenet.com
- http://www.weebly.com/ <--- ej testat, ganska ny
- www.geocities.com <--- reklam som stör
Jag försökte göra en för nåt år sen, men när den dumma sidan tog bort å ä och ö så hade jag ingen aning om hur jag skulle få det rätt och struntade i det. 
- http://www.zoomin.se/ <--- för mycket reklam för min smak
- http://www.wingisp.com/ <--- ej testat
- http://www.1asphost.com/ verkar ok
- http://www.bloggagratis.se/
- http://www.angelfire.lycos.com/ suger fett, trög o full med reklam
- http://www.webbochsant.se/index.php?showlink=home ej testat men låter ju bra att få ha en sida gratis utan reklam hur länge man vill
Geocities är ju inte så farligt reklammässigt egentligen… Eller ja, beroende på vilken adress som används. Jag får upp en enda grej när jag går in på min hemsida där om jag går via geocities.com-adressen, klickar jag bort den så är den borta hela tiden sen. Om jag däremot använder en kortare adress, typ cjb.net tex, så är det lite värre… Menmen.
De färdiga mallarna och det suger dock, ska man få det bra så får man snällt koda själv (eller kopiera och modifiera färdiga koder från typ webdesignskolan och sånt *host*)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
bara massa jobb med updateringar….
en zoonen press räcker väl?
≧◔◡◔≦
det e jobb åxå om man letar bebbar och måste maila varenda en å sen få svar att dom inga har eller lagt ner uppfödningen sen flera år tillbaka
sen tycker jag zoonen e en sån himla rörig sida, går ju inte riktigt att presentera sig och sina djur på ett vettigt sätt där tycker jag :S
#9 ja sånt e kul
#10 jo, därför är det lätt att ha en enkel hemsida. finns ju även massa roliga program som är lätta att bygga hemsa med. zoonen är också en trög sida

Har testat flera av gratis hemsidorna och tycker det ofta är skitsvårt. När jag hittade zoomin blev jag överlycklig för det var så himla enkelt och snabbt, och smidigt, och funkade i Firefox. (kanske borde jobba som promotare av zoomin?) Reklamen där tycker inte jag alls är jobbig men visst det finns mycket roligare saker gratis på free webs men tyckte den var svår.
jag köpte min hemsida, och då ingår en massa saker (olika teman/skins, och man kan styra o ställa själv och det är BUSenkelt.) kostar dock en årsavgift på ca 150kr för hemsidans namn och ca 40 kr i månaden för att använda sig av webhotellet.
(nu använder ju jag min som modellhemsida och så) men jag rekomenderar de varmt ändå. tycker de ser rätt snyggt ut:)
ex på hur hemsidor kan se ut om man använder sig av sidan:
www.suzie-q.net
www.joakimkarlsson.net
www.ryangarrison.net
SIdan man köper tjänsten av och kan se fler sidor och ex
http://www.dynamod.com/
detta e ju då om man vill lägga pengar på det:P..men jag tycker de är rätt snyggt, gillar när de är uppbyggt i flash.
Haha nu känns de som jag gör massa reklam xP
men de finns massa bra, hade min gratishemsida på www.geocities.com innan (dock har de så limiterat att efter att ca 2 varit inne ´på hemsidan så stängs den ner i någon timme pga att den tagit för mycke "bandbredd" eller vad man ska säga
)
Men hemsidor är bra=P!! det känns mer seriöst på något sätt med om de finns en hemsida, speciellt om den innehåller mkt information osv:)
jag testade webb o sånt och det är en mycket lätt sida, samt reklamfri, dock får man bara 5 sidor och ladda upp 10 bilder. sidan byggs i WYSIWYG (samma editor som man jobbar med här när man skriver i trådar)
#15…då får man sätta råttorna på samma foto då tihii. hanarna på en bild och honorna på en, å sen bebbarna på en. så kan man ha en bild på sig själv, sitt hus sin katt och sin bil sen har man tre bilder till godo 
mmm… lite snålt men men… o tyvärr har de inte några snygga skins
Enligt mig är en presentation/användarkonto (whatsoever) på Zoonen inte alls samma sak som att ha en hemsida, eller ens i närheten.
Sedan förstår jag inte varför det är så viktigt att man som uppfödare har en hemsida? De flesta uppfödare uppdaterar ju ändå sina sidor sällan eller aldrig. Bättre att få de som redan har hemsidor att hålla dessa uppdaterade INNAN man ber övriga uppfödare att skaffa hemsidor som också riskerar att stå stilla. Detta hjälper väl ingen som vill ha uppfödarråttor.
Jag tycker att det är väldigt trevligt med uppfödare som har uppdaterade hemsidor! Då får jag som köpare bättre koll på uppfödaren, jag får mer inblick i uppfödningen - är jag sedan intresserad av en unge så ringer jag.

