Kunskapen om sitt djur
Jag har fått erfara många mejl där personer som har noll kunskap vill ha råttor utav mig. Jag kan mycket väl tänka mig att sälja förstahandsråttor bara personerna som köper utav mig vill djurets bästa och läser på om råttor, frågar mig frågor och jag svarar till dem. Jag hänvisar dem ofta till detta forumet eftersom man hittar mycket kunnigt folk här inne som vet hur man tar hand om sina råttor.
Som uppfödare har man sina standardfrågor man frågar till de som hör av sig. De som inte har en susning om att det de lärt sig innan är fel blir lite chockade men visar sig positiva till en förändring i sin hållning utav djurslaget de tänker skaffa. Vi alla här inne har väl varit nybörjare någon gång? Vi förstod kanske ganska snabbt hur intressant det var att hitta fakta om råttor och hur roligt det var att binda kontakter råttägare emellan. Det gynnar oss själva och andra när vi utbyter erfarenheter och kunskaper som på ett smidigare och roligare sätt sprider sig.
Sen finns det de som tror stenhårt på att djuret ska skötas som på zoo, naturbruksgymnasium, eller som vilken liten hamster som helst. (No offense hamsterägare) De vägrar rubba på sina gamla invanda rutiner, jag har råkat ut får sånna i mina mejl. Allt från äldre män som skulle köpa råtta till sina barn, eller folk i min egen ålder samt de som är yngre än mig.
De säger att de är som vilken gnagare som helst. Nej inte för mig och det ska inte vara det för personen som köper heller, de ska vara väl införstådda med råttans intelligans och behov av rätt skötsel. Men oftast är deras stolthet viktigare än råttornas välmående, de har sina gamla källor som de är lojala mot på ett eller annat vis. De hänvisar fint till L80 eller rent av skäller ut en för att de minsann ska veta bäst.
Jag brukar hänvisa hit, för jag vet att alla ni andra kommer säga precis samma sak till personen vad som gäller om råttorna. Jag tycker bara att det är så himla synd att folk inte kan ta till sig ny information för råttornas bästa utan ska tjafsa om varför de har rätt, när ändå redan flera personer sagt åt dem vad som är rätt och fel, då finner jag de personerna som inte tar åt sig fakta för sina djurs skull vara olämpliga djurägare överhuvudtaget. Och jag är alldrig otrevlig i mina mejl till någon, för det hjälper inte. Ändå är folk ruskigt otrevliga tillbaka och förväntar sig att man ska typ erkänna att allt man sagt till dem är skitsnack och att de är som en guru som kan allt, så stolta är dem oftast att de inte kan ändra på något.
Sen finns det de personerna som inte vill ändra sig men kopierar det man skriver för att låta duktigare hos en annan uppfödare eftersom de hunnit göra sig ovän med andra under tiden. Sen tänker de inte ändra sig även om det låter fint i mejlen. Oh ja, sånna människor finns också, man ska vara väldigt försiktig till vilka man mejlar med. Fråga gärna andra uppfödare om de har någon erfarenhet av vissa personer man känner sig lite osäker på. Jag tycker själv det är svårt att vara 100% säker till någon man säljer till, om det inte är någon man känner privat.
Det jag finner mest intressant i en fråga om hur mycket kunskaper betyder för att djuren ska må bra, hur ska man nå fram till personer som nonchalant avfärdar ens ord och hjälp till en bättre råtthållning? De är väldigt aggro och stolta av sig och vill gärna påpeka hur dum i huvet man är för att man kritiserar dem. De måste vid nåt tillfälle inse att alla kritiserar inte dem utan de vill hjälpa dem.
Gud nu orkar jag inte skriva mer, blir så irriterad och ledsen över folk som är så nonchalanta och stolta att de låter det gå ut över djuren. Ville mest bara säga att alla uppfödare borde vara på sin vakt och fråga kanske lite efter vart de fått sina kunskaper ifrån om det är helt okända personer.
Hoppas på en bättre insyn för vissa som tar faktan som kritik, det gäller alla nya här inne som alla som är uppfödare att säga att de inte menar det som kritik utan som hjälp.
"You put me in here, you have to care for me, feed me right, love me always and let me out to play, and maybe I will need a doctor and you will have to take me there, so you can keep on loving me always and feeding me right and letting me out to play with my friends"

