Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2024 ggr
Sigge62
0

En stor forskrækkelse

I går da jeg tog Angel ud og sad og nussede ham, lavede han nogle helt vilde spjæt med kroppen, skreg og hylede, peb, og jeg blev meget forskrækket for han er jo min allerdejligste darling.

Jeg lagde mærke til at han når han sad for sig selv, uden jeg rørte ham også ind imellem gav spjæt og peb og samtidig slikkede han på sin hale. Dette fortalte mig, at han kan have skadet sin ryg, sikkert den nederste del af rygraden i et fald måske, og at han må have haft stærke smerter.

Jeg tog ham som det første ud på gulvet for at se, om han kunne gå. Det kunne han godt, og han peb ikke, men hvis han vendte sig, så spjættede han. Jeg holdt ham oppe under forbenene og så på hans nederste del af ryggen. Den var lidt skæv, og hans hale hang stift ud til siden. Hvis jeg berørte den meget blidt, så skreg han.

Min behandling var at give Metacam (smertestillende), med det samme. Han fik en lidt stor dosis, men han har det meget bedre i dag. Jeg har haft ham oppe og sidde. Han har pebet lidt, men slet ikke som igår, og han har gået rundt på mig.

Jeg ringede til Erik på Blågårdens dyreklinik kl. 9.30 i morges, for at høre om der kunne være tale om noget brækket eller en diskusprolaps, i tilfælde af, at han deraf skulle røngtenfotograferes og i narkose.

Erik afviste at der var tale om noget brækket i ryggen eller en diskusprolaps, når han kan gå. Han mente det måtte være et kraftigt slag fra et fald, og at behandlingen rigtig nok var Metacam i 5 dage. Herefter ser vi, siger han, om han stadig piver ved berøring, og først der kan der blive tale om en narkose og røngtenfotografering.

Han er i et lille sygebur nu, hvor han fikseres til at være rolig og slappe af. Efter 2 dage, hvis han ikke piver, skal jeg putte ham tilbage i hanburet, og se, hvordan det går, siger Erik.

Jeg håber at informationen kan hjælpe andre der måske en anden gang kommer ud for et lignende tilfælde.

Animalen
0

Ojj, Det var konstigt. Att det bara blev så? Guud vad rädd du måste varit!

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

SweGizmo
0

fattade inte så mycket av texten:s kan någon dra en kort sammanfattning?

Min blogg: SweGizmo.se

Nicciz
0

Oj då! Stackars Angel.. Hoppas han kryar på sig snabbt Skrattande

#1 Han kan ju ha trillat och slagit sig ;)

LovarDaniel
0

håller med SweGizmo ! ;S  Oskyldig

hitorine
0

Usch, stackars lilla Angel. Jag hoppas  han blir bättre snart!

Nicciz
0
RatLover
0

Nej stackars lilla Angel! Hoppas han blir bättre :) Du hade inte sett nå tecken på det innan?

Love-
0

fattar inte så mycket av texten :S

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Bullerbytjejen
0

lär högt för er själv så blir det lättare, det brukar jag göra när norskar och danskar ska komma hit å krångla till det för oss, *fniss*

Nicciz
0

*fri översättning Nicciz*

En hemsk upplevelse

I går när jag tog ut Angel och satt och gosade med honom, så ryckte han plötsligt till med hela kroppen och pep, skrek och ylade. Jag blev alldeles förskräckt för han är ju mina bästaste pälskling.

Jag märkte att när han satt för sig själv och jag inte rörde honom så spratt han också till och pep ibland samtidigt som han putsade sin svans. Detta fick mig att tro att han skadat sin rygg, eller iaf nedre delen av ryggraden, kanske i ett fall och att han måste ha hemska smärtor.

Jag tog ut honom på golvet för att se om han ens kunde gå. Det kunde han och han pep inte, men när han vände sig så spratt han till. Jag tog upp honom mellan frambenen och såg på nedre delen av hans rygg att den var lite sned och svansen var stel och gick åt sidan, *tillägg Nicciz- alltså inte rakt som den bör hänga normalt* Om jag rörde svansen superförsiktigt så skrek han rakt ut.

Jag gav honom Metacam (smärtstillande *finns oxå i Sverige*) med det samma. Han fick en ganska stor dos, men han har det mycket bättre idag. Jag har haft han uppe och han har suttit i knäet. Han pep lite men inte som igår, och han gick oxå runt i mitt knä.

Jag ringde Erik på Blågårdens dyreklinik (veterinär i kphvn) kl 9.30 imorse för att kolla om det kunde vara nägot som var brutet i ryggen eller ev diskbråck? (tror jag det blir på svenska, alltså att diskarna i ryggraden förskjuts på ena eller andra viset) och ifall det skulle behövas röntgenfotograferas med narkos.

Erik avvisade att det kunde vara något som var brutet eller (diskbråck?) eftersom Angel kunde gå. Han trodde det kunde vara ett hårt fall som tagit illla och att han skulle få Metacam i 5dgr. Efter det skulle vi göra en ny utvärdering om han fortfarande piper vid berörning, och först då skulle det vara tal om en röntgen.