Mvh Stephanie 

Helt rätt där skojvivi. Man ska ha en hemsida som är lätt att uppdatera!
jo fler som har hemsidor desto större e ju chansen att NÅN uppdaterar 
sådär nu är den fixad, min adress är http://mischa.weebly.com
kan rekomendera weebly, man slipper sitta och koda skiten själv :P
≧◔◡◔≦
mischa e det du som e nezumi på råttforumet
Jättefin sida. Jag har åxå en www.freewebs.com/ratastics
bullerbytjejen, stämmer fint, dumt att inte ha samma namn på alla forum :P
Kör olika beroende på om det är hund eller råttforum. :P
fin sida förresten! kul att läsa om folk man snackar med ;)
≧◔◡◔≦
ja, måste säga att, eeh min sida inte heller e speciellt uppdaterad, men har man ingen uppfödning så får man lite dispans tycker jag *tihii* ska uppdatera den nu iaf, för nu måste ju mina nya grabbar få va med åxå :D
Ja, vill gärna se mer av dom :)
≧◔◡◔≦
Hade hemsida innan servern rasa samman nu tvingas man betala 40 kr / upplägg för att ta bort skiten och uppdatera den på nytt. Någon gång dyker en hemsida upp, innan dess får jag köra manuelt 

#27 kör någon av gratissidorna… som dessutom är lätta
ang sidor… jag tycker alltid att det är roligare att göra andras hemsidor än min egen… kanske skulle man kunna byta… jag gör någons och så gör den personen min… *fniss*
Kanske det. Jag är inte så mycket för gratis sidorna pga all den reklam som finns på dem men någon gång kommer en hemsida har bara inte tid med det nu. Har fullt upp med att bygga ett terrarium. 

Prova weebly. Ingen reklam öht. Lättfattligt oxå t.o.m för mig! *skratt*
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
ok, tack för tipset.

Finns ju domän man kan köpa.
exempel: www.namnet.se/nu/org/net/com/etc
Webbhotell kostar 100 kr på manufrog.com och domännamn ungefär 100 kr på loopia.se. Blir sammanlagt 200 kr för ETT år.
Rekommenderar det, om man vill slippa all reklam osv.
Grodan: Jag tänkte börja hacka på dig för att du startade den här tråden, din hemsida är ju inte så uppdaterad! Men sen såg jag att det faktiskt händer någonting där nu :D

#33 Oj! Gör det? Då ska jag gå in där och kika! :)
Älskar mina stora små vänner..

..under construction..
He he, ja då får man väl lov att göra lite smygreklam för råttisarnas blogg/hemsida (har man besökare så är det ju mycket roligare att pyssla med sidan). Jag har lagt upp lite bilder etc. plus uppdateringar om råttornas status (om man kan säga så) och jag tycker att det fungerar bra med blogspot.com, mycket inspiration har jag hämtat från Ichi och Kauz suveräna (numera) nerlagda hemsida.
Här kommer länken iaf: http://r8n.blogspot.com/
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
Jag tycker ni ska testa bravenet. Mkt bra sida. Tyvärr med reklam, men aja…
Här kan ni se en sida jag bara slängde upp snabbt. Det är färdigt tema som man väljer. Layout slipper du alltså tänka på! Så lätt!