Ååh, suck.
Det där är vanligt, att folk inte vill erkänna att de trott fel. Jag tror att det handlar om att de verkligen vill djurens bästa, och när de sen får reda på att de har haft fel blir de ledsna och arga, och typ vill "bevisa" att de minsann har skött/kommer att köta sitt djur på rätt sätt. De vill inte ha fel.
Det skulle vara mycket enklare om de var medgörliga och inser att de har haft fel, men ska bättra sig och då blir det mycket bättre till slut…
Det är väldigt irriterande att folk ska bli så griniga när man säger vad som är det bästa för djuret. De tror (och kanske eftersom de själva är såna personer) stt man bara vill säga till personen och sätta denne på plats bara för att göra så. Typ bara för att ha nått att göra, för att bevisa att; "Ha! Jag är bäst och jag vet mest!"

Sorgligt att vissa inte inser hur viktig rätt skötsel av råttorna är, min stolthet ang. att alltid ha rätt har försvunnit helt då det kommer till råttor, känner att jag lär mig något nytt varje dag.
Är det bara jag som nästan börjar gråta när jag läser texten under bilden? Så underbart söt. Jag kanske bara är överkänslig eller nått :'-)

#2 - Nä, i så fall är jag också det för jag får tårar i ögonen :')

#3 Haha, bra då vet jag att jag iaf inte är ensam om att känna så, bilen passade ju så bra in med!

Alla människor måste lära sig att erkänna sina fel eller sin stolthet när det gäller djuren. Det är för deras bästa och inte får vår. Det är vårt ansvar som ägare att sköta våra djur, och att människor inte ser att vi alla här inne eller vi som har kunskapen inte vill något illa. Tycker det är hemskt att folk tar så lättvindigt på djuren bara för att de ska ha, det är ingen rättighet att ha djur tycker jag. Man måste inse vilket stort ansvar det är, hur mycket de är beroende av att man ska sköta om dem.
Tycker bara folk ska tänka efter rätt antal gånger innan de skaffar sig råttor, eller djur alls för den delen..
Hehe, tyckte att texten under bilden kunde ge lite effekt i form av känslor.. ^^,

alla människor måste lära sig att erkänna sina fel oavsett vad det gäller!! en del bråk verkar urarta på grund av personligt agg mot någon.. man ska ha respekt för djur o har man inte det så ska man inte ha några!! man ska oxå vara öppen för nya saker, det kommer ju hela tiden fram nya teorier och gamla som blivit aktuella igen.. bara för attd e var rätt igår behöver de inte vara rätt idag.. så tycker jag iaf=)
passande bild oxå=)
Qui dormit, non peccat
Väldigt bra inlägg Absinthe.
Har varit med om det själv. Har man tur så kan man sålla bort de som vill ha råttor utan att egentligen bry sig om vad det innebär att ha råttor eller djur överhuvudtaget. Som har sin bild som de inte vill ändra på genom att lyssna på andra som kanske har mer kunskap. Men då har man inte råttornas bästa för ögonen utan sin egen prestige.
Jo, att sälja djur innebär ju att man har ett ansvar!! Att våga vara kritisk och samtidigt informationsgivande…det är en konst…
När det gäller djur blir man ju aldrig fullärd, det är ju det som är en del av tjusningen eller hur!?
Man kan alltid lära sig något nytt, men tyvärr finns det alltid folk som inte har någon självinsikt el inte har förmågan att rannsaka sig själv…ser man det, måste man vara ärlig, tycker jag… Man kommer alltid längst med att vara det…ärlig…
o öppen…(har själv sagt till köpare att jag betvivlar dem…men på ett mjukt sätt…o nej det blev inget köp, men inga sura miner heller…)
Ibland undrar jag om man inte måste vara mänskopsykolog när man ska lära ut el ge info till folk gällande djur…