Han är i en liten sjukbur nu så han inte kan röra sig för mycket kulla ta det lugnt och slappna av. Om två dagar om han inte piper ska han tillbaka till sin bur, och så får vi se hur det går sa Erik

Jag hoppas att informationen kan vara till hjälp för andra om ni någon gång skulle hamna i en liknande situation.

Glimmersr8or
0

Jag har sett råttor som har försökt att hoppa från ett ställe till ett annat men missat hoppet och har landat hårt med svansen i golvet istället. 

De pep av smärta för att det gjorde ont i svansen och de slickade också sina svansar.

Efter några dagar var råttorna som vanligt igen.

Fallet behöver inte vara högt, det kan även vara ett lågt fall. Orsaken är att de landar fel och med svansen i golvet först och då kan det bli sånt här resultat.

Det är bra att en råtta som har skadat/slagit i svansen bor i en mindre bur där den inte kan hoppa eller klättra under några dagar.

hus-musen
0

oj stackarn.. måste kännas ungefär som när vi människor sätter sig på svanskotan!! ajajaj

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

oj stackarn.. måste kännas ungefär som när vi människor sätter sig på svanskotan!! ajajaj

Qui dormit, non peccat

Sigge62
0

Angel har det okay i dag, fast han ligger og sover nu.Skrattande

Jeg takker Nicciz for oversätningan.Skrattande

#11 Jag tror det kann väre det som er händare for Angel, at han har fall og satt sig på svansen. av, av, av.

Jag håber han kommer til at blive frisk igen mycket snart.Glad

Sigge62
0

Lige som alt gik godt, er der nu stødt en ny komplikation til.

Jeg skulle give mad i burene, og så at min nye lille svenske charmetrold havde blod på ryggen, så jeg blev meget forskrækket og tager ham op, og bagved ligger Angel og ligner en der sover, men hele hans ene øje er fuldstændig blodigt og der løber klart rødt blod fra det. Jeg bliver fuldstændig panikslagen. Tænk hvis han har fået en klo i øjet. :trist:

Jeg får renset og vasket øjet, men tør ikke rigtigt gnide hårdt, for at få blodet væk, og uanset, hvor meget jeg vasker, så løber blodet stadig, og selve øjet ligner en stor hævet indtørret blodmasse. Jeg er bare så bange nu. Heldigvis har jeg jo Metacam, så han får lige en dosis af det, da han jo må være meget forpint af smerter. Jeg undrer mig godt over, at han ikke piver en eneste gang, men tænker han er i dybt chok af bare smerte.

Jeg kommer ham ned i et sygebur og går ind og ringer til dyrlægen.

Jeg starter med at ringe til Kbh. Dyrehospital som kan udføre øjenoperationer nu og her, hvis det er akut. De siger at jeg ikke skal løbe risikoen og vente til i morgen, fordi øjet er i sit eget lukkede system, og den væske der er inden i øjet, kender kroppen ikke. Når så der går hul på øjet, så siver væsken ud, og kroppen vil naturligt danne immunforsvar imod den ukendte væske. Og væsken kunne komme over i det andet øje, så det også tog skade. Hvordan helt nøjagtigt, fandt jeg ikke ud af. Operationen ville koste 4.400 kr. excl. vagttillæg og moms.

Så, ringede jeg til Næstved dyrehospital. Han kunne ikke helt forstå det med at væsken kunne skade det andet øje. Han havde aldrig hørt tale om det på, hverken hunde eller katte, men han vidste ikke så meget om rotter tilstod han. Om det er noget særskilt for rotter, eller om dyrlægen på Kbh. dyrehospital bare ville tjene ekstra penge på en søndag, skal jeg ikke kunne sige. Men han mente altså, at jeg skulle vente til i morgen. Så længe jeg havde givet metacam, var han smertedækket, og ville ikke lide udnødigt.

Jeg gik derfor ind til Angel igen for at trøste ham lidt, men hvad ser jeg da jeg kommer ind. Han kigger på mig med to klare øjne. Men nedenunder øjet er der et lille hul, eller flænge, hvor en klo har ramt, og her siver der fortsat blod ud. Han har altså selv fået vasket sig. Puh ha, ….jeg troede vi skulle ud og have ham opereret, men det blev ved gyseren. :|

Behandlingen er afvaskninger med saltvand. Endelig ikke klorhexidin, da det er for tæt på øjet, og ikke baytril, da der ikke nødvendigvis vil gå betændelse i, hvis det blivet vasket ordentligt. :)

Glimmersr8or
0

Skönt att hans svans är bra igen :)

Hoppas att såret vid ögat läker fort och inte blir infekterat.

Sigge62
0

Angel havde det allerede supergodt to timer efter. Såret har helt lukket sig, og jeg kan faktisk ikke få øje på det mere….mærkeligt.. :pop:

Han er i hvertfald tilbage i buret, og alt er, som det plejer igen. Skrattande

Glimmersr8or
0

Härligt att höra :D