Bara för det var jag tvungen att starta en ny hemsida. Som om jag inte har nog av dem som flyter omkring på www! Har en som är från 1998 liggandes någonstans där ute tom. Jag lär inte heller göra klart den här heller om jag känner mig själv rätt, trots att jag inte ens behöver skriva koden själv :P
(gissa låten: det bästa som h*n visste det var att lata sig, ni tar nog inte miste - det handlar ju om MIIIIIIG)
Hm, undra om man ska göra ett försök.. kommer ju trots allt vara vaken hela natten, brukar bli så tråkigt om man inte har nåt att göra.
Tror jag testar några och kollar vilken jag gillar bäst helt enkelt, får så svårt att välja när det blir mycket. :P

Här kan man prova att göra en hemsida gratis under en månad, sedan kostar den någon hundra lapp för ett helt år.
Jaghar gjort min där www.123minsida.se/marwins
bra intiativ!
Råtthemsida kan man ha med 2 stora öron och 2 ögon.
Det finns ju hemsideverktyg att köpa och installera på datorn också. Då måsta man dock betala för det och webbhotellet, men det är inte farligt dyrt (vad jag vet). Jag är webmaster åt en förening min pappa är medlem i (haha, det låter ju fett fånigt) och gör hemsidan med Site Studio 6.0. Jag kan i princip ingenting om hur man gör "riktiga" hemsidor, men jag tycker det här funkar bra, finns färdiga layouter som man kan ändra i, elelr så gör man en helt från scratch. Sen efter lite fixande och trixande fattar man resten efter ett litet tag. Busenkelt (:
Ett exempel på hur det kan se ut då: www.vbik.se (grymt tråkig sida enligt de flesta här inne antagligen, men bara för att visa liksom ;))
Kvalitén på vissa bilder och texter blir inte lika bra som på hemsidor man kodat, men man slipper ju all reklam och dessutom får man en helt egen domän :)
jag har på zoomin.se enkelt att fixa upp.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag hänvisar oftast till gratis utan reklam, eller i a f inte så mkt reklam…

#48 one.com är nästan gratis :-P
Fördelen med den framför tex. freewebs är att det är svenska instruktioner, alla är inte så bra å engliska.
Och jag tror inte den kör med reklam…är inte säker då jag inte byggt upp någon sida där än.
#49 ja, den e billig, men inte gratis… idag när så mkt på nätet e gratis så varför betala… jag hade dock one förut - fast de hette nåt annat då - men jag var inte nöjd…

freewebs är dumma på det sättet att det inte går att bygga ut sidan hur mycket som helst. Men jag löste det med att skapa fler adresser(och inloggningar) och länka ihop från förstasidan(teratos, teratosmice, teratosrats). Ganska finurligt av mig ;).
Men man kan ju betala en summa för att få den mer utbyggbar osv..
Usch, jag suger verkligen på hemsidor, presentationer och liknande.. jag testade zoomin en sväng för det verkade gå snabbt att skapa en hemsida där.. men nä, jag gav upp.
Provade på freewebs för ett par år sen och det var enklare, men då ledsnade jag för att den inte ville ha å, ä och ö med utan i stället knasiga tecken.. är freewebs bättre på det nu? Har sett att alla alltid har kunnat få vettiga bokstäver på sina freewebsadresser, men inte jag inte.. ;(

För mig funkar å,ä,ö på freewebs i alla fall!

Å, jättefint! Kanske ska flytta min sida dit då.. Hatar reklam!
Man tackar :D Ja jag med >< Och att det är så lätt och smidigt gör det hela ännu bättre ^-^
Mvh Nathalie
Woo, weebly gillade jag faktiskt. Snart har Ninja också en hemsida!
Weebly använder jag också:) det är super:D
Min blogg: SweGizmo.se
=)
*suck* är ett tag sen jag pillade på min påbörjade hemsida i väntan på att komma på mer att lägga upp innan jag publicerade den, men nu verkar den ha försvunnit..
Testade logga in, men det gick inte, så försökte jag återställa mitt lösenord genom att skriva in mailadressen, men den finns inte heller registrerad..
*snyft* måste jag göra om allt ju.
Vi jobbar ännu på våran..men den kommer!!