Nej man blir aldrig fullärd, men det hade väl varit härligt om folk kunde ta åt sig fakta istället för att ta allt som personlig kritik?
Vi får läsa psykologi alla här inne så vi kan handskas med människor också och inte bara råttor.. ^^,
Putt!!
Jag håller inte alltid med saker och ting folk härinne på råttor.ifokus säger, men det allra, allra mesta är i mina ögon rätt.
Det jag stör mig mest på är denna eviga nedvärdering av spån - hur fint det än är. Jag menar så att så länge man rengör ofta och håller buren fräsch, så är det inga som helst problem; Smutsigt underlag är farligt vad det än består av.
När jag var nybörjare på råttor svalde jag med hull och hår allt vad råttfolk på r8forumet sa. Det är när man blir lite mer erfaren som man själv börjar ifrågasätta vissa påståenden. Under tre år hade jag enbart papperspellets till råttorna (vilket var en helt del råttor). Därefter gick jag över på spån, och det är ingen som helst skillnad på råttorna what so ever. Tvärtom är spån både fräschare, mer godluktande, mjukare för råttornas tassar, trevligt att gräva i, samt mycket billigare för matte, d v s mig. Alla mina djur går i spån, och allesammans mår finfint - det kan vem som helst se, inte bara jag. ;)
Råttor är mycket intelligentare än exempelvis hamstrar - vilket jag bland annat också har - men spån klarar de lika bra som de små ärthjärnorna. :) Självklart får man byta underlag om djuret ifråga uppvisar dammallergi t ex, men djur som inte uppvisar någon allergi kan gott och väl trivas med spån.
Jag köper spån på lantmännen, och vet inte alls vad för träslag det är. Säkert tall eller liknande, men det spelar ingen roll. Cancer får de ändå inte p g a rent och fräscht spån som innehåller en liten mängd terpetin. Har aldrig hänt hos mig, och kommer med all säkerhet inte heller att hända.
Däremot så ska folk defintivt acceptera att råttor behöver mer stimulans och påhittigheter än t ex hamstrar, liksom de ska ha åtskilligt mycket större burar, olika tillägg till torrfodret (det ska även hamstrar få), m m.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Hej, läste inlägget. Tycker det är hur bra som helst :) Jag har länge funderat på att skaffa råttor och blev därför medlem på denna sida. Måste säga att jag har lärt mig så mycket av er :) Tack ;D hehe
Jag har även läst en hel del på andra råttsidor, och det känns som om jag kan ganska mycket nu, men jag tycker ändå inte att jag är riktigt redo för råttor än. Jag vill gärna veta så mycket som möjligt om dessa underbara varelser, ni får gärna skriva om det är något jag bör veta :)
Sen söker jag en bra och seriös uppfödare som har någon planerad kull som man kanske kan få köpa av lite längre fram på året, hör av er om ni vet någon :)
Det är så mycket man ska lära nybörjare att jag inte tycker att det räcker med att endast finnas till hands för dem och hänvisa dem till internet, utan jag tycker att man skall se till att de skaffar fakta på egen hand ex kan man erbjuda dem att köpa en bok, ett häfte eller tipsa om vart de kan hitta bok/häfte.
Jag skrev ju ihop en bok just för att kunna ge folk lite kött på benen. Idag när den inte finns längre behövs andra böcker. Gärna flera.
Vad gäller råttskötsel så kom vi fram till på en uppfödarträff för många år sedan att vi skötte djuren väldigt olika, men att alla våra djur mådde bra och slutsatsen blev att det inte enbart finns ETT sätt att sköta sina råttor utan många, bara man ser till att djuren mår bra.
Jag har varit aktiv uppfödare i 20 år i SRS och alltid funnits till hand för mina köpare. Dock har jag minskat kundkretsen betydligt sedan jag blev utbränd och idag är den nästan noll. Det enda jag eg gör idag är att byta råttor med några andra uppfödare, annars är min avel enbart för mig själv. Jag avlar på råttor för mitt eget höga nöje och inte andras. Det är inte bara av lathet, egoism och utbrändhet, utan även för att jag vill kunna leva upp till förväntningar som folk har på ett husdjur.
Jag tror det här med ett öppet sinne är bra i alla delar av livet, och att det är synd när man är för stolt för att bättra sig…
#13: På tal om bok, går din bok att få tag nånstans? Förutom på bibliotek då, jag vill köpa mig en egen ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram