funderar på att skaffa råtta
Hej, jag har länge funderat på att skaffa råtta.
Jag har en kaninbur över och undrar om man skulle kunna ha en råtta i den? Om man sätter i lite stegar och sånt kul ? :)tror måtten är ca 100x55x50
Jag undrar också om man kan ha endast en råtta eller om det är som med marsvin att man måste ha minst två?
Kan råttor ha en "potta" i buren, som jag har med min kanin?
vilket är bäst, två honor eller två hanar tillsammans?
Är det ngt annat jag borde veta innan jag skaffar en?
Förlåt om jag låter lite ovetandes men jag vill så gärna veta :D
Vore jätte tacksam för svar!

Två råttor väl? =)
Inte roligare att köpa en högre bur eftersom de gillar att klättra? Sälja den du har och använda de pengarna och lägga till lite till och köpe en hög bur, roligare att inreda höga burar tycker jag.. =)
Och inte spån ifrån barrträd.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#2 varför inte?

ta då istället toa-lätt papperspellets eller aspflis.
japp, man kan lära dem gå på toa, och det bästa vore om du tittade runt på den här sidan och andra råttsidor, så du lär dig så mycket som möjligt om råttor innan du skaffar några :)
exempel på sidor:
http://www.ratpower.se/
http://www.r-at.net/rattfabriken/
http://goto.glocalnet.net/rat/indexsv.htm

#3 - Det är cancerframkallande och väldigt dammigt som kan göra så att råttorna får problem med luftvägarna :)

Innehåller terpentin, använd toa-lätt papperspellets eller tidningspapper som underlag, finns aspflis också.. =)
Du måste ha två råttor minst av samma kön eftersom de är flockdjur.. =)
De ska ha basfoder med olika sädesslag och de ska ha färsk mat från hela kostcirkeln varje dag.
Müssli är bra som basfoder som man kan blanda ut med andra torra nyttigheter som de alltid ska ha tillgång till..
Hmm vet inte mer som kan vara väldigt bra att veta, jo de är väldigt intelligenta och behöver mycket aktivering, de är väldigt sociala djur och jag råder dig att kontakta en seriös uppfödare första gången du skaffar råttor.. =)

Man kan ha en sån bur men det är inte "rätt". Råttor gillar att klättra. Sen så kanske gallret inte sitter så tätt, så slanka honor och unga råttor kan säkert komma ut.
Det är som med marsvin, de trivs inte ensamma och ska vara minst två.
En del råttor går på pottan, en del inte. Man kan försöka lära dem det och hoppas på det bästa. Skadar inte att försöka. :) Finns en artikel på rif om just potträning att läsa.
Finns massor som är bra att veta, ett tips är att läsa runt här på forumet, och andra sidor på internet. De ska ha näringsriktig färskmat utöver torrfodret, och är väldigt sociala djur som gärna vill vara med hela tiden. Fråga på om det är något mer!
Om du skaffar bebisråttor så kan kaninburen vara för stor mellan gallren… jag vet att jag hade själv det problemet.
men iaf, läs runt lite på sidan (använd sökfunktionerna tex) och läs om mat, aktivering osv:)
Min blogg: SweGizmo.se

tack så jättemycket för hjälpen allihopa :)
någon som vet någon bra uppfödare i närheten av göteborg/borås trakterna? :)
är det ngt mer ni tycker jag ska veta så skriiiv :D är så tacksam för minsta lilla.

Så roligt med nybörjare som tar till sig all fakta man ger!! Verkligen roligt att se när någon vill ha kunskap och tar till sig det man säger för att de vill råttornas bästa.
Det gillas!! ^^,
Läs runt i artiklarna och sånt, det lär man sig massor på! =) Det är det bästa tipset man kan ge, och är det något så får du väldigt gärna skriva en tråd och fråga, eller någon annan kunnig, får jättegärna ställa frågor privat till mig om du önskar.
Uppfödare i GBGs trakten.. jadu, Grodan här på rif har en Uppfödarlista i sin dagbok om du letar, där ser du en lista på uppfödare som finns, häng inte upp dig på vart uppfödaren finns utan transport brukar gå att ordna, huvudsaken är att du får bra kontakt med uppfödaren och känner dig trygg! =)

#10 Jo, det är klart att man vill veta så mycket som möjligt om råttor, hehe :) blir ju bara mer och mer förälskad ju mer jag läser ;)
Jag ska kolla upp det där med uppfödare, familjen tycker jag ska gå till en djuraffär, men är inte riktigt säker om den saken. Man kan ju gå på en rejäl nitlott.
#7 Hade ett marsvin när jag var liten, då fanns inte den regeln. Oscar (som han hette) levde i 8år! alltså på övertid då marsvin bara blir 5-6 år. Han levde livet och vi var i princip bästa vänner.
Jag tror ju att bara man håller djuret i fråga sällskap så behöver det inte vara mer än ett.
Men jag förstår varför den lagen blev till, bara bra att djuren slipper vara ensamma (Y) :D

#11: jag skulle inte köpa från djuraffär i Göteborgstrakten och om du absolut måste det så ta kontakt med någon kunnig människa som hjälper dig! Har hört allt för många historier om dräktiga honor och råttor med löss/skabb för att kunna rekommendera det till en nybörjare.

#12: Vi har en väldigt bra liten djuraffär här i borås som är väldigt seriösa och som kräver veterinärintyg innan de tar hand om djuren. Ska kolla upp det, men helst vill jag såklart köpa från en uppfödare.

Vad är det för djuraffär?

Har köpt min kanin därifrån, helt underbar, frisk och go kanin :D
nu vet jag ju inte om allt det är sant när det gäller råttor, men jag ska se mig för.

En djuraffär kan aldrig bli lika seriös som en seriös uppfödare men jag känner bara till Zoo-Hörnan i just Borås så kan inte uttala mig om de andra djuraffärerna. :)
Jag fick en kanin från en djuraffär, helt underbar och social liten sak. Djuraffären är dock värdelös. (bara en parantes)

jo, det är jag medveten om och det är därför jag helst vill få kontakt med en bra och seriös uppfödare :)

jag o sambon ska köpa från malinmalin här på rif…hon finns i gbg området. henne har jag fått ett gott intryck av. o ursöta råttor har hon med. vi hämtar våra bebbar om två veckor.
Jag har heller inte haft råttor innan (sambon har haft mååånga) så jag har läst och läst här på rif. Finns massa kloka människor här som delar med sig av sin kunskap, så utnyttja det. =)
Jag skulle ju snarare rekommendera att köpa ifrån den här tjejen istället. Henne skulle jag ha köpt av om det inte jäklades med transporten :( Länk till hennes annons
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#19: Det skulle jag rekommendera också. 
Medlemmen har avslutat sitt konto…

Mvh Stephanie