helt blöt under hakan.
min ena rådiz tjej och jag satt ute på balkongen nyss, hon började knastra och ploppa med ögonen, men efter ett tag skulle hon börja tvätta sig och nu är hon helt blöt under hakan, har aldrig sett det innan så jag undrar om någon kanske vet vad det beror på ? hon är pigg och ser inte sjuk ut. nyfiken och glad som alltid..
// Vanessa

Hon dregglar inte för att det är för varmt?
kanske, vi satt ute ca 10min innan det hände.. vindstilla på balkongen dock. så aa kanske det var.. ska se hur hon mår imorgon bitti..
// Vanessa
Ökad salivavsöndring kan bero på exempelvis värme, hjärt- och kärlsjukdomar, tandproblem t ex.. speciellt värme brukar göra råttorna slöa. Sypmtom på hjärt- och kärlsjukdomar kan i vissa fall ses bara ibland, vilket kan göra det svårt med diagnos om man inte låter veterinär lyssna på lugnor eller kanske t o m röntga. En sån råtta kan vara dålig så det märks nån gång om dagen, när ägaren kanske inte ens är hemma.
Felaktigt slipade tänder kan du också se om du jämför med lite bilder. googla på "rat teeth" så ska någon bra sida komma upp.
Något ätbart som kan ge ökad salivavsöndring om råttan blir lite dålig av det den ätit.
inte någon av mina råttor på bilden.. hittade den på google!
// Vanessa
Nedertänderna kan röra sig lite från sida till sida, så om det ser brett ut mellan tänderna kan det bero på det.

Säkert värmen. Nelson reagerade på exakt samma sätt en gång när vi var ute.
okej, hon är pigg och glad idag med. men nu får dom vara utan balkongen när det är så här varmt!
// Vanessa