katter och råttor
det e så att vi har tre katter och jag har lite frågor!
1.kan man ha katter och råttor samtidit fast katterna inte e vana med råttor i bur?
2.utan att råttorna blir skrämad?
3.kan katten vänja sig med råttor?

Jag är rätt så oerfaren på detta, då jag bara har haft min lilla rått i några månader. Men vi har en katt också. Katten har inte visat mycket intresse, varit framme och nosat och undrat vad det är som rör sig i buren, men inte mycket mer.
Däremot så har min råtta mer instinkt. Är hon hos mig och bara känner doften av katt blir hon jätte orolig.
Men vår katt är mycket ute och springer eller ligger och sover, så jag passar på att ta ut min råtta under dessa stunder.
Men mardrömmen är om de någon gång skulle mötas på golvet. Då kan jag bara gissa att min katt också har en massa instinkter.

okej.. tror du att kattarna skulle låta råttan vara i buren ?

Ja det tror jag, men nu känner jag inte dina katter och hur de är. Men du kan ju ha buren stående på ett litet bord så den kommer upp lite från golvet, så det inte möts öga mot öga, när katten svansar förbi.
Jag tror inte det är bra att utsätta sin råtta för stressmoment som katter. I vissa fall kan det ju uppenbarligen fungera med både katt och råtta, men i andra fall så kan kombinationen resultera i en uppstressad råtta och en jagande katt. Om du vet av dig att du har en mycket lugn (kanske äldre) katt så kan det kanske fungera, det är olika från katt till katt och från råtta till råtta.
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

jag har 3 katter. mina katter tycker bara dom är motbjudande så dom går iväg bara 
så det funkar här.
Min syster tog med sig sin katt till min lägenhet där Lucifer står. Katten var jättenyfiken och stod både på och bredvid buren. Men min råtta attackerade katten, både bet och rev. Men jag tror inte att Lucifer var arg, utan jag tror bara att han tyckte det var roligt.
Om katten gick därifrån för en stund sprang min råtta efteri buren och tittade efter katten, och det verkade nästan som han blev besviken för att katten gick därifrån.
Men jag antar att det är olika för att råttor och katter. :D